Waarom zit er eigenlijk een nul-draad dan? Voor 't geval de lamp zélf een ingebouwde schakelaar heeft?quote:Op zondag 24 december 2006 15:04 schreef Automatic_Rock het volgende:
De nuldraad kan je vergelijken met de min van een batterij.
De aarde draad zorgt ervoor dat er geen gevaarlijke situaties ontstaan als er iets mis gaat.
De schakeldraad is de draad die van de schakelaar af komt. Met de schakelaar is de spanning van deze draad aan of uit te zetten.
Omdat de bedrading van die doos naar de schakelaar loopt.quote:Op zondag 24 december 2006 15:09 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Waarom zit er eigenlijk een nul-draad dan? Voor 't geval de lamp zélf een ingebouwde schakelaar heeft?
Dat staat er al 5 keer hoorquote:Op zondag 24 december 2006 15:50 schreef Cybersijp het volgende:
Dude ff in het kort:
Zwart aansluiten( een draad , op een van de twee kontakten van de lamp
Blauwe extra erbij bij dat bundeltje wat er al hangt in de doos. Deze extra blauwe op het andere kontakt van de lamp.
Haakje ergens ophangen, (kan evt. m4 draadhaak/oog voor nemen past in de hoekjes van de doos. Dekseltje op de doos . vastzetten, lamp ophangen
Goeie tip, van dat haakje. Morgen bij goed licht even naar de hoekjes van de doos turen. Dit is allemaal spul van heul lang geleden, dus het ziet er misschien niet uit zoals je zou verwachten. Zou wel mooi zijn als er op die manier een haak zou passen!quote:Op zondag 24 december 2006 15:50 schreef Cybersijp het volgende:
Dude ff in het kort:
Zwart aansluiten( een draad , op een van de twee kontakten van de lamp
Blauwe extra erbij bij dat bundeltje wat er al hangt in de doos. Deze extra blauwe op het andere kontakt van de lamp.
Haakje ergens ophangen, (kan evt. m4 draadhaak/oog voor nemen past in de hoekjes van de doos. Dekseltje op de doos . vastzetten, lamp ophangen
Mocht er stucwerk voor het oogje zitten kan je dat voorzichtig wegsnijden met bijv. een aardappelschilmesje.quote:Op zondag 24 december 2006 15:53 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Goeie tip, van dat haakje. Morgen bij goed licht even naar de hoekjes van de doos turen. Dit is allemaal spul van heul lang geleden, dus het ziet er misschien niet uit zoals je zou verwachten. Zou wel mooi zijn als er op die manier een haak zou passen!
Ik leef nog, want het werd al te donker om iets te ondernemen met de stroom eraf.quote:Op zondag 24 december 2006 17:13 schreef Solingjan het volgende:
Lieve Dudeke. Hopelijk leef je nog als ik dit schrijf.
Dit is een centrale doos.
Van de meterkast komt een blauwe en een bruine naar die centrale doos.
Als het goed is heb je in die kamer nog twee wcd/ stopcontacten. schakelaar.
Aan die bruine en die blauwe die dus naar de centrale doos komen hebben ze elk nog twee draden gekoppeld
Dus vandaar dat er drie draden aan elkaar zitten.
Wat je nu nodig hebt om die lamp te laten branden is 3 lasdoppen.
Lasdoppen http://www.gelders.org/st(...)_type_universeel.php
http://www.vego.nl/4/l/l_047.htm
Deze kun je in de dhz halen.
Zijn grijze plastic koppelingen van ongeveer 1,5 cm breed en 1/2 cm dik met 4 - 5 aansluitingen erin waar je de massieve koperdraad in kan duwen en deze knelt zich dan vast.
Sluit de stroom af.
Draai die draden uit elkaar.
Steek de blauwe bij de blauwe in de ladop.
De bruine bij de bruine
En de zwarte alleen.
Nu heb je ze netjes ingeplugd.
Neem van de lamp de zwarte en steek die bij de zwarte erin
Neem de blauwe en steek die bij de blauwen erin.
Zet de stroom weer aan
Schakelaar om ......... en de lamp brandt
Omdat nu alles netjes bij elkaar zit kun je de draden draaien/ oprollen en in de doos duwen.
http://www.dongelmanselektro.nl/algemene_tips.htm
Info Zie draden lassen.
Zoals al eerder door iemand geschreven moet er een haakje in de doos zitten waar je de lamp aan op kan hangen.
Is deze er niet dan moet je een gat boren in het midden van de doos en daar dan een haak indraaien. Vermoedelijk zal de doos aan de bovenkant vast zitten in een lat.
Prettige Feestdagen
quote:Op zondag 24 december 2006 14:31 schreef DennisMoore het volgende:
Ik gok blauw en bruin. Daar zijn de meeste van.
quote:Op zondag 24 december 2006 14:33 schreef Athmozz het volgende:
Blauw zal sowieso een fase op zitten, en bruin is ook een veelgebruikt en reglementair kleur voor spanning. Wat die ene zwarte erbij doet weet ik niet, ik gok op een verkeerd gelegde aarding ofzo (terwijl die niet echt nodig is voor een lamp).
Dus neem je lamp, 1 bruintje aan de ene kant, 1 blauwtje aan de andere kant, de andere scherm je mooi af (suikerklontje/lusterklem/kroonsteentje weet ik veel hoe jullie ze noemen erop), schakelaar om, en je licht brandt.
Nee dat is weer op een andere kamer.quote:Op dinsdag 26 december 2006 10:24 schreef Marsepein het volgende:
Met elektra nooit spotten mensen:
[..]
![]()
[..]
![]()
Gelukkig zijn er ook een aantal mensen die wel al eens eerder een lamp hebben aangesloten
RealZeus, bleiblei, Automatic_Rock, bonke, Cybersijp en Solingjan vertellen hoe het wel moet.
En ik neem aan dat deze lamp hoort bij je eerdere vraag: stopcontact aanleggen en Vonkenboer heeft gelijk
In dat geval heb je inderdaad blauw en zwart nodig. Vaak kun je op het armatuur wel vinden waar blauw en zwart moeten komen. Als er al een kroonsteentje zit met blauw en bruin, dan zet je blauw op blauw en zwart op bruin.
Want als je de schakelaar op 'AAN' zet, is zwart je spanningsvoerende leiding.
Als het echter een lamp met beweginsmelder is heb je waarschijnlijk ook de bruine nodig. Maar ik denk zomaar dat deze lamp die je wilt ophangen geen bewegingsmelder heeft.
Nee ik ben net terug van het kerstvieren.quote:
Ik ben benieuwdquote:Op dinsdag 26 december 2006 20:43 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Nee ik ben net terug van het kerstvieren.
Morgen hopelijk de lamp ophangen!
Er moet nog een haak in ookquote:Op dinsdag 26 december 2006 20:46 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd
Vooral omdat ik zo op de foto geen schroef/haak-punt in die doos kan ontdekken...
Hebben jullie wel een leuke kerst gehad Duudje??
Licht in je kamer, licht in je leven, pretlichtjes in je ogen. Het is allemaal ontopicquote:Op dinsdag 26 december 2006 20:53 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Er moet nog een haak in ook
En een goeie, want over een tijd moet er een knaller van een kroonluchter aan (als ik Arty zo ver krijg).
Ja was wel gezellig hoor. Ach tja kerst, van mij hoeft het allemaal niet zo, maar het valt te overleven.
En jij? Wel jammer dat je liefke net weer weg was (dit gaat allemaal over het licht in ons leven en zo, dus het is best on topic toch??)
Denk je wel aan het gewicht van de knaller van een kroonluchter Duderinnetje?quote:Op dinsdag 26 december 2006 20:53 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Er moet nog een haak in ook
En een goeie, want over een tijd moet er een knaller van een kroonluchter aan (als ik Arty zo ver krijg).
Ja was wel gezellig hoor. Ach tja kerst, van mij hoeft het allemaal niet zo, maar het valt te overleven.
En jij? Wel jammer dat je liefke net weer weg was (dit gaat allemaal over het licht in ons leven en zo, dus het is best on topic toch??)
O hemel!quote:Op dinsdag 26 december 2006 21:16 schreef Mark_Boelen het volgende:
[..]
Denk je wel aan het gewicht van de knaller van een kroonluchter Duderinnetje?
Anders ligt ie dezelfde dag weer op de grond![]()
![]()
Een kennis van mij heeft ook een echte ( dus van kristal oid ) kroonluchter aan het plafon, en deze is bevestigd met een grote plaat, die op de vloer boven het plafon ligt
Maar die is ook wel errrug zwaar![]()
Nee is geen hout, maar een gewoon gestuct plafond. Raar dat er geen haak zit. Hebben ze kennelijk de lamp altijd aan een kroonsteentje gehadquote:Op dinsdag 26 december 2006 20:59 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Licht in je kamer, licht in je leven, pretlichtjes in je ogen. Het is allemaal ontopic
Ik heb ook een leuke kerst gehad, het is ook niet mijn feest.. Maar gisteren heb ik bij m'n ouders gegeten onder een gloeilamp.
En vandaag had ik gekookt (Braziliaans recept), en dat hebben we bij kaarslicht gegeten
Maar dan mis ik m'n romantische-braziliaans-vlammetje wel heel erg idd![]()
Wat betreft je haak. Ik geloof dat iemand anders het al zei, maar je kan het beste midden in de doos een gat boren, plug er in, en daar de haak in
Of hebben jullie een houten plafond??
OH MY GODquote:Op zondag 24 december 2006 14:33 schreef Athmozz het volgende:
Blauw zal sowieso een fase op zitten, en bruin is ook een veelgebruikt en reglementair kleur voor spanning. Wat die ene zwarte erbij doet weet ik niet, ik gok op een verkeerd gelegde aarding ofzo (terwijl die niet echt nodig is voor een lamp).
Dus neem je lamp, 1 bruintje aan de ene kant, 1 blauwtje aan de andere kant, de andere scherm je mooi af (suikerklontje/lusterklem/kroonsteentje weet ik veel hoe jullie ze noemen erop), schakelaar om, en je licht brandt.
(let er wel op dat het 220v lampen zijn, dus geen ledlampjes er rechtstreeks tussen hangen. geeft nie zo lang licht anders)
je kan ook zitten friemelen en de 3 bruine samen en de 3 blauwe samen, heb ooit nog eens een installatie gezien waar zo de 3 lichtpunten mee aangesloten waren ipv met wisselschakelaars![]()
Het hele plafon hoeft er ook niet uit hoorquote:Op dinsdag 26 december 2006 21:30 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
O hemel!
Nou, toch maar niet zo'n héle zware kopen dan. Ik wil het plafond niet openbreken![]()
Maar voorlopig komt er even een tijdelijk lampje te hangen. Wel handig in de donkere dagen. En dan kan ik intussen Arty nog wat mentaal masseren zodat ik tot aankoop van den luchter kan overgaan![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |