Dit klopt niet. Alleen de jaarlijkse canon is fiscaal aftrekbaar. De afkoop van de erfpacht niet!quote:Op maandag 18 december 2006 21:01 schreef miss_sly het volgende:
De erfpacht is zowel bij afkoop als in canonbetaling fiscaal aftrekbaar.
Ik heb ergens gelezen dat stijging van canonbetaling gerelateerd is aan de inflatie - 1%. Als je ervanuit gaat dat die knakkers minsten 60000 euro willen zien na 50 jaar (ik gok dat ze meer willen zien) dan zal je al snel 70 euro per maand moeten betalen. Puur aflossingvrij is het ongeveer 110 met de huidige rente. Mocht de hypoaftrek vervallen (en er komt niks voor in de plaats!) dan is het 230 euro. Voorlopig gok ik op 40 euro verschil dus in het eerste jaar. Magoed, afwachten wat de echte tarieven zijn.quote:Op maandag 18 december 2006 21:01 schreef miss_sly het volgende:
- canonbetaling kan misschien wel hoger worden, maar geen extra rente
- als de HRA wordt afgeschaft, ga je dus 2700 euro per maand meer betalen aan je erfpacht; dat is
Dat klopt niet. Alleen de canonbetaling is fiscaal aftrekbaarquote:Op maandag 18 december 2006 21:01 schreef miss_sly het volgende:
De erfpacht is zowel bij afkoop als in canonbetaling fiscaal aftrekbaar.
In jullie geval kun je twee dingen doen met erfpacht, dit is niet altijd het geval. (Was het maar waar, dan had ik wellicht mijn droomhuis gekocht. Nu vond ik die erfpacht een te grote onzekere factorquote:Met erfpacht kun je twee dingen doen: gewoonde jaarlijkse canon betalen (eventueel halfjaarlijks) of het afkopen voor (in ons geval) een periode van 50 jaar.
Lijkt me van wel, aangezien ook de afkoopsom van 60000 al bekend is.quote:Op dinsdag 19 december 2006 11:32 schreef miss_sly het volgende:
Ik wil eigenlijk weten wat op dit moment de canonbetaling zou zijn; zou de gemeente dat kunnen vertellen?
Absoluut maar aan het einde van de dag draait het om de netto bedragen die je per maand kwijt gaat zijn (zowel nu als in de toekomst) om ergens te wonenquote:Op dinsdag 19 december 2006 11:55 schreef miss_sly het volgende:
Het verschil tussen een hypotheek van 350k of 290 k is natuurlijk ook behoorlijk! Zeker als de HRA eens komt te vervallen...
Ja zo ongeveer.quote:Op dinsdag 19 december 2006 21:18 schreef miss_sly het volgende:
OK, nog even gebrainstormd en toen bedachten we ons het volgende:
eigenlijk is afkoop sowieso duurder. Het bedrag dat je betaalt is niet aftrekbaar en je betaalt rente omdat je het financiert. Zelfs al blijft de HRA bestaan, dan nog betaal je zo'n 1300 euro per jaar meer aan erfpacht dan wanneer je het niet afkoopt en financiert, toch?
Gut, zeg, doe niet zo populistisch! Volgens mij begrijp je het idee achter erfpacht niet helemaal. In het geval van Amsterdam voorkomt het dat waardestijging van de grond bij een paar vastgoedbazen terecht komt en die stijging wordt nu met de hele gemeente gedeeld. In de link die ik hierboven gaf wordt ook keurig vermeld wat er met de opbrengsten gedaan is. Onder andere het Vondelpark en het Amsterdamse Bos opgeknapt, prima bestemmingen dus, lijkt me.quote:Op dinsdag 19 december 2006 21:23 schreef Rewimo het volgende:
Ik vind het zo zonde om rente te moeten betalen over een bedrag dat je sowieso kwijt bentBij de hypotheek voor je huis betaal je tenminste nog rente over iets waar je wat voor terug ziet. Die erfpacht is een bodemloze put waar alleen de gemeente wel bij vaart. Als je niet van plan bent je hele leven in dat huis te blijven wonen zou ik het niet afkopen.
Je houdt geen rekening met de contante waarde van de toekomstige erfpachttermijnen. Afhankelijk van de rekenrente zal het bedrag niet gelijk zijn aan het aantal jaren maal de termijn.quote:Op woensdag 20 december 2006 13:10 schreef miss_sly het volgende:
3574 per jaar voor 10 jaar vast, dat zal dan dus 35740 zijn in één keer
3706 25 jaar voor 25 jaar vast, dat zou dan iets van 92000 euro worden betaald over 25 jaar of in één keer
2718 1 jaar, ieder jaar dus 2718 euro, maar dat kan jaarlijks stijgen dus met een indexering, zou nu dus zo’n 231,75 euro in de maand zijn
Bovenstaande de bedragen volgens de makelaar...zelf nog niet echt naar gekeken, maar ik dacht: ik zet ze hier vast neer
hoezo ? de erfpacht die we niet mee financieren kunnen we als aftrekpost gebruiken voor de belasting.quote:Op woensdag 20 december 2006 13:12 schreef livEliveD het volgende:
Holy shit wat een geldEr lijkt geen andere optie dan meefinancieren te zijn dus.
![]()
Zoals ik het lees is het niet echt goedkoper als je zelf de erfpacht betaald. Ondanks eventueel belasting voordeelquote:Op donderdag 21 december 2006 08:04 schreef het_fokschaap het volgende:
hoezo ? de erfpacht die we niet mee financieren kunnen we als aftrekpost gebruiken voor de belasting.
Miss_sly, kijk even naar de formule op de site die ik gister doorgaf! Ik zit nu op mijn werk dus kan niet voor je aan de slag, maar op die manier is het eenvoudig te bereken met Excel.quote:Op donderdag 21 december 2006 08:26 schreef miss_sly het volgende:
maar hoe berekenen we wel het mee te financieren bedrag als je 10 of 25 jaar afkoopt?
Is afhankelijk van een aantal aannames. Geschatte inflatie, rekenrente e.d.quote:Op donderdag 21 december 2006 08:26 schreef miss_sly het volgende:
De totaal bedragen van de 10 en 25 jaar kloppen overigens niet, dat was ten onrechte gewoon het aantal jaar x het jaarbedrag genomen. maar hoe berekenen we wel het mee te financieren bedrag als je 10 of 25 jaar afkoopt?
Hier wordt een kleine denkfout gemaakt (wordt ook al eerder genoemd). Als je de afkoop mee financiert is je hypotheek lager en je HRA (en belastingvoordeel) dus ook hoger. Dus een verschil tussen de aftrekbaarheid van die 2352 en 2718 is er niet.quote:Op donderdag 21 december 2006 08:26 schreef miss_sly het volgende:
Even wikipedia gekeken, CW is weer min of meer bekend
..knip..
Dat is weliswaar 300 euro minder dan wanneer we per jaar betalen, maar deze 2352 wordt volledig betaald en de 2718 is aftrekbaar dus betalen we zeg maar de helft van.
niet dat het iets uitmaakt in dit topic (er blijft geen verschil tussen afkoop en geen afkoop), maar dat laatste deel van jouw post suggereert juist dat er voor de WOZ gedaan moet worden alsof en het huis, en de grond van jou is.quote:Op zaterdag 23 december 2006 10:22 schreef ManAtWork het volgende:
De WOZ waarde is in beide gevallen gelijk omdat de gemeente alleen de eigen grond meetelt in de waardebepaling.
Ze kunnen moeilijk iets belasten dat niet van jou is.
"Volgens de wettelijke definitie moet er echter van uitgegaan worden dat het volle en onbezwaarde eigendom kan worden overgedragen alsmede dat de zaak onmiddellijk en in volle omvang in gebruik kan worden genomen, ook als dit in praktijk niet zo is. Er mag dus geen rekening worden gehouden met bijvoorbeeld erfpacht of verhuur."
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |