abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 24 december 2006 @ 16:06:36 #51
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44710539
quote:
Op zondag 24 december 2006 15:59 schreef KroJo het volgende:
je erkend dus dat het standpunt om moslims geen recht te geven op een testamantaire verdeling tussen erfgenamen, een zware aantasting van de vrijheid is ...
Ik vind het zelf belachelijk, maar dan ook weer eng dat de sharia zo veel invloed lijkt te hebben.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_44710799
quote:
Op zondag 24 december 2006 16:06 schreef PJORourke het volgende:

.. maar dan ook weer eng dat de sharia zo veel invloed lijkt te hebben.
Och dat de Sharia grote invloed op kamervragen van Wilders is is al langer bekend hoor

het begint een beetje te lijken op een ONZ-topic van pberends: "verzin hier Sharia-kamervragen voor Wilders"

"Geachte minister, vind u het ook zo zorgelijk dat nederlandse bakker broodjes verkopen die naar Sharia-recept gebakken zijn?"
"Is het naar uw mening ook zorgelijk dat het mogelijk is naar Sharia-wetten een auto te parkeren in de amsterdamse binnenstad?"
"Minister, moet er een stop gezet worden op al die politici die bij de bestraffing van misdaden streven naar straffen die ook de Sharia oplegt?"
  zondag 24 december 2006 @ 16:25:12 #53
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44711067
quote:
Op zondag 24 december 2006 16:16 schreef KroJo het volgende:
Och dat de Sharia grote invloed op kamervragen van Wilders is is al langer bekend hoor

het begint een beetje te lijken op een ONZ-topic van pberends: "verzin hier Sharia-kamervragen voor Wilders"

"Geachte minister, vind u het ook zo zorgelijk dat nederlandse bakker broodjes verkopen die naar Sharia-recept gebakken zijn?"
"Is het naar uw mening ook zorgelijk dat het mogelijk is naar Sharia-wetten een auto te parkeren in de amsterdamse binnenstad?"
"Minister, moet er een stop gezet worden op al die politici die bij de bestraffing van misdaden streven naar straffen die ook de Sharia oplegt?"
Wat is er mis met een kamervraag? Het is voor alle partijen wel handig om te weten hoe het kabinet hier over denkt. Jouw probleem lag toch bij het antwoord van Hirsch Ballin?

Je zou eens een kans missen om Wilders te bashen...
  zondag 24 december 2006 @ 16:31:02 #54
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_44711222
"Voorzitter, is uw moeder een hoer?" Ik zeg het niet, maar ik mag het toch vragen?
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  zondag 24 december 2006 @ 16:31:57 #55
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44711249
quote:
Op zondag 24 december 2006 16:31 schreef Yildiz het volgende:
"Voorzitter, is uw moeder een hoer?" Ik zeg het niet, maar ik mag het toch vragen?
Heeft iemand dat ooit gevraagd dan?
  zondag 24 december 2006 @ 16:55:29 #56
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_44711856
quote:
Op zondag 24 december 2006 16:31 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Heeft iemand dat ooit gevraagd dan?
Daar zou toch niks mis mee zijn? Het is immers maar een vraag, en het is voor alle partijen handig om te weten.
  zondag 24 december 2006 @ 16:57:25 #57
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_44711902
quote:
Op zondag 24 december 2006 16:55 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Daar zou toch niks mis mee zijn? Het is immers maar een vraag, en het is voor alle partijen handig om te weten.
Het ronduit iemand beledigen, gelijk stellen met vragen hoe het zit met invloed van de sharia in nederland.

Je moet er maar op komen.
  zondag 24 december 2006 @ 17:00:21 #58
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_44711975
quote:
Op zondag 24 december 2006 16:57 schreef ExTec het volgende:

[..]

Het ronduit iemand beledigen, gelijk stellen met vragen hoe het zit met invloed van de sharia in nederland.

Je moet er maar op komen.
Niet zo heel moeilijk, een week geleden was zoiets in The Daily Show met Jon Stewart, met bepaalde vragen van Fox News. Vragen als 'are Democrats traitors?' en dat soort debiele vragen. Wat eigenlijk geen vraag is, maar meer een mening. Een stukje propaganda. 'Is your mother a whore?' werd toen gevraagd door Jon Stewart, met de verdediging dat het maar een vraag is.

Linkje met filmpje op de site.
  zondag 24 december 2006 @ 17:06:21 #59
6484 ExTec
pi_44712118
quote:
Op zondag 24 december 2006 17:00 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Niet zo heel moeilijk, een week geleden was zoiets in The Daily Show met Jon Stewart, met bepaalde vragen van Fox News. Vragen als 'are Democrats traitors?' en dat soort debiele vragen. Wat eigenlijk geen vraag is, maar meer een mening. Een stukje propaganda. 'Is your mother a whore?' werd toen gevraagd door Jon Stewart, met de verdediging dat het maar een vraag is.

Volgens de analogie dat als anderen zich bedienen van stijlloos gedrag, dat jij het dan ook mag ofzo?

(En wat een interview op de VS televisie hier mee te maken heeft, raak je het spoor bijster ofzo?)
  zondag 24 december 2006 @ 17:09:16 #60
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_44712182
quote:
Op zondag 24 december 2006 17:06 schreef ExTec het volgende:

[..]

Volgens de analogie dat als anderen zich bedienen van stijlloos gedrag, dat jij het dan ook mag ofzo?
Nee, het was slechts een vraag die gesteld zou kunnen worden, een vraag, die, net zoals in de voorbeelden, eigenlijk geen vraag is.
quote:
(En wat een interview op de VS televisie hier mee te maken heeft, raak je het spoor bijster ofzo?)
Nee, ik geef simpelweg een actueel voorbeeld, inclusief video, zodat je precies kunt zien waar ik op doel.
Ik had het ook niet kunnen doen, natuurlijjk. Maar dan moest ik dat zelf uitleggen.

Maargóed, genoeg offtopic.
  zondag 24 december 2006 @ 17:11:48 #61
6484 ExTec
pi_44712255
quote:
Op zondag 24 december 2006 17:09 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Nee, het was slechts een vraag die gesteld zou kunnen worden, een vraag, die, net zoals in de voorbeelden, eigenlijk geen vraag is.
Juist. En m'n oma rijd op rollerskates
  zondag 24 december 2006 @ 17:14:13 #62
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44712338
quote:
Op zondag 24 december 2006 17:00 schreef Yildiz het volgende:

Wat is de relevantie met legitieme kamervragen over testamenten? Vrijheid om te bashen omdat de vraag toevallig van Wilders kwam? Het probleem was toch juist het antwoord van Hirsch Ballin?
  zondag 24 december 2006 @ 17:46:05 #63
3542 Gia
User under construction
pi_44713341
Dus, indien er geen testament is, erven alle kinderen evenveel. M.a.w. willen moslims zich aan de voorschriften van de koran houden, dan moeten ze wel een testament maken.
pi_44714279
quote:
Op zondag 24 december 2006 17:14 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Wat is de relevantie met legitieme kamervragen over testamenten? Vrijheid om te bashen omdat de vraag toevallig van Wilders kwam? Het probleem was toch juist het antwoord van Hirsch Ballin?
Dat lijkt me ook, en daar gaat het topic ook over. De vraag van Wilders is geheel legitiem, het antwoord van Hirsch Ballin zorgwekkend.

Val ik in jouw optiek onder links?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 24 december 2006 @ 18:30:42 #65
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44714557
quote:
Op zondag 24 december 2006 18:19 schreef sigme het volgende:
Val ik in jouw optiek onder links?
Hmmm, daar gaat het eigenlijk niet zo zeer om, maar meer om het feit dat allerlei figuren die dat normaal niet doen pleiten voor economische vrijheid.
pi_44714649
quote:
Op zondag 24 december 2006 18:30 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Hmmm, daar gaat het eigenlijk niet zo zeer om, maar meer om het feit dat allerlei figuren die dat normaal niet doen pleiten voor economische vrijheid.
Val ik daaronder? Of anderen (man & paard graag).

Ik zie het andersom: zoals jij gewoonlijk op de bres staat voor economische vrijheden, zo wil je opeens deze aantasting wel verdedigen.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 24 december 2006 @ 18:35:59 #67
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_44714695
quote:
Op zondag 24 december 2006 18:30 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Ik ben ook wel benieuwd of ik daaronder val, eerder deze dag noemde je me al links. .
  zondag 24 december 2006 @ 18:37:21 #68
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44714733
quote:
Op zondag 24 december 2006 18:34 schreef sigme het volgende:
Val ik daaronder? Of anderen (man & paard graag).

Ik zie het andersom: zoals jij gewoonlijk op de bres staat voor economische vrijheden, zo wil je opeens deze aantasting wel verdedigen.
Nee, ik dacht eerder aan M en Yildiz (kloons van elkaar?). Ik vind dat ieder zelf mag besluiten hoe z'n testament er uitziet, maar als er regels zijn, gelden die ook voor moslims. We maken nogal eens uitzonderingen voor moslims in dit land.

Tevens verdedig ik het recht van Wilders om kamervragen over dit onderwerp te stellen. Mensen hebben problemen met het antwoord van de minister, ik ook, maar Wilders wordt hier weer eens gebashed.
  zondag 24 december 2006 @ 18:37:23 #69
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_44714734
Als je de bruidsschat meerekent, dan is het toch helemaal niet zo verkeerd?
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
  zondag 24 december 2006 @ 18:39:47 #70
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_44714808
quote:
Op zondag 24 december 2006 18:37 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Nee, ik dacht eerder aan M en Yildiz (kloons van elkaar?). Ik vind dat ieder zelf mag besluiten hoe z'n testament er uitziet, maar als er regels zijn
Dat is mijn punt juist, de regel is nu dat alles wat binnen de wet valt, mag. Of men dat onder het mom van sharia, boedha of wat dan ook doet, boeit mij totaal niet. Zie ook de repliek van Jurgen21, iemand waar ik het niet altijd mee eens ben, ben ik het nu helemaal mee eens.

Ik vind het wel grappig, bij mijn komst op het forum werd ik eerst als allochtoon bestempeld, en nu links.

Wat ik echter zie, is dat quasi-liberalen die eigenlijk niet zo goed tegen kritiek kunnen moslims als excuus gebruiken om andermans vrijheden in te perken.
quote:
, gelden die ook voor moslims. We maken nogal eens uitzonderingen voor moslims in dit land.

Tevens verdedig ik het recht van Wilders om kamervragen over dit onderwerp te stellen. Mensen hebben problemen met het antwoord van de minister, ik ook, maar Wilders wordt hier weer eens gebashed.
  zondag 24 december 2006 @ 18:43:35 #71
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44714901
quote:
Op zondag 24 december 2006 18:39 schreef Yildiz het volgende:
Dat is mijn punt juist, de regel is nu dat alles wat binnen de wet valt, mag. Of men dat onder het mom van sharia, boedha of wat dan ook doet, boeit mij totaal niet.
Dan zijn we het min of meer wel eens. Ik moet er aan toevoegen dat ik de latente invloed van de sharia hoe dan ook een gevaarlijk signaal vind. Integratie van mensen die zo denken lijkt me dan ook vrijwel onmogelijk.
pi_44714937
quote:
Op zondag 24 december 2006 18:37 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Nee, ik dacht eerder aan M en Yildiz (kloons van elkaar?).
Nee, en als je je iets zou verdiepen in de standpunten / schrijfstijl zou je dat ook niet denken.
quote:
Ik vind dat ieder zelf mag besluiten hoe z'n testament er uitziet, maar als er regels zijn, gelden die ook voor moslims. We maken nogal eens uitzonderingen voor moslims in dit land.
Dus...... notarissen horen gewoon mee te werken aan geldige testamenten. Geen uitzondering voor moslims op basis van goede zeden.
quote:
Onzin, hij kwam nauwelijks ter sprake, jij trekt de discussie die kant op.

En jij kwam met de post dat Hirsch Ballin gewoon tot respecteren van de wet oproept, en dat je je afvraagt waar de ophef over is. Wat dacht je? Eerst maar eens de verdedigers van de vrijheid tot eigen beschikking over eigen kapitaal in een hoekje zetten, aangezien het over moslims gaat er dus iedere kanttekening van dhimmischap getuigd?
  zondag 24 december 2006 @ 18:49:57 #73
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44715043
quote:
Op zondag 24 december 2006 18:45 schreef sigme het volgende:
Dus...... notarissen horen gewoon mee te werken aan geldige testamenten. Geen uitzondering voor moslims op basis van goede zeden.
Ik vind goede zeden al te ver gaan. Maar als dat in de wet staat, geldt deze voor iedereen, ook moslims. En de sharia, nee, dat hoort niet bij goede zeden.
quote:
Onzin, hij kwam nauwelijks ter sprake, jij trekt de discussie die kant op.
Kijk maar naar de posts van Krojo.
quote:
En jij kwam met de post dat Hirsch Ballin gewoon tot respecteren van de wet oproept, en dat je je afvraagt waar de ophef over is. Wat dacht je? Eerst maar eens de verdedigers van de vrijheid tot eigen beschikking over eigen kapitaal in een hoekje zetten, aangezien het over moslims gaat er dus iedere kanttekening van dhimmischap getuigd?
Nee, maar het valt op dat de betrokken figuren die vrijheid anders nooit verdedigen.
pi_44715480
quote:
Op zondag 24 december 2006 18:49 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Ik vind goede zeden al te ver gaan. Maar als dat in de wet staat, geldt deze voor iedereen, ook moslims. En de sharia, nee, dat hoort niet bij goede zeden.
Als iemand z'n dochter het wettelijk del gunt, en z'n zoon het dubbele - dan behoort het tot de goede zeden van de overheid zich niet te moeien in de beweegredenen daarvoor.
quote:
[..]

Kijk maar naar de posts van Krojo.
Kijk maar naar de OP en veruit de meeste posts.
quote:
[..]

Nee, maar het valt op dat de betrokken figuren die vrijheid anders nooit verdedigen.
Zoals.. ik? (TS, in dit geval). M? Yildiz? Allemaal mensen die vooraan staan bij ageren tegen overheidsbemoeienis, schending van privacy, ongeacht de motivatie ('terrorismedreiging' ).
Onderbouw je beschuldiging eens wat.

En je draait er mooi omheen ook, jij kwam Hirsch Ballin verdedigen, met z'n "beroep op de wet" .
  zondag 24 december 2006 @ 19:12:21 #75
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44715566
quote:
Op zondag 24 december 2006 19:08 schreef sigme het volgende:
Als iemand z'n dochter het wettelijk del gunt, en z'n zoon het dubbele - dan behoort het tot de goede zeden van de overheid zich niet te moeien in de beweegredenen daarvoor.
Ben ik het wel mee eens, maar ik ben niet precies op de hoogte van de werkwijze van deze wet in de praktijk. De onderbouwing "sharia" vind ik dan wel vrij zwak en zorgelijk, en zeker tegen de goede zeden.
quote:
Kijk maar naar de OP en veruit de meeste posts.
Nou, anderen halen toch Wilders erbij?
quote:
Zoals.. ik? (TS, in dit geval). M? Yildiz? Allemaal mensen die vooraan staan bij ageren tegen overheidsbemoeienis, schending van privacy, ongeacht de motivatie ('terrorismedreiging' ).
Onderbouw je beschuldiging eens wat.
Dat is dus geen economische vrijheid. Dit zijn mensen die weinig ageren tegen hoge belastingen, subsidiestromen en uitkeringsexcessen.
pi_44715685
quote:
Op zondag 24 december 2006 19:12 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Ben ik het wel mee eens, maar ik ben niet precies op de hoogte van de werkwijze van deze wet in de praktijk. De onderbouwing "sharia" vind ik dan wel vrij zwak en zorgelijk, en zeker tegen de goede zeden.
Welke onderbouwing 'sharia'? Dat als onderbouwing in een testament? Of 'sharia' als onderbouwing van Hirsch Ballin om erfrecht met flinke korrels zout te nemen?
quote:
[..]

Nou, anderen halen toch Wilders erbij?
De naam valt nauwelijks, de discussie gaat er nauwelijk over, en jij komt roepen dat het een Wilders-bash-topic is.
quote:
[..]

Dat is dus geen economische vrijheid. Dit zijn mensen die weinig ageren tegen hoge belastingen, subsidiestromen en uitkeringsexcessen.
Nou, daar verzet *ik* me anders regelmatig tegen.
pi_44718641
De vraag is: wat heeft Hirsch Ballin nu echt gezegd.
Parlando wil het niet ophoesten en de persberichten zijn allemaal vaag. HB is een kundig jurist en heeft nota bene uitstel aangevraagd voor de beantwoording van Wilders vragen om met de Orde (der notarissen) te kunnen overleggen.

Zoals het nu samengevat wordt spreekt hij baarlijke nonsens en daar is het toch de man niet naar. Iemand wel het letterlijke antwoord bij de hand?
'Als je Jip en Janneke leest, weet je beter hoe onze samenleving in elkaar zit. De Grondwet is verworden tot een marginaal product.'
  zondag 24 december 2006 @ 21:44:25 #78
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_44718965
Het was een mondelinge vraag van Wilders. Wellicht dat het daarom niet te vinden is.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_44719022
De integrale tekst van de antwoorden van de minister luidt:

Antwoorden van de Minister van Justitie op de schriftelijke vragen van het lid Wilders over het laten opstellen van testamenten conform de sharia (2060701210)

1 - Bent u bekend met de artikelen “Dochters moslims gedupeerd door sjaria-testament” en “De polder biedt alle ruimte voor de sjaria”?

Ja.

2 - Deelt u de mening dat het merkwaardig is dat in Nederland testamenten worden opgesteld volgens de regels van de sharia?

Van de sharia bestaan in verschillende islamitische landen uiteenlopende uitwerkingen en interpretaties. Islamitische rechtsopvattingen over erfrecht vormen, althans in Marokko, een tamelijk gecompliceerd samenstel van onderling samenhangende regels.
Voorts dienen die regels te worden bezien in verband met rechtsopvattingen van niet-erfrechtelijke aard, bijvoorbeeld ten aanzien van de mogelijkheid om aan bepaalde personen bij leven schenkingen te doen, en met verplichtingen tot het verstrekken van levensonderhoud aan verwanten. Een onderdeel van de erfrechtelijke regels bestaat erin dat onder omstandigheden aan een zoon van de erflater een groter erfdeel toekomt dan aan een dochter.

Het Nederlandse erfrecht gaat uit van het beginsel van de testeervrijheid: degene die een testament opstelt, kan daarin vrijelijk beslissen wat er na zijn overlijden met zijn vermogen zal gebeuren. De testeervrijheid is evenwel niet onbeperkt. Zo kan de erflater niet voorbijgaan aan de rechten van zijn schuldeisers, die zich voor hun vorderingen op de nalatenschap kunnen verhalen.
Verder kent het Nederlandse erfrecht – indien de erflater gehuwd is – een sterke bescherming van de langstlevende echtgenoot. Die bescherming kan de echtgenoot inroepen als de verzorging van de langstlevende echtgenoot door erfrechtelijke beschikkingen van de erflater in het gedrang komt. Voorts kent het Nederlandse erfrecht net als veel andere landen de legitieme portie, waardoor kinderen van de erflater aanspraak kunnen maken op een bedrag uit de nalatenschap van ten minste de helft van hetgeen hun zonder testament zou toekomen.

Op zichzelf staat het elke erflater, met inachtneming van het voorgaande, vrij zijn testeervrijheid te benutten om af te wijken van de zonder testament geldende regel dat ieder kind van de erflater een gelijke aanspraak heeft. De motieven van de erflater kunnen daarbij van velerlei aard zijn. In veel gevallen zullen die motieven ook niet behoeven te blijken uit het testament.

3 - Deelt u voorts de mening dat het onwenselijk is, dat als gevolg van deze op de sharia gebaseerde testamenten, dochters de helft erven van wat zonen krijgen? Kunt u aangeven hoe vaak dit voorkomt in Nederland?

Hoewel het beginsel van de testeervrijheid ruimte laat aan erflaters om te kiezen wie er van hem of haar erft en hoeveel dat zal zijn, onderschrijf ik dat het onwenselijk is wanneer dochters stelselmatig slechts de helft zouden erven van wat zoons erven. Ik merk daarbij wel op dat een erfrechtelijke bevoordeling van een zoon in de praktijk gepaard kan gaan met een bevoordeling langs andere weg van de dochter. Gedacht kan worden aan schenkingen bij leven, bijvoorbeeld ter gelegenheid van een huwelijk.

Over de vraag hoe vaak een en ander voorkomt in Nederland, zijn mij geen gegevens bekend. De inhoud van uiterste wilsbeschikkingen is geheim zolang de testateur nog in leven is.

4 - Vindt u dat man en vrouw in Nederland ook voor het privaatrecht volkomen gelijkwaardig zijn en dat testamenten - die gebaseerd zijn op de sharia - waar mannen bevoordeeld worden boven vrouwen, ontoelaatbaar moeten zijn in Nederland? Zo ja, bent u dan bereid om wettelijk vast te stellen dat er in het Nederlandse erfrecht geen plaats is voor ongelijke behandeling van mannen en vrouwen gebaseerd op de sharia? Zo neen, waarom niet?

Inderdaad zijn man en vrouw in Nederland ook voor het privaatrecht volkomen gelijkwaardig. Daaruit volgt echter niet dat een testament waarin kinderen van de erflater een ongelijk deel van de nalatenschap krijgen, steeds reeds op die grond ontoelaatbaar is.

In dit verband is van belang dat een uiterste wilsbeschikking nietig is, als haar inhoud in strijd is met de goede zeden of de openbare orde, of als voor de uiterste wilsbeschikking een beweegreden is vermeld die in strijd is met de goede zeden of de openbare orde (artikel 4:44 BW). Naar ik meen biedt deze wettelijke bepaling het juiste kader voor de beoordeling van testamenten waarop de vragen betrekking hebben. Zij brengt niet mee dat een ongelijke testamentaire behandeling reeds op die grond nietig is.

Als een wilsbeschikking fundamentele grondslagen van de rechtsstaat, zoals de gelijkheid van man en vrouw, schendt, kan worden aangevoerd dat deze wegens de inhoud of de daarbij vermelde beweegreden op die grond nietig is. Het is aan de rechter, dit te beoordelen.

In voorkomende gevallen zal de notaris die behulpzaam is bij het opstellen van het testament, de erflater erop moeten wijzen dat een door de testateur gewenste bevoordeling van zoons boven dochters in strijd kan komen met de goede zeden of de openbare orde. Wanneer de werkzaamheid van de notaris naar diens redelijke overtuiging leidt tot strijd met het recht of de openbare orde, is hij verplicht zijn dienst te weigeren (artikel 21 van de Wet op het notarisambt). Derhalve zal de notaris in dergelijke gevallen, hoewel de beoordeling van de grenzen van de openbare orde uiteindelijk aan de onafhankelijke rechter is, ernstig moeten overwegen zijn diensten te weigeren. Ik teken daarbij wel aan dat het naar de indruk van de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie niet vaak zal voorkomen dat een testateur de achtergrond van zijn wensen uitdrukkelijk zal vermelden. Ook zullen doorgaans geen gegevens voorhanden zijn over eventuele schenkingen tijdens leven.

Is de nalatenschap opengevallen, dan kan een daardoor achtergestelde dochter de geldigheid van een zodanig testament in rechte betwisten. Alsdan is het aan de rechter te beoordelen of de goede zeden en de openbare orde de nietigheid van het testament meebrengen
pi_44719094
Ik geef toe dat de samenvatting die het journaille ervan gemaakt heeft Hirsch Ballins uitspraken weinig recht doet.
pi_44719912
Samengevat is het dus heel simpel. Hirsch Ballin zegt dat een testament dat nadrukkelijk verwijst naar de sharia of anderszins geformuleerde principiele ongelijkheidsbeginselen tussen man en vrouw in strijd zou kunnen zijn met de goede zeden of de openbare orde. Daar zou de notaris dus moeten ingrijpen. Hij kan dat eenvoudig door te adviseren die 'algemeenheid' uit het testament te halen. Tevens suggereert hij dat mogelijk de rechter in zo'n geval een testament nietig zou kunnen verklaren.

Daarbij wijst hij erop dat meestal het motief voor de ongelijke berechtiging niet geformuleerd is en niet bekend is of via schenkingen de facto de situatie al genormaliseerd is.

Kortom hij zegt dat de notaris een advies zou moeten geven qua formulering en dat de rechter op verzoek kan oordelen. Hij zegt feitelijk niets nieuws over de rol van de notaris en al helemaal niet over de juridische beoordeling van testamenten.

Gewoon een slechte samenvatting door de pers dus. Met dank aan Sigme voor de verheldering.
'Als je Jip en Janneke leest, weet je beter hoe onze samenleving in elkaar zit. De Grondwet is verworden tot een marginaal product.'
pi_44721434
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 21:23 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Uiteraard. Maar alleen uit religieuze overwegingen een dochter minder nalaten is natuurlijk belachelijk.
Wat het motief is hoeft toch geen ruk uit te maken?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  maandag 25 december 2006 @ 00:32:51 #83
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44723084
quote:
Op zondag 24 december 2006 23:24 schreef du_ke het volgende:
Wat het motief is hoeft toch geen ruk uit te maken?
Doe je het omdat je de schurft hebt aan je dochter dan doe je het uit eigen motivering. De sharia is iets primitiefs, dat voortbestaat door middel van groepsdruk. Dus zou dat wel zorgelijk zijn ja.
pi_44723113
quote:
Op maandag 25 december 2006 00:32 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Doe je het omdat je de schurft hebt aan je dochter dan doe je het uit eigen motivering. De sharia is iets primitiefs, dat voortbestaat door middel van groepsdruk. Dus zou dat wel zorgelijk zijn ja.
Zorgelijk, doch het goed recht van iedereen.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  maandag 25 december 2006 @ 09:32:47 #85
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_44726059
Het wordt wel weer duidelijk dat het journaille de antwoorden van Hirsch Ballin volledig hebben verkracht. In feite geeft hij exact hetzelfde antwoord als dat ik heb gegeven eerder in dit topic.
Pugna Pro Patria
  dinsdag 26 december 2006 @ 09:23:58 #86
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_44745849
Perfecte antwoorden van Hirsch Ballin en slechte interpretatie door de pers.
  dinsdag 26 december 2006 @ 10:07:05 #87
60090 Akkersloot
pro-islam is extreem-rechts !
pi_44746015
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 21:17 schreef sigme het volgende:
Bizar. Een Nederlands testament moet aan de Nederlandse wet voldoen. Zo mag je geen kinderen onterven, en is het minimale deel dat naar kinderen moet gaan ook vaststaand.
In Nederland mag je je kinderen wél onterven. Zo had een voorzitter van een Kamer van Koophandel zijn zoon onterft omdat zijn nalatenschap anders toch naar de schuldeisers van die oplichter zouden gaan.
quote:
Maar je zou dan niet een deel van de kinderen extra mogen begunstigen? Dat gaat de overheid toch helemaal geen ruk aan, en als zéker niet wat de motivatie ervoor is.
Dat gaat de overheid wel degelijk aan.
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
Mein Koran 3:23.
  dinsdag 26 december 2006 @ 10:08:53 #88
60090 Akkersloot
pi_44746023
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 21:30 schreef sigme het volgende:
Zou een notaris wel moslim mogen zijn, van Hirsch Ballin?
Als of alle mohammedanen zo achterlijk zijn.
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
  dinsdag 26 december 2006 @ 10:10:34 #89
60090 Akkersloot
pi_44746034
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 21:33 schreef sigme het volgende:
Ik vind dat de overheid erfenissen gewoon moet verbieden. Alles naar de staat, en die verdeelt het dan wel volgens de normen van de rechtstaak over de nakomelingen (over het hele volk verdelen komt tenslotte ook de directe nakomelingen ten goede). Véél eerlijker want gelijker.
Maar dat is dan ook weer in strijd met de sharia
  dinsdag 26 december 2006 @ 10:12:17 #90
60090 Akkersloot
pi_44746043
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 21:45 schreef Reya het volgende:
Een puur stukje symboolpolitiek, mijn inziens. Hirsch Ballin kan weliswaar een signaal afgeven, maar serieus hier iets tegen bewerkstelligen wordt juridisch-technisch behoorlijk lastig; nog afgezien van de vraag of het uberhaupt wel de taak van de overheid zou moeten zijn om tegen dergelijke zaken ten strijde te trekken.
Denk je ?

Geloof je echt dat geen enkele dochter een rechtszaak zou inspannen als de helft van haar erfenis wordt ontnomen.
  dinsdag 26 december 2006 @ 10:15:27 #91
60090 Akkersloot
pi_44746063
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 21:37 schreef gelly het volgende:
Wat als je het dierenasiel meer geeft dan je kinderen ? Is dat ook verboten ?
Nee dat is niet verboden., Nog sterker de overheid voert juist een campagne om erfenissen na te laten aan goede doelen (die met die zoon die niets heeft geerft en zegt "ik ben juist trots op mijn vader).
pi_44746081
Zoals Hirsch Ballin ook zegt: Je moet het in zijn geheel zien. Zonen erven misschien meer, maar voor de dochter wordt het hele huwelijksfeest betaald. (En dat is prijzig hoor, 3 dagen lang met de hele fam partyen in Marokko.) Daarnaast rust na overlijden van de ouders waarschijnlijk ook de taak te zorgen voor de rest van de familie op de schouders van de zoon.
  dinsdag 26 december 2006 @ 10:27:01 #93
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_44746123
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 21:24 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ja, dat is heel belachelijk. En volkomen legaal. Of nou ja, nu dus niet meer. Het punt is dat mijn vrijheid om iemand meer of minder te geven veruit superieur is aan iemands mening dat het een of ander belachelijk is.
Niet meer sinds de aanpassingen in het erfrecht van een paar jaar terug.
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
  dinsdag 26 december 2006 @ 10:29:58 #94
60090 Akkersloot
pi_44746151
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 09:59 schreef Toeps het volgende:
Trouwens, bij de moslims zit er nog een systeem achter. De vrouwen erven minder, omdat zij, als ze getrouwd zijn, meer tot de familie van de echtgenoot gaan behoren. Als zíjn ouders sterven, krijgt hij weer meer.
Beetje racistisch om er van uit te gaan dat elke moslim vrouw die doctrine blijft volgen .

En zoals Gia al schreef valt het sharia testament al in duigen als een dochter een rechtzaak aanspant. Nederlandse wetgeving staat immers boven de shariawetgeving. Nog sterker, er bestaat in Nederland geen shariawetgeving.
  dinsdag 26 december 2006 @ 10:31:13 #95
60090 Akkersloot
pi_44746163
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 10:19 schreef Toeps het volgende:
Zoals Hirsch Ballin ook zegt: Je moet het in zijn geheel zien. Zonen erven misschien meer, maar voor de dochter wordt het hele huwelijksfeest betaald. (En dat is prijzig hoor, 3 dagen lang met de hele fam partyen in Marokko.) Daarnaast rust na overlijden van de ouders waarschijnlijk ook de taak te zorgen voor de rest van de familie op de schouders van de zoon.
Huwelijksfeest ? Je bedoelt de familiereunie
  dinsdag 26 december 2006 @ 10:36:22 #96
60090 Akkersloot
pi_44746219
quote:
Op zondag 24 december 2006 16:16 schreef KroJo "Geachte minister, vind u het ook zo zorgelijk dat nederlandse bakker broodjes verkopen die naar Sharia-recept gebakken zijn?"
Er bestaan geen sharia recepten.

En Wilders zal, als het goed is, sharia echt niet met een hoofdletter schrijven.
pi_44746287
Uh, Akkersloot, je hebt nu een heleboel zinnen uit hun verband geciteerd en je daar druk oim gemaakt, maar heb je het topic ook gelezen?
  dinsdag 26 december 2006 @ 10:44:17 #98
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_44746311
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 10:29 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Beetje racistisch om er van uit te gaan dat elke moslim vrouw die doctrine blijft volgen .

Moslims zijn een ras?

Vrouwen zijn een ras?

Heb je eens een uitgelezen kans om je stopwoordje 'fascistisch' te gebruiken, laat je hem liggen
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  dinsdag 26 december 2006 @ 11:19:01 #99
60090 Akkersloot
pi_44746752
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 10:44 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Moslims zijn een ras?

Vrouwen zijn een ras?

Heb je eens een uitgelezen kans om je stopwoordje 'fascistisch' te gebruiken, laat je hem liggen
Als je er van uit gaat dat elke als moslim geboren vrouw de moslim doctrines aanhoudt ben je wel degelijk racistisch.
  dinsdag 26 december 2006 @ 11:20:49 #100
60090 Akkersloot
pi_44746776
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 10:42 schreef multatuli het volgende:
Uh, Akkersloot, je hebt nu een heleboel zinnen uit hun verband geciteerd en je daar druk oim gemaakt, maar heb je het topic ook gelezen?
Ja hoor. En dit vind ik nog de beste reactie
quote:
Op zondag 24 december 2006 08:48 schreef Gia het volgende:
Wat als een moslimdochter het testament aanvecht, omdat zij volgens de Nederlandse wet recht heeft op een even groot deel als haar broer?
Moet dan de islamitische wet boven de Nederlandse staan?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')