abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62750593
Mijn tiramisu viel toch wat tegen. Ik hou niet heel erg van koffie dus ik had al weinig koffie gedaan maar toch smaakte het er te veel naar. Dus volgende keer zonder koffie.

Zag gisteren bij wie is de chef ook nog een recept van tiramisu wat er wel lekker uitzag.

Deconstructie van Tiramisu

Ingredienten:
4 Eieren, gesplitst
250 gr Mascarpone
Amandelen, geroosterd en gemalen (stukjes, geen gruis)
200 gr suiker
Chocolademousse (zelf maken of kopen)
Zeer sterke koffie of espresso
Gelatine
Slagroom
Lange vingers (zelf maken natuurlijk)
Amaretto
IJsmachine

Bereiding:
Meng het eigeel met de mascarpone en suiker goed door elkaar. Klop de eiwitten stijf, spatel het ei-mascarponemengsel er doorheen en laat het afkoelen in de koelkast tot 2 graden. Koop (of maak zelf!) een chocolademousse. Maak of koop langevingers. Maak 325 ml sterke espresso. Los in 100 ml hiervan de 2,5 blaadje gelatine op. Voeg 75 gr suiker toe aan de rest van het mengsel en voeg het samen. Laat het afkoelen tot kamertemperatuur. Voeg dan 125 ml koude slagroom (33% vet) toe , roer het goed, en giet het in sifon. Zet het onder druk , schud het zeer goed en zet zeker 3 uur in de koeling.

Voor de maaltijd of tijdens : haal een ijskuip uit de vriezer, giet het ei-mascarpone-mengsel erin en zet de ijsmachine aan. Laat het bevriezen tot een mooie semifreddo. Serveren: Borden koelen. Week kort van tevoren de langevingers in de amaretto (niet verzuipen), leg op elk bord 2 langevingers. Leg op elk bord een bol chocolademousse, leg op de 2 langevingers een bol semifreddo en zet er een espressokopje bij die je vol spuit met de 'espesso'. Serveer het direct.
pi_62766850
Ah, tiramisu.

Hoe ik 'm maak:

- lange vingers (je hebt er zoveel nodig als jij denkt er de bodem van een schaal een of twee keer mee te kunnen bedekken)
- 250 ml slagroom
- 500 gr mascarpone op kamertemperatuur
- ongeveer 60 gram poedersuiker
- espresso, +- 2 dl
- kristalsuiker
- marsalawijn (of amaretto, wat je hebt staan)
- 5-6 eieren (medium), gesplitst
- kopje espresso met een flinke scheppen suiker en wat marsala/amaretto, koud
(evt een theelepeltje vanille essence)
- cacao
- wat pure chocolade

1. meng de 2 dl koffie met kristalsuiker en marsala. Proef! Als je het lekker vindt, is het goed. Doop hierin de lange vingers (bovenkant 2 tellen, omdraaien, eruit halen). Het idee is dat ze spongy worden, maar van binnen nog wel stevig zijn. Leg deze op een schaal - je hebt ze straks pas weer nodig.
2. Scheid de eieren. Sla de eiwitten (met eventueel wat suiker) stijf. Sla de slagroom met wat suiker tot een room - het moet geen stijfgeslagen slagroom worden! Zet deze twee in de koelkast.
3. Mix de dooiers met poedersuiker boven heet water tot het lichtgeel en dikkig is geworden. Dit duurt ongeveer 5 minuten.
4. Maak de mascarpone zacht met een lepel. Meng hierin het dooiermengsel - gebruik een lepel, geen mixer (en als je een mixer gebruikt, doe het dan heel kort aan het eind). Doe er nu een scheutje van de koude koffie bij. Meng dit weer met een lepel. Vouw er de slagroom in, en daarna ook het stijfgeslagen eiwit. Hier heb je niet alles van nodig, de helft is wel genoeg.
5. Leg de lange vingers in een schaal en schep er het mascarponemengsel over. Herhaal desgewenst. Strooi hierover (met een zeef bijvoorbeeld) royaal cacao. Rasp er daarna nog wat chocolade op. Laat de tiramisu minimaal een halve dag opstijven.

Let wel, dit recept is voor véél tiramisu; bij mij levert het twee ovenschalen vol op. Sommige hoeveelheden zijn op mijn smaak; als je niet zo van zoet houdt raad ik je aan wat minder suiker te gebruiken; houdt je juist heel erg van zoet, gebruik dan nog wat meer.

Wat ook heerlijk is, is tiramisu met limoncello. Heel fris en zomers, zeker met wat rood fruit.
  dinsdag 28 oktober 2008 @ 22:41:37 #103
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_62767597
Maar waarom zou je er slagroom in doen? Mascarpone is toch al romig en machtig genoeg
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  donderdag 30 oktober 2008 @ 11:54:23 #104
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_62806921
M'n dieet wat doen julie! Nu moet ik minstens elk recept eens een keer gemaakt hebben!
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  donderdag 30 oktober 2008 @ 13:46:28 #105
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_62809939
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 11:54 schreef Captain_Fabulous het volgende:
M'n dieet wat doen julie! Nu moet ik minstens elk recept eens een keer gemaakt hebben!
diëten doe je maar na je dood.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_62809992
quote:
Op donderdag 30 oktober 2008 13:46 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

diëten doe je maar na je dood.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_62859778
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 22:41 schreef -Mellow- het volgende:
Maar waarom zou je er slagroom in doen? Mascarpone is toch al romig en machtig genoeg
Het maakt het juist wat luchtiger, vergeleken bij mascarpone is slagroom redelijk licht.
  woensdag 12 november 2008 @ 19:05:03 #108
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_63166722
Ik heb nu het lange vingerdeeg in de oven staan, ben benieuwd.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  woensdag 12 november 2008 @ 19:25:18 #109
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_63167383
hmm, het smaakt wel als lange vingers, maar is niet krokant. Tis meer een soort eierkoek...
  woensdag 12 november 2008 @ 22:34:49 #110
150815 Tha-CheF
guess who's back
pi_63175131
quote:
Op woensdag 12 november 2008 19:25 schreef -Mellow- het volgende:
hmm, het smaakt wel als lange vingers, maar is niet krokant. Tis meer een soort eierkoek...
Probeer ze eens langer in de oven te bakken op een lagere temperatuur.
Dan kunnen ze goed drogen van binnen.
In Memphis, Tennessee, a woman is not to drive a car unless a man warns approaching motorists or pedestrians by walking in front of the car that is being driven.
  woensdag 12 november 2008 @ 22:37:27 #111
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_63175262
quote:
Op woensdag 12 november 2008 22:34 schreef Tha-CheF het volgende:

[..]

Probeer ze eens langer in de oven te bakken op een lagere temperatuur.
Dan kunnen ze goed drogen van binnen.
Ja ben ik net aan t doen. T zal wel komen omdat ik een hele plak maak ipv vingers, dat gaart minder snel.
pi_63227783
Ik ga dit weekend het recept van Miss Sly proberen. Maar hoe kom ik aan Espresso? Ik heb geen espressoapparaat... Wel een gewoon koffiezetapparaat, maar ik kan eerlijk gezegd geen koffie maken Ik drink geen koffie en kan het dus ook niet echt zetten. Maar goed heb ik voor Espresso uberhaupt wel iets aan een koffiezetapparaat?

En valt er te smokkelen? Ik neem toch aan dat niet iedere thuis-tiramisu-maker een espressoapparaat heeft staan...

Edit: o ik lees even terug en zie dat het ook sterke koffie mag zijn, wat moeten de verhoudingen koffie en water dan zijn?
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_63239485
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 19:11 schreef DancingPhoebe het volgende:
Ik ga dit weekend het recept van Miss Sly proberen. Maar hoe kom ik aan Espresso? Ik heb geen espressoapparaat... Wel een gewoon koffiezetapparaat, maar ik kan eerlijk gezegd geen koffie maken Ik drink geen koffie en kan het dus ook niet echt zetten. Maar goed heb ik voor Espresso uberhaupt wel iets aan een koffiezetapparaat?

En valt er te smokkelen? Ik neem toch aan dat niet iedere thuis-tiramisu-maker een espressoapparaat heeft staan...

Edit: o ik lees even terug en zie dat het ook sterke koffie mag zijn, wat moeten de verhoudingen koffie en water dan zijn?
Probeer anders als alternatief een blikje ijs-koffie, welke in elke supermarkt te koop is.

[ Bericht 4% gewijzigd door probin op 15-11-2008 10:47:16 ]
pi_63239500
quote:
Op zaterdag 15 november 2008 09:37 schreef probin het volgende:

[..]
pi_63239547
Ik ben geen koffiedrinker dus ik weet het ook niet. Ik doe maar wat en mensen zijn dan zo vriendelijk om te zeggen dat het smaakt.
  zaterdag 15 november 2008 @ 11:02:00 #116
3869 David
Drum the drums
pi_63240296
je kunt de koffie in tiramisu vervangen door chocolademelk of zelfs door sinaasappelsap. IN dat laatste geval krijg je natuurlijk een totaal ander dessert maar in mijn ogen veel lekkerder (ben namelijk niet zo voor koffie).
pi_63240438
Dat lijkt me echt niks.
  zaterdag 15 november 2008 @ 11:15:13 #118
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_63240466
Bij de supermarkt verkopen ze staafjes espresso van nescafe, staafje in klein kopje, scheut water erbij..klaar. Prima voor tiramisu
pi_63242103
een schaamteloze tvp :p
life is like a present you never know what is in it
  zaterdag 15 november 2008 @ 14:04:10 #120
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_63243347
Tadaaaaa....vandaag 1 met pecannoten en pietsie amandelspijs door de mascarpone.
En ipv cacao, nesquick ( veel zoeter )
Vanavond als ie stijf is ( wehehe ik zei stjif ) gaan er nog grote donkere krullen pure choco overheen.

zaterdag 15 november 2008 @ 14:19:31 #121
3185 Adelante
To let it go now
pi_63243608
quote:
Op zaterdag 15 november 2008 12:54 schreef Stampurtjuh het volgende:
een schaamteloze tvp
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  zaterdag 15 november 2008 @ 14:28:37 #122
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_63243757
Mijn tiramisu van donderdag was nagenoeg perfect, behalve dat ik een iets te dikke plak deeg had waardoor het koffiemengsel niet helemaal tot onder was ingetrokken.
  zaterdag 15 november 2008 @ 14:30:45 #123
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_63243799
Misschien de volgende keer je deeg als het klaar is tremperen met koffielikeur ( zoals je ook v oor taarten doet )

Ik ga je recept ook even volgen, want ik vind een groot vlak biscuit veeeel handiger dan het gekut met de vingers!
  zaterdag 15 november 2008 @ 14:47:31 #124
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_63244147
Volgende keer maak ik gewoon een minder dikke plak.
  zaterdag 15 november 2008 @ 14:52:07 #125
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_63244227
Rijst het nog veel? ( dan weet ik of ik recept moet volgen of door de helft moet doen )
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')