quote:
Ik.
Laat ik er dan na de inspirerende kaft van Abxyz* een nieuwe titel tegenaan knuppelen; ik heb nu toch genoeg wijn op. Het is weliswaar geen homo-erotische kunst, JAM (waarvoor ik idd nog altijd een bijdrage schuldig blijf), maar niettemin erg vermakelijk. Nu ja, of niet natuurlijk. Het draait allemaal om een mysterieuze candy bar. Althans als ik de auteurs goed begrepen heb. Ja, u hoort het goed: de auteurs. In principe zouden zij niet onder hoeven doen voor een Nicci French, ware het niet dat in dit geval af en toe sprake is van conflicting interests en heksenconventies. Laat ik er niet al te veel woorden aan vuil maken, maar zij doen mij denken aan een Dick Burton (ik mag Dick zeggen) en een Liz Taylor (iedereen maar haar Liz noemen) in Who's afraid of Virginia Woolff. Niet letterlijk, natuurlijk, want zijn stem, hoewel hij er een aardige impression van kan doen, heeft lang niet de gedragenheid van een Burton. En zij heeft niet het figuur van de gedrongen, een beetje op een trol gelijkende, Taylor. Verre van dat. Wel misschien heeft zij iets van de impulsiviteit van een Taylor, maar omdat dit niet topic #zoveel is in R&P waarin een puisterige auteur zich quasi-de hemel verzoekend afvraagt hoe je met vrouwen (i.e. adolescente meisjes) dient om te gaan, laten we dit verder buiten beschouwing. Wat alleen maar goed is, want ook schrijver dezes heeft geen clue hoe je dat moet doen. *schaamrood op de kaken heeft. Maar goed, Burton is dus wel het schoolvoorbeeld van een actor's actor. Dwz dus een acteur die nimmer de Method-acting van Stanislawsky heeft gevolgd om toch geloofwaardig op het publiek over te komen. Wat mij betreft een stuk geloofwaardiger iig dan de Bobby de Niro's en de Al Pacino's van deze wereld. Het is nl. helegaar niet noodzakelijk om terug te keren naar je eigen emoties om toch iemand te spelen die net door zijn vrouw is verlaten. Dat zou bijv. betekenen dat je nooit een wife beater kunt spelen zonder zelf ooit wife beater te zijn geweest, om maar een zijstraat te noemen. Nee, alles is mogelijk. "The world is yours", om maar eens iets uit de film Scarface aan te halen, waarvan fatima zich overigens terecht afvroeg waarom pre-adolescenten van het mannelijke geslacht hierdoor zo worden aangetrokken. (Leuke vraag btw hoeveel keer zegt Al Pacino "fuck" in de versie van 1983?) Wil jij dat ik een uitgebluste veertiger ben zoals George of een zuigerige Martha? Ik ben je man of vrouw. Geef mij een text en ik ben degene die jij wilt dat ik ben... Het komt in de buurt van het spelen met de iteejeriaanse meta-realiteiten. Op dat kruisvlak speelt zich het verhaal van de mysterieuze candy bar af. Na een kortstondige vakantie op een Zuid-Europees eiland gaan een ietwat murw gebeukte veertiger en een ravissante beauty met elkaar samenwonen in de portiersloge van een oud landgoed. Je vraagt je meteen al af hoe zij elkaar ooit hebben leren kennen... Nou, via de duistere inetwegen dus blijkbaar. We worden doodgegooid met de ietwat shallow-achtige gedachten die de veertiger erop na houdt en de wat al te pastisch-achtige romantische noties die de ravissante beauty weet te reproduceren. Ondertussen wordt één en ander doorspekt met de spruitjesgeur van een erotische acrobatiek die nog het meest weg heeft van een gaap gaap Wolkers of Ik-Jan Cremer. We lezen nog net niet dat hij zijn eerste vingerkootje van zijn wijsvinger in het poepgaatje van de hoogblonde schoonheid inbrengt of dat zijn ballen tijdens het neuken ritmisch tegen de billen slaan van die zelfde hoogblonde schoonheid, die hij btw op de Arcadische vlakte van Corfu in vervoering heeft gebracht. (Hoe dat blijft een raadsel, natuurlijk). Puke, puke (mda Holden Caulfield) Ja, wel wordt er ergens naar Wolkers verwezen hoor. Jawel. Onze veertiger vreest nl. dat als hij echt eerlijk en natuurgetrouw verslag zou doen van al zijn belevenissen op dat eiland dat zijn lezertjes dan een Turks Fruit-erlebnis zullen krijgen. You're kidding me, aren't you? Hoe het zij, op het landgoed leren ze een opzichter/manusje-van-alles kennen, die ex-commando is en Dirk (?) heet, en die langzaam verandert van een sympathische Bursche in een angstaanjagende gluiperd van weergaloze proporties. U ziet een Ray Liotta, in een dertien in een dozijn filmpje, zeker ook al voor u? De blondine wordt langzaam paranoïde, niet alleen vanwege Dirk, ook omdat elke keer als zij staat te douchen de lamp in de badkamer ermee op houdt en omdat de zoon van de eigenaar van het landgoed op Peter Timoffeef lijkt. Want ziet u, het nevenplot verhaalt over een briljante jongeman in een weigerachtig lichaam, die ooit de portiersloge bewoonde en wiens verdriet in het huis is blijven hangen, waardoor de Garbo'eske blondine enigszins jumpy wordt. Het is nl de hypersensitieve vrouwelijke protagonist van dit verhaal die over de feilloze antenne beschikt om dit soort leed, dat ergens in het universum zweeft, op te pikken. Doet mij wat aan Rosemary's baby denken, maar à la. (U hoort de muziek al die altijd bij die domme blonde snol haar nachtprogramma op rtl5 gedraaid wordt als u een plaatje moet raden dat u binnen 5 milliseconde wrs. al ziet?) Tussendoor wordt er overigens op zeer zeer vermakelijk wijze commentaar geleverd door iemand die daarvoor speciaal een kloon heeft aangemaakt, maar eigenlijk al een kloon van zichzelf is, hoewel ze daarvan geen flauw vermoeden heeft, & haar rijke schare van dolende ridders, die de term kadaverdiscipline een geheel nieuwe betekenis geven. Geheel nieuw iig aan hoe dat bij de Nazi's moest worden uitgelegd hè. (De 2de WO moet er nu eenmaal in zitten, niet waar?). Whoehahahahaha, wat hebben de lezertjes achter de schermen gelachen zeg. O, ja en over de persoon van Dirk moet ik toch nog even, tusen ons, opmerken dat hij meer wegheeft van pak 'm beet een brute ongeletterde seksgod die wrs. geklompt en wel allerlei vrouwen in de omgeving IJ. plezieren dan een ex-commando turning serial killer, maar dit uiteraard terzijde, want ik verdenk de auteurs ervan zijn karakter ietwat vertekend te hebben weergeven ter wille van het verhaal... Okee, terug naar dat verhaal dus. De apotheose van Ray Liotta meets Rosemary's baby voltrekt zich uiteraard tijdens het familiefeest t.g.v. de 75ste verjaardag van de pater familias van de ongelukkige snik familie in het oude landhuis. Het zij overigens opemerkt dat deze persoon antroposoof is, wink, wink. Tja, hoe kan ik het beste uitleggen wat er zich vervolgens afspeelt? Welke rijke literaire traditie evenaart hetgeen wat vervolgens aan de orde gesteld wordt: hyper-realisme, hyper-naturalisme? Multatuli, Ollie? Existentialisme op een verknipte manier, JAM? Het is iig duidelijk dat het vage voorgevoel van de hoogblonde schoonheid niet geheel en al op vrouwelijke overgevoeligheid gestoeld was of op zoiets alledaags als pms (=post-menstruatie syndroom), hoewel er wel bloed vloeit. Zoveel is zeker. Enfin, omlangs had Netwerk er nog een reportage over, meen ik. De veteranen zijn nl. een soort tikkende tijdbom onder onze samenleving oid. Waarmee we dus belanden bij Born on the 4th of july. Overigens heb ik Ron Kovacs, om wie dit verhaal draait, ooit eens IRL ontmoet, in 1981 in de grote stad A. Echt waar! We hebben hem toen de oude Teijl Uijlen Spieghel ingedragen. De wat oudere lezertjes onder ons weten misschien nog wel dat je via een trap daar naar binnen moest gaan. Er wordt dus gehakt en gezaagd tijdens het familiefeest, niet à la Tien kleine negertjes, van de onvolprezen Agatha Christie, nee, echt van dik hout zaagt men planken. De Texas chainsaw massacre is hier bij vergeleken een picknick voor koorknapen. Even spant het er nog om. Zullen de murw gebeukte veertiger en de ravissante blondine in staat zijn om de evil doër te ontmaskeren en het boek naar een happy end te tillen? Helaas. Ook de uitgebluste veertiger en de ravissante blondine worden in kleine mootjes gehakt en daarna in een koffer geplaatst. Deze koffer wordt niet in een Amsterdamse gracht gegooid, maar gewoon in bewaring gegeven bij het CS van de grote stad A. Zelfs het kluisnummer wordt bekend gemaakt. Nummer 69. Ach, best leuk dat een roman eindigt met een soixante-neuf, niet waar?
*sounds like The Abiss