abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44526903
Wie o wie eet dit wel eens?
Wie o wie durft dit binnenkort te proberen? (zoals ik)

Reviews graag

Sites met recepten en info over pastinaak :
http://www.vegetarisme.be/php/ingr.html?menu=&s=&ss=&sss=&ingr=pastinaak
http://www.webchef.nl/recept/groenten/pastinaak/
http://www.eader.nl/dekeuken/groenten/pastinaak.htm

Recepten :
quote:
1 pastinaak
4 aardappelen
1 grote ui
snuifje tijm
0.5 dl sojamelk
zout & peper
nootmuskaat
0.5 el olijfolie

Kook of stoom de aardappelen gaar in de schil. Maak intussen de groenten schoon. Snipper de ui en snij de pastinaak in stukken. Verwarm de olijfolie en fruit de ui. Voeg een snuifje tijm, de pastinaak en een bodempje water toe en laat gaar stoven. Voeg een scheut sojamelk bij de pastinaak met ui en mix fijn. Pel de gare aardappelen en pureer ze door de roerzeef. Roer de pastinaakpuree door de aardappelpuree. Breng het geheel op smaak.
quote:
Appel-pastinaaksoep
Dit heb je nodig: 60 g plantaardige margarine, 500 g pastinaak, 1,5 tl mosterd, 500 g appels, 1 l water, 25 ml soja cuisine, 1 tl karwijzaad, zout en peper naar smaak.

Verhit de margarine in een groet pan op een laag vuur. Schil de pastinaak en hak 'm in stukjes. Roer de mosterd door de margarine en voeg de pastinaak toe. Snij de appel in stukjes en voeg die met het water toe aan de pastinaak. Breng aan de kook, zet het vuur lager en laat 5 tot 7 minuten sudderen totdat de appel uit elkaar valt. Haal de pan van het vuur, doe de soep over in een blender, voeg de soja cuisine toe en meng tot een gladde soep. Doe de soep weer in de pan, voeg de karwijzaadjes en peper en zout toe en breng voorzichtig aan de kook.
Ik ben zoooooooo nieuwsgierig
  maandag 18 december 2006 @ 01:41:58 #2
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_44526970
Okee dan

Volgens mij heb ik dit dit weekend nog gehad, als ik het goed heb, en dan baseer ik me op dit plaatje:

... is dit witte worteltje vaak te vinden in Chinese gerechten. Gekookt bijt dat spul door als een appel (dus makkelijker en luchtiger dan een rauwe oranje wortel), en ik vind er eigenlijk niet veel bijster smaak aan zitten.

Maar misschien verwar ik het nu met een andere plant.
Confidence through competence
pi_44527038
Het schijnt nootachtig te smaken.
Verwar jij het niet met bamboescheuten of zo?
  maandag 18 december 2006 @ 01:57:16 #4
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_44527043
Even het offtopic plaatje weggehaald

Pastinaak is lekker
Maak het wel eens als ala creme lekker met een gekookt aardappeltje.
Maar heel soms, je ziet het helaas niet zo veel in de winkels.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  maandag 18 december 2006 @ 01:58:53 #5
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_44527047
quote:
Op maandag 18 december 2006 01:56 schreef Bluezz het volgende:
Het schijnt nootachtig te smaken.
Verwar jij het niet met bamboescheuten of zo?
Dat witte ding in de soep is geen bamboescheut

En Misshobje
Confidence through competence
  maandag 18 december 2006 @ 02:05:01 #6
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_44527071
quote:
Op maandag 18 december 2006 01:58 schreef Stereotomy het volgende:

[..]

Dat witte ding in de soep is geen bamboescheut

En Misshobje

OOk lekker is trouwens een wortel pastinaak stampotje.
Peen en ui maar dan anders dus
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_44530019
Laatst bij een kerst diner nog gehad. Tis niet een van mijn favorieten.
Lekkerste toch vond ik het toen ik het in schrijfjes had gesneden en heb gefrituurd.
  maandag 18 december 2006 @ 12:30:54 #8
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_44533492
Ik heb laatst in een restaurant als één van de voorgerechtjes een cappuchino van pastinaak gehad. Veel te zout, ik weet niet of pastinaak van zichzelf zout is of dat het te zout bereid was.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
  maandag 18 december 2006 @ 20:16:13 #9
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_44549442
De vergeten groente

Ik wil 'm nog weleens door de aardappel puree jassen, of het pureren met wat kruiden en als bijgerecht serveren.
helaas weinig andere ervaring mee
pi_44550489
Pastinaak is een van mijn lievelingsgroenten!

Lekker in reepjes met honing en dan in de oven! Jummmm
pi_44557956
Pastinaak is net winterpeen, maar dan zoeter en losser van struktuur.
Hij is zeker niet zout van zichzelf!

Pastinaakpuree is heerlijk, maar heeft wel een tegenhanger nodig (liefst gebraden vlees). Zonder tegenhanger is het snel te wee en zoet.

De lekkerste bereiding vind ik pastinaakstukken uit de oven (lekker met bruine korstjes) en een zacht gepocheerd eitje erover. En een augurkje erbij.
pi_44570445
Alvast bedankt voor de reakties
Ben van plan komend weekend een gokje te wagen
  † In Memoriam † dinsdag 19 december 2006 @ 15:32:34 #13
43556 miss_dynastie
pi_44570693
Ik ga er morgen pastasaus mee maken.
Zaten in m'n odintas
  dinsdag 19 december 2006 @ 15:39:11 #14
46114 DzjieDub
M'n initialen, wat doe je
pi_44570880
Superlekker! Beetje zoet, ietsje anijsachtig. Heerlijk om te verwerken in de puree, of in lange repen eerst even stomen en dan 20 minuten in de oven met wat zout, peper en olie eroverheen.
De cursus "Omgaan met teleurstellingen" gaat vandaag helaas niet door
pi_44571120
quote:
Op maandag 18 december 2006 01:41 schreef Stereotomy het volgende:
Okee dan

... is dit witte worteltje vaak te vinden in Chinese gerechten. Gekookt bijt dat spul door als een appel (dus makkelijker en luchtiger dan een rauwe oranje wortel), en ik vind er eigenlijk niet veel bijster smaak aan zitten.

Maar misschien verwar ik het nu met een andere plant.
Pastinaak is volgens mij nooit te vinden in Chinese gerechten. Je bent denk ik in de war met bamboe of waterkastanje.

Pastinaak is heel zoet .
pi_44571842
lekker in stews en pies
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
pi_44599741
Pastinaakjes, lekkere wintergroente!. Ik vind de peterseliewortel nog iets smakelijker.

recept: pastinaken, aardperen, peterseliewortel, uitjes en teentjes knof in ovenschaal. Ruim olijfolie en dille erover heen. Een uurtje in de oven op 150 graden. Mooi bruin laten worden met 10 minuten op 180.
pi_44647925
In stukjes of plakjes snijden en dan bakken als gebakken aardappeltjes, beetje zout erover (niet veel) en serveren met een pindasausje.
Yummie!!!
---Grtz---------Spacehamster-->
Waarschuwing: Posts van deze user kunnen een hoog gehalte aan cynisme bevatten.
pi_44672338
Heeeerlijk.
Kreeg er laatst een paar, zo vers van het land van een vriendin van me die op een biologische boerderij werkt. Mjammmmm.
Ik heb ze lekker geroergebakt met wat andere groente (prei ook vers van het land). Dat in een diep bord met wat tomatensoep erover. Door de pastinaak krijg je zo'n lekkere zoetige smaak.
Vooral als ze net iets zacht worden zijn ze lekker.
Veni vidi vici
pi_44768019
Ik heb er hier ook een paar mooie liggen, ik denk dat ik hem in de oven ga stoppen. Ik heb ze nog nooit gemaakt.
Helpt waar hij kan!
  donderdag 28 december 2006 @ 15:46:48 #21
61279 Coolfool
Belanda goreng
pi_44795672
Ik heb een keer pastinaaksoep gehad in de kantine op m'n werk. Dat vond ik niet echt een succes. Ik hou persoonlijk niet zo van weeige zoete smaakjes, vandaar dat ik bijvoorbeeld de koolraapsoep en de maissoep ook niet geweldig vind.
pi_44795772
Pastinaak is verrukkelijk, je kan er heerlijke gerechten mee maken! Ik zal een dezer dagen kijken of ik wat pastinaak kan krijgen, dan maak ik een gerecht en post hier het recept met plaatjes van het resultaat.
pi_44861738
Ik heb het een keer in een eetcafe gehad en ik vond het superlekker. Smaakte een beetje zoetig. Maar daarna kon ik het nergens vinden toen ik het zelf wilde klaarmaken.
pi_44863357
Weer vergeten
Dinsdag herkansing.
  zondag 31 december 2006 @ 03:21:20 #25
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_44881137
Pastinaak is best lekker, maar ik ken het alleen maar van de biologische groentepakketten van de Groene Winkel waar mijn ma eens een abbonnement op had, daar zaten soms de gekste groenten in, waaronder ook aardperen (soort aardappel, maar dan anders).
pi_44881184
Heb het een tijdje geleden gegeten maar ik ben er niet zo kapot van.
Het is niet vies maar echt geniaal vind ik 't niet.
Ik had er tot 2 maanden geleden nog nooit van gehoord trouwens .
ijs_beer fan!
pi_44994001
Vandaag gemaakt: in de oven gedaan met wat klontjes boter erop en af en toe bedropen. Ze zijn inderdaad wat zoet en weeig, met iets heel sterks erin dat neigt naar iets, tja, anijs-igs (?).
In puree met aardappels zijn ze denk ik beter te eten, maar ik zal het zelf niet snel meer proberen.
Helpt waar hij kan!
pi_44994968
Heb ze weleens door de aardappelpuree gehad bij m'n moeder (die heeft zo'n groentetas) en dat is wel prima te doen .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  donderdag 4 januari 2007 @ 14:44:23 #29
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_45005388
Ik heb vorige week bij m'n tante pastinaak-perensoep gehad. Ik was eigenlijk wel verrast. Ik hou niet zo van peren en het idee dat pastinaak iets anijsigs heeft sprak me ook niet aan. Maar het was lekker! Die soep en dan wat blauwschimmelkaas en room erdoor! Heerlijk, ik heb 2 keer opgeschept
Miauw
Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
  donderdag 4 januari 2007 @ 16:05:32 #30
105435 amarena
Just curious
pi_45008153
Op de site van Odin (van de groentetas, hierboven al eerder genoemd) staan erg lekkere recepten met pastinaak.
Heb geen idee of ik hier een link mag plaatsen.
Een paar leuke recepten. Op die site staan trouwens veel meer geweldige en ook best creatieve (biologische) recepten.

hutspot met pastinaken voor 2 personen

Ingrediënten: 400 g pastinaak
200 g ui
400 g aardappels
350 g gekookte linzen of andere peulvuchten,
spek of tempé naar wens
klontje boter
½ theel. gemalen koriander
peper en zout
evt. peterselie of tuinkers

Bereidingswijze: Was de pastinaken en snijd deze in kleine stukken. Schil de aardappels en snijd ze in stukken. Kook de aardappels met pastinaak en zout in ongeveer 15 tot 20 minuten gaar. Snijd de ui in stukjes. Bak ui samen met spek of tempé in boter lichtbruin en roer er de uitgelekte linzen en koriander door. Laat op een laag pitje staan tot de linzen ook goed doorgewarmd zijn. Stamp de aardappels met pastinaak met een stamper fijn en schep de linzen met ui en spek of tempé door de stamppot. Maak op smaak met peper en zout. Extra lekker met verse fijngeknipte peterselie of tuinkers op het laatst door de hutspot ge-roerd. Variatie met pompoen of wortel Deze hutspot is ook heerlijk met meegekookte stukjes pompoen en/of wortel.

winterwonder voor 2 personen

Ingrediënten: 250 g. pastinaak
1 zakje (150 g.) boerenkool
1 ui
1 kleine appel
150 gram feta
stukje (1 à 2 cm) verse gember of ½ theel. gemberpoeder
2 eetl. sesamzaad
olijfolie

Bereidingswijze: Ui schillen, op wortelkant neerzetten en halveren. Beide helften in 4 partjes snijden met de lijnen van de ui mee. Ui fruiten in olie. Pastinaak schillen met een dunschiller, in blokjes snijden en toevoegen aan de uien. Boerenkool samen met een scheutje water toevoegen. Groenten in ongeveer 10 minuten gaar stoven. Sesamzaad roosteren in een droge koekenpan totdat de zaadjes lichtbruin kleuren en lekker ruiken. Appel en feta in kleine blokjes snijden. Gember schillen en raspen op een fijne rasp. Appel, feta, sesamzaad en gember toevoegen, roeren en even doorwarmen. Lekker met rijst of een andere graan.

Pastinaak met uien en pesto voor 2 personen

Ingrediënten: 300 g. pastinaak
2 uien
1 appel
1 à 2 eetl. pesto
een klontje boter

Bereidingswijze: Pastinaken schillen met een dunschiller en in stukjes snijden. Ui pellen, op wortelkantje neerzetten en halveren. Beide helften met de lijnen van de ui in 4 tot 6 partjes snijden. Ui fruiten in boter. Pastinaak met een scheutje water toevoegen en in 10 à 15 minuten gaar stoven. Appel in kleine stukjes snijden en de laatste 2 minuten meestoven. Pesto door de groente roeren. Lekker met pasta, kip of tofu.

pastinaak-aardappelsalade voor 2 personen

Ingrediënten: 400 g pastinaken, in kleine stukjes
400 g aardappels, in stukken
2 uien, gesnipperd
scheutje olie
1 theel. tijm en/of rozemarijn
evt. champignons, in stukjes
2 eetl. sojasaus
3 eieren, hard gekookt
evt. kaasblokjes
stukjes augurk
½ dl mayonaise
1 dl volle yoghurt
2 eetl. (wijn)azijn
2 theel. mosterd
bieslook, fijngeknipt
evt. een eetl. kappertjes
peper
kruidenzout

Bereidingswijze: Kook de aardappels met zout beetgaar, giet ze af en laat afkoelen. Kook de pastinaakstukjes in een andere pan in ruim water met een mespuntje zout beetgaar, giet ze af en laat afkoelen. Bak de uien in olie en voeg tijm en/of rozemarijn, sojasaus, peper en eventueel champignons toe. Laat het geheel gaar worden. Snijd de hardgekookte eieren in stukjes. Snijd de afgekoelde aardappels in kleine stukjes (of maak er met een klein scheutje melk puree van). Voeg er de stukjes pastinaak en het ui-mengsel aan toe en meng dit goed. Meng mayonaise, yoghurt, azijn, bieslook, kruidenzout en mosterd tot een dressing. Roer de dressing door het pastinaak-aardappelmengsel. Meng als laatste de stukjes augurk, kappertjes, stukjes ei en evt. kaasblokjes erdoor. Laat de salade een paar uur op een koele plaats staan alvorens deze op te dienen. Serveer de salade feestelijk met een blaadje sla of een plukje kiemen.
Veni vidi vici
pi_45008589
quote:
Pastinaak met uien en pesto voor 2 personen

Ingrediënten: 300 g. pastinaak
2 uien
1 appel
1 à 2 eetl. pesto
een klontje boter

Bereidingswijze: Pastinaken schillen met een dunschiller en in stukjes snijden. Ui pellen, op wortelkantje neerzetten en halveren. Beide helften met de lijnen van de ui in 4 tot 6 partjes snijden. Ui fruiten in boter. Pastinaak met een scheutje water toevoegen en in 10 à 15 minuten gaar stoven. Appel in kleine stukjes snijden en de laatste 2 minuten meestoven. Pesto door de groente roeren. Lekker met pasta, kip of tofu.
Dit ziet er lekker uit, bedankt!
pi_45078311
Morgen gaat het dan echt gebeuren, ze liggen al te wachten :

Het wordt een ovenschotel :
2 pastinaken, in stukjes en even koken in zout water.

2 knoflooktenen of meer ,
wat sjalotjes uit de voorraad die op moeten,
kipfilet- en andere vleesblokjes samen bakken

Cremefraiche door monchou roeren, flink wat kruiden erdoor

Alles in een schaal, half uurtje in de oven en op het laatst even gratineren voor een korstje
Foto's morgen
pi_45078599
Pastinaak is in Nederland een beetje vergeten. Ik heb het in Engeland leren kennen, waar het wel veel wordt gegeten, en ik vind ze erg lekker. Op voor het kerst diner heb ik ze ook gemaakt. Heel simpel: schillen en blancheren (heel kort, ze zijn veel sneller gaar dan wortels) en daarna in de oven met een lekkere scheut Ahorn siroop erover. Lekker bij een stevig stuk vlees als wild of konijn.
pi_45078844
Ik moest wel lachen net bij de groenteboer.
Het meisje (zaterdaghulp) wist niet wat ik bedoelde, moest vragen waar het lag, daarna moest ze vragen wat het kost, daarna hoeveel voor 2 pers. nodig is, en daarna nog even aan de groenteman himself of het allemaal wel klopte
Er kwam meteen een gesprek op gang in de winkel over deze vergeten groente
pi_45117887
Left over vleesjes gebakken met halve sjalotten en een paar tenen knoflook.

Pastinaak, schillen in blokjes, minuutje of 10 koken, bovenop het vlees

Monchou, cremefraiche, zout peper, peterselie en tijm erdoor roeren, als bovenste laag

Het staat nu een half uurtje op 150 graden in de oven.
Wordt vervolgd.
pi_45117937
ik ben heel benieuwd bluezz!
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  zondag 7 januari 2007 @ 19:35:32 #37
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_45118123
De Pastinaak is bij tijd en wijle ook bij de Lidl te koop. Er zijn diverse recepten te vinden op Internet. Lekker als bijgerecht, het ziet er uit als Rettich, maar smaakt toch duidelijk anders. Zachter of zo, maar zeker lekker.

Probeer ook eens schorseneren, die andere vergeten groente. Ze zijn ook gewoon te koop bij de betere groentenboer of bij de Lidl.
Non possumus non loqui
pi_45118573
quote:
Op zondag 7 januari 2007 19:30 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik ben heel benieuwd bluezz!
Wij ook
pi_45121002
We geven het een 6.
Niet super lekker, gewoon geen uitgesproken smaak
Misschien nog eens in andere recepten uitproberen.

(vlees en monchou/cremefraiche topping was prima trouwens)
pi_45136929
Ik gebruik erg vaak de pastinaak in de keuken en ik zie nog geen geroosterde pastinaak. Eigenlijk heel simpel, de pastinaak als een peer schillen en de harde kern verwijderen. Vervolgens even kook, maar net niet gaar laten worden! In een ovenschaal mengen met beetje zeezout, peper en olijfolie en in de hoogste stand mooi knapperig laten worden. Ik leg er meestal een bosje kruiden op, pastinaak neemt erg makkelijk smaken op (daarom zou ik hem nooit combineren met ui of knoflook, dan proef je weinig pastinaak meer).

Het voordeel van het roosteren is hij op deze manier wat steviger wordt en dat helpt aangezien sommige mensen hem wat zoet en wee vinden. Eenmaal geroosterd is het 'hartiger' geworden en kan het eigenlijk iedereen bekoren...

Als je wilt, kunnen je bovenstaand recept met bijna alle knollen/penen/kolen doen. Ik doe vaak een combinatie van grote winterpeen, pastinaak en knolselderij. Heerlijk bij een confit de canard!
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_45145708
Aha, zie hier wat antwoorden op onze vragen aan tafel gisteren!
Goeie tips!
pi_45172525
quote:
Op maandag 8 januari 2007 10:59 schreef Drive-r het volgende:

Als je wilt, kunnen je bovenstaand recept met bijna alle knollen/penen/kolen doen. Ik doe vaak een combinatie van grote winterpeen, pastinaak en knolselderij.
hier zoete aardappel, pastinaak, gewone aardappel, en rozemarijn

Pastinaakchips vind ik ook lekker, net als rode bieten- en wortelchips trouwens. Worden ze ook wat hartiger van. Pastinaakpuree vind ik wat nietszeggend.
pi_56446703
Ook Pastinaak gezien bij de Lidl; hier dus opgezocht en we gaan het dit weekend maar eens uittesten.
  donderdag 31 januari 2008 @ 23:41:49 #44
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_56447352
quote:
Op donderdag 31 januari 2008 23:19 schreef Katinkat het volgende:
Ook Pastinaak gezien bij de Lidl; hier dus opgezocht en we gaan het dit weekend maar eens uittesten.
ik ben benieuwd wat je ervan vindt!

wat ga je precies maken?
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_56456352
quote:
Op maandag 8 januari 2007 10:59 schreef Drive-r het volgende:
Ik gebruik erg vaak de pastinaak in de keuken en ik zie nog geen geroosterde pastinaak. Eigenlijk heel simpel, de pastinaak als een peer schillen en de harde kern verwijderen. Vervolgens even kook, maar net niet gaar laten worden! In een ovenschaal mengen met beetje zeezout, peper en olijfolie en in de hoogste stand mooi knapperig laten worden. Ik leg er meestal een bosje kruiden op, pastinaak neemt erg makkelijk smaken op (daarom zou ik hem nooit combineren met ui of knoflook, dan proef je weinig pastinaak meer).

Het voordeel van het roosteren is hij op deze manier wat steviger wordt en dat helpt aangezien sommige mensen hem wat zoet en wee vinden. Eenmaal geroosterd is het 'hartiger' geworden en kan het eigenlijk iedereen bekoren...

Als je wilt, kunnen je bovenstaand recept met bijna alle knollen/penen/kolen doen. Ik doe vaak een combinatie van grote winterpeen, pastinaak en knolselderij. Heerlijk bij een confit de canard!
Toppertje, gaan we een keer uitproberen.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_56457136
Ik lees hier goede tips!
Vooralsnog staat pastinaak op mijn lijstje van 'mwa, ik lust het wel, maar voel me niet geroepen om alle mogelijkheden met deze groente te verkennen'

Over vergeten groentes trouwens:
Schorseneren vind ik toch wel zoooooooo'n kutklus om te schillen, dat doe ik dus echt NOOIT MEER. Hele keuken onder de aarde, vieze plakkerige meuk overal in een straal van anderhalve meter rondom
pi_56464678
Aardperen smaken naar artisjok en zijn geweldig voor soep. Die knapperige dingen in Chinese gerechten zijn waterkastanjes. Pastinaken zijn mij een beetje te weeig zoet, gekookt vind ik ze niet lekker. Ze zijn wel super in stukken geroosterd in de oven met olijfolie en pittige specerijen. Dat ga ik zondag eten, want ze zaten ook in mijn groentepakketje.
pi_56467580
Ik denk dat ik van deze site http://www.odin.nl/nl/recept/receptenboek.asp het recept met notensaus ga maken.
  vrijdag 1 februari 2008 @ 22:49:30 #49
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_56469389
quote:
Op vrijdag 1 februari 2008 13:26 schreef ColdFeet het volgende:
Ik lees hier goede tips!
Vooralsnog staat pastinaak op mijn lijstje van 'mwa, ik lust het wel, maar voel me niet geroepen om alle mogelijkheden met deze groente te verkennen'

Schorseneren vind ik toch wel zoooooooo'n kutklus om te schillen, dat doe ik dus echt NOOIT MEER. Hele keuken onder de aarde, vieze plakkerige meuk overal in een straal van anderhalve meter rondom
Schillen is niet eens zo erg, wacht maar tot je ze ooit eens met schil moet schoonmaken, omdat dat dan zo een mooi chipje maakt

Wat pastinaak betreft, is niet zo bijzonder. Puree van pastinaak maakte ik wel eens door de pastinaken te schillen, in (enigzins) gelijke blokjes te choppen en met een flinke scheut room, wat tijm, rozemarijn en katenspek in een vacuumzak te doen en dit een uur in de steamer gaar te stomen op 90/100 graden met 50% stoom, wanneer het hele boeltje gaar was ging het voor een 5 minuten in een thermoblender op 100 graden, hier kun je dan de puree aanpassen, meer minder vocht erbij doen etc, als laatste werd het door een fijne bolzeef gedrukt en heel hoog op smaak gebracht. (Vooral dat laatste is erg belangrijk anders doe je al dat werk voor een puree die niet te eten is)

Nu snap ik dat niet iedereen een vacumeerapparaat, thermoblender en steamer heeft, dus je kunt ook de pastinaken, spek en kruiden in een pan doen, onderzetten in room en gaar koken. Je haalt de stukken pastinaak uit de room en probeert dit zoveel mogelijk gescheiden te houden, pureer dit in een normale blender en voeg net genoeg kookvocht toe tot de puree van de gewenste dikte is, laat enkele minuten draaien en druk dan door een fijne bolzeef. Opwarmen kan gewoon door de puree in een pannetje te doen en op het vuur te zetten, goed blijven roeren, anders gaat het aanbranden, dit gaat erg snel!
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
pi_56543043
quote:
Op vrijdag 1 februari 2008 13:26 schreef ColdFeet het volgende:
Ik lees hier goede tips!

Pastinaak is niet mijn favoriet. Ik lust het als het door het pannekoekenbeslag zit. Dan krijg je pastinaakpannekoeken. Laatst hebben we het in plaats van aardappel door de hutspot gedaan en toen was het goed te eten.

Schorseneren zijn daarentegen onwijs lekker. Als je ze voor het koken wast heb je geen last van de aarde. De plakkerige zooi kun je redelijk tegengaan door ze in een teiltje water te schillen. Paar latex handschoentjes aan en het valt reuze mee.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')