Ik hoor het zo vaak om me heen, eigenlijk alleen van mannen, dat ze vinden dat vrouwen ofwel niet grappig zijn of gewoon geen gevoel voor humor hebben. Nu ben ik zelf een vrouw en ik hou wel van een grapje, dus het irriteert mij best wanneer ik dit soort opmerkingen hoor. Nu moet ik ook wel toegeven dat ik door ervaring tot de conclusie gekomen ben dat vrouwen onderling veel minder snel geneigd zijn om grappen met elkaar te maken dan mannen. Vrouwen hebben het sneller over echte zaken zoals werk, of relaties, en zijn minder snel geneigd om gesprekken luchtig te laten verlopen dmv allerlei grapjes. Mannen hebben dit dan weer wel, maar de vraag is, is het dan ook echt grappig?
Een vriend van me, best een aardige jongen hoor, is dus een van die mensen die vinden dat vrouwen gewoon geen goed gevoel voor humor hebben. Dit vind ik best raar, aangezien hij zelf iemand is die vaak grapjes maakt die zo verschrikkelijk flauw zijn dat het gewoon pijnlijk is, maar omdat ik hem anders wel aardig vind (en mede doordat hij na elke grap je zo lang blijft aankijken tot je begint te lachen) lach ik maar wel een beetje om zijn grapjes omdat ik het anders zo zielig vind, en omdat er anders zo'n pijnlijke stilte volgt. Maar goed, hij maakt dus best vaak van dit soort "grapjes" die eigenlijk totaal niet grappig zijn.
Het valt mij gewoon op dat veel mannen die zeggen dat vrouwen niet grappig zijn zelf ook totaal niet grappig zijn, maar wel denken dat ze het zijn. Als ze met vrienden onderling zijn die dan wel om hun grapjes lachen, en die dan zelf ook duidelijk een heel flauw gevoel voor humor hebben, krijgen ze het idee dat zelf wel grappig zijn en een goed gevoel voor humor hebben, en zodra er dan een vrouw bijzit die minder hard lacht krijgen ze al snel het idee dat die vrouwen geen gevoel voor humor hebben. Oftewel, het ligt aan de vrouw, en niet aan de kwaliteit van zijn grapjes dat ze niet zo hard lacht.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat er sowieso weinig mensen zijn die ik zelf echt als grappig zou bestempelen. De meeste mensen zijn gewoon niet echt consistent grappig, maar de paar die ik ken behoren tot zowel het mannelijk als het vrouwelijk geslacht. Bovendien zouden die echt grappige mannen die ik ken ook nooit dat soort generaliserende dingen zeggen dat vrouwen geen humor hebben.
Maar goed, wat vinden jullie?