abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44823407
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 13:06 schreef Autoreply het volgende:
Zow, inmiddels heb ik Ubuntu (inclusief Gparted ) werkend gekregen.
Ik zit alleen nog ff te kutten met het draaien van avi's en mpeg's. De standaardwerkwijze van de Ubuntu-guide volgen helpt niet echt. Anyway, morgen maar eventjes wat andere tips proberen.
De restricted formats hebben een andere installatiewijze gekregen bij Edgy.

Duik anders ff in #ubuntu @ irc.freenode.org, daar heb je een botje die je kan helpen met bepaalde problemen. !mp3 bijvoorbeeld geeft deze info:

For multimedia issues, this page has useful information: https://help.ubuntu.com/community/RestrictedFormats - See also
http://help.ubuntu.com/ub(...)mmon-tasks-chap.html - But please use free formats if you can:
https://help.ubuntu.com/community/FreeFormats
pi_44823705
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 13:11 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Wat noem je de standaard werkwijze?
https://help.ubuntu.com/community/RestrictedFormats

Die.

Thnx voor de tips Slakkie, ik ga er vanavond nog 's ff uitgebreid voor zitten.
  vrijdag 29 december 2006 @ 13:38:27 #28
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_44823728
Heeft iemand al gestoeid met XEN ?

Ik vraag me af hoe het precies werkt, op een bijna hardwarelaag 2 operating systems laten werken, waarschijnlijk gaat het dan om linux en netbsd, maar toch, met een overhead van max 5% leveren beide systemen nauwelijks aan performance in. Er staat op die site dat het ook gelukt is met windows XP, maar daar kun je tegen betaling meer over te weten komen.

[ Bericht 11% gewijzigd door Aoristus op 29-12-2006 13:45:13 ]
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
  vrijdag 29 december 2006 @ 13:41:14 #29
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_44823814
quote:
Scroll eens door naar alternatieve methodes en probeer het met EasyUbuntu. Dat werkte bij mij altijd uitstekend.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_44831870
Ik heb Ubuntu geinstalleerd. Snelste install die ik heb meegemaakt. Ziet er allemaal erg eenvoudig uit. Echt wat vor deze n00b.
Zo maar even kijken of ik met Linksys WiFi PCI kaartje met broadcom chipset aan de gang kan krijgen.
Ik heb dit http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=185174 gevonden. Zo proberen.
pi_44865280
Voor de mensen die GDM gebruiken heb ik hier een erg coole tip die ik toevallig tegenkwam: gdmflexiserver.

Dit is standaard aanwezig in gdm en als je het runt vanuit een gnome sessie wordt GDM in een extra X sessie opgestart. Je kan dan dus nog een keer inloggen op een apart X scherm, maar dan bijv met KDE ipv gnome, zodat je het naast elkaar kan draaien! Of via XDMCP inloggen op een remote desktop.
Met CTRL-ALT-F7 en -F9 kun je makkelijk heen en weer schakelen tussen de desktops. Je kan er zoveel opstarten als je F toetsen overhebt. Erg cool!
Unox, the worst operating system.
  zaterdag 30 december 2006 @ 19:22:02 #32
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_44865885
Eerst maar even KDE installeren zometeen, daarna zal ik er eens naar kijken.
  zaterdag 30 december 2006 @ 19:41:15 #33
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_44866591
Nee, eerst installeer ik Ubuntu weer, OpenSUSE is het toch niet echt wat mij betreft. Ik ben te veel gewend geraakt aan Ubuntu, waardoor ik me een ongeluk zoek. Ook werkt veel gewoon niet zo goed out of the box als in Ubuntu (monitor staat op 59Hz, grafische kaart wordt verkeerd herkend, glx werkt niet terwijl dat wel zou moeten werken). En ik mis apt. En de standaard mp3-speler (Banshee) loopt continu vast.

Al met al is Ubuntu installeren vast wel sneller gedaan dan deze dingen oplossen.
pi_44867011
LOL @ Angel
pi_44867679
Effe vraagje: hoe zit het met gamen in Linux heb je dan dualboot met windows nodig??
  zaterdag 30 december 2006 @ 20:24:02 #36
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_44868171
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 19:54 schreef slakkie het volgende:
LOL @ Angel
Ubuntu is gewoon vele malen mooier ook. En op het moment aan het installeren, terwijl ik gewoon door kan internetten. Leuk die livecd.
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 20:11 schreef Originele_Naam het volgende:
Effe vraagje: hoe zit het met gamen in Linux heb je dan dualboot met windows nodig??
Het kan in Linux, met enkele spellen. Van spellen als bijvoorbeeld Quake is een Linux versie. Maar het aanbod is beperkt. Het handigste is om gewoon Windows ernaast te draaien om in Windows te kunnen gamen.
pi_44868310
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 20:11 schreef Originele_Naam het volgende:
Je kan gamen via wine en/of via cedega. Maar voor sommige games heb je dual boot nodig.
pi_44868431
En nog een vraagje
ben een noob vandaar
Welk bestandssysteem gebruikt linux, kan ik als ik in Linux zit bij mij windows bestanden komen
pi_44868597
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 20:31 schreef Originele_Naam het volgende:
En nog een vraagje
ben een noob vandaar
Welk bestandssysteem gebruikt linux, kan ik als ik in Linux zit bij mij windows bestanden komen
Je kan kiezen uit verschillende filesystems, de default die gebruikt wordt is ext3.

http://tldp.org/HOWTO/Filesystems-HOWTO.html

En ja, je kan je Windows partities benaderen. Ik moet er wel bijzeggen dat NTFS support nog niet volledig geimplementeerd is (maar bestanden lezen is zondermeer mogelijk).
pi_44868739
bedankt moet zeggen dat jullie wel heel erg snel zijn met antwoorden
pi_44869316
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 20:40 schreef Originele_Naam het volgende:
bedankt moet zeggen dat jullie wel heel erg snel zijn met antwoorden
Tis stil op irc
Graag gedaan en succes!
  zaterdag 30 december 2006 @ 22:06:59 #42
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_44871611
Ok, Ubuntu is geinstalleerd, nu eens kijken wat Error 17 bij Grub inhoudt, want momenteel kan ik zowel Windows als Ubuntu niet booten. Ik vraag me ook af waarom de installer niet gevraagd heeft op welke schijf ik Grub had willen hebben.
  zaterdag 30 december 2006 @ 22:19:36 #43
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_44872173

De installer geeft aan het eind van het instellen van opties een samenvatting, vlak voordat de installatie begint, waarin staat waar de bootloader komt. Die staat dus op hdc, niet op sda. Ik boot van sda, daar staat de bootloader van OpenSUSE, maar OpenSUSE heb ik verwijderd. Al met al dus gewoon beter opletten, boot sequence aanpassen en MBR van sda1 even fixen met een Windows cd.
pi_44882570
Zit XGL nu standaard in OpenSuse (10.2)? zie niets op de site... Naja, ik merk het wel.
pi_44888945
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 20:35 schreef slakkie het volgende:

[..]

Je kan kiezen uit verschillende filesystems, de default die gebruikt wordt is ext3.

http://tldp.org/HOWTO/Filesystems-HOWTO.html

En ja, je kan je Windows partities benaderen. Ik moet er wel bijzeggen dat NTFS support nog niet volledig geimplementeerd is (maar bestanden lezen is zondermeer mogelijk).
Ik heb nog eventjes getwijfeld of ik mijn schijf met "normale" bestanden (film, docjes, xls enz) op een fat32 of ntfs schijf zou zetten. Ik zie echter geen reden om géén fat32 te gebruiken, ntfs heeft imho geen grote voordelen voor normale bestandsopslag toch
  zondag 31 december 2006 @ 14:00:52 #46
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_44889166
quote:
Op zondag 31 december 2006 09:18 schreef the_disheaver het volgende:
Zit XGL nu standaard in OpenSuse (10.2)? zie niets op de site... Naja, ik merk het wel.
Ja, ik heb niks hoeven installeren. Tenzij dat kwam doordat hij vrij snel door kreeg dat het niet ging werken met mijn grafische kaart (Radeon 9800 Pro, die het makkelijk zou moeten kunnen). In het control centre staat een desktop effects ding, ofzo, daar kun je het vinden.

http://en.opensuse.org/Xgl
pi_44895800
Zowel Xgl als compiz zijn nog verre van een uitermate stabiel. En nu er al weer Xegl aan komt, wacht ik nog even af wat het allemaal gaat worden. Bij gentoo zit het ook nog niet in de standaard portage, ivm die stabiliteit.
pi_44899984
quote:
Op zondag 31 december 2006 13:54 schreef Autoreply het volgende:

[..]

Ik heb nog eventjes getwijfeld of ik mijn schijf met "normale" bestanden (film, docjes, xls enz) op een fat32 of ntfs schijf zou zetten. Ik zie echter geen reden om géén fat32 te gebruiken, ntfs heeft imho geen grote voordelen voor normale bestandsopslag toch
Voor crossplatform functionaliteit zou ik eerder voor FAT kiezen dan voor NTFS (removable disks enzo). Maar als je alleen Windows zou draaien (2k, XP en hoger) zou ik zeker voor NTFS boven FAT kiezen. Voor alles < ME (dus 98 enzo) weer FAT.

Voor een Unix machine zou ik geen van deze kiezen. Maar het ligt er maar net aan wat je wilt. Laat ik het zo stellen, gezien de thread waar we inzitten zou ik geen FAT of NTFS kiezen.

Op die HOWTO pagina staat voor elke filesystem hoe je het vanuit een ander OS kan aanspreken. Kijk wat je wilt en wat de mogelijkheden zijn en maak je keuze.
pi_44904581
quote:
Op zondag 31 december 2006 19:36 schreef slakkie het volgende:

[..]

Voor crossplatform functionaliteit zou ik eerder voor FAT kiezen dan voor NTFS (removable disks enzo). Maar als je alleen Windows zou draaien (2k, XP en hoger) zou ik zeker voor NTFS boven FAT kiezen. Voor alles < ME (dus 98 enzo) weer FAT.

Voor een Unix machine zou ik geen van deze kiezen. Maar het ligt er maar net aan wat je wilt. Laat ik het zo stellen, gezien de thread waar we inzitten zou ik geen FAT of NTFS kiezen.

Op die HOWTO pagina staat voor elke filesystem hoe je het vanuit een ander OS kan aanspreken. Kijk wat je wilt en wat de mogelijkheden zijn en maak je keuze.
Het punt is dat vrijwel iedereen nog Windows nodig heeft.
Persoonlijk heb ik bijvoorbeeld voor de volgende jobs nog windows nodig:
  • 3D design (Pro/E, Catia, Autocad
  • Word. Open office is leuk, maar bijvoorbeeld formule's of macro's worden véél te weinig ondersteund.
  • Games. Secundair, maar belangrijk genoeg om windows ernaast te runnen.

Verder is Linux (Ubuntu) overigens wel een zwaar positieve ervaring, mede gezien de goede ondersteuning vanuit de users
  • pi_44904865
    Op de games na, kun je het allemaal wel met vmware draaien, dan hoef je ook helemaal niet meer na te denken welk FS je wil gebruiken omdat je folders kun sharen met de vmware host.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')