Ik ben zelf nu ook al een tijdje bezig met Reason, ben er ingestapt bij versie 3 en eerst heel veel gewoon zitten proberen en klooien. De Redrum drumcomputer had ik al vrij snel door, maar het duurde een hele tijd voor ik ontdekte hoe je met matrix-systemen (die geautomatiseerd noten afspelen in een soort drumcomputer-schema, aangesloten op synthesizers) kunt inzetten.
Op die manier heb ik al heel wat 'projects' lopen, allemaal met wat ideetjes erin, maar nog lang geen opgebouwde muziekstructuur. Daarom liggen ze eigenlijk ook vrijwel allemaal stil, mede omdat ik geen zin had om die complete muziekstructuren te gaan opbouwen met de paar ideetjes die in elk projectje zaten.
Echter, sinds ik Reason 4 heb, ben ik weer meer gaan klooien omdat deze versie gewoon wél een goede tijdslijn-functie heeft. Daardoor is het voor mij nu veel gemakkelijker om met het eenvoudige MIDI-keyboard (de reden waarom ik begon met het opnemen van m'n muziekjes en dus met Reason 3 begon) stukjes in te spelen. Die worden immers automatisch in blokken ingedeeld en daarna is het gewoon blokken bouwen natuurlijk. Beetje tweaken aan wat instellingen van instrumenten tijdens het spelen om het af te maken...
Afijn, het gaat nu allemaal lekker snel en gemakkelijk voor me en aangezien ik vrijwel altijd met muzikale ideetjes rondloop, duurt het nu helemaal niet meer lang voor me om snel een basisbeat te bouwen en daar een baslijntje op los te laten. De matrix-systeempjes gebruik ik nog nauwelijks, het is gewoon inspelen en gaan met die banaan.
M'n genre zou ik willen omschrijven als ambient electronic, soms naar trance neigend. Klinkt allemaal nog wat amateuristisch en niet goed getweaked, maar ik vermaak me er mee.
CTD - The Experiment One (1:16)(M'n eerste trackje, al van een aardige tijd terug. Beetje trance-achtig)
CTD - The Experiment Two (3:06)(Probeersel electronic/trance-achtig muziekje, eindelijk tot 'iets' van een liedstructuur verwerkt. Work in Progress)
CTD - Third Expectation (4:44)(Ambient electronic/trance)
CTD - Expedition Four (3:36)(Ambient electronic - tripmateriaal. Gaat nog langer worden)
CTD - Fifth Encounter (5:40)(Ambient electronic - met wat piano erin. I like!)
CTD - Joran's Bananaboats (1:41) (zeer matig 'hardcore'-achtig nummer met samples uit de Joran-verborgencameraauto-filmpjes. Work in Progress... Of ik laat het voor wat het is

)