abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44463977
quote:
De Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) heeft de omstreden islamkenner Tariq Ramadan als gasthoogleraar aangesteld om een 'brug te slaan tussen de verschillende culturen'.

Islamoloog en arabist Tariq Ramadan pleit voor een Europese islam
De gemeente Rotterdam trekt 200.000 euro per jaar uit voor het gasthoogleraarschap, dat na twee jaar kan worden verlengd, zo maakte wethouder Orhan Kaya van Participatie (GroenLinks) vandaag bekend.

Terrorisme
Tariq Ramadan gaat een bijdrage leveren aan het onderzoek naar 'burgerschap en identiteit', en naar 'integratie en multiculturaliteit'. De Zwitser van Egyptische afkomst schrijft en spreekt veel over de islamitische gemeenschappen in Europa. Moslims in Europa kunnen trouw blijven aan hun geloof, en tegelijkertijd aan hun nieuwe vaderland, vindt Ramadan.

Daarvoor zou een nieuwe, Europese islam moet worden opgezet, want om te kunnen integreren moeten Europese moslims niet hun religie overboord zetten. Ramadan beschouwt de islam juist als 'tegengif' voor de Europese secularisatie.

Ook verzet hij zich er sterk tegen dat terrorisme gelijk wordt geschakeld aan de islam. Er zijn, betoogt Ramadan, ook miljoenen moslims die opbouwend werk in Europa doen.

'Zionist'
Alhoewel de islamkenner moslimterrorisme afwijst, geldt hij toch als omstreden. In september 2006 weigerde het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken hem een visum te verstrekken, omdat hij geld had gedoneerd aan twee organisaties die geld inzamelen voor de Palestijnse terreurorganisatie Hamas.

Ook verzette Ramadan zich tegen de Amerikaanse inval in Irak met het argument dat Amerika zo Israël wilde beschermen, en noemde hij de Amerikaanse vice-minister van Defensie Paul Wolfowitz daarom een 'zionist'.

Met het Nederlandse islamdebat is de Zwitser ook al bekend: tijdens een conferentie over de toekomst van Europa in Zweden in juni van dit jaar kwam hij hard in aanvaring met Ayaan Hirsi Ali: hij verweet Hirsi Ali toen geen andere mentaliteit bij moslims te willen bewerkstelligen, maar alleen het westerse publiek een plezier te willen doen.
Ik begrijp werkelijk niet, dat gemeenschapsgeld wordt gespendeerd aan een omstreden persoon als Tariq Ramadan voor deze leerstoel.
De intrekking van het visum is door eerdere berichtgeving verklaard dat het te maken zou hebben met de Muslim Brotherhood-connectie. Een televisiedebat op France 2 waartoe Ramadan in november 2003 werd uitgenodigd door Nicolas Sarkozy, Frans minister van Binnenlandse Zaken, versterkte zijn reputatie als wolf-in-schaapskleren. In de uitzending weigerde hij steniging van overspelige vrouwen te veroordelen (om zijn radicale achterban niet te bruuskeren) en ook het vermeende antisemitisme kwam uitgebreid aan de orde. In de privésfeer is bekend dat de Franse echtgenote van Ramadan zich pas ná het huwelijk tot de islam heeft bekeerd, en dat ze, de sharia volgend, inmiddels een sluier draagt.

De Franse Midden-Oostendeskundige Antoine Sfeir heeft publiekelijk de invloed verbonden die door de lezingen van Ramadan in banlieues van Lyon wordt uitgeoefend met de buitengewone stroom van jonge moslimmensen uit het gebied van Lyon naar Afghanistan om zich bij de krachten van al-Qaeda aan te sluiten. Zijn favoriete voorkeur van publiek zijn dan ook Franse moslims en op bezoek bij het Winternachten-festival in Den Haag (januari 2005) gaf hij ruiterlijk toe: “Uiteraard spreek ik dan anders. Die jongeren spreken ook een andere taal dan u hier. Als ik ze op intellectuele toon zou toespreken komen ze niet luisteren”.
Overigens, M. Ramadan vervolgde Antoine Sfeir wegens de openbare verklaringen van de laatstgenoemden met deze inhoud in het tijdschrift Lyon Mag - en hij verloor. Het Hof van Beroep van Lyon vond in haar besluit van 22 mei 2003, dat sprekers in het publieke debat zoals Tariq Ramadan „een invloed op jonge islamisten kunnen hebben en een factor van aansporing vormen die hen kon ertoe brengen om zich bij de aanhangers van hevige maatregelen aan te sluiten."

Tariq Ramadan is ook betrapt op het openlijk liegen. In een interview dat hij gaf in november 2003 op de Franse radio Beur FM identificeerde hij zich als een strikt belijdende salafist en claimde voor een salafistische hervormingsbeweging te zijn. Slechts vier maanden later bij een colloquium van Unesco werd hij uitgedaagd door een prominente verdediger van de liberale islam. Ramadan zou protesteren:”Ik ben geen salafist! “Salafisme betekent literalist en ik ben geen literalist”.
In zijn lezingen is hij ook strijdvaardig tegenstander wat betreft gemengde zwembaden en hij schroomt zich niet jonge moslimmeisjes het beoefenen van elk willekeurige sport te ontraden waarin zij het risico lopen hun lichaam te onthullen aan mannen. “Dit is niet toegestaan”, zei Ramadan in een opgenomen lezing van "The Muslim Woman".
Het is ook opmerkelijk dat terwijl M. Ramadan eist een verdediger van de integratie van moslims in de westelijke maatschappijen te zijn, in zijn lezingen hij deze integratie op de eerbied van vier pijlers van de moslimidentiteit voorwaardelijk maakt in zijn eigen vertekeningen, zoals de vaag geformuleerde “in naam van ons geloof kunnen handelen” en “volledig kunnen leven en praktiseren van onze spiritualiteit”.
Het is daarmee niet gemakkelijk te zeggen of hij de westerse maatschappijen eerbiedigt of niet.

Het zou de gemeenteraad van Rotterdam sieren wanneer zij hierover kritische vragen gaat stellen aan het college en de EUR niet enkel één (omstreden) geluid laat horen op haar universiteit. Wafa Sufan zou ik dan als suggestie op willen werpen. Misschien zou de EUR een debat tussen beide kunnen implementeren, want een beetje hoogleraar moet met wat tegenwind alsnog in staat zijn om zijn beweringen overeind te houden, maar de intrekking van deze uitnodiging aan Tariq Ramadan lijkt me het meest wenselijk.

Bronnen:
http://www.annaqed.com/english.html
http://www.lexpress.fr/in(...)ssier.asp?ida=429895
http://www.elsevier.nl/ni(...)nr/130765/index.html
http://www.vpro.nl/progra(...)0843/items/21530474/
http://trans-int.blogspot(...)nt-man-of-peace.html
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
  vrijdag 15 december 2006 @ 18:25:32 #2
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_44464176
Jaja, de integratie van Nederlanders mbt de Islam Moslims mag wat kosten....
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
  vrijdag 15 december 2006 @ 18:25:51 #3
151326 nsfw
RIP voor de nabestaanden
pi_44464182
Darwin
pi_44464398
quote:
Op vrijdag 15 december 2006 18:25 schreef -skippybal- het volgende:
Jaja, de integratie van Nederlanders mbt de Islam Moslims mag wat kosten....
Goede zaak toch? Of moeten we het negeren?
  vrijdag 15 december 2006 @ 18:38:46 #5
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_44464468
quote:
Op vrijdag 15 december 2006 18:35 schreef Xith het volgende:

[..]

Nee gewoon eens goed aanpakken in plaats van dure, vooral segregerende "maatregelen" te nemen omdat anders bepaalde mensen zich gediscrimineerd voelen
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
pi_44464497
Misschien komt goed aanpakken en met een goed prijsje
  vrijdag 15 december 2006 @ 18:41:11 #7
161288 Malibu-06
FEYENOORD ROTTERDAM
pi_44464533
quote:
Op vrijdag 15 december 2006 18:35 schreef Xith het volgende:

[..]

Nederlanders moeten niet integreren in de Islam, de moslims moeten integreren in onze cultuur.
  vrijdag 15 december 2006 @ 18:43:42 #8
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_44464604
quote:
Op vrijdag 15 december 2006 18:40 schreef Xith het volgende:
Misschien komt goed aanpakken en met een goed prijsje
Ware het niet dat er al een heel, héél goed prijsje is verneukt....
LastFM
pi_44464697
quote:
'Zionist'
Alhoewel de islamkenner moslimterrorisme afwijst, geldt hij toch als omstreden. In september 2006 weigerde het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken hem een visum te verstrekken, omdat hij geld had gedoneerd aan twee organisaties die geld inzamelen voor de Palestijnse terreurorganisatie Hamas.

Ook verzette Ramadan zich tegen de Amerikaanse inval in Irak met het argument dat Amerika zo Israël wilde beschermen, en noemde hij de Amerikaanse vice-minister van Defensie Paul Wolfowitz daarom een 'zionist'.

Met het Nederlandse islamdebat is de Zwitser ook al bekend: tijdens een conferentie over de toekomst van Europa in Zweden in juni van dit jaar kwam hij hard in aanvaring met Ayaan Hirsi Ali: hij verweet Hirsi Ali toen geen andere mentaliteit bij moslims te willen bewerkstelligen, maar alleen het westerse publiek een plezier te willen doen.
Voorts was hij omstreden omdat hij Mugabe een massamoordenaar noemde die verantwoordelijk was voor honderdduizenden doden?
pi_44464738
Wederom: bron?
pi_44464901
quote:
Op vrijdag 15 december 2006 18:41 schreef Malibu-06 het volgende:

[..]

Nederlanders moeten niet integreren in de Islam, de moslims moeten integreren in onze cultuur.
Niets moet, we leven in een vri land.
  vrijdag 15 december 2006 @ 18:59:37 #12
161288 Malibu-06
FEYENOORD ROTTERDAM
pi_44464995
quote:
Op vrijdag 15 december 2006 18:55 schreef Xith het volgende:

[..]

Niets moet, we leven in een vri land.
Dan moeten ze ook niet zeuren als we ze negeren of niet aannemen b.v.
pi_44465111
quote:
Op vrijdag 15 december 2006 18:47 schreef Monidique het volgende:

[..]

Voorts was hij omstreden omdat hij Mugabe een massamoordenaar noemde die verantwoordelijk was voor honderdduizenden doden?
Het artikel komt uit de Elsevier.
Maakt het voor jou niets uit wanneer iemand Mugabe een massamoordenaar noemt, maar tegelijkertijd westerse moslimmeisjes aanspoort om geen sport uit te oefenen, om maar eens een voorbeeld te noemen?
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
  vrijdag 15 december 2006 @ 19:07:28 #14
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_44465195
Ramadan is een gevaarlijke gek die probleemloos elke westerse universiteit binnenloopt. Dat mensen die de Westerse manier van denken verafschuwen met dit figuur dwepen is natuurlijk niet zo gek. Dit soort mensen lopen ook weg met Saddam Hoessein, Yasser Arafat, Hassan Nasrallah, enzovoort, enzovoort.
pi_44465614
quote:
Op vrijdag 15 december 2006 19:07 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Ramadan is een gevaarlijke gek die probleemloos elke westerse universiteit binnenloopt. Dat mensen die de Westerse manier van denken verafschuwen met dit figuur dwepen is natuurlijk niet zo gek. Dit soort mensen lopen ook weg met Saddam Hoessein, Yasser Arafat, Hassan Nasrallah, enzovoort, enzovoort.
Leuk, en dan nu een bron graag voor deze smaad.
pi_44466416
quote:
Op vrijdag 15 december 2006 19:03 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Het artikel komt uit de Elsevier.
Maakt het voor jou niets uit wanneer iemand Mugabe een massamoordenaar noemt, maar tegelijkertijd westerse moslimmeisjes aanspoort om geen sport uit te oefenen, om maar eens een voorbeeld te noemen?
Ik vind het nogal apart om hem omstreden te noemen vanwege zijn uitspraken over Amerika, Wolfowitz en Hirsi Ali. Wat is daar omstreden aan? Ja, dat Hamas-gedoe, dat zou ik omstreden noemen, als het waar is.
pi_44466671
tsunami alert in rotterdam
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  vrijdag 15 december 2006 @ 20:32:12 #18
93744 Finder_elf_towns
pi_44467471
quote:
Op vrijdag 15 december 2006 19:23 schreef Xith het volgende:

[..]

Voor "Ramadan is een gevaarlijke gek"? Neem eens wat achtergrond informatie over hem door. Je zult ontdekken dat hij èèn van de gevaarlijkste moslims van Europa is. Een hele enge meneer die zo snel mogelijk als een mug moet worden platgeslagen.
  vrijdag 15 december 2006 @ 20:37:39 #19
161288 Malibu-06
FEYENOORD ROTTERDAM
pi_44467613
quote:
Op vrijdag 15 december 2006 19:55 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ik vind het nogal apart om hem omstreden te noemen vanwege zijn uitspraken over Amerika, Wolfowitz en Hirsi Ali. Wat is daar omstreden aan? Ja, dat Hamas-gedoe, dat zou ik omstreden noemen, als het waar is.
Jij vindt Wilders vast ook omstreden b.v.
Maar die mag het dan weer niet, omdat Moslims nu eenmaal zielig zijn?
pi_44467967
quote:
Op vrijdag 15 december 2006 20:32 schreef Finder_elf_towns het volgende:

[..]

Voor "Ramadan is een gevaarlijke gek"? Neem eens wat achtergrond informatie over hem door. Je zult ontdekken dat hij èèn van de gevaarlijkste moslims van Europa is. Een hele enge meneer die zo snel mogelijk als een mug moet worden platgeslagen.
wat mmakt hem zo gevaarlijk en eng dan?
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  vrijdag 15 december 2006 @ 21:16:45 #21
93744 Finder_elf_towns
pi_44468757
quote:
Op vrijdag 15 december 2006 20:48 schreef Slayage het volgende:

[..]

wat mmakt hem zo gevaarlijk en eng dan?
Primair zijn gevorkte tong, secundair het feit dat hij intelligent is.
pi_44468911
quote:
Op vrijdag 15 december 2006 19:07 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Dit soort mensen lopen ook weg met Saddam Hoessein, enzovoort, enzovoort.
Dit bedoelde ik; ik geloof er niets van.
  vrijdag 15 december 2006 @ 21:52:05 #23
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_44469723
quote:
Op vrijdag 15 december 2006 21:21 schreef Xith het volgende:

[..]

Je kunt redeneren: waar rook is is vuur.

Gedachtegoed als dat vrouwen niet mogen sporten liegt er namelijk niet om.

Tenzij je jezelf 'comfortabel' vertelt dat die meneer dat ineens niet meer denkt, dat kan natuurlijk ook

En oft'ie fan is van saddam? Dat denk ik niet, saddam had behalve z'n clan niet al te veel fans.

Maar dat het een dubieus heerschap is, zeker niet van het niveau dat je op een uni wil hebben, lijkt mij duidelijk.
&lt;signature here&gt;.
  vrijdag 15 december 2006 @ 22:16:21 #24
146018 mariatrepp
wetenschap, politiek EN kunst!
pi_44470377
Uit de NRC van 26 september:
quote:
De vooraanstaande Zwitserse islamoloog Tariq Ramadan wordt door de VS niet langer verdacht van steun aan terrorisme, maar krijgt geen Amerikaans visum. In 2004 werd zijn visum ingetrokken op advies van het ministerie van Binnenlandse Veiligheid. Hij kon zijn leerstoel in Indiana daardoor niet innemen; hij doceert nu aan de Britse Oxford-universiteit. Ramadan doneerde 600 euro aan een Palestijnse actiegroep die gelieerd zou zijn aan Hamas, volgens de Amerikanen een terroristische organisatie. Ramadan stelt dat hij het geld doneerde in 2000, voordat de VS Hamas op hun terreurlijst zetten
  vrijdag 15 december 2006 @ 22:56:11 #25
93744 Finder_elf_towns
pi_44471394
quote:
Op vrijdag 15 december 2006 21:21 schreef Xith het volgende:

[..]

Dat staat er niet [...]. Lees het nog eens. Dat je Saddam erger vind dan Hezbollahleider Nasrallah spreekt overigens boekdelen over jou. Ik hoop dat er niet al te veel van jouw soort mensen op deze aarde rondlopen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Disciple_of_Guinness op 16-12-2006 00:21:14 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')