abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 25 december 2006 @ 11:59:54 #1
147091 janeway
live long and prosper
pi_44727783
Hallo allemaal,
Gisteren kreeg ik het verzoek om een trouwreportage te maken.. Harstikke leuk maar zo goed ben ik dus echt niet. Ik moet het hebben van toevalstreffers zeg maar.
IK heb niet eens een spiegelreflex.. Maar een compact (olympus c760 uz) Leuke camera maar als ik een reportage van iemand moet maken dan wil ik wel goede apparatuur..
Ik heb nog niet gezegd dat ik het doe, ik wil er over na denken. Ook werd er gevraagd wat ik ervoor wil hebben. Ook geen idee.
Nou ja grote hulp vraag hier dus. Kan je met een compact camera goede trouwfoto's maken? Zo ja geef mij les Enne ik vind het enggg. Voor iemand foto's maken eist wat anders dan leuke gezins foto's maken. Met hier en daar een uitschieter.
Evt kan je hier wat foto's zien van mij. Het is een space van msn.http://bakkers-space.spaces.live.com
Ik hoop dat iemand mij tips kan geven en mij kan helpen een besluit te nemen (wat ik dus wel echt zelf moet doen)

groetjes Janeway
pi_44728249
Heb je wel aan potretfotografie gedaan?
Is best wel veel werk hoor, fotograaf voor een trouwerij.
pi_44728425
quote:
Op maandag 25 december 2006 11:59 schreef janeway het volgende:
Hallo allemaal,
Gisteren kreeg ik het verzoek om een trouwreportage te maken.. Harstikke leuk maar zo goed ben ik dus echt niet. Ik moet het hebben van toevalstreffers zeg maar.
IK heb niet eens een spiegelreflex.. Maar een compact (olympus c760 uz) Leuke camera maar als ik een reportage van iemand moet maken dan wil ik wel goede apparatuur..
Ik heb nog niet gezegd dat ik het doe, ik wil er over na denken. Ook werd er gevraagd wat ik ervoor wil hebben. Ook geen idee.
Nou ja grote hulp vraag hier dus. Kan je met een compact camera goede trouwfoto's maken? Zo ja geef mij les Enne ik vind het enggg. Voor iemand foto's maken eist wat anders dan leuke gezins foto's maken. Met hier en daar een uitschieter.
Evt kan je hier wat foto's zien van mij. Het is een space van msn.http://bakkers-space.spaces.live.com
Ik hoop dat iemand mij tips kan geven en mij kan helpen een besluit te nemen (wat ik dus wel echt zelf moet doen)

groetjes Janeway
Als je idd die trouwreportage gaat doen, zorg dan dat je je apparatuur echt een paar maanden van te voren hebt en dat je het apparaat door en door kent. Anders ga je teveel zoeken naar functies en verlies je momenten

Ik weet van -Bizzy-Bee- dat ze trouwfoto's heeft gemaakt met een compactcamera dus dat zou het probleem niet moeten zijn. Je moet alleen wel een beetje zelfverzekerd overkomen omdat een boel mensen vreemd naar je gaan kijken denk ik

Ik heb nu twee keer een trouwreportage gedaan (waaronder die van mijn zus) en ik vind het een hoop gestress en gedoe. Ik zal het niet zo snel nog een keer doen.

En mijn mening: als je denkt dat je het kan, moet je het doen. Kijk vooral goed rond op sites met bruidsfoto's. Kijk wat je mooi vind, wat er over het algemeen gemaakt wordt aan foto's, bedenk dat foto's met een blurry achtergrond met een compact moeilijker te maken zijn dan met een DSLR. Zorg voor een goede voorbereiding (is het halve werk zeg maar, dus zorg dat je alle trouwlokaties kent, dat je er al eens geweest bent zodat je weet hoe het eruit ziet en wat de fotografische mogelijkheden zijn). Zorg er ook voor dat je het hele scenario van het bruidspaar kent zodat je precies weet waar je van te voren moet zijn en moet staan.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_44729154
En of het bruidspaar analoge of digitale foto's wil... voor een mega-uitvergroting heb je wel kwaliteitfoto's nodig.
dus
  FOK!fotograaf maandag 25 december 2006 @ 13:28:55 #5
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_44730103
Pdehoog snijdt een goed punt aan. Het is belangrijk om tijdens een bruiloft je niet af te vragen waar knopje X voor dient. Een camera die bekent is in je handen is dus echt een muts.

Verder is het belangrijk om eerlijk te zijn naar de bruid en bruidegom. Als jij je er nog ongemakkelijk bij voelt moet je ze dat eerlijk zeggen.
Als je het wel ziet zitten moet je je gaan voorbereiden. Voorbeelden zoeken. Informeren waar de bruiloft is. Hoelang jij de tijd hebt om foto's te nemen van het paar (na de plechtigheden). Plekjes zoeken. Informeren wat het bruidspaar wilt.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  maandag 25 december 2006 @ 14:27:02 #6
52657 pea4fun
valt geen soep van te maken
pi_44731667
quote:
Hallo allemaal,

groetjes Janeway
Heb je niet een mede hobbyfotograaf waar je het goed mee kan vinden? Dan zou je kunnen vragen of het bruidspaar bezwaar heeft tegen 2 fotografen. Je voelt je dan meteen een stuk zekerder, want wat jij niet hebt, kan de ander nog hebben

Als je besluit het te doen denk aan:
-Water en wat te eten (als fotograaf hoor je niet vanzelfsprekend bij de gasten)
-Hoofdpijntabletjes (je kan niet halverwege zeggen dat je het niet meer trekt)
-Extra batterijen
-Extra geheugenkaartjes (of eventueel een laptop oid om over te schrijven als ze vol zijn)
-Als het enigzins kan, een externe flitser, niets is zo vervelend als rode ogen en uitgebeten plekken
-Neem je gebruiksaanwijzing mee, je zal maar net een foutmelding krijgen die je niet kent.
-Telefoon op trilstand, met daarin het telefoonnr van de ceremoniemeester of als die er niet is, iemand met wie je contact op kan nemen als er iets mis gaat.

-Vraag naar het verloop van de dag, ken de lokaties en de route
-Bepaal vantevoren een mooi weer plaats en een slecht weer plaats om een reportage te maken(denk hierbij ook eens aan een tuincentrum)
-Vraag naar belangrijke personen
-Soms zijn er ook belangrijke momenten buiten het geijkte patroon, zorg dat je dat weet.
-En vraag of ze alleen een reportage willen, of een heel verslag van de dag.
http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
  woensdag 27 december 2006 @ 20:03:09 #7
147091 janeway
live long and prosper
pi_44772938
ALlemaal bedankt voor de reacties.
Ik heb besloten om het niet te doen, ik vind dat ik gewoon niet de fotograaf ben voor bruidsfoto's.
De motivatie voor hun was dat ze spontane foto's willen. Als advies heb ik gezegd dat ze dan misschien een goede amateurfotograaf konden zoeken (iemand van hier belangstelling;)) En dat ik dan wel de spontane ongedwongen receptiefoto's wilde maken.
Nogmaals bedankt voor het advies,
pi_44775061
quote:
Op woensdag 27 december 2006 20:03 schreef janeway het volgende:
Ik heb besloten om het niet te doen, ik vind dat ik gewoon niet de fotograaf ben voor bruidsfoto's.
De motivatie voor hun was dat ze spontane foto's willen. Als advies heb ik gezegd dat ze dan misschien een goede amateurfotograaf konden zoeken (iemand van hier belangstelling;)) En dat ik dan wel de spontane ongedwongen receptiefoto's wilde maken.
Ik begrijp je motivatie. Als het goed is trouwen ze ook maar één keer, dus het moet ook in één keer goed gaan. Als je het fotograferen nou wel heel leuk vindt en je inderdaad wat van die spontane kiekjes wil hebben, probeer dan contact te zoeken met de officiële bruidsfotograaf en vraag of je ook mag schieten. Beloof alleen dat je de speciaal door hem opgezette composities niet 'onderuit' zult schieten. Want anders verkoopt hij geen foto.
pi_44796485
quote:
Hallo allemaal,

groetjes Janeway
hallo janeway.......wel spannend hoor zo'n reportage....heb zelf ook eens een trouwreportage gemaakt met een compact olympus.maar dat was voor familie...daarom vondt ik het ook niet erg om met de compact te werken...
maar bij vreemde mensen zou ik het zelf niet aandurven....mensen verwachten wel wat van je .....en vooral als ze je moeten betalen.....
ik heb in april weer een trouwreportage...maar dan voor vreemde mensen....heb daarom nu ook een canon 400D spiegelreflex aangeschaft.het geeft mijzelf een zekerder gevoel.....en je kunt er toch wel meer mee...... je zult de verschillen achteraf dan toch wel merken tussen die 2 .
Denk er dus goed overna...........het kan wel met de compact...als je teminste relaxed en zelf verzekerd in je schoenen staat,want dan komt het grotendeels vanzelf wel goed. en neem voldoende accu's / batterijen mee en voldoende geheugenkaartjes...want je knipt zo een end weg!!!!!!!!!!!
Succes voor als je besluit het te gaan doen.
pi_44796548
quote:
Op woensdag 27 december 2006 20:03 schreef janeway het volgende:
Sorry ben geloof ik vandaag niet helemaal wakker............. las te snel......was te enthousiast om te reageren
zie nou pas je besluit.....beetje slordig van mij
  donderdag 28 december 2006 @ 23:08:43 #11
147091 janeway
live long and prosper
pi_44810720
Bizzy-bee
Bedankt voor je reactie hoor. Toch wel leuk om je ervaring te lezen. Ze waren wel teleurgesteld toen ik het zei. Nu zei een van de 2 maar ja 1 foto moet toch lukken, tja dat zeiden ze eerst niet. Maar dan nog ik moet er een vrije dag voor nemen. En dan accuu aanschaffen, geheugen kaart. DIe ene foto wil ik best wel maken. Maar ja niet een reportage, dat kan ik gewoon niet. En dat is niet helemaal duidelijk wat de verwachtingen zijn. IK heb het meer van toevals treffers en leuk na bewerken.. En dat vind ik dan net iets te risicovol.
Maar het is wel een eer om zoiets gevraagd te krijgen, en een mooie opsteker.
pi_45175583
Kleine doch subtiele kick met twee leuke tutorials die ik tegenkwam

http://www.dpchallenge.com/tutorial.php?TUTORIAL_ID=51
http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?t=26282

Niet alleen voor TS (mocht die toch een keer aan de bak willen ), maar ook voor anderen
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_45176024
Hele verstandige keuze. Ik heb inmiddels 3 bruiloften gedaan. De eerste keer als onofficiele fotograaf op eigen initiatief (uiteraard met toestemming van het bruidspaar) terwijl ik mijn apparatuur (DSLR) door en door kende. Mijn foto's vonden ze uiteindelijk beter dan die van de officiele fotograaf hehe.
Daarna 2 bruiloften voor vrienden. Je moet echt opletten want je mag geen moment missen. Je moet ook wat brutaal zijn, want in sommige gevallen moet je echt met je neus erop staan zodat sommige mensen niets meer zien (dit kan leiden tot gemor ) maar het is beter een leuke foto te hebben van een ring-moment dan achteraf te zeggen dat je 'm niet kon maken omdat je in de weg stond van de genodigden. Je maakt de foto's tenslotte voor het bruidspaar.
In beide gevallen deden we ook een bruidsshoot, dus je bent echt de hele dag in touw. Zo'n 1000 foto's gemaakt op 1 dag, incl het feest. Het is vermoeiend, maar je wordt wel sneller zat op het feest, da's dan weer een voordeel
Je moet een backup camera of body hebben, mocht je camera er mee ophouden om een of andere reden. Veel geheugenruimte en een 2e kaartje + laptop of externe hdd.

Heb je weinig ervaring met fotografie of geen (D)SLR camera dan moet je er gewoon niet aan beginnen. Het kan alleen maar op teleurstellingen uitlopen en dat wil je natuurlijk niet. Het bruidspaar heeft normaliter geen verstand van fotografie en heeft ook geen idee hoe dramatisch slechte foto's eruit kunnen zien. Dat moet je mijns inziens altijd zo proberen te houden.
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')