Ik heb 3 dingen geleerd van dit concert:
1: Volgende keer zorg ik voor een riem in m'n broek
2: Volgende keer meer water drinken na een bak vlaamse fritten (heerlijk, héérlijk)
3: Volgende keer zorg ik voor oordopjes
Oververhit, met m'n broek op m'n enkels, met m'n speeksel als oude klei en met gierend piepende oren heb ik een paar nummers bijna tegen de dranghekken staan genieten van dichtbij, maar toen rond mij de sfeer bij het publiek een beetje naar begon te worden (veel mensen stonden gewoon te duwen om maar naar voren te kunnen enzo, en kon mezelf amper staande houden in de uitzinnige menigte....) ben ik maar wat rijen naar achteren afgezakt, en dat was uiteindelijk een perfecte keuze..
Want wauw wat een show! Matt en Dom waren allebei vreselijk in vorm! Je hebt gitaristen die met hun gitaar vechten (zie Aaron North), je hebt er die er mee stoeien (zie John Frusciante) en je hebt er die er de liefde mee bedrijven (zie Jimi Hendix).. Matt behoort ook tot de laatste categorie, een genot om hem te zien spelen, en hij deed zó vréselijk z'n best in Antwerpen.
Vooral bij Stockholm Syndrome, Hysteria en KoC begon het op te vallen hoe hard Dom uit z'n plaat aan het gaan was. Op cd vind ik hem altijd vrij onopvallend, maar gisteren was hij een
raging bull! Het viel me mee dat z'n stokken niet in brand vlogen. Zeldzaam!
Chris was goed. Chris speelt vooral enorm strak heb ik het idee. Hij is niet zo'n aandachttrekker, en aangezien ik niks van bassen weet ga ik er ook niet op in. Jammer dat z'n haar eraf was, en volgens een vriendin had hij een erg dikke kont. En zingen kan hij ook al zo goed, die zou best een eerste stem ergens kunnen overnemen.
De setlist was erg goed imo! Maar ik vind het nog steeds jammer dat ze de nadruk zo leggen op hun nieuwe/bekende nummers. Dat snap ik wel, want daar komen veel mensen voor, maar als je favoriete platen Origin of Symmetry en Hullabaloo zijn hoop je altijd stiekem op een Citizen Erased, een Microcuts, een Screenager, een Nature_1 of een Map of Your Head.. De trompetist, de verkapte Grand Omega Bosses edit, Forced In (GOED gelukt!), alle rifjes tussendoor (dat mogen ze wel een hele avond doen van mij, keihard riffen) maakten het helemaal af.
Volgens de setlist zouden ze na KoC nog eindigen met een 'Prank' of een 'Explosion'.. Er stond onder 'Prank?! Explosion?!' maar dat heb ik niet gemerkt...
Muscle Museum was een fijne verassing, en KoC was echt prachtig. Ik zag dat de jongen naast me door z'n vriend in een amicale pogo werd meegesleurd aan het begin van het nummer. Ik ging ook meedoen en op een gegeven moment stonden 12 voor elkaar onbekende mensen samen gearmd te springen op de muziek, zo hoort het!
En drie keer raden wie een kapotte Bliss-balon mee naar huis kon nemen
![]()
(ok ok, het is een smerig ding en ziet er nog het meest uit als een enorm gebruikt condoom, maar ik moest toch een áandenken hebben aan deze show?)
Maar wat mij het meest trof aan de show was het décor en de compleet overweldigende lichtshow! Ongeloveloos! Ik heb een groot deel van de tijd in trance naar het beeldscherm staan staren. Vooral de hysterische Galaga-animatie bij Plug-in Baby (toch?) was fantastisch. Ik heb dat spelletje vroeger helemaal kapotgespeeld en het werd geheel
turbo charged op je afgevuurd.
Maar LaaLaaLaa, jij bent toch wel bijna doof? Als ik toch een minpunt moet noemen was het het feit dat ik de muziek echt té hard vond. Wat decibels minder had echt niks afgedaan aan de kracht van het optreden. En ik ben toch wel iemand die de muziek altijd graag keihard heeft, maar dit was gewoon een brug te ver. Door de lawine aan geluid ging de 'identiteit' (juppenterm) van de nummers soms nogal verloren vond ik.
Woosh, ik wil er nog veel over zeggen, maar ik weet niet wat.. Uitzonderlijk, uitzonderlijk.. Ik heb ze op Werchter gezien, heb de live-dvd's, heb behoorlijk wat live-optredens met beeld en geluid op de pc staan, maar dit ging écht nog een stapje verder, we zijn verwend.
[edit] Oja, het decor is gebaseerd op een 'basis' die de regering van de VS in Alaska heeft laten bouwen, van waaruit ze het weer en menselijke hersengolven kunnen beïnvloeden. Allih, dat gelooft Matt (He's so cute!).. Het ding waar Dom onder verstopt zat was een 'satelliet' had ik begrepen
![]()
(zie ook de verwijzingen in Exo-Politics en Glourious)
ps. Ook jammer dat het sportpaleis iedereen aanraadde te parkeren op Linkeroever en beloofde voor openbaar vervoer heen en terug te zorgen. Stonden we daar mooi om half 1, zonder metro, zonder tram, zonder bussen, aan de andere kant van de stad. Mooie geregeld! Nee, dat kan je ze in België dan weer niet toevertrouwen. Gelukkig waren wíj met de auto en moesten we enkel op Linkeroever geraken waar deze geparkeerd stond dus. Zes jongelui uit Leuven die met de trein waren gekomen moesten 2 auto's zien aan te houden en zo naar huis liften, wat ze uiteraard niet is gelukt denk ik..
[ Bericht 2% gewijzigd door TheArowana op 20-12-2006 14:35:40 ]