abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 2 januari 2007 @ 18:10:06 #251
108648 cattie
lieve moeder
pi_44947230
Belana, je hoeft je echt niet schuldig te voelen hoor!!
  dinsdag 2 januari 2007 @ 18:12:41 #252
1762 YPPY
Yppiaans
pi_44947298
Wat raar zeg, Dutchie en LadyS aan het afbouwen. Het is net of jullie pas een paar maanden geleden bevallen zijn. Maar allemaal al ruim een half jaar. Petje af!

Toch bijna een half jaar Sjak, is toch ook goed. Als het niet meer gaat dan gaat het niet. Je hebt Jetske superveel goeds gegeven.

Ik heb best veel in de vriezer staan, en daar ben ik toch wel erg blij mee. Niet dat het nodig is gelukkig, maar stel dat die viermaandendip nog toch komt slaan. En het geeft het vertrouwen dat het niet nodig is veel te kolven, wat maakt dat het beter gaat.

Bij mij werkte die spray goed Cattie, bij jou vast ook. Je kunt er altijd op hopen. Werk je drie lange dagen? Ik heb ook drie dagen achter elkaar en geen mogelijkheid naar Anna toe te gaan (kost me anderhalf uur, exclusief voeden,) maar wel korte dagen. Fijn als je man naar je toe zou kunnen komen.

Dan slaapt ze wel goed chacama. Wat bij ons ook helpt is Anna's hoofd anders vasthouden. Of niet haar hoofd, maar boven aan d'r rug. Ik weet niet goed hoe ik het uit moet leggen, maar als ik haar zachtjes aanraak bij de overgang van haar nek en rug, drinkt ze weer een tijdje goed.

Wat goed PM.

Gewoon doen Moonah. Je hebt er recht op eerder naar huis te gaan en dit moet makkelijker te plannen zijn voor ze denk ik zelfs dan wanneer je tijdens de dag drie keer een half uur vervangen moet worden. En eerder naar huis gaan is ook fijn (doe ik ook, scheelt toch wel, al is het bij mij maar een half uurtje).

Ik heb een klein koeltasje snoopy. Wel handig en iedereen kent het inmiddels. Na het kolven, gaat de melk in de koelkast, achter het bier. In de zomer kan ik coolpacks meenemen (zit als het tegen zit drie kwartier in de auto). Ik zit meestal in een ruimte met een gootsteen, handig afspoelen. Eens in de week ongeveer zit ik op een andere locatie en daar spoel ik mijn spulletjes af in de kantine, die is dan toch rustig. Heb je al een kolfruimte laten regelen?

Je hebt gedaan wat je kon Belana, dan houdt het op toch? Met een extra kind erbij lijkt het me zoveel moeilijker. Ik heb het redelijk makkelijk, maar moet er niet aandenken dat er nog een peuter door het huis zo hebben gerend. Dan was het vast niet gelukt.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_44949109
Er is wel ergens een kolfruimte maar ik heb begrepen dat je een kwartier bezig bent om er te komen. Mijn collega kolft volgens mij in een vergaderruimte. Die zou ik elke dag kunnen reserveren. Alleen moet ik dan dus met al mijn spul over de afdeling lopen om alles om te spoelen. Maar die tip van Sjak vond ik wel handig om het in een hydrofielluier te verpakken
En we hebben een klein koelkastje op de afdeling maar die is vaak heel goor. Eerst maar laten ontsmetten door de schoonmaakdienst denk ik.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
pi_44951243
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 16:21 schreef Paradijsvogeltje het volgende:
Hoe kun je het beste bv ontdooien? Want die zegt dit en de ander zegt dat...
Zie eens de OP en check borstvoeding.com , borstvoedingsforum (artikelen en links), de VBN-site en de LLL-site.

Gegarandeerd goede info daar. Hoef je niet aan te twijfelen.

http://www.borstvoeding.c(...)_van_moedermelk.html (bovenaan)

PS: ontdooide moedermelk kan voor ons vies en zeepachtig smaken. Maar er is niks mis mee, weggooien is zonde.

http://www.borstvoeding.c(...)dere_moedermelk.html (halverwege)
Variety is the spice of life
pi_44952324
quote:
Op maandag 1 januari 2007 13:00 schreef lcicle het volgende:
Het is zo belangrijk om vertrouwen in je lijf te hebben bij het geven van borstvoeding! Ik had dat dus niet (genoeg) en daardoor heeft het me soms té veel energie gekost, wat achteraf gezien niet nodig was. Hoe meer ik op mijn lichaam vertrouwde en niet altijd maar bezig was met 'heb ik wel genoeg?', hoe beter het voeden ging. Uiteindelijk kreeg ik Merlijn weer volledig aan de borst.

Bij een eventuele volgende keer hoop ik vanaf het begin al vertrouwen in mezelf te hebben. Ik weet zeker dat het dan minder energie kost! Probeer in je achterhoofd te houden dat de natuur het zo geregeld heeft dat je lichaam je kindje kan voedden. Dat je voeding precies wordt afgestemd op de behoefte van het kindje.
Moet iedereen eigenlijk lezen, want heel mooi verwoord!

Op je lichaam en jezelf vertrouwen én op je kind vertrouwen (én de basis onder de knie hebben: goed aanleggen) is wat mij betreft echt een kernpunt van borstvoeding.

Het is verdomd moeilijk, maar het levert zoveel op!

Ik heb best veel gepiekerd, maar (en dat had ik nooit van mezelf verwacht want ik ben van mezelf toch eigenlijk ook een regelneef en een ik wil alles duidelijk hebben-type) ik kon het zo goed loslaten. Ik heb mezelf eigenlijk versteld doen staan. En ik zag dat er wat lacherig gedaan werd over je goed voelen door borstvoeding, maar als dat echt zo lachwekkend is waarom zijn we dan allemaal zo trots? Je doet het toch zelf, met je eigen lichaam? Dat is toch prachtig?!
quote:
Bij het kolven had ik altijd een erg lage opbrengst, maar Merlijn was gewoon tevreden als hij gedronken had. Schijnbaar had hij niet veel nodig. Vraag voor Nebelung Of misschien had mijn mijn veel voedingsstoffen? Hij groeit gewoon goed

Succes!!

(Léés je het eigenlijk wel?)
Wel heerlijk dat Merlijn blijkbaar genoeg had en goed groeide.

Ik heb geen echt antwoord voor je eigenlijk. Ook vrouwen in ontwikkelingslanden hebben kwalitatief goede melk. Niet goed groeien kan met veel dingen te maken hebben: verkeerd management: bijvoorbeeld een zeer regide voedingsschema (heel precies om de zoveel uur of heel precies maar zoveel minuten aan de borst, zonder enkele flexibiliteit erin of rekening houdend met regeldagen enz.) of een aanlegprobleem waardoor de baby niet genoeg binnen krijgt of een allergie enz.
pi_44952407
Toch vraag ik me af hoe het in mijn geval was gegaan als ik in zo'n land had gewoond zonder fv. Zouden mijn kinderen dood zijn gegaan?
pi_44952504
Zouden ze dat niet oplossen in de gemeenschap onderling? In Nederland had je vroeger ook minnen.
grá mo chroí
pi_44952565
Misschien ook wel hoor. Dat is op zich best een mooi systeem natuurlijk.
pi_44952641
Ik weet het niet snoopy. Enerzijds is er in dergelijke landen wel fv (soms gedoneerd door westerse landen) en gebruikt men het best graag. Dat geeft status want het gebruiken ervan betekend dat er geld is om dat te kopen. Anderzijds kan dat problemen opleveren vanwege gebrek aan schoon water en andere hygienische omstandigheden. Of ook problematisch: om uit te sparen gebeurd het ook dat men niet de juiste verhoudingen neemt (kan je er langer mee doen) of kan men het etiket niet lezen.

Moeilijk.
pi_44952686
Das ook weer een probleem op zich dus. Jeetje, wat zonde is dat dus. Vrouwen die wel bv kunnen geven maar voor fv kiezen vanwege de status.
pi_44953055
Ja, en mijn kraamverzorgster vertelde dat ze vaak de flesvoeding die hier niet meer verkocht kan worden (want: bijna over datum) naar die landen verschepen en dan daar verkopen.

Hier blijft de bv goed lopen. Deze week is er geen inloopspreekuur, misschien ga ik volgende week wel, ff spieken hoe haar gewicht gaat. Ze is in elk geval aan een grotere maat luier toe.
pi_44954389
Nebelung, ik heb echt het gevoel dat wij kwa borstvoeding op exact dezelfde lijn zitten Ik denk dat jij ook, net als ik, heel down to earth bent. Precies zoals ik schrijf: moeder natuur heeft alles goed geregeld!
Bij een eventueel tweede kindje, als ik weer met borstvoeding ga beginnen, zal ik nog vaak aan je wijze woorden denken
♥ ♥ Jij een beetje van mij, ik een beetje van jou. ♥ ♥
  † In Memoriam † dinsdag 2 januari 2007 @ 21:47:26 #263
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_44954597
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 20:44 schreef snoopy het volgende:
Toch vraag ik me af hoe het in mijn geval was gegaan als ik in zo'n land had gewoond zonder fv. Zouden mijn kinderen dood zijn gegaan?
Als er koeien of geiten waren niet.

De oma van mijn lief blijkt ook beperkt borstklierweefsel te hebben en heeft hier in Nederland 13(!) kinderen grootgebracht op koemelk. (Ze is nu 94 en heeft nog steeds de pest in dat ze geen bv kon geven....)
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
pi_44954694
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 21:47 schreef Macka66 het volgende:

(Ze is nu 94 en heeft nog steeds de pest in dat ze geen bv kon geven....)
toch is dat vreemd hè, dat we er zo mee kunnen zitten als het niet lukt. Best verdrietig eigenlijk ook al weet je dat al die kinderen ook op een andere manier goed groot kunnen worden
  † In Memoriam † dinsdag 2 januari 2007 @ 22:06:08 #265
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_44955298
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 21:49 schreef snoopy het volgende:

[..]

toch is dat vreemd hè, dat we er zo mee kunnen zitten als het niet lukt. Best verdrietig eigenlijk ook al weet je dat al die kinderen ook op een andere manier goed groot kunnen worden
Snoop Ik ben er niet verdrietig om dat Lucie voornamelijk groot wordt van kv. Het is nou eenmaal het beste alternatief dat voorhanden is als je je kindje wilt laten leven.
Maar dat m'n lichaam me in de steek laat, dat doet zo'n pijn. Het enige waar ik op kan vertrouwen is dat er niet genoeg bv is om Lucie mee te voeden. (En sinds vandaag komt er met kolven weer niks meer uit.)

Ik word ook erg verdrietig als ik lees over vrouwen die wel bv kunnen geven maar dat niet willen. Niet alleen vanwege het kv=status in de derde wereld, maar ook omdat ze het te ongemakkelijk vinden hier in de eerste wereld. Moeder natuur maakt soms behoorlijke fouten in hoe ze vrouwen toebedeelt
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
pi_44955809
Ja, de natuur klopt niet altijd helemaal. Wij willen wel maar we kunnen niet. En een ander kan wel maar wil niet. Jammer dat er geen melkklierweefseltransplantaties bestaan.
pi_44956010
Ik vind het zo rot dat jullie je zo verdrietig voelen.

Heb ik dat nou erger gemaakt met mijn vertrouwen-post? Hij was net zo goed voor jullie bedoeld eigenlijk, meer nog dan voor een ander. Jullie doen het verdorie maar! Ik vind dat geweldig, ik hoop maar dat jullie dat weten. Ik hoop dat ik jullie niet onbedoeld gekwetst heb, want dat was juist zeker niet de bedoeling, eerder andersom.
pi_44956375
Oh Nebelung dat was niet de bedoeling hoor. Maar idd kan het soms rot voelen als iemand schrijft dat je lichaam het allemaal zelf kan. En bij ons is dat niet zo. Ik weet ook dat je post goed bedoeld is!
Dankjewel
pi_44956487
Mijn post kwam zo eigenlijk ook een beetje bot tussendoor
sorry
pi_44956664
niet zo raar doen nou hoor! Iedereen moet wel lekker kunnen posten wat ie wil hoor. Fijn juist toch als het goed loopt Poemojn. Echt, ik meen het. Ik ben blij voor iedereen waarbij het lekker gaat
pi_44956799
Oh gelukkig, want het is natuurlijk een rotgevoel, een tussen de wal en het schip-gevoel wat jullie hebben.

Beetje vergelijkbaar qua gevoel, maar dan toch weer heel anders: wij hebben er erg lang over gedaan (alles met alles zo'n 10 jaar) om een kindje te krijgen. En iedereen maar zwanger worden, soms vlak na elkaar of direct na gestopt met de pil, je kent dat wel. En dan dat gevoel: iedereen kan het, behalve ik, echt kut. Op de valreep (ben 40) is het dan toch nog gelukt en na jaren mensen helpen met de borst en altijd denken 'dat ga ik dus nooit zelf doen' is mijn geluksgevoel ook erg groot dat dat dus toch is gelukt en ik probeer dat altijd uit te stralen (op een forum lukt dat niet echt hoor). Maar onbedoeld kwets je dan misschien toch iemand en dat vind ik rot. Omdat ik het gevoel ongeveer ken, zeg maar. Je gunt een ander alles, maar je wil zelf ook. Zoiets

dinsdag 2 januari 2007 @ 22:42:52 #272
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_44956997
Dat blijft moeilijk op internet denk ik, omdat je sommige dingen gewoon niet meekrijgt zoals dat in het echte leven wel lukt.

[ Bericht 37% gewijzigd door PM-girl op 03-01-2007 09:22:45 ]
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_44957151
Mooi dat je het zelf toch allemaal hebt kunnen meemaken Nebelung
pi_44957337
Ja en ik kreeg laatst te horen dat ik heel kortaf (zelfs onaardig) schrijf ! (en dat dat beter kon ) Oh zo erg en zo ben ik helemaal niet. Ik ben verbaal wel beter dan schriftelijk, dat is waar.

[ Bericht 30% gewijzigd door nebelung op 03-01-2007 00:17:31 (rest weer weg tbv de privacy ;)) ]
pi_44957423
Nou daar ben ik het niet mee eens! Ik vind je juist altijd ontzettend positief en een steun nebelung. Wat nou onaardig, poeh!
Syllables govern the world
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')