quote:1 pastinaak
4 aardappelen
1 grote ui
snuifje tijm
0.5 dl sojamelk
zout & peper
nootmuskaat
0.5 el olijfolie
Kook of stoom de aardappelen gaar in de schil. Maak intussen de groenten schoon. Snipper de ui en snij de pastinaak in stukken. Verwarm de olijfolie en fruit de ui. Voeg een snuifje tijm, de pastinaak en een bodempje water toe en laat gaar stoven. Voeg een scheut sojamelk bij de pastinaak met ui en mix fijn. Pel de gare aardappelen en pureer ze door de roerzeef. Roer de pastinaakpuree door de aardappelpuree. Breng het geheel op smaak.
Ik ben zoooooooo nieuwsgierigquote:Appel-pastinaaksoep
Dit heb je nodig: 60 g plantaardige margarine, 500 g pastinaak, 1,5 tl mosterd, 500 g appels, 1 l water, 25 ml soja cuisine, 1 tl karwijzaad, zout en peper naar smaak.
Verhit de margarine in een groet pan op een laag vuur. Schil de pastinaak en hak 'm in stukjes. Roer de mosterd door de margarine en voeg de pastinaak toe. Snij de appel in stukjes en voeg die met het water toe aan de pastinaak. Breng aan de kook, zet het vuur lager en laat 5 tot 7 minuten sudderen totdat de appel uit elkaar valt. Haal de pan van het vuur, doe de soep over in een blender, voeg de soja cuisine toe en meng tot een gladde soep. Doe de soep weer in de pan, voeg de karwijzaadjes en peper en zout toe en breng voorzichtig aan de kook.
Dat witte ding in de soep is geen bamboescheutquote:Op maandag 18 december 2006 01:56 schreef Bluezz het volgende:
Het schijnt nootachtig te smaken.
Verwar jij het niet met bamboescheuten of zo?
quote:Op maandag 18 december 2006 01:58 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Dat witte ding in de soep is geen bamboescheut![]()
En Misshobje![]()
Pastinaak is volgens mij nooit te vinden in Chinese gerechten. Je bent denk ik in de war met bamboe of waterkastanje.quote:Op maandag 18 december 2006 01:41 schreef Stereotomy het volgende:
Okee dan![]()
... is dit witte worteltje vaak te vinden in Chinese gerechten. Gekookt bijt dat spul door als een appel (dus makkelijker en luchtiger dan een rauwe oranje wortel), en ik vind er eigenlijk niet veel bijster smaak aan zitten.
Maar misschien verwar ik het nu met een andere plant.
Dit ziet er lekker uit, bedankt!quote:Pastinaak met uien en pesto voor 2 personen
Ingrediënten: 300 g. pastinaak
2 uien
1 appel
1 à 2 eetl. pesto
een klontje boter
Bereidingswijze: Pastinaken schillen met een dunschiller en in stukjes snijden. Ui pellen, op wortelkantje neerzetten en halveren. Beide helften met de lijnen van de ui in 4 tot 6 partjes snijden. Ui fruiten in boter. Pastinaak met een scheutje water toevoegen en in 10 à 15 minuten gaar stoven. Appel in kleine stukjes snijden en de laatste 2 minuten meestoven. Pesto door de groente roeren. Lekker met pasta, kip of tofu.
Wij ookquote:Op zondag 7 januari 2007 19:30 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik ben heel benieuwd bluezz!
hier zoete aardappel, pastinaak, gewone aardappel, en rozemarijnquote:Op maandag 8 januari 2007 10:59 schreef Drive-r het volgende:
Als je wilt, kunnen je bovenstaand recept met bijna alle knollen/penen/kolen doen. Ik doe vaak een combinatie van grote winterpeen, pastinaak en knolselderij.
ik ben benieuwd wat je ervan vindt!quote:Op donderdag 31 januari 2008 23:19 schreef Katinkat het volgende:
Ook Pastinaak gezien bij de Lidl; hier dus opgezocht en we gaan het dit weekend maar eens uittesten.
Toppertje, gaan we een keer uitproberen.quote:Op maandag 8 januari 2007 10:59 schreef Drive-r het volgende:
Ik gebruik erg vaak de pastinaak in de keuken en ik zie nog geen geroosterde pastinaak. Eigenlijk heel simpel, de pastinaak als een peer schillen en de harde kern verwijderen. Vervolgens even kook, maar net niet gaar laten worden! In een ovenschaal mengen met beetje zeezout, peper en olijfolie en in de hoogste stand mooi knapperig laten worden. Ik leg er meestal een bosje kruiden op, pastinaak neemt erg makkelijk smaken op (daarom zou ik hem nooit combineren met ui of knoflook, dan proef je weinig pastinaak meer).
Het voordeel van het roosteren is hij op deze manier wat steviger wordt en dat helpt aangezien sommige mensen hem wat zoet en wee vinden. Eenmaal geroosterd is het 'hartiger' geworden en kan het eigenlijk iedereen bekoren...
Als je wilt, kunnen je bovenstaand recept met bijna alle knollen/penen/kolen doen. Ik doe vaak een combinatie van grote winterpeen, pastinaak en knolselderij. Heerlijk bij een confit de canard!
Schillen is niet eens zo erg, wacht maar tot je ze ooit eens met schil moet schoonmaken, omdat dat dan zo een mooi chipje maaktquote:Op vrijdag 1 februari 2008 13:26 schreef ColdFeet het volgende:
Ik lees hier goede tips!
Vooralsnog staat pastinaak op mijn lijstje van 'mwa, ik lust het wel, maar voel me niet geroepen om alle mogelijkheden met deze groente te verkennen'
Over vergeten groentes trouwens:
Schorseneren vind ik toch wel zoooooooo'n kutklus om te schillen, dat doe ik dus echt NOOIT MEER. Hele keuken onder de aarde, vieze plakkerige meuk overal in een straal van anderhalve meter rondom
Pastinaak is niet mijn favoriet. Ik lust het als het door het pannekoekenbeslag zit. Dan krijg je pastinaakpannekoeken. Laatst hebben we het in plaats van aardappel door de hutspot gedaan en toen was het goed te eten.quote:Op vrijdag 1 februari 2008 13:26 schreef ColdFeet het volgende:
Ik lees hier goede tips!
Vooralsnog staat pastinaak op mijn lijstje van 'mwa, ik lust het wel, maar voel me niet geroepen om alle mogelijkheden met deze groente te verkennen'
Over vergeten groentes trouwens:
Schorseneren vind ik toch wel zoooooooo'n kutklus om te schillen, dat doe ik dus echt NOOIT MEER. Hele keuken onder de aarde, vieze plakkerige meuk overal in een straal van anderhalve meter rondom
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |