Onze dochter ziet papa vaak online gamen. Dit zijn meestal spelletjes a la Counter Strike en Delta Force. Spelletjes waarbij je met gasten van over de hele wereld in halve verlaten woestijns en jungle's rondloopt met de bedoeling om elkaar neer te schieten.
Computers trekken haar heel erg aan, en uiteraard wilde ze dit ook eens proberen.
In een single player versie hebben we haar eerst laten lopen. Er is dan niemand anders ingelogt en het enige wat ze dan kon doen is rondlopen door diverse landschappen, huisjes in, trapjes op, met jeep's en andere voertuigen rondrijden en ook met bootjes varen.
Haar hand/oog coordinatie is inmiddels hierdoor zo ver ontwikkeld dat ze met haar linkerhand het toetsenbord bedient (w=vooruitlopen, a=naar links draaien, s=naar rechts draaien, z=achteruit lopen, q=naar links stappen, e=naar rechts stappen, spatie=springen en nog meer van dat soort handelingen) terwijl ze met rechts met de muis speelt. Inzoomen met rechtermuisknop, dingen activeren met linkermuisknop, door de inventaris lopen met het scrollwiel en uiteraard het gewoon rondbewegen en draaien terwijl ze loopt.
Bij de spelletjes die papa speelt zag ze poppetjes lopen, die papa dan omver gooide ("net als op de kermis! Met de blikken papa!") en in een onbewaakt ogenblik toen papa aan het plassen was had ze zijn spel overgenomen.
Madam was online aan het gamen met 11 andere gasten van over de hele wereld. Het neerschieten ziet zij echt als het gooien met iets waardoor iemand valt. Ze komt zelf elke keer weer terug op het blikgooien op de kermis waarmee ze een trompet heeft gewonnen. Ze ziet er dus totaal geen schieten of agressie in. Groots was onze verbazing dat toen het spelletje na 7 minuten afgelopen was onze dochter (3 jaar oud!) op de 3e plek was geeindigd, van de 12!
Inmiddels wil ze elke dag wel even samen met papa 'pelletje pelen' en haar coordinatie en motorriek hebben er grote baat bij, ze weet de letters op het toetsenbord feilloos te noemen én te vinden.
En daar zit dus juist mijn twijfel in, zal ik haar af en toe onder ons toezicht (dus niet alleen!) het laten spelen, ter bevordering van haar motoriek en coórdinatie, of is het thema 'geweld' toch te overheersend en is het beter die direct te smoren.
Overigens staan alle optie's wel op kindveilig als zij speelt. Poppetjes vallen gewoon na geraakt te hebben, er vliegen geen ledematen door de lucht en ook geen druppel bloed. Ze heeft er zoveel plezier van en ze is totaal geen gewelddadig kind, maar ergens heb ik toch mijn twijfels....
Goedemiddag! Kan ik u ergens mee helpen?