Zo las ik gisteren in http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=14919 al over een fin die 116000 euro boete moest betalen omdat hij directielid is van Nokia en dus een hoog inkomen heeft.
Mijn mening is dat bovenstaande volledige bullshit is, omdat je op zo'n manier gewoon gestraft word voor het nemen van verantwoordelijkheden en hard werken (vaak voorwaarden voor het verdienen van een hoog salaris).
Hoe denken jullie hierover?
Ik vind het een belachelijk id.
Hoe kan je in godsnaam voor dezelfde overtreding aan de een meer gaan vragen dan aan de ander?
Krijg je dat strax met alle misdaden ofzo? Het moet niet gekker worden.
Klasse-justitie!
Straks gaan ze mensen die een inbraak plegen en een moeilijke (arme) jeugd hebben gehad, nog een lichtere straf geven ook.
quote:Idd,
Op dinsdag 15 januari 2002 11:15 schreef kasper het volgende:
Ik sluit me volledig aan bij Darkelf: wat een onzin-voorstel.Klasse-justitie!
Straks gaan ze mensen die een inbraak plegen en een moeilijke (arme) jeugd hebben gehad, nog een lichtere straf geven ook.
Straks krijg iemand die rijk is voor diefstal ( ) 10 jaar cel en een zwerver voor moord 2 maanden.
Bovenstaande is niet relevant in dit opzicht denk ik, omdat we het hier over financieel aanpakken van een overtreder.
quote:Het gaat hier over geldboetes, niet over gevangenissttraf. Ben persoonlijk erg VOOR deze manier van verkeersovertredingen bestraffen.
Op dinsdag 15 januari 2002 11:20 schreef SignOTheTimes het volgende:[..]
Idd,
Straks krijg iemand die rijk is voor diefstal (
) 10 jaar cel en een zwerver voor moord 2 maanden.
Bovenstaande is niet relevant in dit opzicht denk ik, omdat we het hier over financieel aanpakken van een overtreder.
Een boete van 100 EUR is geen straf voor iemand die 14 miljoen per jaar verdient. Eigenlijk wordt een arm iemand nu dus veel meer gestraft dan een rijk iemand.
En als er mensen gaan zeiken: moet je maar niet te hard rijden... sim-pel.
quote:Ahhh...de naïve kijk van iemand zonder echt relevant inkomen (studiefinanciering is GEEN inkome natuurlijk)! Mensen die veel en hard werken en door dat werk vaak op de weg zitten moeten dus maar een stuk meer betalen dan die verveelde huisvrouw die eventjes naar de Appie scheurt omdat ze de melk vergeten is?
Op dinsdag 15 januari 2002 11:27 schreef Timmaeh het volgende:[..]
Het gaat hier over geldboetes, niet over gevangenissttraf. Ben persoonlijk erg VOOR deze manier van verkeersovertredingen bestraffen.
Een boete van 100 EUR is geen straf voor iemand die 14 miljoen per jaar verdient. Eigenlijk wordt een arm iemand nu dus veel meer gestraft dan een rijk iemand.
En als er mensen gaan zeiken: moet je maar niet te hard rijden... sim-pel.
quote:Als het aan mij ligt wel ja. En ik zal het nogmaals proberen toe te lichten zonder iemand belachelijk te maken (iets waar sommige mensen blijkbaar nogal moeite mee hebben)
Op dinsdag 15 januari 2002 11:32 schreef T_R_I_P het volgende:[..]
Ahhh...de naïve kijk van iemand zonder echt relevant inkomen (studiefinanciering is GEEN inkome natuurlijk)! Mensen die veel en hard werken en door dat werk vaak op de weg zitten moeten dus maar een stuk meer betalen dan die verveelde huisvrouw die eventjes naar de Appie scheurt omdat ze de melk vergeten is?
Regels zijn er om je aan te houden. Te hard rijden mag gewoon NIET. Als je ervoor kiest je er niet aan te houden, loop je de kans gestraft te worden, punt! En ik vind dat iedereen even hard gestraft moet worden.
En ik vind een boete van bijvoorbeeld 100 EUR voor iemand met een inkomen van een paar miljoen per jaar geen straf. En voor iemand met een uitkering is zo'n boete een ramp. Als je dat niet snapt (of wilt snappen) kom dan maar met een alternatief/argumenten ipv alleen te zeggen dat je het er niet mee eens bent.
quote:OK, je hebt tot zover gelijk, maar als iedereen zich zo nodig aan de regels moet houden, dan moet iemand met een uitkering dat ook. Dus niet bepaalde bevolkingsgroepen gaan voortrekken of benadelen op basis van hun inkomen.
Op dinsdag 15 januari 2002 11:38 schreef Timmaeh het volgende:[..]
Als het aan mij ligt wel ja. En ik zal het nogmaals proberen toe te lichten zonder iemand belachelijk te maken (iets waar sommige mensen blijkbaar nogal moeite mee hebben)
Regels zijn er om je aan te houden. Te hard rijden mag gewoon NIET. Als je ervoor kiest je er niet aan te houden, loop je de kans gestraft te worden, punt! En ik vind dat iedereen even hard gestraft moet worden.
En ik vind een boete van bijvoorbeeld 100 EUR voor iemand met een inkomen van een paar miljoen per jaar geen straf. En voor iemand met een uitkering is zo'n boete een ramp. Als je dat niet snapt (of wilt snappen) kom dan maar met een alternatief/argumenten ipv alleen te zeggen dat je het er niet mee eens bent.
quote:Wat vinden jullie dan van het volgende: Ik beweer dat een rijk iemand makkelijker overtredingen kan maken, omdat hij de boetes nu toch makkelijk kan betalen.
Op dinsdag 15 januari 2002 11:40 schreef plok het volgende:
Slaat inderdaad nergens op. Boetes en straffen moeten betrekking hebben op de overtreding die je hebt begaan. Dat is waar het om draait in een rechtssysteem. Dat houdt dus ook in dat rijke mensen er niet met minder straf vanaf kunnen komen zoals dat soms nu ook gebeurd. Voor beide dingen moeten we waken, maar doorslaan naar het andere einde is wel heel erg krom. Erg ondemocratisch.
Dus eigenlijk: als je veel verdient heb je wel het recht om te hard te rijden. Je kunt dit recht dus verdienen?
Lijkt me ook niet echt juist..
quote:Even wat steun van iemand met een "echt relevant inkomen" (overigens vind ik niet dat dat een criterium moet zijn om hier een mening over te hebben); ik ben het eens met Timmaeh. Ik zie om mij heen (zowel werk als privé) genoeg mensen met een hoog inkomen die veel & vaak te hard rijden en een boete gewoon weglachen want voor hen is zo'n bedrag toch peanuts. Laat hen het ook maar voelen. Zij mogen net zo min te hard rijden als anderen.
Op dinsdag 15 januari 2002 11:38 schreef Timmaeh het volgende:[..]
Als het aan mij ligt wel ja. En ik zal het nogmaals proberen toe te lichten zonder iemand belachelijk te maken (iets waar sommige mensen blijkbaar nogal moeite mee hebben)
quote:Dat gebeurt ook als je boetes vaststeld nav inkomen. Laten we zeggen dat je bij een snelheidsovertreding 5% van je gemiddeld jaarinkomen van de afgelopen 5 jaar moet betalen (ik noem maar wat). Dan komt dat voor iemand met een uitkering net zo hard aan als voor een multi-miljonair, ook al zal diegene een stuk minder betalen.
Op dinsdag 15 januari 2002 11:46 schreef T_R_I_P het volgende:[..]
OK, je hebt tot zover gelijk, maar als iedereen zich zo nodig aan de regels moet houden, dan moet iemand met een uitkering dat ook. Dus niet bepaalde bevolkingsgroepen gaan voortrekken of benadelen op basis van hun inkomen.
... (verder niet van belang voor reactie)
quote:Niks onzin. Je moet gewoon niet te hard rijden
Op dinsdag 15 januari 2002 11:47 schreef Pjederdy het volgende:
... en uiteindelijk komt het er op neer dat degene met een gemiddeld inkomen meer gaat betalen dan nu het geval is. Het resultaat zal zijn dat de schatkist wederom rijkelijk gespekt zal worden met geld waar het rijk geen recht op heeft. Wat een onzin.
quote:Fout!
Op dinsdag 15 januari 2002 11:48 schreef Timmaeh het volgende:[..]
Dat gebeurt ook als je boetes vaststeld nav inkomen. Laten we zeggen dat je bij een snelheidsovertreding 5% van je gemiddeld jaarinkomen van de afgelopen 5 jaar moet betalen (ik noem maar wat). Dan komt dat voor iemand met een uitkering net zo hard aan als voor een multi-miljonair, ook al zal diegene een stuk minder betalen.
Want degene met een minimum uitkering (of een bijstandsuitkering) heeft een inkomen waar je net van rond kunt komen. In nederland is het wettelijk geregeld dat je met je uitkering niet onder een bepaald minimum mag komen, daarom worden daar ook vaak belastingen kwijtgescholden, subsidies gegeven ( en terecht overigens). Deze mensen zouden hun boetes dus niet kunnen betalen en moeten dan maar het equivalent van de boete in tijd in de gevangenis uitzitten ?(Fl. 50,- per dag).
Komt het toch weer op klasse-justitie uit!!
quote:Leuk dat jij de propaganda van de overheid gelooft. Maar op dit moment zijn de boetes toch echt een verkapte vorm van belastingen hoor!
Op dinsdag 15 januari 2002 11:50 schreef Timmaeh het volgende:[..]
Niks onzin. Je moet gewoon niet te hard rijden
. Zoals jij het zegt lijkt het alsof we het over belastingen ofzo hebben. Het gaat hier om overtredingen van de wet.
quote:Tja als je het zo uitlegt klinkt het wel logisch. Maar het jammere van dit verhaal is dat de multi-miljonairs vaak niet eens zo'n hoog inkomen hebben (uitzonderingen daargelaten) dit soort mensen hebben een vermogen. Daarom kiezen ze ook allemaal voor minder salaris en meer optieregelingen enzo. En dat sluizen ze dan weer via allerlei constructies wel hun eigen bankrekeing op, maar op zo'n manier dat het NOOIT als inkomen aangemerkt zal worden.
Op dinsdag 15 januari 2002 11:48 schreef Timmaeh het volgende:[..]
Dat gebeurt ook als je boetes vaststeld nav inkomen. Laten we zeggen dat je bij een snelheidsovertreding 5% van je gemiddeld jaarinkomen van de afgelopen 5 jaar moet betalen (ik noem maar wat). Dan komt dat voor iemand met een uitkering net zo hard aan als voor een multi-miljonair, ook al zal diegene een stuk minder betalen.
Ik vind de bekeuringen voor hardrijden en door rood rijden, gewoonweg belachelijk laag. Die moeten minsten verdrievoudigd worden. En voor iedereen even hoog. Heb je daar problemen mee? Houd je dan gewoon aan de regels, dan krijg je geen bekeuring!
En als die rijke stinkerd dan graag te hard rijdt, omdat hij het toch gemakkelijk kan betalen, dan moet hij gewoon vaker een bekeuring krijgen. Of ze moeten instellen: Bij 3 bekeuringen voor te hard rijden, 1 maand je rijbewijs kwijt. Dan zullen zelfs die rijkelui zich wel aan de regels gaan houden.
quote:Maar als je niet te hard rijdt, heb je daar helemaal geen last van
Op dinsdag 15 januari 2002 11:59 schreef Pjederdy het volgende:Leuk dat jij de propaganda van de overheid gelooft. Maar op dit moment zijn de boetes toch echt een verkapte vorm van belastingen hoor!
quote:Nee, je moet een systeem invoeren waarbij de straffen zwaarder worden bij herhaling van overtredingen. En een puntenrijbewijs. Hierdoor zal voor beide groepen de lol snel over zijn bij herhaling, de ene groep voelt het vooral aan zijn portemonnaie, de andere aan het gebrek aan mobiliteit.
Op dinsdag 15 januari 2002 11:46 schreef Timmaeh het volgende:[..]
Wat vinden jullie dan van het volgende: Ik beweer dat een rijk iemand makkelijker overtredingen kan maken, omdat hij de boetes nu toch makkelijk kan betalen.
Dus eigenlijk: als je veel verdient heb je wel het recht om te hard te rijden. Je kunt dit recht dus verdienen?
Lijkt me ook niet echt juist..
quote:Pleit ik ook nog steeds voor, scheelt ook een hoop doden.
Op dinsdag 15 januari 2002 12:00 schreef Fling het volgende:[..]
Maar als je niet te hard rijdt, heb je daar helemaal geen last van
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |