abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44526903
Wie o wie eet dit wel eens?
Wie o wie durft dit binnenkort te proberen? (zoals ik)

Reviews graag

Sites met recepten en info over pastinaak :
http://www.vegetarisme.be/php/ingr.html?menu=&s=&ss=&sss=&ingr=pastinaak
http://www.webchef.nl/recept/groenten/pastinaak/
http://www.eader.nl/dekeuken/groenten/pastinaak.htm

Recepten :
quote:
1 pastinaak
4 aardappelen
1 grote ui
snuifje tijm
0.5 dl sojamelk
zout & peper
nootmuskaat
0.5 el olijfolie

Kook of stoom de aardappelen gaar in de schil. Maak intussen de groenten schoon. Snipper de ui en snij de pastinaak in stukken. Verwarm de olijfolie en fruit de ui. Voeg een snuifje tijm, de pastinaak en een bodempje water toe en laat gaar stoven. Voeg een scheut sojamelk bij de pastinaak met ui en mix fijn. Pel de gare aardappelen en pureer ze door de roerzeef. Roer de pastinaakpuree door de aardappelpuree. Breng het geheel op smaak.
quote:
Appel-pastinaaksoep
Dit heb je nodig: 60 g plantaardige margarine, 500 g pastinaak, 1,5 tl mosterd, 500 g appels, 1 l water, 25 ml soja cuisine, 1 tl karwijzaad, zout en peper naar smaak.

Verhit de margarine in een groet pan op een laag vuur. Schil de pastinaak en hak 'm in stukjes. Roer de mosterd door de margarine en voeg de pastinaak toe. Snij de appel in stukjes en voeg die met het water toe aan de pastinaak. Breng aan de kook, zet het vuur lager en laat 5 tot 7 minuten sudderen totdat de appel uit elkaar valt. Haal de pan van het vuur, doe de soep over in een blender, voeg de soja cuisine toe en meng tot een gladde soep. Doe de soep weer in de pan, voeg de karwijzaadjes en peper en zout toe en breng voorzichtig aan de kook.
Ik ben zoooooooo nieuwsgierig
  maandag 18 december 2006 @ 01:41:58 #2
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_44526970
Okee dan

Volgens mij heb ik dit dit weekend nog gehad, als ik het goed heb, en dan baseer ik me op dit plaatje:

... is dit witte worteltje vaak te vinden in Chinese gerechten. Gekookt bijt dat spul door als een appel (dus makkelijker en luchtiger dan een rauwe oranje wortel), en ik vind er eigenlijk niet veel bijster smaak aan zitten.

Maar misschien verwar ik het nu met een andere plant.
Confidence through competence
pi_44527038
Het schijnt nootachtig te smaken.
Verwar jij het niet met bamboescheuten of zo?
  maandag 18 december 2006 @ 01:57:16 #4
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_44527043
Even het offtopic plaatje weggehaald

Pastinaak is lekker
Maak het wel eens als ala creme lekker met een gekookt aardappeltje.
Maar heel soms, je ziet het helaas niet zo veel in de winkels.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  maandag 18 december 2006 @ 01:58:53 #5
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_44527047
quote:
Op maandag 18 december 2006 01:56 schreef Bluezz het volgende:
Het schijnt nootachtig te smaken.
Verwar jij het niet met bamboescheuten of zo?
Dat witte ding in de soep is geen bamboescheut

En Misshobje
Confidence through competence
  maandag 18 december 2006 @ 02:05:01 #6
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_44527071
quote:
Op maandag 18 december 2006 01:58 schreef Stereotomy het volgende:

[..]

Dat witte ding in de soep is geen bamboescheut

En Misshobje

OOk lekker is trouwens een wortel pastinaak stampotje.
Peen en ui maar dan anders dus
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_44530019
Laatst bij een kerst diner nog gehad. Tis niet een van mijn favorieten.
Lekkerste toch vond ik het toen ik het in schrijfjes had gesneden en heb gefrituurd.
  maandag 18 december 2006 @ 12:30:54 #8
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_44533492
Ik heb laatst in een restaurant als één van de voorgerechtjes een cappuchino van pastinaak gehad. Veel te zout, ik weet niet of pastinaak van zichzelf zout is of dat het te zout bereid was.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
  maandag 18 december 2006 @ 20:16:13 #9
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_44549442
De vergeten groente

Ik wil 'm nog weleens door de aardappel puree jassen, of het pureren met wat kruiden en als bijgerecht serveren.
helaas weinig andere ervaring mee
pi_44550489
Pastinaak is een van mijn lievelingsgroenten!

Lekker in reepjes met honing en dan in de oven! Jummmm
pi_44557956
Pastinaak is net winterpeen, maar dan zoeter en losser van struktuur.
Hij is zeker niet zout van zichzelf!

Pastinaakpuree is heerlijk, maar heeft wel een tegenhanger nodig (liefst gebraden vlees). Zonder tegenhanger is het snel te wee en zoet.

De lekkerste bereiding vind ik pastinaakstukken uit de oven (lekker met bruine korstjes) en een zacht gepocheerd eitje erover. En een augurkje erbij.
pi_44570445
Alvast bedankt voor de reakties
Ben van plan komend weekend een gokje te wagen
  † In Memoriam † dinsdag 19 december 2006 @ 15:32:34 #13
43556 miss_dynastie
pi_44570693
Ik ga er morgen pastasaus mee maken.
Zaten in m'n odintas
  dinsdag 19 december 2006 @ 15:39:11 #14
46114 DzjieDub
M'n initialen, wat doe je
pi_44570880
Superlekker! Beetje zoet, ietsje anijsachtig. Heerlijk om te verwerken in de puree, of in lange repen eerst even stomen en dan 20 minuten in de oven met wat zout, peper en olie eroverheen.
De cursus "Omgaan met teleurstellingen" gaat vandaag helaas niet door
pi_44571120
quote:
Op maandag 18 december 2006 01:41 schreef Stereotomy het volgende:
Okee dan

... is dit witte worteltje vaak te vinden in Chinese gerechten. Gekookt bijt dat spul door als een appel (dus makkelijker en luchtiger dan een rauwe oranje wortel), en ik vind er eigenlijk niet veel bijster smaak aan zitten.

Maar misschien verwar ik het nu met een andere plant.
Pastinaak is volgens mij nooit te vinden in Chinese gerechten. Je bent denk ik in de war met bamboe of waterkastanje.

Pastinaak is heel zoet .
pi_44571842
lekker in stews en pies
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
pi_44599741
Pastinaakjes, lekkere wintergroente!. Ik vind de peterseliewortel nog iets smakelijker.

recept: pastinaken, aardperen, peterseliewortel, uitjes en teentjes knof in ovenschaal. Ruim olijfolie en dille erover heen. Een uurtje in de oven op 150 graden. Mooi bruin laten worden met 10 minuten op 180.
pi_44647925
In stukjes of plakjes snijden en dan bakken als gebakken aardappeltjes, beetje zout erover (niet veel) en serveren met een pindasausje.
Yummie!!!
---Grtz---------Spacehamster-->
Waarschuwing: Posts van deze user kunnen een hoog gehalte aan cynisme bevatten.
pi_44672338
Heeeerlijk.
Kreeg er laatst een paar, zo vers van het land van een vriendin van me die op een biologische boerderij werkt. Mjammmmm.
Ik heb ze lekker geroergebakt met wat andere groente (prei ook vers van het land). Dat in een diep bord met wat tomatensoep erover. Door de pastinaak krijg je zo'n lekkere zoetige smaak.
Vooral als ze net iets zacht worden zijn ze lekker.
Veni vidi vici
pi_44768019
Ik heb er hier ook een paar mooie liggen, ik denk dat ik hem in de oven ga stoppen. Ik heb ze nog nooit gemaakt.
Helpt waar hij kan!
  donderdag 28 december 2006 @ 15:46:48 #21
61279 Coolfool
Belanda goreng
pi_44795672
Ik heb een keer pastinaaksoep gehad in de kantine op m'n werk. Dat vond ik niet echt een succes. Ik hou persoonlijk niet zo van weeige zoete smaakjes, vandaar dat ik bijvoorbeeld de koolraapsoep en de maissoep ook niet geweldig vind.
pi_44795772
Pastinaak is verrukkelijk, je kan er heerlijke gerechten mee maken! Ik zal een dezer dagen kijken of ik wat pastinaak kan krijgen, dan maak ik een gerecht en post hier het recept met plaatjes van het resultaat.
pi_44861738
Ik heb het een keer in een eetcafe gehad en ik vond het superlekker. Smaakte een beetje zoetig. Maar daarna kon ik het nergens vinden toen ik het zelf wilde klaarmaken.
pi_44863357
Weer vergeten
Dinsdag herkansing.
  zondag 31 december 2006 @ 03:21:20 #25
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_44881137
Pastinaak is best lekker, maar ik ken het alleen maar van de biologische groentepakketten van de Groene Winkel waar mijn ma eens een abbonnement op had, daar zaten soms de gekste groenten in, waaronder ook aardperen (soort aardappel, maar dan anders).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')