abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44504143
quote:
Tariq Ramadan advocates that Muslims living in the West should not view themselves as foreigners or temporary residents of their countries, but rather as full citizens with full rights and responsibilities. In some respects, he argues for integration and not alienation from the surrounding society. Indeed, the main theme of his book, To Be a European Muslim attempts to bridge the gap between being a Muslim and being European. In this sense he advocates that immigrant parents not confuse culture with religion. So, Muslims born in Western countries should adopt the tastes and cultural norms of their country, and not those of their parents' homeland.

Ramadan argues that there need be no conflict between being a Muslim and being a full citizen in Western countries, active in the community and caring about it. He criticizes what he sees as an 'us vs. them' mentality in Muslim discourse on the West. Ramadan also advocates having Muslim scholars in the West who are versed in Western mores, and not relying on religious studies that come only from the Muslim world.

Although his detractors have criticised him for advocating only a 'moratorium' for further study on hudud laws which prescribe beheading, amputation, and stoning rather than a complete ban; Ramadan has criticised such punishments as being carried out in third world countries against "mainly women and the poor". In his view, this betrays the greater message of Islam; one of justice and compassion.

Ramadan took this stance claiming that westerners telling Muslims what to do will alienate them further, and actually bolster the position of those who support the penalty. Ramadan himself has voiced his opposition to all forms of Capital punishment but believes the Muslim world itself should remove the laws that allow the practice, rather than have the Western World impose its will on it. He has said "Muslim populations are convincing themselves of the Islamic character of these practices through a rejection of the west, on the basis of a simplistic reasoning that stipulates that 'the less western, the more Islamic'."[8
]
pi_44505583
Zie weinig kwaads in zijn uitspraken eigenlijk, beter dan oproepen tot juist een 'wij versus zij' mentaliteit. Of de man een wolf in schaapskleren is kan ik verder niet beoordelen. Maar zijn kritiek op dat gedeelte van de moslimwereld die nog in het stenen tijdperk lijken te leven kan volgens mij een ieder zich wel in vinden (buiten degenen dan die steniging, vrouwen onderdrukking etc normaal gedrag vinden).

Innocent till proven guilty.
pi_44506163
quote:
... rather than have the Western World impose its will on it.
He has said "Muslim populations are convincing themselves of the Islamic character of these practices through a rejection of the west, on the basis of a simplistic reasoning that stipulates that 'the less western, the more Islamic'."
je kan weinig meer dan die man 100% gelijk geven met dat soort uitspraken, het is simpele psychologie, voeg eraan toe dat de het westen afwijzende moslim ook weer een uiterst voorspelbare reactie oproept bij de westerling en de cirkel is rond ..

maar ja, uitspraken zoals deze
quote:
Een hele enge meneer die zo snel mogelijk als een mug moet worden platgeslagen.
maken wel goed duidelijk dat dat een klus wordt van mejewelste ..
hoe kan je een gesprek voeren met iemand die aan de ene kant van zichzelf denkt dat zijn manier van denken en doen vrijheid, democratie en mensenrechten vertegenwoordigt en aan de andere kant dit soort uitspraken doet .. iemand kapot willen slaan als een insect omdat die een andere mening/levensvisie hebt
pleased to meet you
pi_44506545
quote:
Op zondag 17 december 2006 13:00 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

wat maakt hem zo 'erg gematigd'?

ik lees dat hij vcooral het midden-oosten hierheen haalt, terwijl hij net doet of hij een europese islam wil. ik vond de vergelijking met abu jahjah wel frappant van een medestander van deze sujet.
Deze sujet? Foei, jongeman.
"...en toen spuugde ze die piemel uit, récht in het gezicht van die nazi-officier! jaah, daar moet je bij de nazi's niet mee aankomen."
  zondag 17 december 2006 @ 14:44:59 #80
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_44507469
quote:
Op zondag 17 december 2006 14:16 schreef retteketet het volgende:

[..]

Deze sujet? Foei, jongeman.
ja sorry. ik had geen zin meer om het te corrigeren.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_44508788
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 20:06 schreef mariatrepp het volgende:
Damian, de mening van Wafa Sultan wordt aan Nederlandse universiteiten al zeer goed verwoord door de heren van Burke Stichting, Ellian, Cliteur c.s. , zie mijn onderzoek. Weliswaar zijn deze heren anders dan Damian uitgesproken volgelingen van Huntington, en zitten ze allemaal in Leiden, maar ja, ze zijn dageliks te horen en te zien in media, Cliteur pas gisteren weer in de Volkskrant.
Zo'n enorme schade zal Ramadan niet veroorzaken.
Trouwens, hij was prof in Oxford. Whatever de Fransen van hem vinden, Oxford neemt niet de eerste de beste.
Dat het neoconservatisme (zoals u dit omschrijft) al goed verwoord wordt op Nederlandse universiteiten, terwijl dat feitelijk enkel in Leiden zo is, zoals uw eigen onderzoek aangeeft, is natuurlijk een subjectief normatieve uitlating. Daarnaast is de invloed van de Wiardi Beckman- Stichting vele malen groter en is pluriformiteit volgens mij een aanwinst.
Dat de schade in uw optiek te overzien zal zijn is zondermeer schade die vermeden kan worden. Vooral in de islamdebatten wordt pijnlijk duidelijke wat zijn langetermijnvisie is: Europa is volgens hem een cultuur in verval, qua decadentie en qua vergrijzing. Volgens hem is het bij uitstek de islam die Europa weer kan vitaliseren in cultureel en moralistisch opzicht, maar zeker ook qua bevolking.
Ramadan staat enerzijds pal voor behoud van eigen identiteit van moslims, zoals ik al aangaf met de voorbeelden dat hij pleitbezorger is voor gescheiden zwembaden voor mannen en vrouwen en de uitspraken van lezingen tijdens 'The Muslim Woman', die in praktische zin duidelijk de-emancipatoir uitwerken. Anderzijds staat hij pal staat tegen het seculariseren. Een compleet bizarre en “polariserende” keuze om een debat over integratie te laten gaan leiden.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
pi_44509894
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 18:10 schreef moussie het volgende:

dat zeg je heel mooi .. jouw inzien, en mijn inzien ook bij de weg ..
maar wie zijn wij om voor een ander te bepalen wat zijn inzichten zouden moeten zijn ?
Het gaat niet zozeer om te bepalen aan welke norm zijn inzichten moeten voldoen, maar om het gegeven dat zijn inzichten in het kader van integratie als constructief worden gesteld (de universiteit stelt dat als 'het bruggen bouwen tussen de culturen'). Ik ben van mening dat dit geenszins het geval is, getuige zijn eerdere omstreden uitlatingen.

quote:
Dat in het bold, het zou kunnen zijn, wat betekend dat ook al weer, betekent dat dat het idd zo is, want dat is de manier waarop jij het nu hanteert ? Of betekent het dat het misschien zo is maar misschien ook niet ?
Mijn foute formulering ten spijt betreft het hier een gerechtelijke uitspraak die eigenlijk weinig ruimte overlaat aan nuancering.
De feitelijke formulering is evenwel; [...de lezingen van Ramadan]... „een invloed op jonge islamisten kunnen hebben en een factor van aansporing vormen die hen kon ertoe brengen om zich bij de aanhangers van hevige maatregelen aan te sluiten."
Daarmee geef ik aan dat zijn lezingen niet per definitie enkel constructief zijn en omtrent de integratie juist kunnen polariseren.
pi_44512454
je kan nuanceren wat je wil, maar er staat nog steeds niet dat het zo is, alleen maar dat het zo zou kunnen zijn .. mi kan/mag je het dan niet hanteren alsof het een vaststaand feit is ..

maar ja, stel je voor dat het echt zo is, er vertrekt het een en ander naar een trainingskamp .. in de tussentijd kan jij een gesprek voeren met het gematigdere deel dat wel hier blijft en diegenen die wel terug komen kan je makkelijk in de gaten houden .. ik zie alleen maar voordeel eerlijk gezegd ?

en tja, zoals ik al eerder zei, ik ben het ook absoluut niet eens met de inzichten van Wilders of van der Vlies, daarom zal ik evengoed nog een gesprek met hun aangaan, dat is nu eenmaal wat je doet in een beschaafde samenleving
pleased to meet you
pi_44512967
quote:
Op zondag 17 december 2006 17:31 schreef moussie het volgende:
je kan nuanceren wat je wil,
Ik dichtte jou nuancering van een gerechtelijke uitspraak toe. Ikzelf neem juist de feiten onverkort over als argumentatie voor mijn stelling.
pi_44513253
quote:
Op zondag 17 december 2006 13:49 schreef Ericr het volgende:
Zie weinig kwaads in zijn uitspraken eigenlijk, beter dan oproepen tot juist een 'wij versus zij' mentaliteit. Of de man een wolf in schaapskleren is kan ik verder niet beoordelen. Maar zijn kritiek op dat gedeelte van de moslimwereld die nog in het stenen tijdperk lijken te leven kan volgens mij een ieder zich wel in vinden (buiten degenen dan die steniging, vrouwen onderdrukking etc normaal gedrag vinden).

Innocent till proven guilty.
Same here. Jammer dat het meteen weer zo in het nieuws komt. Geef het toch even een kans.
  zondag 17 december 2006 @ 18:03:57 #86
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_44513408
quote:
Op zondag 17 december 2006 17:58 schreef SCH het volgende:

[..]

Same here. Jammer dat het meteen weer zo in het nieuws komt. Geef het toch even een kans.
maar er zijn toch best wat uitzettingen en publicaties van die man? waarop wil je eigenlijk wachten?
pi_44513474
quote:
Op zondag 17 december 2006 18:03 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

maar er zijn toch best wat uitzettingen en publicaties van die man? waarop wil je eigenlijk wachten?
Ach, zo verschrikkelijk is het toch allemaal niet. Iedereen die iets met de islam te maken heeft wordt tegenwoordig enorm onder de loep genomen en alles wordt op een goudschaaltje gewogen. Als we dat met iedereen en alles zouden doen, dan zou er nog maar weinig stabiliteit zijn. Ik zie hier het probleem niet direct. Dat je omstreden bent, kan toch ook juist een pre zijn? Er zijn zoveel hoogleraren theologie omstreden.
pi_44513488
Bizar dat er gemeenschapsgeld aan zo'n figuur wordt gespendeerd. Goed salaris heeft ie trouwens.
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
  zondag 17 december 2006 @ 18:07:53 #89
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_44513519
quote:
Op zondag 17 december 2006 18:06 schreef SCH het volgende:

[..]

Ach, zo verschrikkelijk is het toch allemaal niet. Iedereen die iets met de islam te maken heeft wordt tegenwoordig enorm onder de loep genomen en alles wordt op een goudschaaltje gewogen. Als we dat met iedereen en alles zouden doen, dan zou er nog maar weinig stabiliteit zijn. Ik zie hier het probleem niet direct. Dat je omstreden bent, kan toch ook juist een pre zijn? Er zijn zoveel hoogleraren theologie omstreden.
ik zie het gwoon niet als een aanwinst voor integratie.

al helemaal niet als ie doodleuk vergeleken wordt met abu jahjah.
pi_44513577
quote:
Op zondag 17 december 2006 18:07 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ik zie het gwoon niet als een aanwinst voor integratie.
Knap dat je dan kan beoordelen. Gewoon een scherpe vent en dat je Wolfowitz een zionist noemt, nou foei hoor
quote:
al helemaal niet als ie doodleuk vergeleken wordt met abu jahjah.
Tja, het is ook niet goed of het deugt niet. Iedereen vindt altijd wat van dit soort moslims. Maak anders een politiek-correcte mal dan gieten we ze daar in en dan weten we zeker dat we mensen hebben die van ieder smetje vrij zijn.
  zondag 17 december 2006 @ 18:13:59 #91
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_44513701
quote:
Op zondag 17 december 2006 18:09 schreef SCH het volgende:

[..]

Knap dat je dan kan beoordelen. Gewoon een scherpe vent en dat je Wolfowitz een zionist noemt, nou foei hoor
[..]

Tja, het is ook niet goed of het deugt niet. Iedereen vindt altijd wat van dit soort moslims. Maak anders een politiek-correcte mal dan gieten we ze daar in en dan weten we zeker dat we mensen hebben die van ieder smetje vrij zijn.
nou nee niet iedere moslim hoeft politiek correct te zijn. lijkt me.

maarehhh.. ik vind deze, ook gezien zijn functie, niet helemaal de beste keus. maar goed, liever die vrouw uit frankrijk die de hoofdoek besprak.
pi_44513754
quote:
Op zondag 17 december 2006 18:13 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

nou nee niet iedere moslim hoeft politiek correct te zijn. lijkt me.

maarehhh.. ik vind deze, ook gezien zijn functie, niet helemaal de beste keus. maar goed, liever die vrouw uit frankrijk die de hoofdoek besprak.
Tja, jij wilt het liefst mensen die helemaal stroken met je eigen opvattingen maar zo werkt het natuurlijk niet.
  zondag 17 december 2006 @ 18:17:50 #93
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_44513814
quote:
Op zondag 17 december 2006 18:16 schreef SCH het volgende:

[..]

Tja, jij wilt het liefst mensen die helemaal stroken met je eigen opvattingen maar zo werkt het natuurlijk niet.
dat vind ik een wat brute constatering. ik sta juist erg open. maar heb soms mijn bedenkingen jegens bepaalde invloeden die ik niet zozeer als positief beschouw.
pi_44513890
quote:
Op zondag 17 december 2006 18:17 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

dat vind ik een wat brute constatering. ik sta juist erg open. maar heb soms mijn bedenkingen jegens bepaalde invloeden die ik niet zozeer als positief beschouw.
Ik ook maar dat kan ik hier niet meteen constateren op basis van de vastgestelde informatie.

Lijkt een beetje op de mensen die ook zo boos waren dat Cat Stevens/Yusuf optrad bij de Nobelprijs voor de vrede.
  zondag 17 december 2006 @ 18:23:26 #95
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_44513961
quote:
Op zondag 17 december 2006 18:20 schreef SCH het volgende:

[..]

Ik ook maar dat kan ik hier niet meteen constateren op basis van de vastgestelde informatie.

Lijkt een beetje op de mensen die ook zo boos waren dat Cat Stevens/Yusuf optrad bij de Nobelprijs voor de vrede.
geloof jij in rode lijnen in de geschiedenis? of ben je helemaal niet bezig met de geschiedenis?
pi_44515127
quote:
Op vrijdag 15 december 2006 18:25 schreef -skippybal- het volgende:
Jaja, de integratie van Nederlanders mbt de Islam Moslims mag wat kosten....
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_44517241
quote:
Op vrijdag 15 december 2006 18:18 schreef damian5700 het volgende:

[..]
De Franse Midden-Oostendeskundige Antoine Sfeir heeft publiekelijk de invloed verbonden die door de lezingen van Ramadan in banlieues van Lyon wordt uitgeoefend met de buitengewone stroom van jonge moslimmensen uit het gebied van Lyon naar Afghanistan om zich bij de krachten van al-Qaeda aan te sluiten. Zijn favoriete voorkeur van publiek zijn dan ook Franse moslims en op bezoek bij het Winternachten-festival in Den Haag (januari 2005) gaf hij ruiterlijk toe: “Uiteraard spreek ik dan anders. Die jongeren spreken ook een andere taal dan u hier. Als ik ze op intellectuele toon zou toespreken komen ze niet luisteren”.
Ik zie het probleem nog niet helemaal, er is altijd een hoop geschreeuw dat ze allemaal moeten oprotten, terug naar hun berg of whatever.

Deze meneer is daar toch ook een voorstander van en stimuleert dat alleen maar?
Of heb ik iets gemist??
pi_44518192
Vreemde benoeming van de EUR. Omstreden figuur lijkt me niet goed voor de reputatie van de universiteit.
Bovendien moet er nog een smak geld voor worden neergelegd ook. Heel vreemd.
pi_44525496
quote:
Op zondag 17 december 2006 20:34 schreef ChRoNiC het volgende:
Vreemde benoeming van de EUR. Omstreden figuur lijkt me niet goed voor de reputatie van de universiteit.
De goede man werkt bij Oxford en komt op menig discussie centra, lijkt mij een zeer goede keuze voor je reputatie, degenen die echt geinteresseerd zijn (WO studenten in politiek ofzo) zullen worden aangetrokken en de mensen die islamofoob zijn kunnen nu of in discussie met de man, of ze zijn niet intelligent genoeg - lijkt mij niet dat een student die iets in zijn richting studeert zal zeggen; "hey - ook al studeer ik sociologie, hij is omstreden en dus ga ik niet naar de EUR!"
quote:
Bovendien moet er nog een smak geld voor worden neergelegd ook. Heel vreemd.
Dat is helemaal niet vreemd hoor, ik heb hogere bedragen gezien (tot in de miljoenen).
  dinsdag 23 januari 2007 @ 09:56:52 #100
146018 mariatrepp
wetenschap, politiek EN kunst!
pi_45588871
Gisteren een lang artikel in de NRC over Ramadan: "Na jaren van strijd is Europese rehabilitatie van islamoloog Tariq Ramadan nabij":
quote:
[...] Ramadan is vaak in Nederland geweest voor debatten en spreekbeurten. Zijn benoeming was het idee van de Rotterdamse wethouder Orhan Kaya van Participatie en Cultuur (GroenLinks). Kaya wil de Zwitser wederom inzetten voor integratiedebatten in de wijken. "Toen Kaya ermee aankwam", zegt Dick Douwes, islamoloog en decaan aan de universiteit, "twijfelden sommigen. Mensen googelen, hè, en komen wilde verhalen tegen." Daarom legde Douwes vier hardnekkige aantijgingen voor aan buitenlandse experts: dat Ramadan antisemiet zou zijn en voorstander van steniging, dat hij tot de Moslimbroederschap zou behoren en aan 'double-speak' zou doen. Zij zagen geen problemen. Volgens Entzinger was het feit dat de gemeente - die de wisselleerstoel betaalt - een kandidaat voordroeg (wat de onafhankelijkheid van de wetenschap kan bedreigen), intern "een zwaarder punt van aarzeling dan de persoon van Ramadan zelf. Veel studenten zijn verheugd over zijn komst." Misschien komen zij straks bij de colleges Rita Verdonk tegen. Want die heeft besloten: "Ik ga zeker een keer."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')