Ik vind het helemaal niet zo'n licht vergrijp, al wordt er door veel studenten nogal laconiek over gedaan. Als je met de trein reist en geen kaartje koopt, is dat hetzelfde als wanneer je een winkel ingaat en spullen steelt. Kennelijk voelt dit soort diefstal anders, ik weet ook niet waarom. Hij heeft structureel geen kaartjes gekocht en bovendien een valse aangifte gedaan bij de politie. Dat noem ik niet niksquote:Op woensdag 20 december 2006 00:41 schreef kreischer2000 het volgende:
Wat een moraalridders hier zeg niet normaal. Hij zegt toch dat hij er spijt van heeft en dat het dom was, TS heeft zijn lesje al wel geleerd. Straks krijgt hij wel een strafblad en heeft hij x jaar voor niets gestudeerd (rechten neem ik aan?), dat is toch buiten proportioneel voor zo'n licht vergrijp als dit?
Of bij de NSquote:Op woensdag 20 december 2006 22:23 schreef Zweefvliegje het volgende:
Wie weet wil ie wel bij de politie
Mwah, ik noemde niet voor niets de NSquote:Op woensdag 20 december 2006 23:08 schreef LB06 het volgende:
Of cipier.
Anyway, that's not the point.
Het gaat hier alleen niet om een vervalste pas, maar een verlopen pas.... Wel een kleine nuance imo. Dat zou het ook strafbaar maken als je probeert te pinnen met een verlopen pinpasje. TS heeft niks vervalst, het is gewoon dezelfde kaart zoals deze door IBG is uitgegeven.quote:Op woensdag 20 december 2006 10:36 schreef sjimz het volgende:
Art. 232
1. Hij die opzettelijk een betaalpas, waardekaart, enige andere voor het publiek beschikbare kaart of een voor het publiek beschikbare drager van identiteitsgegevens bestemd voor het verrichten of verkrijgen van betalingen of andere prestaties langs geautomatiseerde weg, valselijk opmaakt of vervalst, met het oogmerk zichzelf of een ander te bevoordelen, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vijfde categorie.
2. Met dezelfde straf wordt gestraft hij die opzettelijk gebruik maakt van de valse of vervalste pas of kaart als ware deze echt en onvervalst, dan wel opzettelijk zodanige pas of kaart aflevert, voorhanden heeft, ontvangt, zich verschaft, vervoert, verkoopt of overdraagt, terwijl hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat de pas of kaart bestemd is voor zodanig gebruik.
Goed, zie het dan zo: het gaat om het bewust reizen met een ongeldig vervoersbewijs.quote:Op donderdag 21 december 2006 14:01 schreef Palomar het volgende:
[..]
Het gaat hier alleen niet om een vervalste pas, maar een verlopen pas.... Wel een kleine nuance imo.
Geen goed vergelijk, want met een verlopen PIN-pas kun je niet pinnen. Als dat wel mogelijk zou zijn, zou het wel vergelijkbaar zijn, want normaal moet je betalen voor het gebruik van een pas. Als je dat weet te omzeilen is het net zo goed diefstal. Niet van goederen, maar van een dienst.quote:Op donderdag 21 december 2006 14:01 schreef Palomar het volgende:
Dat zou het ook strafbaar maken als je probeert te pinnen met een verlopen pinpasje.
Fout. Je moet de OV-kaart inleveren. Hij is eigendom van de IB Groep.quote:Op donderdag 21 december 2006 14:01 schreef Palomar het volgende:
IBG heeft er volgens mij niks meer mee te maken, omdat je al geen stufi/ov-kaart meer kreeg en je hen niet hebt benadeeld. De kaart die je gebruikte bestond ook eigenlijk niet meer.
De IB Groep blijft er weldegelijk bij betrokken, want volgens eigen regelement:quote:Op donderdag 21 december 2006 14:01 schreef Palomar het volgende:
IBG heeft er volgens mij niks meer mee te maken, omdat je al geen stufi/ov-kaart meer kreeg en je hen niet hebt benadeeld. De kaart die je gebruikte bestond ook eigenlijk niet meer.
Dus kan de IB Groep alsnog achteraf dat geld eisen. De kaart bleek immers helemaal niet "verloren" of "gestolen", maar nog steeds in gebruik!quote:Toch niet studeren en de kaart al afgehaald?
Stel je hebt de kaart afgehaald vóór je recht op studiefinanciering ingaat en je besluit alsnog niet te gaan studeren. Lever je kaart dan in vóór de eerste dag van de maand dat je studiefinanciering zou ingaan. Doe je dit niet, dan kost dat ¤ 68,- per halve maand dat je de kaart in bezit hebt.
Het is geen geldige pas meer dus een pas die vals isquote:Op donderdag 21 december 2006 14:01 schreef Palomar het volgende:
[..]
Het gaat hier alleen niet om een vervalste pas, maar een verlopen pas.... Wel een kleine nuance imo. Dat zou het ook strafbaar maken als je probeert te pinnen met een verlopen pinpasje. TS heeft niks vervalst, het is gewoon dezelfde kaart zoals deze door IBG is uitgegeven.
Hij is voor het laatst gespot in guantanamo bayquote:Op donderdag 21 december 2006 16:23 schreef NiGeLaToR het volgende:
Ts is alleen even foetsie?
Reizen met een valse OV-jaarkaart is zwart reizen. De gedupeerden zijn dus de openbaar vervoerders die inkomsten mis lopen. Ze ontvangen namelijk geen geld (meer) van het Rijk voor een OV-jaarkaart en ook geen geld van de reiziger voor een kaartje. Het treft 'de burger' pas als de NS besluit haar tarieven te verhogen als gevolg van misgelopen inkomsten.quote:Op zaterdag 16 december 2006 23:55 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ik mag hopen 100%. Je hebt al die maanden op onder andere mijn geld gereisd.
quote:Op donderdag 21 december 2006 00:08 schreef __Saviour__ het volgende:
Hier een lotgenoot. Haalde perfecte cijfers en hem stond een glansrijke carriere te wachten. Totdat hij fraude pleegde met z'n OV-kaart:
[afbeelding]
Nee, in klinkende euro's. Echter, als jij een OV-jaarkaart voor het jaar 2006 krijgt terwijl je in juli 2006 bent afgestudeerd en je schrijft je netjes uit en tegelijkertijd doe je aangifte van vermissing van je OV dan zal de IB-groep tegen de NS zeggen van: Deze student heeft een half jaar gebruik gemaakt van zijn OV. Wij betalen jullie voor een half jaar OV-gebruik van deze student. Het tweede half jaar waarin jij fraudeert met je OV-kaart krijgt de NS niet vergoed, niet door de IB-groep en niet door het feit dat je eigenlijk een treinkaartje zou moeten kopen zoals het een fatsoenlijk mens betaamt.quote:Op donderdag 21 december 2006 17:13 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Owhja, en 'het Rijk' betaalt de OV-aanbieders in koekjes?
Eindelijk iemand die het snapt.quote:Op donderdag 21 december 2006 17:09 schreef Bismarck het volgende:
[..]
Reizen met een valse OV-jaarkaart is zwart reizen. De gedupeerden zijn dus de openbaar vervoerders die inkomsten mis lopen. Ze ontvangen namelijk geen geld (meer) van het Rijk voor een OV-jaarkaart en ook geen geld van de reiziger voor een kaartje. Het treft 'de burger' pas als de NS besluit haar tarieven te verhogen als gevolg van misgelopen inkomsten.
Nou nee. De OV jaarkaart was als gestolen opgegeven en TS had geen recht op een nieuwe. Dit betekent dus dat de staat er niet meer aan mee betaalde, aangezien de betreffende OV naar men dacht uit de roulatie was.quote:Op zaterdag 16 december 2006 23:55 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ik mag hopen 100%. Je hebt al die maanden op onder andere mijn geld gereisd.
quote:Op donderdag 21 december 2006 16:22 schreef LadyXochi het volgende:
TS kan dus verwachten:¤ 68,- per halve maand aan de IB Groep, omdat hij zijn kaart niet heeft ingeleverd, ¤ ??,- boete voor zwartrijden ?? voor valse aangifte
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |