abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44410908
quote:
Ab Rezee uit Lutjebroek heeft van Justitie een boete gekregen van 150 euro wegens het slaan van inbreker met een stuk hout. De dief liep daarbij een fikse hoofdwond op en diende een aanklacht in.

Rezee trof de dieven dit jaar midden in de nacht aan toen ze bij zijn buren naar binnen wilden gaan. Gewapend met een stuk hout zocht hij de confrontatie met het drietal. Toen ze hem in een steeg insloten, haalde hij uit.

Volgens Justitie heeft Rezee met voorbedachte rade gehandeld, omdat hij al een stuk hout pakte voor de confrontatie met de inbrekers. Vandaar deze boete, zodat het recht kan zegenvieren. Inclusief de kosten van zijn advocaat heeft het wegjagen van de inbrekers Rezee zo'n duizend euro gekost. De inbrekers moeten nog voor de rechter verschijnen.
Bron: FP.

En waarom mag dat niet? Je ziet drie inbrekers die je buren gaan beroven. Wat doe je dan? Met je blote handen er heen gaan om zachtjes op ze in te praten en te vragen of ze alsjeblieft weg willen gaan? De politie bellen die misschien na een uur langs komt tuffen omdat ze te druk bezig zijn met koffie leuten en in de berm flitsen? Jaja, volgens het wereldvreemde rechtertje mag je die drie arme mannen niet met een stuk hout slaan als ze je in een steeg insluiten...

Belachelijk, walgelijk, zum kotsen. De wereld op z'n kop wederom. Hier in TX schiet je ze alle drie door hun hoofd en krijg je er -terecht- nog een medaille ook.

Dieven, willen jullie voortaan bij de rechters inbreken?
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_44411091
denk dat ze daar in TX eerst jou doodschieten en daarna pas gaan inbreken
pleased to meet you
pi_44411278
quote:
Op woensdag 13 december 2006 23:17 schreef moussie het volgende:
denk dat ze daar in TX eerst jou doodschieten en daarna pas gaan inbreken
Het is wel beter in TX dat je ook de inbrekers kapot mag schieten, dat zouden ze in Nederland ook moeten invoeren.
pi_44412091
quote:
Op woensdag 13 december 2006 23:12 schreef StefanP het volgende:

[..]

Belachelijk, walgelijk, zum kotsen. De wereld op z'n kop wederom. Hier in TX schiet je ze alle drie door hun hoofd en krijg je er -terecht- nog een medaille ook.

ja geweldig, om die DVD recorder en fotocamera 3 man doodschieten.. En trots voelen dan he!
pi_44412248
quote:
Op woensdag 13 december 2006 23:22 schreef MrSASO het volgende:

[..]

Het is wel beter in TX dat je ook de inbrekers kapot mag schieten, dat zouden ze in Nederland ook moeten invoeren.
Ja, leuk, een wapenwedloop tegen inbrekers beginnen. jij een gewoon pistool, hun een semi-automatisch geval. Jij vervolgens weer een dikker iets aanschaffen, hun daarop ook weer. En natuurlijk het recht op wapenbezit opnemen in de grondwet.

Nee, dat is de oplossing.
Scheren is voor schapen!
pi_44412303
quote:
Op woensdag 13 december 2006 23:54 schreef paarse_paashaas het volgende:

[..]

Ja, leuk, een wapenwedloop tegen inbrekers beginnen. jij een gewoon pistool, hun een semi-automatisch geval. Jij vervolgens weer een dikker iets aanschaffen, hun daarop ook weer. En natuurlijk het recht op wapenbezit opnemen in de grondwet.

Nee, dat is de oplossing.
laten ze eerst maar eens stoppen de criminelen in bescherming te nemen.
pi_44412311
Ik vind dat ze de regel in moeten voeren dat je je bezittingen (dus ook huis/auto/grondgebied) mag verdedigen, hoe dan ook.

Als ik snachts een inbreker hoor in m'n huis, ga ik er echt niet rustig op af met een bakkie koffie en vragen of hij aub weg wil gaan. Dan pak ik toch ook iets leuks uit de kast, illegaal of niet.
. : ] S T U D I O B E AT S [ : .
pi_44412401
- knip -

[ Bericht 98% gewijzigd door sp3c op 14-12-2006 03:01:33 ]
pi_44412470
quote:
Op donderdag 14 december 2006 00:00 schreef gelly het volgende:

[..]

Dat kan, en dan krijg je een boete. Zo schokkend is die 150 euro toch niet ?

Simpele zielen als StefanP zien niet in dat je iedereen een kogel door z'n kop kan jagen met het argument "hij was aan het inbreken". Maar goed, hij is ook fervent aanhanger van het fascisme, dus dat is niet is verwonderlijk. Typisch geval van autist met kunstje.
Dan krijg ik waarschijnlijk niet alleen een boete van 150, maar ook illegaal wapenbezit, poging tot moord/zware mishandeling.

Criminelen op anders mans gebied moeten gewoon geen rechten hebben
pi_44412594
quote:
Op donderdag 14 december 2006 00:03 schreef JediMindTricks het volgende:

[..]

Het hoeft geen crimineel te zijn. Ik kan ook iemand uitnodigen die ik niet mag en vervolgens doodschieten onder het mom van "hij wilde inbreken". Iemand kan verdwaald zijn, of pech hebben en hulp zoeken. Ook gelijk maar doodschieten ? Daarvoor hebben we justitie, en zijn we geen bananenrepubliek waar het recht van de sterkste geldt. Al lijken sommigen er geen enkel probleem mee te hebben, maar die kijken dan ook niet verder dan hun neus lang is. De onderbuik is geen goede raadgever.
pi_44412603
quote:

[..]

Dan krijg ik waarschijnlijk niet alleen een boete van 150, maar ook illegaal wapenbezit, poging tot moord/zware mishandeling.

Is zijn leven minder waard dan jouw (verzekerde?) DVD-recorder?
pi_44412626
quote:
Op donderdag 14 december 2006 00:08 schreef Xith het volgende:

[..]

Sommige mensen leven nog in het stenen tijdperk... Het zijn er eigenlijk best veel.
pi_44412675
quote:
Op woensdag 13 december 2006 23:12 schreef StefanP het volgende:

[..]

Bron: FP.

En waarom mag dat niet? Je ziet drie inbrekers die je buren gaan beroven. Wat doe je dan? Met je blote handen er heen gaan om zachtjes op ze in te praten en te vragen of ze alsjeblieft weg willen gaan? De politie bellen die misschien na een uur langs komt tuffen omdat ze te druk bezig zijn met koffie leuten en in de berm flitsen? Jaja, volgens het wereldvreemde rechtertje mag je die drie arme mannen niet met een stuk hout slaan als ze je in een steeg insluiten...

Inderdaad belachelijk en de wereld op zijn kop. Hopelijk gaat de wetgeving binnenkort veranderen in een meer rechtvaardige wetgeving en is het burgers dan wel toegestaan om met geweld hun lijf en goed te verdedigen. Criminelen vinden nu het recht aan hun zijde en onschuldige burgers worden vervolgd en gestraft.
pi_44412729
quote:

[..]

En toen bleek het niet een inbreker maar de buurman te zijn die op jouw erf rondloopt. Of het nieuwe vriendje van je zus / dochter die stil naar binnen sluipt om haar te verrassen. Ofzo.
pi_44412741
quote:
Op donderdag 14 december 2006 00:08 schreef gelly het volgende:

[..]

Het hoeft geen crimineel te zijn. Ik kan ook iemand uitnodigen die ik niet mag en vervolgens doodschieten onder het mom van "hij wilde inbreken". Iemand kan verdwaald zijn, of pech hebben en hulp zoeken.
Uiteraard, maar dat is natuurlijk iets anders dan door drie man ingesloten worden.
Tegenwoordig moet je Dr. Ir. zijn om een beetje correct Nederlands te kunnen neerpleuren.
Abusing semicolons since 1987.
pi_44412757
quote:
Op donderdag 14 december 2006 00:10 schreef rutger05 het volgende:

[..]

en is het burgers dan wel toegestaan om met geweld hun lijf en goed te verdedigen.
Dat is al toegestaan, jij wil prematuur geweld toestaan, dat is wat anders. Lijkt me ook niet erg wenselijk, want wie is dan de agressor ?
pi_44412786
quote:
Op donderdag 14 december 2006 00:13 schreef rekenwonder het volgende:

[..]

Uiteraard, maar dat is natuurlijk iets anders dan door drie man ingesloten worden.
De man zocht de confrontatie doelbewust op, het is dan geen zelfverdediging.
pi_44412802
quote:
Op donderdag 14 december 2006 00:08 schreef gelly het volgende:

[..]

Het hoeft geen crimineel te zijn. Ik kan ook iemand uitnodigen die ik niet mag en vervolgens doodschieten onder het mom van "hij wilde inbreken". Iemand kan verdwaald zijn, of pech hebben en hulp zoeken. Ook gelijk maar doodschieten ? Daarvoor hebben we justitie, en zijn we geen bananenrepubliek waar het recht van de sterkste geldt. Al lijken sommigen er geen enkel probleem mee te hebben, maar die kijken dan ook niet verder dan hun neus lang is. De onderbuik is geen goede raadgever.
Ik zeg ook niet dat ik hem wil doodmaken, maar toch wel met gepast geweld m'n huis uit jagen.

En iemand die snachts om 5 uur in m'n huis/auto rondsnuffelt is echt niet de weg kwijt hoor
  donderdag 14 december 2006 @ 00:17:42 #19
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_44412857
quote:
Op donderdag 14 december 2006 00:00 schreef gelly het volgende:

[..]

Dat kan, en dan krijg je een boete. Zo schokkend is die 150 1000! euro toch niet ?

Simpele zielen als StefanP zien niet in dat je iedereen een kogel door z'n kop kan jagen met het argument "hij was aan het inbreken". Maar goed, hij is ook fervent aanhanger van het fascisme, dus dat is niet is verwonderlijk. Typisch geval van autist met kunstje.
Toch al aanzienlijk meer dan 150 euro, voor het helpen van je buren.
Signature.
pi_44412924
quote:
Op woensdag 13 december 2006 23:48 schreef Xith het volgende:

[..]

ja geweldig, om die DVD recorder en fotocamera 3 man doodschieten.. En trots voelen dan he!
Oh ja, die 3 man zijn gedwongen om in te breken? Gut o gut....die arme inbrekers toch...worden ze gehinderd in hun werk.
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
pi_44412939
quote:
Op donderdag 14 december 2006 00:15 schreef JediMindTricks het volgende:

[..]

En iemand die snachts om 5 uur in m'n huis/auto rondsnuffelt is echt niet de weg kwijt hoor
En stel nou dat ik verzin dat iemand die ik niet mag in m'n auto snuffelde en 'm daarom doodknuppelde ? Je snapt zelf toch ook wel hoe onwenselijk het is om zelf maar voor rechter en beul te spelen ...
pi_44412943
quote:
Op donderdag 14 december 2006 00:14 schreef gelly het volgende:

[..]

Dat die lui het insloten in het steegje heeft hij zelf aan hun gevraagd?
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
pi_44412949
quote:
Op donderdag 14 december 2006 00:08 schreef Xith het volgende:

[..]

Als hij ervoor inbreekt in mijn huis en hem van mij wil stelen kennelijk wel.
  donderdag 14 december 2006 @ 00:22:14 #24
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_44412971
quote:
Op donderdag 14 december 2006 00:20 schreef gelly het volgende:

[..]

En stel nou dat ik verzin dat iemand die ik niet mag in m'n auto snuffelde en 'm daarom doodknuppelde ? Je snapt zelf toch ook wel hoe onwenselijk het is om zelf maar voor rechter en beul te spelen ...
Doodmaken vind ik ook wel ver gaan, maar als er zo'n vent in m'n huis loopt, mag ie best een paar klappen krijgen.
Signature.
pi_44412985
quote:
Op donderdag 14 december 2006 00:14 schreef gelly het volgende:

[..]

Moet hij braaf toekijken en hopen dat de politie op tijd komt ofzo? Dat is ook belachelijk.
pi_44412995
quote:
Op donderdag 14 december 2006 00:20 schreef gelly het volgende:

[..]

Klopt, ik heb het dan ook niet over iemand gelijk neerknuppelen als je hem ziet.

Maar wel met een wapen erop af, aangezien die ander ook een mes/knuppel/pistool bij kan hebben. En dan proberen de man/vrouw weg te jagen, en als deze niet reageert/zijn wapen pakt, dan vind ik dat je jezelf en je bezittingen mag verdedigen.
pi_44413016
quote:
Op donderdag 14 december 2006 00:21 schreef wonko het volgende:

[..]

Dat die lui het insloten in het steegje heeft hij zelf aan hun gevraagd?
Hij loopt er toch zelf naar toe met een stuk hout Kennelijk had hij al de intentie om eens uit te halen als het moest, dat oordeelde de rechter ook.
pi_44413097
Walgelijk dat sommige mensen inbrekers in bescherming nemen, tjah dat krijg je als het onderwijs 30 jaar lang een linkse indoctrine heeft
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  donderdag 14 december 2006 @ 00:27:33 #29
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_44413111
Ik kan me best voorstellen dat ie daar vanuit gaat.
Aan de andere kant, kan ik me ook goed voorstellen dat een set inbrekers er als de sodemieter vandoor gaat als iemand hun betrapt...
Signature.
pi_44413136
De meeste inbrekers gaan d'r trouwens gewoon vandoor als ze betrapt worden, dus schreeuwen op 100 meter afstand is net zo effectief. Als verjagen je intentie is natuurlijk, als je intentie iemand een lesje leren is, sja, dan moet je ook maar op de blaren zitten.
pi_44413170
quote:
Op donderdag 14 december 2006 00:28 schreef gelly het volgende:
De meeste inbrekers gaan d'r trouwens gewoon vandoor als ze betrapt worden, dus schreeuwen op 100 meter afstand is net zo effectief. Als verjagen je intentie is natuurlijk, als je intentie iemand een lesje leren is, sja, dan moet je ook maar op de blaren zitten.
Verjagen is prima, maar het is natuurlijk ook prettig als de criminelen in kwestie gearresteerd kunnen worden.
pi_44413177
quote:
Op donderdag 14 december 2006 00:27 schreef raptorix het volgende:
Walgelijk dat sommige mensen inbrekers in bescherming nemen, tjah dat krijg je als het onderwijs 30 jaar lang een linkse indoctrine heeft
Wie neemt de inbrekers in bescherming ? Kan er niet rouwig om zijn dat ze klappen hebben gehad, het is echter ook niet te tolereren in een rechtstaat.
pi_44413182
quote:
Op donderdag 14 december 2006 00:28 schreef gelly het volgende:
Dat is dus ook de bedoeling, maar stel dat ze niet weggaan, en ze een mes trekken. Moet je je dan neer laten steken, of nog beter, de politie bellen?
  donderdag 14 december 2006 @ 00:31:17 #34
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_44413198
Ik vind het ook wat vreemd hoor. Die man heeft z'n best gedaan.

Als iemand in mijn huis inbreekt is dat een bedreiging van mijn gezin, zo zie ik dat. Gelukkig is het nog nooit voorgekomen maar als ik het zou durven, en kunnen, gaat 'ie neer.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_44413216
quote:
Op donderdag 14 december 2006 00:30 schreef JediMindTricks het volgende:

[..]

Dat is dus ook de bedoeling, maar stel dat ze niet weggaan, en ze een mes trekken. Moet je je dan neer laten steken, of nog beter, de politie bellen?
Je mag jezelf proportioneel verdedigen. Al zou ik me waarschijnlijk niet neer laten steken voor een DVD speler, of het risico willen lopen.
pi_44413253
quote:
Op donderdag 14 december 2006 00:32 schreef gelly het volgende:

[..]

Je mag jezelf proportioneel verdedigen. Al zou ik me waarschijnlijk niet neer laten steken voor een DVD speler, of het risico willen lopen.
Je mag jezelf niet verdedigen als je ook de kans hebt de situatie uit de weg te gaan. Je moet dus eerst je eigen huis proberen uit te vluchten. Als dat niet werkt, mag je je pas proportioneel verdedigen.
pi_44413282
Als je zo'n inbreker nou gewoon netjes waarschuwt van te voren, dan kan hij helemaal zelf bepalen of hij een dvd speler meer waard vind dan zijn eigen leven...

pi_44413292
quote:
Op donderdag 14 december 2006 00:30 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Verjagen is prima, maar het is natuurlijk ook prettig als de criminelen in kwestie gearresteerd kunnen worden.
Natuurlijk, maar daar ben je als burger natuurlijk niet de aangwezen persoon voor. Het mag wel natuurlijk, zonder teveel geweld te gebruiken.
  donderdag 14 december 2006 @ 00:35:33 #39
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_44413307
Bizar dit.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_44413415
quote:
Op donderdag 14 december 2006 00:30 schreef gelly het volgende:

[..]

Wie neemt de inbrekers in bescherming ? Kan er niet rouwig om zijn dat ze klappen hebben gehad, het is echter ook niet te tolereren in een rechtstaat.
Misschien wel eens bij stil gestaan dat een rechtstaat niet voldoet? Als een rechtstaat je verbiedt om stelende mensen te bestraffen is er iets goed mis, niet dat het mij iets boeit want ik erken de nederlandse rechtstaat toch niet, ik stel me eigen morele eisen een stuk hoger, en het kan me me reet roesten als ik daar een boete voor moet betalen, of moet brommen. Dat wil niet zeggen dat ik zomaar de eerste de beste een pak slaag geef, bij voorkeur lever ik ook liever iemand aan de politie over. Maar als ik me bedreigt voel ram ik iemand net zo makkelijk dood. 2 maanden terug ben ik nog in zo een situatie geweest, dat ik een baksteen op me hoofd kreeg van een Junk, aangezien ik junks zie als personen die niet voor zichzelf in kunnen staan ben ik uiterst mild geweest in de poging hem onschadelijk te maken.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_44413425
quote:
Op donderdag 14 december 2006 00:35 schreef gelly het volgende:

[..]

Natuurlijk, maar daar ben je als burger natuurlijk niet de aangwezen persoon voor. Het mag wel natuurlijk, zonder teveel geweld te gebruiken.
Gewoon zoveel als nodig is natuurlijlk.
pi_44413452
quote:
Op donderdag 14 december 2006 00:33 schreef JediMindTricks het volgende:

[..]

Je mag jezelf niet verdedigen als je ook de kans hebt de situatie uit de weg te gaan. Je moet dus eerst je eigen huis proberen uit te vluchten. Als dat niet werkt, mag je je pas proportioneel verdedigen.
Maar dat staat los van het verhaal van de openingspost, de man ziet bij de buren 3 man lopen en gaat er in z'n eentje met een stuk hout op af. Kennelijk om ze af te schrikken, maar dat pakt verkeerd uit. Had de man gewoon geschreeuwd of wat licht aangedaan dan waren ze ook gevlogen. Sowieso, wat denk je in je eentje tegen 3 inbrekers te beginnen ? Dan kun je idd beter de politie bellen.
  donderdag 14 december 2006 @ 00:41:10 #43
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_44413457
Nou goed, dit is gewoon noodweer: De man werd ingesloten door drie criminelen.

Slaat er eentje op z'n kop met een stuk hout, lijkt me een gevalletje zelfverdediging.

Geef die vent een lintje aub, 't is ook nooit goed.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_44413483
quote:
Op donderdag 14 december 2006 00:39 schreef raptorix het volgende:

[..]

Misschien wel eens bij stil gestaan dat een rechtstaat niet voldoet? Als een rechtstaat je verbiedt om stelende mensen te bestraffen is er iets goed mis, niet dat het mij iets boeit want ik erken de nederlandse rechtstaat toch niet, ik stel me eigen morele eisen een stuk hoger, en het kan me me reet roesten als ik daar een boete voor moet betalen, of moet brommen. Dat wil niet zeggen dat ik zomaar de eerste de beste een pak slaag geef, bij voorkeur lever ik ook liever iemand aan de politie over. Maar als ik me bedreigt voel ram ik iemand net zo makkelijk dood. 2 maanden terug ben ik nog in zo een situatie geweest, dat ik een baksteen op me hoofd kreeg van een Junk, aangezien ik junks zie als personen die niet voor zichzelf in kunnen staan ben ik uiterst mild geweest in de poging hem onschadelijk te maken.
Ah, een psychopaatje. Wel eens aan behandeling gedacht ?
pi_44413509
Laatst las ik nog een bericht dat een oude vrouw aan een hartaanval was overleden, waarschijnlijk toen ze inbrekers betrapte.

Denk nu eens aan je eigen moeder Gelly? Zou jij geen stuk hout gebruiken wanneer drie van die figuren de DVD speler van je moeder komen jatten?

Ik zou daar geen enkel bezwaar bij hebben. Sterker nog, ik zou mij eerder schamen als ik niks deed.
pi_44413549
quote:
Op donderdag 14 december 2006 00:41 schreef popolon het volgende:
Nou goed, dit is gewoon noodweer:
Nee, dat is het niet. Als ik met een honkbalknuppel op een stel rellende voetbalsupporters afloop, handel ik dan uit noodweer als ik 1 z'n kop insla omdat ie achter me aankomt ? Of had ik in de eerste plaats die situatie al niet moeten opzoeken ?
pi_44413570
quote:
Op donderdag 14 december 2006 00:42 schreef gelly het volgende:

[..]

Ah, een psychopaatje. Wel eens aan behandeling gedacht ?
Ach gut, een hypocriete moraalridder. Wel eens eraan gedacht om je bubbel door te prikken en uit je hoge torentje te klimmen?
  donderdag 14 december 2006 @ 00:47:41 #48
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_44413579
quote:
Op donderdag 14 december 2006 00:43 schreef Vitalogy het volgende:

Denk nu eens aan je eigen moeder Gelly? Zou jij geen stuk hout gebruiken wanneer drie van die figuren de DVD speler van je moeder komen jatten?
Stel dat 't Gelly's buurman was, deze goede burger in kwestie.

Gelly had waarschijnlijk , met veel verontwaardiging zich afvragend wat de buurman daar nou moest, deze man nog een extra boete aangesmeerd wegens betreden van priveterrein.
  donderdag 14 december 2006 @ 00:48:42 #49
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_44413598
quote:
Op donderdag 14 december 2006 00:45 schreef gelly het volgende:

[..]

Nee, dat is het niet. Als ik met een honkbalknuppel op een stel rellende voetbalsupporters afloop, handel ik dan uit noodweer als ik 1 z'n kop insla omdat ie achter me aankomt ? Of had ik in de eerste plaats die situatie al niet moeten opzoeken ?
Domme vergelijking, weet je zelf ook wel. Je kunt beter.

De beste kerel werd ingesloten in een steeg door drie criminelen.
pi_44413617
quote:
Op donderdag 14 december 2006 00:41 schreef gelly het volgende:

[..]

Maar dat staat los van het verhaal van de openingspost, de man ziet bij de buren 3 man lopen en gaat er in z'n eentje met een stuk hout op af. Kennelijk om ze af te schrikken, maar dat pakt verkeerd uit. Had de man gewoon geschreeuwd of wat licht aangedaan dan waren ze ook gevlogen. Sowieso, wat denk je in je eentje tegen 3 inbrekers te beginnen ? Dan kun je idd beter de politie bellen.
Misschien had de man al wel geroepen dat ze weg moesten gaan?

Dat kan ik namelijk niet opmaken uit het verhaal.

Als hij er zomaar op af loopt met een stuk hout, is het inderdaad een ander verhaal.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')