quote:Study Detects Recent Instance of Human Evolution
A surprisingly recent instance of human evolution has been detected among the peoples of East Africa. It is the ability to digest milk in adulthood, conferred by genetic changes that occurred as recently as 3,000 years ago, a team of geneticists has found.
The finding is a striking example of a cultural practice — the raising of dairy cattle — feeding back into the human genome. It also seems to be one of the first instances of convergent human evolution to be documented at the genetic level. Convergent evolution refers to two or more populations acquiring the same trait independently.
Throughout most of human history, the ability to digest lactose, the principal sugar of milk, has been switched off after weaning because there is no further need for the lactase enzyme that breaks the sugar apart. But when cattle were first domesticated 9,000 years ago and people later started to consume their milk as well as their meat, natural selection would have favored anyone with a mutation that kept the lactase gene switched on.
Such a mutation is known to have arisen among an early cattle-raising people, the Funnel Beaker culture, which flourished some 5,000 to 6,000 years ago in north-central Europe. People with a persistently active lactase gene have no problem digesting milk and are said to be lactose tolerant.
Almost all Dutch people and 99 percent of Swedes are lactose-tolerant, but the mutation becomes progressively less common in Europeans who live at increasing distance from the ancient Funnel Beaker region.
Geneticists wondered if the lactose tolerance mutation in Europeans, first identified in 2002, had arisen among pastoral peoples elsewhere. But it seemed to be largely absent from Africa, even though pastoral peoples there generally have some degree of tolerance.
A research team led by Sarah Tishkoff of the University of Maryland has now resolved much of the puzzle. After testing for lactose tolerance and genetic makeup among 43 ethnic groups of East Africa, she and her colleagues have found three new mutations, all independent of each other and of the European mutation, which keep the lactase gene permanently switched on.
The principal mutation, found among Nilo-Saharan-speaking ethnic groups of Kenya and Tanzania, arose 2,700 to 6,800 years ago, according to genetic estimates, Dr. Tishkoff’s group is to report in the journal Nature Genetics on Monday. This fits well with archaeological evidence suggesting that pastoral peoples from the north reached northern Kenya about 4,500 years ago and southern Kenya and Tanzania 3,300 years ago.
Two other mutations were found, among the Beja people of northeastern Sudan and tribes of the same language family, Afro-Asiatic, in northern Kenya.
Genetic evidence shows that the mutations conferred an enormous selective advantage on their owners, enabling them to leave almost 10 times as many descendants as people without them. The mutations have created “one of the strongest genetic signatures of natural selection yet reported in humans,” the researchers write.
daar heb je gelijk in, evolutie gaat idd over lange tijden, maar is het niet zo dat mutaties die al tijdens de zwangerschap tot uiting komen meer kans heeft op een grotere impact van de mutatie? Zou dat niet al gelijk kunnen beteken dat evolutie in feit al aan de gang is en zichtbaar is, maar doordat je genen (tot nu toe) van 2 individuen moet hebben als mens om je voort te kunnen planten en dat die mutatie hoogstwaarschijnlijk recessief is wat leidt tot een heterozygoot nakomeling waarbij het minder tot uiting komt? (dit vervolgens ervoor zorgt dat mensen worden 'teruggeschakeld'?)quote:Op woensdag 13 december 2006 00:57 schreef DropjesLover het volgende:
tuurlijk evolueren we nog (mannen worden steeds langer, vrouwen steeds kleiner stond laatst ergens...)
evolutie gaat over 100.000 den jaren, oftewel van nu terug tot christus, en dat nog es 50 keer zo lang. kan je je dat voorstellen? neej, dat kan bijna niemand, maar tis lang. vergelijk de elke 1000 jaar met een dag, dan duurt het nog zeker 3 maanden voordat er enige verandering merkbaar is, zelfs een plant ontwikkeld zich sneller (in die 3 maanden)
conclusie, ja wel evolueren, maar we merken er niets van en zullen er nooit iets van merken
Zou je die uitvindingen ook geen vorm van evolutie kunnen noemen? Of zeg ik nu iets heel raars?quote:Op woensdag 13 december 2006 01:15 schreef Pulsy het volgende:
Ik geloof al een tijdje niet meer in de evolutie van de mens. Reden is de medische industrie, en het medelijden van de mens voor de medemens, en het idee dat ieder leven waardevol is. Wetenschap helpt soms ook vierkant tegen.
Evolutie is erop gebaseerd dat de beter aangepaste exemplaren overleven. Mindere exemplaren vallen af omdat ze in gebreke zijn tegenover de andere soort.
Een voorbeeld: in de middeleeuwen was naar schatting 0.1% van de mensen (zwaar) bijziend. Dat soort mensen zag niet goed, kon geen beroep uitoefenen, was niet aantrekkelijk voor het andere geslacht, en gaf zijn foutieve genen niet door omdat hij geen kinderen kreeg.
Iemand vond een bril uit, en de bijzienden zagen opeens. Ze kregen kinderen, gaven hun defecte genen door, en inmiddels is meer dan 10% van de wereldbevolking bijziend.
Een ander voorbeeld: blindedarmontsteking. Vroeger ging iemand met een blindedarmontsteking simpelweg dood. Vroeg of laat zou iemand geboren worden zonder blindedarm, of met een soort eigenschap die helpt tegen blindedarmontsteking. Dit is een toevallige genetische eigenschap, waar evolutie vanuit gaat. Relatief gezien heeft die persoon en zijn nakomelingen (eigenschap moet genetisch doorgeefbaar zijn) een kleinere kans om dood te gaan. Gezien over lang genoeg tijd zou deze eigenschap dominant worden en zou niemand nog een blindedarm hebben.
Medische wetenschap heeft echter een oplossing bedacht, de persoon met de foutieve eigenschap wordt geopereerd en in leven gehouden en gaat verder met zijn 'slechte' genen door te geven.
Daarom is volgens mij de menselijke evolutie gestopt.
Nee, dat is technologische evolutie en die gaat idd veel en veel sneller dan de biologische.quote:Op woensdag 13 december 2006 01:27 schreef Thieske het volgende:
Zou je die uitvindingen ook geen vorm van evolutie kunnen noemen? Of zeg ik nu iets heel raars?
Maar worden die ook benut, of gaan zij ( wequote:Op woensdag 13 december 2006 15:56 schreef vero-legata het volgende:
Ja idd, ik denk dat ik het met je eens ben, lijkt meer een soort, soort zoekt soort, he jammer toch.
Maar als je knap, sociaal en slim bent heb je als man overal voortplantingskansen![]()
De evolutie spreekt dan ook niet over goed en kwaad.quote:Een heel belangrijk punt is alleen dat je niet weet wat goed is in evolutie, uiteindelijk zijn goed en kwaad hele relatieve begrippen vanuit ons standpunt gezien. ik bedoel aids vinden wij slecht, ik denk dat aids zichzelf super vind. En evolutie doet alleen maar voortbestaan. Ik denk dat er nu iid wel ook nog evolutie optreed maar meer naar sociale mensen die anderen aan het lachen kunnen maken.
Moest ik ook meteen aan denken hahahaha.quote:Op woensdag 13 december 2006 23:05 schreef descendent1 het volgende:
Echt wel!
Steeds meer vrouwen met cup D
![]()
hehe merkte het ook op, dacht gelijk aan me topicquote:Op woensdag 13 december 2006 23:05 schreef descendent1 het volgende:
Echt wel!
Steeds meer vrouwen met cup D
![]()
Overlevingskans is één, voortplanting is een tweede factor in evolutie. Er zijn nog steeds mensen onvruchtbaar, die zullen dus geen kinderen krijgen en na verloop van tijd kan hun onvruchtbaarheid uit de genenpoel verdwijnen, als hun onvruchtbaarheid niet verholpen kan worden. Dat is een vorm van natuurlijke selectie. Hetzelfde geld voor ziektes die bij kleine kinderen tot een dodelijk resultaat leiden.quote:Op woensdag 13 december 2006 09:44 schreef pmb_rug het volgende:
hoe werkt het proces van evolutie van de mens op dit moment?
want je kunt moeilijk stellen dat we erg veel te maken meer hebben met natural selection.
of je nou een grote of kleinere teen hebt, je overlevingskans wordt niet anders. etc.
Als je hard kunt maken dat lekkere dames zich ook meer voortplanten (met inbegrip van anticonceptie etc) dan lelijke vrowen zou je gelijk hebben. Kan me wel voorstellen dat rolstoelpatiënten zich minder vaak voortplanten, maar van lelijkerds weet ik het zo net nog niet.quote:Op vrijdag 15 december 2006 12:50 schreef koffiegast het volgende:
Hedendaagse voortplanting berust ook op een soort van uitzoeken. Bedoel al die lekkere dames (in jouw ogen) zie je meer als potentiele voortplantingspartner dan een gedrocht van 2 straten verderop. Zelfde bij iedereen. Alleen tegenwoordig worden materialistische dingen belangrijker, betwijfel of dat de 'soort' ten goede komt.
Mwa, oestrogeen, brede bekken om te baren, gezondheidsindicatoren zijn toch vrij algemeen aanvaarde schoonheidsidealen? Ook het schoonheidsideaal heeft een deels evolutionair-biologische oorzaak,quote:Op vrijdag 15 december 2006 13:08 schreef koffiegast het volgende:
als je mijn tekst in een redeneermethode bekijkt zie je dat ik het heb over 'voortplant niet met wat lelijk is in zijn ogen' , maar lange niet iedereen zijn er overeen wat lelijk is, waardoor er nog altijd 'lelijk' is als voortplanting, zie je hem? ^^
Huh?quote:Op vrijdag 15 december 2006 21:28 schreef Schonedal het volgende:
als je ouders geen kinderen kunnen krijgen
Hij heeft gelijk hoor. Ik heb zelf weer het probleem dat mijn schoonouders geen kinderen kun krijgen.quote:
Ten eerste is deze kreet niet van Darwin, en het is een beetje gevaarlijk om deze in de context van evolutie te gebruiken.quote:Op vrijdag 15 december 2006 13:27 schreef releaze het volgende:
the survival of the fittest gaat amper nog bij ons op
ja dat bedoel ik dus. maar als het ons westerse voedseloverschot en onze medische voorzieningen wegvallen, op de manier van als de bom valt, waar zijn wij dan? zijn wij dan nog wel zo fit? of maakt onze maatschappij ons fit?quote:Op vrijdag 15 december 2006 22:52 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ten eerste is deze kreet niet van Darwin, en het is een beetje gevaarlijk om deze in de context van evolutie te gebruiken.
Maar desondanks gaat dit bij ons ook op. Het punt is alleen dat er gezien de omstandigheden waarin wij leven heel veel mensen aan het fitheidscriterium voldoen. Survival of the fittest impliceert niet dat het om de fysiek sterkste, mooiste, snelste, of slimste wezens gaat. (Dat kán natuurlijk het geval zijn.) Het gaat erom dat die wezens die de meeste kans maken om te overleven en zich voort te planten tot de 'fittest' gerekend kunnen worden.
En in sommige gevallen, bijvoorbeeld in gevallen van voedseloverschot of goede medische voorzieningen, kunnen heel veel dat criterium halen.
Het woord fit moet eigenlijk gelezen worden als het Engelse werkwoord "to fit" of "aanpassen". Survival of the fittest betekent dus eigenlijk de overleving van degenen die het best aangepast zijn, niet het overleven van de sterksten.quote:Op vrijdag 15 december 2006 22:58 schreef releaze het volgende:
[..]
ja dat bedoel ik dus. maar als het ons westerse voedseloverschot en onze medische voorzieningen wegvallen, op de manier van als de bom valt, waar zijn wij dan? zijn wij dan nog wel zo fit? of maakt onze maatschappij ons fit?
ik heb het werkelijk nergens over de sterkste.quote:Op vrijdag 15 december 2006 23:59 schreef fallrite het volgende:
[..]
Het woord fit moet eigenlijk gelezen worden als het Engelse werkwoord "to fit" of "aanpassen". Survival of the fittest betekent dus eigenlijk de overleving van degenen die het best aangepast zijn, niet het overleven van de sterksten.
Onze maatschappij maakt ons ‘fit’, als je dat zo wilt stellen. De omstandigheden zijn net zo’n belangrijke factor als het individu zelf. Als je een vis op het land legt, dan gaat hij dood. Als je een mens in de oceaan gooit ook. Wij zijn voor die omgeving en omstandigheden niet ‘fit’. Voor de omstandigheden zoals die nu zijn, zijn best wel veel mensen fit. Als de bom valt, dan veranderen de omstandigheden, en dat zijn altijd situaties waarin de selectiedruk enorm kan toenemen (zelfs tot uitroeiing kan leiden).quote:Op vrijdag 15 december 2006 22:58 schreef releaze het volgende:
[..]
ja dat bedoel ik dus. maar als het ons westerse voedseloverschot en onze medische voorzieningen wegvallen, op de manier van als de bom valt, waar zijn wij dan? zijn wij dan nog wel zo fit? of maakt onze maatschappij ons fit?
Hoezo gefrustreerd!quote:Op zaterdag 16 december 2006 09:59 schreef SeLang het volgende:
Zo zal er in de toekomst een verbinding ontstaan tussen anus en vagina (vanwege de opkomst van anale sex zullen vrouwen die 'toevallig' een dergelijke verbinding hebben een evolutie voordeel hebben tov vrouwen die dat niet hebben)
Hier zaten toch zowel positieve als negatieve kanten aan verbonden? Heb er in het verleden wat over gelezen maar wie kan het kort, bondig en vooral begrijpbaar uitleggen. Was het niet zo dat Europeanen deze genetische verandering meer hebben dan de rest van de wereld?quote:
http://www.physorg.com/news3333.htmlquote:Op maandag 18 december 2006 10:52 schreef ImmovableMind het volgende:
[..]
Hier zaten toch zowel positieve als negatieve kanten aan verbonden? Heb er in het verleden wat over gelezen maar wie kan het kort, bondig en vooral begrijpbaar uitleggen. Was het niet zo dat Europeanen deze genetische verandering meer hebben dan de rest van de wereld?
Merci.....maart 2005....is dit door het journaal in behandeling genomen?quote:Op maandag 18 december 2006 12:42 schreef pfaf het volgende:
[..]
http://www.physorg.com/news3333.html
Valt de mutatie van dit gen onder evolutie of is het onder te brengen in een andere categorie? Was evolutie niet een proces wat duizenden jaren deed over de kleinste aanpassingen?quote:Using computer modeling, they demonstrated how this disease provided the selection pressure that forced up the frequency of the mutation from 1 in 20,000 at the time of the Black Death to values today of 1 in 10.
Niet onder grote selectiedruk als de pest...Ik weet eigenlijk niet hoe dat zit met de Spaanse griep. Veel mensen vergeten wel eens dat daar meer mensen aan gestorven zijn.quote:Op maandag 18 december 2006 14:13 schreef ImmovableMind het volgende:
[..]
Merci.....maart 2005....is dit door het journaal in behandeling genomen?
[..]
Valt de mutatie van dit gen onder evolutie of is het onder te brengen in een andere categorie? Was evolutie niet een proces wat duizenden jaren deed over de kleinste aanpassingen?
Mja, misschien heeft het ermee te maken dat Europa dichter bevolkt werd ten tijde van de Spaanse griep, al was dat ook aardigl uitgedund door WO1...quote:Op maandag 18 december 2006 14:52 schreef ImmovableMind het volgende:
De Spaanse griep - naar schatting 20 tot 100 miljoen doden;
Pest - tientallen miljoenen.
De selectiedruk had bij de Spaanse griep dus stukker hoger moeten zijn. Ik begeef me hier sowieso op onbekend terrein maar er zijn genoeg anderen die hier uitsluitsel over kunnen geven.
Absolute aantallen zeggen niet zoveel. Het gaat om de relatieve aantallen. Ten eerste was ten tijde van de pestepidemieën de wereldbevolkingbevolking kleiner dan in de tijd van de Spaanse griep. Daarnaast gaat het bij de Spaanse griep om een wereldwijde epidimie en volgens mij bij de pest hoofdzakelijk om een epidimie in Europa.quote:Op maandag 18 december 2006 14:52 schreef ImmovableMind het volgende:
De Spaanse griep - naar schatting 20 tot 100 miljoen doden;
Pest - tientallen miljoenen.
De selectiedruk had bij de Spaanse griep dus stukker hoger moeten zijn. Ik begeef me hier sowieso op onbekend terrein maar er zijn genoeg anderen die hier uitsluitsel over kunnen geven.
Wat een nietszeggende reactie.quote:Op maandag 18 december 2006 17:25 schreef Megumi het volgende:
Hmm fok is denk ik wel een voorbeeld dat de evolutie van bepaalde mensen wel wat stil valt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |