Daarmee doe je weer net alsof elke groep iets vervelends is.quote:Op woensdag 20 december 2006 23:30 schreef De-oneven-2 het volgende:
Een groep is met z'n allen een wijde broek dragen en een patatje mayo bestellen omdat al die anderen dat niet doen.
Dat herken ik wel. Dat 'groep' was echt te ruim gedefinieerd. Het gaat vooral om wat Claudia ook zei: het gevoel om begrepen te worden. Dat was mijn interpretatie van 'erbij horen'.quote:Op woensdag 20 december 2006 23:27 schreef wyccie het volgende:
Mijn vrienden bestonden uit losse vrienden, niet één hele vriendengroep die altijd bij elkaar was. Ik had dus min of meer uit verschillende vaste vriendengroepen losse individuen met wie ik omging. Onderling gingen zij niet of nauwelijks met elkaar om. Zo bedoel ik dat.
Ik zit zelf momenteel trombose.nl te lezen. 'Lotgenoten'. Ja, dat is best fijn.quote:Op woensdag 20 december 2006 23:40 schreef De-oneven-2 het volgende:
Mensen met een uitzonderlijke ziekte of afwijking vinden vaak troost en begrip bij andere mensen met diezelfde afwijking of ziekte. Omdat ze daardoor begrepen worden. Dat snap ik.
En jij kent geen groepen met een bindende factor?quote:Op woensdag 20 december 2006 23:41 schreef De-oneven-2 het volgende:
Dat is een groep individuen met een bindende factor.
Voel jij jezelf dan zo'n 'slachtoffer'?quote:Op woensdag 20 december 2006 23:41 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zit zelf momenteel trombose.nl te lezen. 'Lotgenoten'. Ja, dat is best fijn.
Ik voel me vooral een mazzelpik.quote:Op woensdag 20 december 2006 23:43 schreef wyccie het volgende:
Voel jij jezelf dan zo'n 'slachtoffer'?
Nou, niet echt, nee.quote:Op woensdag 20 december 2006 23:43 schreef broer het volgende:
[..]
En jij kent geen groepen met een bindende factor?
edit:
Je maakt er geen onderdeel van uit, bedoel ik te vragen.
Je associeert het de hele tijd met problemen.quote:Op woensdag 20 december 2006 23:48 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ik heb wel eens groepstherapie gedaan met mensen met 'soortgelijke problemen'...
Maar in die groep voelde ik me ook niet thuis.
Waarom met een tekortkoming?quote:Op woensdag 20 december 2006 23:51 schreef De-oneven-2 het volgende:
Nee, ik associeer het niet met problemen, hoor...
Hooguit met onvermogen.
Dat ben je ook!quote:
Door het woord 'lotgenoten'. Klinkt zo dramatisch, theatraal. 'Getroffen door het noodlot.'quote:Maar waarom associeer je dat met slachtofferschap? Voor mij draait zoiets als een lotgenotenforum juist om het tegenovergestelde van slachtofferschap. Je probeert zoveel mogelijk feitelijke informatie in te winnen, je leert van andermans ervaring en de herkenning helpt je met je zwakke momenten om te gaan.
Dan hebben we te maken met spraakverwarring, denk ik. Volgens mij bedoelde Claudia dat je 'deel uitmaken van een groep' als een tekortkoming zag.quote:Op woensdag 20 december 2006 23:55 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ik zeg nergens dat ik het onvermogen ( - in een groep normaal te kunnen functioneren- ) als een tekortkoming zie, he.
Een eenling.quote:Op donderdag 21 december 2006 00:00 schreef De-oneven-2 het volgende:
Nee, joh... Ik ben een einzelganger. Héérlijk!
Ik noem mijn vrienden ook altijd 'lotgenoten'.quote:Op donderdag 21 december 2006 00:01 schreef Claudia_x het volgende:
een lotgenoot voorziet in een heel andere behoefte. Begrip, waar broer het al over had.
En terecht.quote:Op donderdag 21 december 2006 00:04 schreef broer het volgende:
[..]
Ik noem mijn vrienden ook altijd 'lotgenoten'.
Het gekke is dat ik mijzelf ook vaak zo noem. En toch komen we op dit punt kennelijk niet overeen. Is dat dan alleen een kwestie van definities?quote:Op donderdag 21 december 2006 00:00 schreef De-oneven-2 het volgende:
Nee, joh... Ik ben een einzelganger. Héérlijk!
Wat betreft mijn 'ziekte' kan ik dan ook niets dan clichés debiteren. Ze zijn allemaal waar.quote:Op donderdag 21 december 2006 00:03 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ja, tuurlijk, Claudia. Vrees niet; dat is niet meer dan normaal.
Het zou zomaar een kwestie van definitie kunnen zijn, ja.quote:Op donderdag 21 december 2006 00:06 schreef broer het volgende:
[..]
Het gekke is dat ik mijzelf ook vaak zo noem. En toch komen we op dit punt kennelijk niet overeen. Is dat dan alleen een kwestie van definities?
quote:Op donderdag 21 december 2006 00:06 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat betreft mijn 'ziekte' kan ik dan ook niets dan clichés debiteren. Ze zijn allemaal waar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |