Het verschil met vroeger is dat Nirvana toen niet in de lijst stond. Je kon dat soort platen alleen met massale eigen keuze-stemmen in de top 2000 krijgen. Nu staat Radiohead gewoon WEL in de lijst. Het is dus een schande dat ze dan toch uit de top 2000 wordt gehouden.quote:Op zondag 24 december 2006 15:24 schreef Houdini72 het volgende:
[..]
Pfff, natuurlijk is die lijst niet eerlijk.
Als het een eerlijke lijst zou zijn, zou iedereen gewoon een top 10 mogen samenstellen (zonder keuzelijst dus) en zouden ze gewoon het aantal stemmen erbij kenbaar maken.
Nog maar eens het linkje naar een artiekel van een paarjaar geleden waarin Ron Stoeltie van Radio 2 aangeeft nuimmers uit de lijst te verwijderen die niet in 'het profiel van radio 2' passen:
http://www.radio.nl/2003/(...)f/2003/12/85362.html
Stukje: Wat was er gebeurd als luisteraars massaal op Come as you are van Nirvana hadden gestemd?
Stoeltie: ,,Eerlijk? Dan had ik die plaat uit de lijst gehaald. Nee, dat is niet raar. Het is simpelweg niet de muziek van onze luisteraars. En bovendien: wanneer mensen de Top 2000 te truttig vinden, zijn er genoeg andere radiostations die dezelfde soort lijst met iets andere platen uitzenden.''
Dat gebeurt er nu dus bij Radiohead. Nirvana staat er nu overigens wel in, omdat er zo veel op gestemd werd dat ze het niet meer konden negeren. Zo zal Radiohead er volgend jaar of over 2 jaar ook wel inkomen en dan meteen op 122 staan of zo.
In 2000 werd met een vaste keuzelijst bestaande uit 2000 nummers gewerkt.quote:Op zondag 24 december 2006 15:51 schreef Knipoogje het volgende:
REM - Everybody hurts
31 0 50 61 58 61 58 66
Andre Hazes - De Vlieger
73 0 60 82 78 51 69 87
Hoe duidelijk wil je ze hebben
Dat verklaard veel, want ik was ook een beetje aan het rondneuzen en echt heel veel normaal hooggenoteerde nummers ontbraken in 2000.quote:Op zondag 24 december 2006 15:59 schreef Homdeck het volgende:
[..]
In 2000 werd met een vaste keuzelijst bestaande uit 2000 nummers gewerkt.
Het is niet zozeer dat het telfouten zijn, maar er wordt gewoon (bewust) onzorgvuldig met de telling omgegaan. Ze gaan er vanuit dat de meeste mensen toch alleen naar de top van de lijst kijken en dat ze dus verder kunnen doen wat ze willen met die lijst en zetten de nummers er gewoon in in een door hun bepaalde volgorde, dus eigenlijk net als in hun reguliere uitzendingen. Anders kun je dat soort rare verschuivingen natuurlijk niet verklaren.quote:Op zondag 24 december 2006 15:48 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Het verschil met vroeger is dat Nirvana toen niet in de lijst stond. Je kon dat soort platen alleen met massale eigen keuze-stemmen in de top 2000 krijgen. Nu staat Radiohead gewoon WEL in de lijst. Het is dus een schande dat ze dan toch uit de top 2000 wordt gehouden.
Aan de andere kant, het zal niet de eerste keer zijn dat men fouten maakt in de telling.
Hier bijvoorbeeld het positieverloop door de jaren heen van Ten Years After met I'm going home::
349 0 0 311 264 296 266 258
Of Wild Horses van de Rolling Stones:
421 0 0 352 323 397 449 306
Dire Straits - Romeo & Juliet
432 0 0 269 203 331 295 316
Van de laatste 2 wist ik dat je er in jaar 2 en 3 ook op kon stemmen. Je kunt mij niet wijsmaken dat nummers die altijd zo rond 250-450 zweven ineens 2 jaar niet in de lijst staan en het jaar erop weer op 300 alsof er niets gebeurd is. Duidelijk een gevalletje van telfouten (stemmen worden bij de verkeerde platen enzo geteld, links in de interne database kloppen niet enzo).
Zoek maar verder, kom je er wel meer tegen. Vooral uit jaar 2 en jaar 3 (2001 & 2002)
Dat zulke artiesten er in staan is juist niet dubieus, die zijn een stuk bekender en populairder dan Gorki-Mai. Het is mijn smaak niet, maar dat is zeker niet oneerlijk. Dat sommige artiesten worden geweigerd kan best, maar ik denk dat het wel redelijk meevalt. Innuendo van Queen kreeg voorgaande jaren ook veel stemmen maar kwam er nooit in, maar je kan niet zeggen dat radio 2 opzettelijk een nummer van Queen er buiten probeert te houden. Waarschijnlijk kennen de Radiohead aanhangers veel andere Radiohead stemmers, maar is Radiohead bij het radio 2 publiek toch niet zo populair.quote:Op zondag 24 december 2006 17:54 schreef Scorpion_17 het volgende:
Ik begin dit jaar ook serieus aan een manipulatie te denken, niet zozeer omdat mijn faovriete nr en waarvoor ik promotie heb gemaakt(Gorki-Mia) er in is gekomen, maar der zijn veel dubieuze dingen. WIe controleert of de stemmen echt zo binnen zijn gekomen? geen enkele aller tijden lijst heeft 2 mln stmemen, schaf t dubbelstemmen af ofzo, maakt t een stuk representatiever. Daarnaast, hoe kunnen der van die *** nummers instaan als Henk Wijngaard, Ali B, Jan Smit, Frans Bauer etc.
Misschien ergens gepromoot? Maar ga asjeblieft naar TRU of KLB wie het er niet mee eens is. Elk jaar hetzelfde gezeikquote:nog een voorbeeld: blof & counting crows - holiday in spain, 2 jaar geleden binnengekomen op 1899 geloofk. Vorig jaar uit de lijst verdwenen. Hoe kan zon nr dan ineens op 77 terecht komen?
Doe eens normaal joh... mag je niet eens meer kritisch zijn?quote:Op zondag 24 december 2006 18:11 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Dat zulke artiesten er in staan is juist niet dubieus, die zijn een stuk bekender en populairder dan Gorki-Mai. Het is mijn smaak niet, maar dat is zeker niet oneerlijk. Dat sommige artiesten worden geweigerd kan best, maar ik denk dat het wel redelijk meevalt. Innuendo van Queen kreeg voorgaande jaren ook veel stemmen maar kwam er nooit in, maar je kan niet zeggen dat radio 2 opzettelijk een nummer van Queen er buiten probeert te houden. Waarschijnlijk kennen de Radiohead aanhangers veel andere Radiohead stemmers, maar is Radiohead bij het radio 2 publiek toch niet zo populair.
[..]
Misschien ergens gepromoot? Maar ga asjeblieft naar TRU of KLB wie het er niet mee eens is. Elk jaar hetzelfde gezeik![]()
Tuurlijk wel, maar elke keer hetzelfde en ook nog eens elke keer met Radiohead. Misschien krijgen ze gewoon niet genoeg stemmen om in de top 2000 te komen? Zo vreemd is dat namelijk niet. Maar er worden overal meteen samenzweringstheorieen boven tafel gehaald. En ja, rood staat naar mijn mening ook veel te hoog, maar schijnbaar heeft ie veel stemmen gekregen, Radio 2 gaat niet voor de grap dat nummer zo hoog zetten. En ja, Bohemian Rhapsody staat weer op 1, ja dat is saai, maar schijnbaar krijgt ie toch elke keer genoeg stemmen.quote:Op zondag 24 december 2006 18:17 schreef peaceman het volgende:
[..]
Doe eens normaal joh... mag je niet eens meer kritisch zijn?
De charme van deze lijst is dat er over gediscussieerd kan worden, dat is ook de bedoeling van dit topic mi, iig niet om alleen maar te zeggen: wat een juiste lijst dat alles pcies goed staat op 2000 plaatsen (n)quote:Op zondag 24 december 2006 18:29 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Tuurlijk wel, maar elke keer hetzelfde en ook nog eens elke keer met Radiohead. Misschien krijgen ze gewoon niet genoeg stemmen om in de top 2000 te komen? Zo vreemd is dat namelijk niet. Maar er worden overal meteen samenzweringstheorieen boven tafel gehaald. En ja, rood staat naar mijn mening ook veel te hoog, maar schijnbaar heeft ie veel stemmen gekregen, Radio 2 gaat niet voor de grap dat nummer zo hoog zetten. En ja, Bohemian Rhapsody staat weer op 1, ja dat is saai, maar schijnbaar krijgt ie toch elke keer genoeg stemmen.
Je hebt t mis, maar ik kom daar nog op terug, want ik moet nu weg.quote:Op zondag 24 december 2006 18:29 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Tuurlijk wel, maar elke keer hetzelfde en ook nog eens elke keer met Radiohead. Misschien krijgen ze gewoon niet genoeg stemmen om in de top 2000 te komen? Zo vreemd is dat namelijk niet. Maar er worden overal meteen samenzweringstheorieen boven tafel gehaald. En ja, rood staat naar mijn mening ook veel te hoog, maar schijnbaar heeft ie veel stemmen gekregen, Radio 2 gaat niet voor de grap dat nummer zo hoog zetten. En ja, Bohemian Rhapsody staat weer op 1, ja dat is saai, maar schijnbaar krijgt ie toch elke keer genoeg stemmen.
Ik ga mezelf maar gezellig herhalen.quote:Op zaterdag 23 december 2006 13:50 schreef Liejannuh het volgende:
Ik voorzie een TRU topic!
Ron Stoeltie bepaalt zelf de top 2000 en waarom Radiohead er dus nog steeds niet in staat.
Leuk!
Openen Houdini72 iemand!
Gorki - Mia is er toch niet in gekomen ?quote:Op zondag 24 december 2006 17:54 schreef Scorpion_17 het volgende:
Ik begin dit jaar ook serieus aan een manipulatie te denken, niet zozeer omdat mijn faovriete nr en waarvoor ik promotie heb gemaakt(Gorki-Mia) er in is gekomen,
jah dat bedoelde ikquote:Op zondag 24 december 2006 18:57 schreef BramKVO het volgende:
[..]
Gorki - Mia is er toch niet in gekomen ?
Dat nummer is amper bekend in Nederland...quote:Op zondag 24 december 2006 18:57 schreef BramKVO het volgende:
[..]
Gorki - Mia is er toch niet in gekomen ?
Oke hier ben ik weer.quote:Op zondag 24 december 2006 18:29 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Nou er staan nog 2 Pink Floyd nummers boven. Maar volgens Radio 2 is Rood beter dan welk Beatles nummer dan ook..quote:Op zondag 24 december 2006 15:55 schreef Pudy het volgende:
top2000 is gewoon om te janken. Marco Borsato met rood boven Pink floyd, krijg dan maar de graftyfus.
Ik ben het met je eens hoor. Maar dat tomeloze gezeik hier op het internet over dat Radiohead, the smiths etc er allemala niet in komen is gewoon zo vermoeiend. Ik vind het persoonlijk best begrijpelijk, en neem alsjeblieft in acht dat het toch echt de oudere generatie blijft die naar radio 2 luistert en daarvoor is Radiohead gewoon niet toegankelijk (en the Doors wel puur vanwege jeugdsentiment en de hippietijdquote:Op maandag 25 december 2006 00:32 schreef peaceman het volgende:
[..]
Oke hier ben ik weer.
Het punt is het volgende:
Dat bands als Radiohead, Pearl Jam, The Smiths of Joy Division niet in de lijst staan is an sich misschien niet zo vreemd, maar wel is het bedroevend dat een zender deze artiesten over het algemeen volledig negeert, terwijl ze wel in de keuzelijst staan. Ik vind, en dat vind ik geen rare gedachte, dat artiesten die in de keuzelijst staan ook geregeld op radio 2 te horen moeten zijn, ipv een veelvoud aan Marco's, Fransjes, Beatles of Abba's. En dat staat geheel los van mijn eigen smaak.
Buiten dat... is radio 2 van mening (dit weet ik uit een emailwisseling met hun) dat de genoemde artiesten in principe minder/niet op radio 2 thuishoren. Dat is gewoon flauwekul. Wel vind je harde muziek van ac/dc, weirde muziek van The Doors enz. in de lijst en die worden wel geregeld op deze zender gedraaid.
Dan is er nog het interview uit 2003. Ik vraag me echt af of dit nog actueel is. Zoals ik al eerder zei: Zo ja, dan is dat een grote schande!
Los van dit alles ben ik fel tegenstander van toelating van liedjes uit het lopende jaar. (in dit geval 2006 dus)
Rood had er dus niet in mogen staan.
Daarnaast vind ik dat iedereen gewoon zijn eigen top 10 in moet sturen, dus geen keuzelijst.
Tot slot vind ik dat de regel 'per lijstje maximaal 1 liedje per artiest' ingevoerd zou moeten worden.
Conclusie:
Ik ben van mening dat mijn ideeen een reeeler beeld geven van een top 2000 allertijden.
Met 1 kanttekening:
Als je dan toch uitgaat van een keuzelijst, negeer dan als zender niet de bands/nummers waarvan 'men' (lees Stoeltie) vindt dat ze er niet thuis horen. Geef ze echt een eerlijke kans.
Komen ze er dan niet in. Oke, prima. Nu vind ik het op zijn minst dubieus.
Nu heb ik het gevoel dat het een commercieel gedrocht is, ipv een lijst waar je trots op kan zijn.
Nogmaals. Dit staat los van mijn persoonlijke smaak. Het is een observatie.
dat bedoel ik met het chauvinisme vd nederlanders. In de Belgische top 100's staan wel Anouk, Borsato, Frank Boeijen, Boudewijn De groot, Golden Earring, ... maar id Nederlandse tops aller tijden zie je amper Belgen.quote:Op maandag 25 december 2006 00:29 schreef dutch-mamma het volgende:
[..]
Dat nummer is amper bekend in Nederland...
Mee eens (en ik ben echt geen Belgische!). Ik mis ook aandacht voor, bijvoorbeeld, Laïs... En goeie Franse muziek, die in België veel populairder is.quote:Op maandag 25 december 2006 02:01 schreef BramKVO het volgende:
[..]
dat bedoel ik met het chauvinisme vd nederlanders. In de Belgische top 100's staan wel Anouk, Borsato, Frank Boeijen, Boudewijn De groot, Golden Earring, ... maar id Nederlandse tops aller tijden zie je amper Belgen.
Not an addict van het Belgische K's Choice is bvb ook nergens te bekennen in NL.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |