Op woensdag 13 december 2006 02:03 schreef tankertuig het volgende:Moet morgen voor mijn brandbestreiding naar een bhv cursus. Vanuit de arbowet hebben we er niet per se eentje nodig aan boord (werk op de binnenvaart), maar vanuit andere regelgevingen wel.
Nu ken ik een aantal mensen die deze cursus geven en mijn verwachting van het niveau van deze cursus zullen we het maar niet hebben!
Ik heb ruim 1 jaar geleden examen gedaan voor mijn ADNR. Dit is het certificaat waarmee je gebombardeerd word tot deskundige op het gebied van het vervoer van gevaarlijke goederen over de europeese binnenwateren.
De praktijk bestond uit:
- Meten van gasconcentraties en zuurstofgehalt
- Meten van de mac-waarde (meten of het klimaat gezond of giftig is)
- Brandbestreiding op diverse manieren
Het stukje brandbestreiding hield o.a. in dat we samen met een buddy in vol ornaat (brandpak, volgelaatsmasker en perslucht onder begeleiding van 2 brandweermannen op het oeffenterrein van de brandweer in Velsen een container binnen gingen om daar in het donker een parcours moesten afleggen dat bestond uit geblokeerde wegen en een tweetal trappen (waarvan 1 een ladder was). Vervolgens moesten we een brandslang een verdieping laten zakken, een ruimte betreden waar een stapel pallets in de hens stonden waar we eerst een lotus uit moesten redden en vervolgens de brand blussen. Dit alles in een klimaat, dat door toedoen van mijn klasgenoten,die al vrolijk op de brand zijn wezen spuiten, regelrecht een hel is te noemen.
Om nog even de nadruk op de situatie te mogen leggen:
Twee personen zijn in de ruimte waar de "brand" was flauwgevallen waarvan er eentje is afgevoerg naar het ziekenhuis omdat het masker de klap niet hield. Er was een vermoeden dat hij zijn longen had verbrand. Dt was gelukkig niet het geval.
Nu lopen er op mijn werk nog een paar BHVers van rond die niet eens een simpel drukverband kunnen aanleggen en die je onvruchtbaar weten te maken bij een poging je te reanimeren (dit laatste is gelukkig figuurlijk bedoeld). Je zou beter af zijn gewoon te sterven als door hun geholpen te worden.
Nu is mijn vraag:
- Moet ik er op rekenen me morgen stierlijk te vervelen gezien mijn ervaring
- Zijn er werkelijk mensen die moeite hebben met de behandelde stof
- Is er iemand van mening succesvol de held uit te kunnen hangen bij een brandoeffening op het werk (ik zeg brandoeffening omdat de kans onwarschijnlijk klein is dat iemand een serieuse ramp meemaakt)
- Is die ene oeffening zo eens in de zoveel tijd wel genoeg om het personeel zo te trainen dat ze niet in paniek raken omdat ze weten wat er moet gebeuren als er werkelijk eens de pleuris uitbreekt. (as you train, so shall you respond)
- Zou een gemmiddelde BHVer ten tijden van hell on earth werkelijk zijn functie kundig kunnen vervullen of zou hij net als de rest niet weten waar hij het moest zoeken