idd.. met cessna's is het nog wel te overleven, maar met jets lukt dat echt neit meerquote:Op donderdag 18 januari 2007 16:44 schreef Repeat het volgende:
ok vliegen met het toetsenbord is godsonmogelijk. het duurt veels te lang voordat ie reageert, waardoor je dus veels te veel stuurt, moet je weer comenseren, ga je overcompenseren. Vreselijk.
Straks eens met mn stuurtje proberen
quote:Op donderdag 18 januari 2007 17:46 schreef Repeat het volgende:
mij lukt het met cessna's ook niet
nouja, ik heb een beechcraft gevlogen, dat vind ik leuke propvliegtuigen, maar dan slinger je al als een malle heen en weer...
is iig beter dan het toetsenbordquote:Op donderdag 18 januari 2007 18:00 schreef Vakkie_W het volgende:
Sturen met de muis gaat mij super af!
gaat prima, pedalen voor omhoog omlaag, stuur voor de aileronsquote:
kan FS wel 50kts wind?quote:Op donderdag 18 januari 2007 19:42 schreef MrX1982 het volgende:
Ik ga eens even kijken of ik met deze storm kan opstijgen en weer landen op Schiphol.
net de 737, maar dat maakt het ook niet leuker, vind een propellorvliegtuigje voor dit soort dingen leuker, want die kan veel beter bochten draaien ed.quote:Op donderdag 18 januari 2007 20:35 schreef LoggedIn het volgende:
waar vlieg je dan mee?
ahja.. ik vloog vroeger ook liever propsquote:Op donderdag 18 januari 2007 20:44 schreef Repeat het volgende:
[..]
net de 737, maar dat maakt het ook niet leuker, vind een propellorvliegtuigje voor dit soort dingen leuker, want die kan veel beter bochten draaien ed.
snap jij die navigatie, of vlieg je een beetje op de kaart en dan globaal erheen en laatste stuk op zicht?quote:Op donderdag 18 januari 2007 23:32 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Ik had net tijdens mijn vlucht van Schiphol naar Heathrow 99kts aan wind in de lucht.
Ik vlieg met een flight plan die ik van te voren aanmaak. Ik snap de navigatie wel. Snap je hem niet?quote:Op donderdag 18 januari 2007 23:32 schreef Repeat het volgende:
snap jij die navigatie, of vlieg je een beetje op de kaart en dan globaal erheen en laatste stuk op zicht?
zo doe ik het
Je maakt eerst een flight plan aan in het scherm waar je kiest met welk vliegtuig je wilt vliegen, weertype etc.quote:
ik zal het morgen eens proberen.quote:Op donderdag 18 januari 2007 23:48 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Je maakt eerst een flight plan aan in het scherm waar je kiest met welk vliegtuig je wilt vliegen, weertype etc.
Je route wordt dan geladen als je de vlucht start. Wat je kunt zien in je GPS onder het kopje FPL. Daar zie je de map met de route en de waypoints. Opstijgen. GPS knopje aanklikken. AP, Automatische Piloot, aan en NAV aan en je vliegt op de AP van waypoint naar waypoint.
Gewoon een beetje oefenen en de help functie doorlezen.
heerlijk is dat! opstijgen, ALT, NAV, SPD, V/S aan, en relaxenquote:Op donderdag 18 januari 2007 23:48 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Je maakt eerst een flight plan aan in het scherm waar je kiest met welk vliegtuig je wilt vliegen, weertype etc.
Je route wordt dan geladen als je de vlucht start. Wat je kunt zien in je GPS onder het kopje FPL. Daar zie je de map met de route en de waypoints. Opstijgen. GPS knopje aanklikken. AP, Automatische Piloot, aan en NAV aan en je vliegt op de AP van waypoint naar waypoint.
Gewoon een beetje oefenen en de help functie doorlezen.
Het is de moeite waard om je erin te verdiepen. Je kunt tijdens de vlucht lekker achterover leunen terwijl het vliegtuig onder controle is van de AP met de verschillende waarden die je hebt ingesteld.quote:Op donderdag 18 januari 2007 23:49 schreef Repeat het volgende:
ik zal het morgen eens proberen.
Heb veel fs2004 gespeeld, dus de vliegtuigen zelf ken ik wel, alleen navigeren was ik nooit aan begonnen
Precies. Waar komt dat ontzag voor piloten nog vandaan. Het zijn de computers die het hem doenquote:Op donderdag 18 januari 2007 23:50 schreef Billy_Mack het volgende:
heerlijk is dat! opstijgen, ALT, NAV, SPD, V/S aan, en relaxen
ik snap het idee, net even geprobeerd. Bij het opstijgen zei ie ook: climb and maintain 8000 ft. Ik dat dus doen, maar daarna hoor ik niks meerquote:Op vrijdag 19 januari 2007 00:04 schreef Fillipe het volgende:
Navigeren is vrij makkelijk, als je met een 737-800 of met een 747-400 gaat vliegen en je gaat zeg maar vluchten van 3 kwartier + maken. Dan moet je kiezen voor IFR en dan High Altitude Airways. Op deze manier leidt de ATC van FS je door de hele vlucht heen. En dan bedoel ik;
- Cleared om te taxi'en.
- Wat je departure runway is.
- Cleared ja/nee om op te stijgen.
- Welke hoogte je moet gaan vliegen. (stijgen/dalen)
- Welke koers (heading/HDG) je aan moet houden.
- Wanneer je de daling in moet zetten.
- Wat je arrival runway is.
- Wanneer je ILS het overneemt.
- Naar welke gate je uiteindelijk moet taxi'en.
Stel je bent net opgestegen dan krijg je na bijvoorbeeld 30 sec. te horen, van KLM 829 fly heading 030 climb and maintain flightlevel 8.000. Dat voer je dan vervolgens uit.
Oftewel, de ATC neemt steeds radiocontact met je op en verwijst je over hoe/wat in de lucht en op de grond. Zo kom je perfect in de buurt van je bestemming, en moet je de kist op het laatst alleen nog maar of op handje of op de ILS zien te landen.
Vrij simpel, paar keer oefenen en het lukt wel.
Ben zelf trouwens even gestopt met FSX, ga weer beginnen als ik een nieuwe PC heb.
FL8000 lijkt me wat hoogquote:Op vrijdag 19 januari 2007 00:04 schreef Fillipe het volgende:
Stel je bent net opgestegen dan krijg je na bijvoorbeeld 30 sec. te horen, van KLM 829 fly heading 030 climb and maintain flightlevel 8.000. Dat voer je dan vervolgens uit.
Ben zelf trouwens even gestopt met FSX, ga weer beginnen als ik een nieuwe PC heb.
In principe krijg je bij een IFR vlucht gewoon directies van de ATC, tot ze op een gegeven moment roepen dat je moet alignen met de ILS en daarop moet landen. Je kan ook VFR landen, waarbij het dus wel op het blote oog gaat. Maar dat moet je alleen doen als je weet waar je bent en waar je heen moet; als je eerst moet zoeken naar het vliegveld en dan maar de 1e runway pakt die je ziet werkt het niet natuurlijkquote:Op vrijdag 19 januari 2007 17:15 schreef Repeat het volgende:
zo net nog maar eens geprobeerd, en idd, ifr en high altitude airways ging prima. Met de airbus schiphol - charles de gaulle gedaan.
Enige kutte was het laatste stukje, ik kreeg door dat ik approach mocht doen en toen moest ik het zelf maar uitzoeken, vliegveld bleek links van me te liggen. Moest ik em op het oog mikken, want dat ils snap ik ook geen hol van... Wel jammer, want dit is de neppe manier, geen enkele piloot komt er bij zn approach achter dat het vliegveld links ligt en dat ie zelf maar moet bijsturen en landen
Niet recht voor je, maar je hoeft geen bocht om te draaien om in de goeie richting uit te komen.quote:Op vrijdag 19 januari 2007 17:34 schreef junkiexp het volgende:
Ik snap het laatste stuk ook niet,dan zegt de tower dat ik een straight in kan maken,en dan blijkt de landingsbaan niet recht voor me te liggen?
Right.. zoek eens rond op internet naar een freeware FMS, leer vluchten plannen/desnoods zoeken via airways/normale fixxe's en leer sid/stars vliegen en kaarten lezen.quote:Op donderdag 18 januari 2007 23:35 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Ik vlieg met een flight plan die ik van te voren aanmaak. Ik snap de navigatie wel. Snap je hem niet?
dat had ik dus ook, hij zei straight in, maar toen ik een aanwijzing vroeg bleek het vliegveld op 10 uur te liggen. Toen even op de kaart opgezocht waar mn landingsbaan lag en er op het oog heengevlogen.quote:Op vrijdag 19 januari 2007 17:34 schreef junkiexp het volgende:
Ik snap het laatste stuk ook niet,dan zegt de tower dat ik een straight in kan maken,en dan blijkt de landingsbaan niet recht voor me te liggen?
straight in betekent gewoon dat de runway in de globaal dezelfde richting ligt als jij vliegtquote:Op vrijdag 19 januari 2007 17:34 schreef junkiexp het volgende:
Ik snap het laatste stuk ook niet,dan zegt de tower dat ik een straight in kan maken,en dan blijkt de landingsbaan niet recht voor me te liggen?
Doet ie het dan automagisch? Of moet ik dan mikken ahv die pijltjes bij mn instrument met horizon?quote:Op vrijdag 19 januari 2007 17:32 schreef LoggedIn het volgende:
ILS werkt btw vrij simpel. Je moet in FS of op een chart even opzoeken wat de ILS frequentie is van de runway waar je op moet landen. Die vul je in bij je NAV radio's. Vervolgens stel je de juiste course in (die je op dezelfde plek kan vinden), en dan kan je een mooie landing maken
Ze kunnen beter eerst oefenen met ILS approaches en 'gewoon vliegen', voor we ze aan het werken zetten met SIDSTARs en de FMCquote:Op vrijdag 19 januari 2007 17:42 schreef TC_Artemis het volgende:
[..]
Right.. zoek eens rond op internet naar een freeware FMS, leer vluchten plannen/desnoods zoeken via airways/normale fixxe's en leer sid/stars vliegen en kaarten lezen.
Dán wordt het pas leuk.
het leukste (en leerzaamste) is om zelf te mikken, maar het kan vaak ook automatisch (maar automatisch landen gaat dus niet vanzelfquote:Op vrijdag 19 januari 2007 17:48 schreef Repeat het volgende:
[..]
Doet ie het dan automagisch? Of moet ik dan mikken ahv die pijltjes bij mn instrument met horizon?
Dat klinkt ingewikkeld. Mijn FSX navigatie is wel redelijk denk ik. Wat je hierboven noemt kan altijd later wel komen. Eerst het vliegen opzich goed onder de knie krijgen met meer dan alleen de Bombardier waar ik nu telkens mee vlieg.quote:Op vrijdag 19 januari 2007 17:42 schreef TC_Artemis het volgende:
Right.. zoek eens rond op internet naar een freeware FMS, leer vluchten plannen/desnoods zoeken via airways/normale fixxe's en leer sid/stars vliegen en kaarten lezen.
Dán wordt het pas leuk.
Je moet wel binnen een bepaalde straal van het vliegveld zijn om em te kunnen ontvangen, maar in de hoogte maakt dat niet zoveel uitquote:Op zaterdag 20 januari 2007 14:26 schreef MrX1982 het volgende:
Ik hoor nooit piepjes of de melding ILS localized. Terwijl ik de ILS frequentie wel in mijn NAV1 zet en activeer en een lijn zie in het scherm van de runway en je positie tov van die runway.
Kan het zijn dat je de ILS frequentie mist als je te hoog of te laag vliegt?
Hmm vreemd dat het mij dan nog nooit gelukt is. Ik zal zo eens even kijken wat ik verkeerd doe.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 14:56 schreef LoggedIn het volgende:
Je moet wel binnen een bepaalde straal van het vliegveld zijn om em te kunnen ontvangen, maar in de hoogte maakt dat niet zoveel uit
je hebt bij het vliegveld altijd de ils freq, en de heading ofzo? die laatste hoef je niet te gebruiken?quote:Op zaterdag 20 januari 2007 14:20 schreef Fillipe het volgende:
ILS landen is niet al te moeilijk hoor![]()
Je nadert het vliegveld, je krijgt je arrival runway te horen van de ATC.
Wat je nu moet doen is de map in FSX openen. En op zoek gaan naar de ILS frequentie van de door jou toegewezen runway. Je zoekt het vliegveld op, gaat met je muis over wat runways heen totdat je de goede runway hebt gevonden, en dan komt er een informatieballonnetje te staan met de ILS frequentie.
Deze frequentie onthoud je of schrijf je op. Je gaat weer verder vliegen, en je vult de frequentie in bij NAV 1 van je radiostack. Vervolgens activeer je hem, en je bent all set.
Als je nu bijna bij het vliegveld bent, hoor je als het goed is dat je ILS localized is. Je hoort een paar piepjes om de zoveel seconden.
Als de ATC je nu 'losslaat' druk je de heading knop uit in de cockpit en activeer je de approach knop. Op deze manier onderschept je vliegtuig de ILS en zal die zorgen dat je precies recht voor de runway beland in een automatische glideslope. Hij zal de daling dus ook verzorgen tot aan de runway.
Zorg er wel voor dat je de snelheid aanpast, ik hou altijd 175 knots aan met eeen 737. Als je te hard vliegt kan je vliegtuig de ILS niet goed uitvoeren! Landing hou ik altijd 155 knots aan. Ligt ook aan de wind.
Dit is het in een notendop, snel getypt, kunnen fouten inzitten.
Oefenen, oefenen, oefenen. Freq. opzoeken, invullen, activeren, landen maar.
de heading moet je invoeren als course, dat is de richting waarop je wil landenquote:Op zaterdag 20 januari 2007 15:09 schreef Repeat het volgende:
[..]
je hebt bij het vliegveld altijd de ils freq, en de heading ofzo? die laatste hoef je niet te gebruiken?
en als ik het doe zoals jij zegt, dan kan ik verder de controls loslaten en landt ie vanzelf?
Bijna bij elk groot vliegveld heb je runways met ILS frequenties. De course is de richting waar je wilt landen. Als je de map opent in FSX en naar je arrivel runway gaat en de ILS freq. opzoekt zie je daar ook de course (vd. runway) staan. Deze kan je ook invullen in de cockpit.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 15:09 schreef Repeat het volgende:
[..]
je hebt bij het vliegveld altijd de ils freq, en de heading ofzo? die laatste hoef je niet te gebruiken?
en als ik het doe zoals jij zegt, dan kan ik verder de controls loslaten en landt ie vanzelf?
Ik vlieg ook met een Bombardier en ik las hier voor het eerst hoe het vrij vliegen een beetje leuk te maken is zonder dat je er heel veel kennis van nodig hebt. Ik taxi nu dus naar de runway, stijg op volgens instructies maar dan komt het: een bocht naar rechts maken zodat ik op 100 graden kom te vliegen... In een Bombardier zie ik echter nergens een schermpje die aangeeft in welke heading ik nu vlieg en hoe ik zou moeten gaan vliegen om de juiste heading te krijgen. Wat mis ik of zie ik over het hoofd ?quote:Op zaterdag 20 januari 2007 00:47 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Dat klinkt ingewikkeld. Mijn FSX navigatie is wel redelijk denk ik. Wat je hierboven noemt kan altijd later wel komen. Eerst het vliegen opzich goed onder de knie krijgen met meer dan alleen de Bombardier waar ik nu telkens mee vlieg.
Ik probeerde net even een lesson te nemen met een Boeing 737 maar dat is vrij moeilijk zeg. Vooral het pitchen is lastig.
Kortom er valt nog veel te leren.
als je te lang wacht worden ze vanzelf boos. Als je het te vroeg doet krijg je vanzelf een corrigerende headingquote:Op maandag 22 januari 2007 19:58 schreef Repeat het volgende:
wat ik trouwens ook niet snap aan die headings....
ze geven je een heading op, maar als je parallel aan de route zit volg je de goede heading, maar zit je toch helemaal naast de "goede lijn".
Als je bv heel laat pas je koers aanpast, of juist heel vroeg. Op welk moment moet je dit nu doen?
Het is een 787 van abacusquote:Op dinsdag 23 januari 2007 09:04 schreef Billy_Mack het volgende:
[..]
sexy geilie!!!! waar haal je die 787 vandaan?!?!!?!?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |