Ah, tiramisu.
Hoe ik 'm maak:
- lange vingers (je hebt er zoveel nodig als jij denkt er de bodem van een schaal een of twee keer mee te kunnen bedekken)
- 250 ml slagroom
- 500 gr mascarpone op kamertemperatuur
- ongeveer 60 gram poedersuiker
- espresso, +- 2 dl
- kristalsuiker
- marsalawijn (of amaretto, wat je hebt staan)
- 5-6 eieren (medium), gesplitst
- kopje espresso met een flinke scheppen suiker en wat marsala/amaretto,
koud(evt een theelepeltje vanille essence)
- cacao
- wat pure chocolade
1. meng de 2 dl koffie met kristalsuiker en marsala. Proef! Als je het lekker vindt, is het goed. Doop hierin de lange vingers (bovenkant 2 tellen, omdraaien, eruit halen). Het idee is dat ze spongy worden, maar van binnen nog wel stevig zijn. Leg deze op een schaal - je hebt ze straks pas weer nodig.
2. Scheid de eieren. Sla de eiwitten (met eventueel wat suiker) stijf. Sla de slagroom met wat suiker tot een room - het moet geen stijfgeslagen slagroom worden! Zet deze twee in de koelkast.
3. Mix de dooiers met poedersuiker boven heet water tot het lichtgeel en dikkig is geworden. Dit duurt ongeveer 5 minuten.
4. Maak de mascarpone zacht met een lepel. Meng hierin het dooiermengsel - gebruik een lepel, geen mixer (en als je een mixer gebruikt, doe het dan heel kort aan het eind). Doe er nu een scheutje van de koude koffie bij. Meng dit weer met een lepel. Vouw er de slagroom in, en daarna ook het stijfgeslagen eiwit. Hier heb je niet alles van nodig, de helft is wel genoeg.
5. Leg de lange vingers in een schaal en schep er het mascarponemengsel over. Herhaal desgewenst. Strooi hierover (met een zeef bijvoorbeeld) royaal cacao. Rasp er daarna nog wat chocolade op. Laat de tiramisu minimaal een halve dag opstijven.
Let wel, dit recept is voor véél tiramisu; bij mij levert het twee ovenschalen vol op. Sommige hoeveelheden zijn op mijn smaak; als je niet zo van zoet houdt raad ik je aan wat minder suiker te gebruiken; houdt je juist heel erg van zoet, gebruik dan nog wat meer.
Wat ook heerlijk is, is tiramisu met limoncello. Heel fris en zomers, zeker met wat rood fruit.