abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 24 december 2006 @ 15:15:19 #1
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_44708868
quote:
Ethiopië bombardeert Somalische stad

Uitgegeven: 24 december 2006 12:58
Laatst gewijzigd: 24 december 2006 14:59

BAIDOA - De gevechten in Somalië tussen de door Ethiopië gesteunde interim-regering en de islamitische milities die grote delen van het land beheersen, zijn verder opgelaaid.

Ethiopische gevechtsvliegtuigen hebben zondag een bolwerk van de islamieten bij de stad Baladwayne bij de grens met Ethiopië bestookt met raketten, meldden ooggetuigen. Ook zouden stellingen rond de stad Bandiradley, dieper in Somalië, zijn gebombardeerd.

Ethiopië erkende zondag voor het eerst dat het actief bij de strijd in het buurland is betrokken. Volgens het ministerie van Defensie is "uit zelfverdediging" een tegenoffensief gelanceerd tegen de "extremisten en buitenlandse terroristen".

Grondgevechten

Zware gevechten op de grond werden gemeld rond Baidoa, waar de zwakke Somalische Federale Overgangsregering (TFG) zetelt, en de Somalische hoofdstad Mogadishu, waar de Hoge Islamitische Rechtbankenraad (SICC) in juni zijn opmars begon.

Het regeringsleger zou de plaats Idale, 80 kilometer ten zuiden van Baidoa, hebben heroverd op de islamitische milities. Een verslaggever van het Franse persbureau AFP telde zeker honderd lijken in de stad.

Regionaal conflict

De afgelopen week is zwaar gevochten tussen de islamitische strijdkrachten en militairen die loyaal zijn aan de regering. Beide partijen claimen dat ze honderden strijders van de tegenpartij hebben gedood. De regeringstroepen worden ondersteund door duizenden militairen uit Ethiopië. De islamisten krijgen militaire hulp uit Eritrea.

Dit kan een rechtstreekse confrontatie tussen Ethiopië en Eritrea, die eerder met elkaar oorlog voerden, tot gevolg hebben. Ook andere landen in de regio zijn bij het conflict in Somalië betrokken. Gevreesd wordt dat dit escaleert tot een regionaal conflict waarbij ook Kenia en Djibouti betrokken raken.

Een leider van de Somalische islamitische milities riep zaterdag voor het eerst buitenlandse strijders op tot een jihad (heilige oorlog) tegen Ethiopië.
bron: http://www.nu.nl/news/926(...)Somalische_stad.html

Dit gaat uit de hand lopen vrees ik, Eritrea wordt erin betrokken en de andere buurlanden ook. Zeer spijtig, met name omdat tot enige tijd terug enige hoop gloorde, met name tussen Ethiopie en eritrea. Inmiddels is het weer zo goed als oorlog en deze invasie in somalie kan wel eens flink olie op het vuur zijn. Zorgwekkend ook dat nog meer landen erbij dreigen betrokken te raken. Interessant ook, omdat Djibouti een verdrag heeft met Frankrijk dat zij de souvereiniteit van dat land zullen waarborgen (overblijfel uit de koloniale tijd) Ethiopie echte aast al jaren op de anexatie van Djibouti, omdat het dan een eigen zeehaven heeft, maar durft het land niet aan te vallen, omdat de Fransen er zwaar militair vertegenwoordigd zijn (oa mirages en vreemdelingenlegioen) zodra de fransen er weg zijn valt Ethiopie binnen zo is de verwachting.

Ander issue is dat Ethiopie dikke vrienden is met de Amerikanen. Kwade tongen beweren dat Ethiopie nu in SOmalie (een broeinest van teroristen omdat er geen gezag is) de Amerikaanse kastanjes uit het vuur haalt in ruil voor wapens en economische steun. (Ethiopie wil graag het machtigste land in de regio zijn)

[ Bericht 3% gewijzigd door BloodhoundFromHell op 24-12-2006 15:22:18 ]
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_44708905
Kan nog gezellig worden daar
pi_44709577
Zou Ethopie er niet beter aan doen er voor te zorgen dat de mensen eerst eens wat te vreten hebben daar, voordat ze zich in een conflict storten wat ze zich helemaal niet kunnen veroorloven, en waardoor ze hier straks weer met de pet langskomen om die paupers in leven te houden ?
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_44709698
En ook al nooit een witte kerst daar.
  zondag 24 december 2006 @ 15:51:52 #5
21112 ArnoKlaassen
The Magnificient One
pi_44710149
tsja dat werelddeel barst nu eenmaal niet van de intelligentie. laten we het er maar op houden dat dit natuurlijke selectie is. Als we ons hiermee niet ook maar gaan bemoeien. De storm gewoon uit laten razen.
pi_44710261
Van de FP van gisteren:
quote:
Somalische islamisten willen jihad tegen Ethiopië
Gepost door Redactie - Bron: ANP
Gepubliceerd: zaterdag 23 december 2006 @ 14:34
Een leider van de machtige islamitische milities van Somalië heeft zaterdag voor het eerst een appèl gedaan op buitenlandse strijders. Hij riep hen op tot een jihad (heilige oorlog) tegen Ethiopië.

De oproep komt na vier dagen van zware gevechten tussen de islamitische strijdkrachten en militairen die loyaal zijn aan de regering. Daardoor vielen in de omgeving van de regeringszetel Baidoa tientallen doden en honderden gewonden. De regeringstroepen worden ondersteund door enkele duizenden militairen uit Ethiopië.

''Ons land staat open voor moslims wereldwijd'', aldus Yusuf Mohamed Siad van de Hoge Islamitische Rechtbankenraad (SICC). ''We willen dat iedereen die kan helpen, komt om de vijand te verdrijven.''

Waarnemers zijn bang dat de bloedige gevechten van de afgelopen dagen uitmonden in een grote regionale oorlog in de Hoorn van Afrika. De retoriek van Siad is volgens diplomaten een poging van de strijders om Ethiopië in een openlijke oorlog te sleuren.

Ethiopië liet weten dat de oproep het ''extremisme'' bewijst van de groepering die grote delen van Somalië in handen heeft. De SICC wordt volgens de regering in Addis Ababa gesteund door militanten van het terreurnetwerk al-Qaeda.
Past misschien wel in het beeld van de war on terror, die Bush zo falikant heeft verklooid.
pi_44710287
quote:
Op zondag 24 december 2006 15:37 schreef Hathor het volgende:
Zou Ethopie er niet beter aan doen er voor te zorgen dat de mensen eerst eens wat te vreten hebben daar, voordat ze zich in een conflict storten wat ze zich helemaal niet kunnen veroorloven, en waardoor ze hier straks weer met de pet langskomen om die paupers in leven te houden ?
Blijkbaar riep Somalië gister al op tot oorlog tegen Ethiopië
pi_44710383
quote:
Op zondag 24 december 2006 15:57 schreef Zemi77 het volgende:

[..]

Blijkbaar riep Somalië gister al op tot oorlog tegen Ethiopië
Ja, die hebben toch geld zat, die kunnen dat makkelijk financieren. Waarschijnlijk rukken op dit moment al twee divisies per fiets op naar de grensstreek.
pi_44710437
Is er al een gironummer waar je kan bijdragen aan betere bommen voor Ethiopië ?
  Moderator zondag 24 december 2006 @ 16:06:06 #10
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_44710531
mjah wat kunnen ze anders, Ethiopie is het land binnengevallen ... wat doe je dan als Islamitische rechtbank?

Jihad!
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_44710543
wacht maar tot ze in mogadishu zijn, daar wordt het pas link
  Moderator zondag 24 december 2006 @ 16:12:43 #12
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_44710693
god als er een film over gemaakt wordt zijn we allemaal kenners he
pi_44711143
quote:
Op zondag 24 december 2006 16:12 schreef sp3c het volgende:
god als er een film over gemaakt wordt zijn we allemaal kenners he
pi_44711153
Josh Hartnett is een gevaarlijke commando
pi_44711171
Ik kom uit italiaans somalia
pi_44711189
quote:
Op zondag 24 december 2006 16:29 schreef Pustasu het volgende:
Ik kom uit italiaans somalia
Dat is daar in het noorden?
  Donald Duck held zondag 24 december 2006 @ 16:30:57 #17
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_44711220
Het zijn echt van die niet-boeiende craplanden. Laat ze gewoon lekker hun oorlogje voeren.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  Moderator zondag 24 december 2006 @ 16:43:51 #18
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_44711575
nou het is maar goed dat jij iig toestemming geeft, ik zal ze bellen dat ze ermee doorgaan.
  zondag 24 december 2006 @ 16:46:00 #19
123184 Stuiter_en_Co
In silence we service
pi_44711635
Covert op.
The truth will set you free
In god we trust all others we monitor...
trust no one....
  Donald Duck held zondag 24 december 2006 @ 16:47:25 #20
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_44711674
quote:
Op zondag 24 december 2006 16:43 schreef sp3c het volgende:
nou het is maar goed dat jij iig toestemming geeft, ik zal ze bellen dat ze ermee doorgaan.
Ik bedoelde het meer als: die oorlog is niet interessant. het westen heeft er geen enkel belang bij om zich hier in te mengen, dus laat ze lekker hun gang gaan.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_44711739
quote:
Op zondag 24 december 2006 16:47 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Ik bedoelde het meer als: die oorlog is niet interessant. het westen heeft er geen enkel belang bij om zich hier in te mengen, dus laat ze lekker hun gang gaan.
Welk belang heeft Europa bij de oorlogen in het Midden-Oosten?
Olie? Get real...dat gaat naar de VS..En wij hier in Europa lekker de oorlog betalen met de hoge benzine prijzen
pi_44711791
quote:
Op zondag 24 december 2006 16:47 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Nou, ik denk dat de prijzen van ivoor hier wel eens heel nadelig door beinvloed kunnen gaan worden. Misschien moet er toch maar ingegrepen gaan worden dan.

pi_44711817
Je kunt zelfs stellen dat het geëscaleerd is juist door bemoeienis van het Westen.
  Moderator zondag 24 december 2006 @ 16:56:20 #24
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_44711875
eerder door gebrek aan bemoeienis van het westen

de ICU heeft al heel lang aangegeven dat ze steun nodig hebben (VN macht om te beginnen) omdat anders de radicale elementen de overhand gaan krijgen en dan heb je idd de nieuwe Taliban en krijgen we er hier vroeger of later wel mee te maken
pi_44713719
Hup Ethiopië
Zet em op!
normen en waarden politiek http://www.pphwn.nl/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')