Het "strafblad" als zodanig bestaat niet meer. Je hebt de Justitiele documentatie, en daar komt tegenwoordig in te staan wat zowel het OM en wat Justitie heeft op te merken, dus je hoeft niet veroordeeld te zijn, ook wanneer je als verdachte wordt aangemerkt komt dit erin te staan. Zie
http://www.cjd.nl/ voor meer informatie. Je kan het ook opvragen TS, kost een paar euro. Ik moet het nog eens doen.
Sommige overtredingen worden hierin opgeslagen; dit is afhankelijk van de hoogte van de boete (>=100eur). Het zwartrijden zal er, als de boete laag is, waarschijnlijk niet in komen te staan.
Wat betreft de OV-fraude hangt het er vanaf of de IBG aangifte doet. Als ze hier een goed lopend proces voor hebben, zullen ze dit wellicht systematisch doen wanneer ze een melding binnenkrijgen. Aan de andere kant stond in een bovengenoemd artikel dat ze op steekproefbasis werken. Dus misschien is daar nog een kans te zien. En wie weet doen ze wel helemaal geen aangifte maar bieden ze TS een regeling aan, omdat dat goedkoper/sneller/kansrijker is.
De hoofdvraag is dus wat IBG gaat doen. En natuurlijk of ze uberhaupt wel een juridisch traject optuigen. Ik weet uit ervaring dat de NS bijvoorbeeld niet zo'n moeite doet/deed. De politie gaf ze na mijn aanhouding informatie over een NS-muur die ik ..eh.. opgeleukt had.
![]()
Ik dacht dat wordt flink betalen, want de NS had hem direct professioneel schoongemaakt, maar de NS heeft niet gereageerd op het bericht van de politie en daardoor liep het met een sisser af. Ik ga er vanuit dat dit door bureaucratie bij NS mis is gegaan. Zo zijn ze toch een paar duizend euro misgelopen naar mijn schatting. Dus wie weet hoort de TS er nooit meer wat van. Maar ik zou me wel zorgen maken als ik TS was. Het zou toch een rare zaak zijn als de IBG geen actie ondernam. Maar wie weet; het kan dus. Misschien hoor je van de IBG zelf. Als ze ervoor kiezen om aangifte te doen kan het al snel maanden duren voor je er iets van hoort; dit soort dingen hebben een lage prioriteit en blijven vaak een tijdje op de plank liggen.
Of de feiten die TS eventueel ten laste zullen worden gelegd (geen idee eigenlijk: bedrog? valsheid in geschrifte? valse aangifte?) problemen kunnen opleveren voor een Verklaring omtrent het gedrag is een tweede. Dit hangt af van de feiten en de functie waarnaar TS solliciteert. Daarnaast heb ik het idee dat veel instanties, zoals bijvoorbeeld zelfs de politie, tegenwoordig enige tolerantie hebben voor de wat minder ernstige feiten. Iets als valsheid in geschrifte is niet best, maar het doorrijden met een ongeldig OV-kaartje is natuurlijk van een ander kaliber dan het verduisteren van grote bedragen.
[ Bericht 2% gewijzigd door eleusis op 18-12-2006 03:23:25 ]
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel