FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / [PROJECT] Toyota 1000 KP30 uit 1971
HaerdenCmaandag 11 december 2006 @ 14:40
Wel ... sommige wisten het al, anderen dus nog niet. Ik heb een project wagentje. Het model dat ik zocht heb ik gevonden! Ik heb dus aangekocht

Toyota KP30 Osaka
(ook wel bekend als toyota 1000)
Witte kleur (Originele lak !!!)
Bouwjaar 1971
kilometerstand 20900 !!!


dit model dus ...

De wagen is kwa plaatwerk zeer goed in orde! slechts enkele heel kleine plekjes hebben wat aandacht nodig, verder is de wagen zeer proper!

Uiteraard zijn er altijd wel wat dingen die aanpassing vragen. Eerst dacht ik aan 18 of 20 duims velgen (liefst chroom), blauwe of eventueel roze neons, subwoofers minstens 38 cm liefst meer dan 1000 watt rms (toyota 1000 heeft dan dubbele betekenis), ook zouden er viperstrips over komen ... maar ... dat zou er over zijn

neen nu serieus ... er is een probleempje met de remmen (de wagen staat praktisch stil van 88) ... slechts enkele keren eens mee gereden kort stukje. Motor en alles is volledig onderhouden en start ook van eerste keer! zelfs bij dit weer. Daarvoor zal ik wel iemand vinden hier die me kan helpen als het niet lukt ... ik ga ook uiteraard ineens de 35 jaar oude blokjes eens vervangen ... jajaja zijn nog altijd de eerste remmen zijn toch altijd wel handig ...

Dan een iets groter werkje ... de binnebekleding is van skai type ... probleem daarmee is dat als het in de zon had gestaan en ge daarna er op ging zitten ... de bekleding wel eens wilde scheuren ... Ik plan dus van de volledige bekleding op nieuw te doen (projectje voor deze winter) Uiteraard volledig met de hand en zelf uitgevoerd Ik denk niet dat ik terug ga kiezen voor het skai maar mogelijk ga kijken voor echt leder. Ik geef toe dat de wagen dan niet meer standaard is maar een lederen bekleding ziet zeker zo uit als het skai maar is gewoon een verbetering voor de wagen! Doet volgens mij echt geen afbreuk aan het oldtimertje.

Verder kan het ook zijn dat ik de onderkant een volledig afsteek om hem opnieuw te LATEN teren zodat ik zeker een goede bodem behoud. De wagen zal uiteraard binnen staan maar bij zomerse meetings ook buiten komen!

De wagen komt zaterdag bij mij aan, ik zal zorgen dat er zeker fotokes online staan he Mensen die mij willen helpen met de remmen op orde stellen ... zijn dus zeker welkom (mensen die mij liever zien verongelukken mogen zich onthouden ...)

EVEN Project verduidelijken ... Alle originele onderdelen die ik toch zou vervangen gaan mooi ingepakt de kelder in en worden uiteraard bewaard. Ik ga niet alles standaard houden omdat ik een aantal dingen zeker er in wil hebben !!!

Om te beginnen ... de binnenbekleding moet vervangen worden en zal hoogstwaarschijnlijk vervangen worden door leder in combinatie met skai (het moet een beetje betaalbaar blijven). De zittingen zouden in leer zijn maar de achterkant van de zetels alsook de deurpannelen zal ik waarschijnlijk in skai doen (prijsaanvraag is lopende als het niet veel meer is doe ik uiteraard alles in leder!!!)

Het originele hoedenplankje is lichtjes vervormd door zonlicht en dergelijke. Dat wordt er dus volledig uit gehaald en in de kelder opgeslagen. Ik zal proberen om in epoxy een hoedenplankje te maken dat tevens plaats biedt aan een MOOI composetje (geen bling bling dingen maar iets neutraals) de kans is groot dat ik voor "Sinus Live" of "mac audio" ga, niet voor mijn geliefkoosd merk focal omdat focal in volledig gesloten behuizing dient ingebouwd te worden wat in een kp30 niet mogelijk is zonder extreem veel geprul en gezever. Sinus Live zal het waarschijnlijk halen omdat dit volledig neutrale propere speakers zijn.

De deurpannelen worden volledig verwijdert en opgeslagenin de kelder :-) Waarom? Wel de kleur moet naar mijn mening hetzelfde zijn als de rest van het interieur en aangezien dat beige of wit wordt ... uiteraard wil ik wel de originele pannelen houder ... je weet nooit. De pannelen zijn volledig vlak en dus makkelijk te vervaardigen. Hardbord zal worden gebruikt plus er zal voorziening zijn voor een composetje (waarschijnlijk 16 cm sinus live flat met lage inbouw diepte)

Leuk extraatje wat ik overweeg ... conrad verkoopt een setje dat je kan inwerken onder je stof van je zetels en dat zo verwarmde voorzetels maakt van je stock zetels ... aangezien ik toch mijn zetelbekleding vernieuw overweeg ik dit toch wel een beetje ... het kost 70 euro is tegen te hoge temperaturen beschermd (voor als ge een hete vrouw mee pakt of zo )... morele vraag is inderdaad ... een oldtimer met zetelverwarming is dat nu fout of niet ... nja ik vind van niet aangezien het niks veranderd aan het uitzicht of de constructie... de knopjes zijn altijd wel weg te werken. En aangezien ik toch een extra module moet maken voor mijn meterkes kan dat nog wel lukken met wat retro knopjes ...

Een radio en dergelijke is naar mijn mening ALTIJD lelelijk (als je zo een modern ding in een auto steekt toch dus ik ga kijken om ook dat proper op te lossen. Mogelijk ga ik gewoon in de koffer een versterker voorzien en dan mijn mp3 speler gebruiken als geluidsbron. Waarom absoluut luidsprekers en dergelijke ... wel als ge naar een meeting rijdt hebt ge toch graag een beetje muziek. Dat is uiteraard mijn persoonlijke mening maar zonder is maar niks ... er is geen radio in de wagen, tevens is de voorziening gebruikt voor andere opties die de wagen dan weer wel heeft ... het idee is dus om een aansluiting te maken in het handschoentasje. Een volledige auto radio aldaar inbouwen gaat niet volgens mij vanwege te weinig plaats ... meer hierover weet ik pas als de wagen thuis is!

Dan ... als de binnenbekleding toch er uit is gaan we uiteraard de bodem eens grondig reinigen, onderzoeken en van een goede antiroest laag voorzien... binnen en buiten! Ik wil echt dat de wagen niet rot uiteraard! Mogelijk ook de binnenkant van de deuren behandelen. Als ik echt veel goesting heb kan het zijn dat ik de binnekant van de deuren ook isoleer Kostprijs is niet veel voor isolatie maar het is wel aangenaam!

Graag zou ik ook een aantal meetertjes bijzetten ...
- oliedruk
- olietemperatuur
- volt
- ampere
- watertemperatuur
Ik wil dat zodanig doen dat ik daarvoor niks moet aanpassen aan het originele dashbord ... ook hierover meer info eens ik de auto heb thuis staan Mogelijk probeer ik met epoxy hars een module te maken op maat! Winter projecten genoeg dus .... ik heb leuke metertjes gevonden bij conrad. NichtStyle ... dus de metertjes zijn volledig zwart als het contact uit staat ... bij inschakeling komen de getalletjes te voorschijn ... meters wijken volledig uit en komen dan terug op waarde ... VET KNAP vond ik dat.

in de deurpanelen komen mogelijk ook nog 2 lampjes die oplichten als de deur open gaat ... uiteraard mooi ingewerkt ... als we dan toch bezig zijn.

Ik hoop ook ergens een mooi athentiek bagagerekje te vinden zodat ik er een aantal van die heerlijk retro rieten manden kan op plaatsen! Om 1 of andere reden vind ik dat oldtimers mooier zijn met een riete mand er op

Wat nog ... koffer behandelen met antiroest. Chroom blinken. En alles grondig kuisen ... voor de motor en zo ga ik eens informeren bij de koen die zo een blinkend blokje heeft

Buisjes voor de ruitensproeier dienen vernieuwd te worden ... dit zal wel mee vallen.

Hoeveel alles gaat kosten ... wel dat zal wel weer een ander paar mouwen zijn maar ... t is nen hobby en als het te duur is kom ik een jaar niet naar meetings spaar ik weer veel geld aan naft uit (naft is trouwens extra duur want er moet loodvervanger in ook)
JohnnyKnoxvillemaandag 11 december 2006 @ 14:42
Ik mis feauteaux!
(leuk om een stukje Vlaams te lezen, blijft een mooie taal.)
Netsplittermaandag 11 december 2006 @ 14:46
En daar ga je neon enzo aan hangen??
Eeuwig zonde....
HaerdenCmaandag 11 december 2006 @ 14:50
foto's volgen eens de wagen bij mij thuis is (zaterdag dus)
HaerdenCmaandag 11 december 2006 @ 15:08
quote:
Op maandag 11 december 2006 14:46 schreef Netsplitter het volgende:
En daar ga je neon enzo aan hangen??
Eeuwig zonde....
lezen is ook een vak ... er komen helemaal geen neons en zo onder :-) dat was een grappig stukje intro tekst als je de volledige tekst had gelezen, had je al lang begrepen dat de auto origineel blijft uizien en enkel een paar hedendaagse verdoken nieuwtjes krijgt plus een nieuw interieur aangezien het oude gescheurd is!!!
HaerdenCmaandag 11 december 2006 @ 15:49
leder kost dus 40 euro de vierkante meter skai 12 euro ... redelijk groot verschil ... de zittingen zullen dus in leder gedaan worden en de deurbekleding plus rugzittingen in skai (wel zelfde kleur en zo uiteraard!
MikeyManmaandag 11 december 2006 @ 16:03
De prijs per meter mag dan wel aardig verschillen... Maar als je na gaat denken wat dat in totaliteit extra gaat kosten is het hooguit 200 euro...

Zou voor mij, gezien het kwaliteitsverschil de keuze op leder doen vallen...

om een beeld te krijgen:


HaerdenCmaandag 11 december 2006 @ 16:17
skai is ook behoorlijk gebeterd. Dit is inderdaad het model maar de mijne is dus een witte met een blauw interieur ... ik zal dus gaan voor een cremekleurig interieur (gewoon meer mijn smaak)
Netsplittermaandag 11 december 2006 @ 16:32
quote:
Op maandag 11 december 2006 15:08 schreef HaerdenC het volgende:

[..]

lezen is ook een vak ... er komen helemaal geen neons en zo onder :-) dat was een grappig stukje intro tekst als je de volledige tekst had gelezen, had je al lang begrepen dat de auto origineel blijft uizien en enkel een paar hedendaagse verdoken nieuwtjes krijgt plus een nieuw interieur aangezien het oude gescheurd is!!!
Ik ben gestopt met lezen bij neon idd...
HaerdenCmaandag 11 december 2006 @ 19:39






voila dat is hem
zBusmaandag 11 december 2006 @ 21:45
DRIFTBAK van maken, 4age er in, 4age as en dempers en spul er onder, brede 15" banden, wielkasten uit deuken en raggen maar !
MikeyManmaandag 11 december 2006 @ 22:40
Zou persoonlijk nooit een licht interieur in een witte auto zetten... Maargoed... Das natuurlijk je eigen keuze...

Leuk bakkie joh
spectrumanalysermaandag 11 december 2006 @ 22:54
heb je al een idee wat de mengselverhouding brandstof en lood is

in enkele gevallen is het mogelijk om 'm om te laten bouwen zodat er geen lood meer nodig is
Tommy_Kuklinskimaandag 11 december 2006 @ 23:37
quote:
Op maandag 11 december 2006 22:54 schreef spectrumanalyser het volgende:
heb je al een idee wat de mengselverhouding brandstof en lood is

in enkele gevallen is het mogelijk om 'm om te laten bouwen zodat er geen lood meer nodig is
In mijn Carina uit 72 ging gewoon euro 95 die had een 2T blok en volgens mij lust een 2K motor ook gewoon ongelood. Dus dat zou geen probleem moeten zijn.

OT:

leuke auto, best zeldzaam ook
ik hoop dat je deze 1000 mooi orgineel houd, dat vind ik toch altijd wel het leukst.
Uiteraard verwacht ik nog veel foto's

Nog een vraag aan jou, de oldtimer club(s) in belgie zijn best groot (groter dan in NL) weet jij of er nog onderdelen beschikbaar zijn voor een Crown 2000 uit 1970
beschuitdinsdag 12 december 2006 @ 09:05
oe, een 4a-ge of misschien 4e-fte erin zou wel lachen zijn natuurlijk

Verder erg vet dat je deze bak onder handen neemt!
Tommy_Kuklinskidinsdag 12 december 2006 @ 11:55
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 09:05 schreef beschuit het volgende:
oe, een 4a-ge of misschien 4e-fte erin zou wel lachen zijn natuurlijk

Verder erg vet dat je deze bak onder handen neemt!
dan krijg je zoiets



Ik zou het persoonlijk echter standaard houden.
HaerdenCdinsdag 12 december 2006 @ 12:14
er is een zeer grote goede club in nederland TACN ... die veel klassiekers hebben en ook een paar mensen die zeker onderdelen hebben voor crown... maar in belgie zijn er ook ... ik ben bij toyotaclub belgie en daar zitten er wel een paar ja ... alles blijft dus min of meer origineel ... het interieur wordt niet wit maar creme kleur / beige.

De kleppen zijn reeds geharde staal kleppen dus loodvrij kan normaal zonder probleem maar ik ga mij toch aan de loodvervanger houden om zeker geen ratelen en dergelijk te krijgen ...
MikeyMandinsdag 12 december 2006 @ 12:22
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 12:14 schreef HaerdenC het volgende:
het interieur wordt niet wit maar creme kleur / beige.
Ik doelde meer op blauw of zwart ofzo
zBusdinsdag 12 december 2006 @ 14:11
of zoiets is wel een ander type maar nog wel tof :p
HaerdenCdinsdag 12 december 2006 @ 14:15
euhm en dat heeft dus totaal niks met mijn topic te maken ... dat is een corolla en hij is zeker 15 jaar jonger! ... mijn is de voorganger van een starlet.
Tommy_Kuklinskidinsdag 12 december 2006 @ 14:49
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 12:14 schreef HaerdenC het volgende:
er is een zeer grote goede club in nederland TACN ... die veel klassiekers hebben en ook een paar mensen die zeker onderdelen hebben voor crown... maar in belgie zijn er ook ... ik ben bij toyotaclub belgie en daar zitten er wel een paar ja ... alles blijft dus min of meer origineel ... het interieur wordt niet wit maar creme kleur / beige.

De kleppen zijn reeds geharde staal kleppen dus loodvrij kan normaal zonder probleem maar ik ga mij toch aan de loodvervanger houden om zeker geen ratelen en dergelijk te krijgen ...
TACN heeft weinig tot geen onderdelen voor de Crown 2000 helaas. Heb jij enig id wie die onderdelen zou moeten hebben? Die Crown 2000's uit 69/70 zijn namelijk nogal zeldzaam.

en wat de loodvervanger betreft, ik heb in mijn Carina altijd euro95 getankt en daarmee nog nooit problemen gehad met geratel of wat dan ook, volgens mij kan zo'n 2K blok zonder problemen ongelood aan.

Wel erg leuk dat je je Publica orgineel wil houden, ik zal dit topic zeker blijven volgen
HaerdenCdinsdag 12 december 2006 @ 14:56
je kan mij mailen dan geef ik je een contact die je zeker kan helpen! mijn mail is cliff(at)multibox.be
HaerdenCdonderdag 14 december 2006 @ 14:54
Bitumen laag zal aangebracht worden met elastische bestanddelen! foto's volgen snel
Tjabbodonderdag 14 december 2006 @ 15:03
tvp
Tommehdonderdag 14 december 2006 @ 17:06
Ziet er netjes uit onder het kappie de motor is er al uit zo te zien j/k. Ik volg je project zeker!
HaerdenCmaandag 18 december 2006 @ 11:27
De motor is dus volledig in orde gemaakt en hangt er al terug in ... start als een fluitje loopt geweldig. Volgende werk is het reviseren van de schijfremmen vooraan. Ik heb een setje besteld met volledig nieuwe pompjes en blokken. Grappig vond ik wel dat voor deze 35 jaar oude bak nog alle onderdelen verkrijgbaar zijn bij Toyota zelf! Enkel plaatwerk is lastiger.
Go0smaandag 18 december 2006 @ 11:57
tvp

Cool ding en nog achterwielaandrijving ook zo te zien
HaerdenCmaandag 18 december 2006 @ 15:18
inderdaad achtertractie :-) nu 1000 cc is driften er alleen bij als het heel erg hard gesneeuwt heeft en aangezien mijn oprit bergop is geraak ik dan zelfs niet eens op de straat natuurlijk het is een oldie en hij komt enkel in de zomer buiten om naar meetings te gaan! Op het ITT (internationaal Toyota Treffen) in venlo zal hij er zeker bij zijn ... hopelijk volledig afgewerkt
HaerdenCdinsdag 19 december 2006 @ 10:11
Gisteren avond eens flink onderzocht en aan de remmen begonnen (Links voor hing volledig vast en door mijn kiezelsteentjes oprit was het niet mogelijk de wagen met geblokkeerde voorwielen de garage in te krijgen)

Goed even een lijstje ...
- De bekleding valt zeer goed mee eigenlijk het zijn alleen de zittingen vanvoor (de rug is goed) mogelijk maak ik dus gewoon hoezen voor de zitting in zelfde skai als de rest van de zetels.

- rechter voorlicht doet het niet maar nog niet uitgemeten ... zal wel een kleinigheid zijn ik heb reservelampen.

- Buisjes van ruitensproeier waren volledig verhard, ik heb dus opgemeten en siliconen gebasseerde buisjes besteld in de aquariumwinkel veeeel beter spul

- Koffer sluit niet ... slotje eens losdoen en smeren

- Wagen gaat ook eens grondig gepoets worden

- Motor is niet echt vuil maar ga hem toch eens helemaal met ontvetter proper maken

- Starten gaat ... niet van eerste keer met dit koud weer maar denk dat het vooral komt doordat de accu niet volledig geladen is ... na beetje aanhouden start hij wel. Wat ik wel merk is dat hij op shocke redelijk hoog in toeren draait en als ik de shocke langzaam af duw hij redelijk snel stil valt. De afstelling is volgens mij niet helemaal wat het zijn moet ... nu daar vind ik wel iemand voor eerst eens wat rondrijden en kijken hoe het is als de accu vol is en de motor warm! Het is ook verdomds koud buiten ...

- Dan het meest hekele punt ... de remmen ... De achterste trommels zijn in goede staat en werken! De voorste is een beetje anders ik gans enthousiast begonnen met links voor (waar het probleem het ergste is) ... wielschroeven een slag los gedraait ... auto opgekrikt ... wieletje er af ... en ontvetter bij de hand ... de schroeven goed ontvet (vraag mij niet wat er op hing maar het was DEGOUTANT)... enfin dat ter zijde ... de remschoen zat dus echt moervast op de schijf. De schijven zijn in naargenoeg nieuwstaat! Ik dacht van ... laten we maar al eens beginnen met de remvloeistof af te laten ... nippeltje los gedaan (dit zat eveneens moer vast maar na lang aanhouden toch los gekregen )

Dan proberen de remschoen van de schijf te krijgen... houte plaatje er tegen en lichtjes losgetikt met een aan dit werkje aangepaste hamer (ik wilde zeker de schijven en zo niet vervormen ... ) Enfin na dik een uur voorzichtig hameren en tikken ... kwam de schoen van de schijf af ... Ondertussen was de avond al gevallen! Lampje er bij 2 graden celsius ... en mijn KP30, gezellig dus

Ik heb dan links voor de remblokjes er uit gehaald en dan alles terug tijdelijk gemonteerd en de wagen binnen gezet.

Enkele dingen die ik raar vond ...
- De remcylinder is niet beroest en blinkt als nieuw ... toch gaat hij blijkbaar niet naar binnen ...
- Bij het losdraaien van de remnippel op de remschoen kwam er wel wat remvloeistof uit maar eigenlijk niet veel is dit normaal ? Ik dacht altijd dat dit mooi leeg liep ?

Ik ga nu als ik weer wat tijd heb de boel eens goed bekijken bij daglicht en wat foto's maken (helaas is het niet echt een daglicht seizoen)
MikeyMandinsdag 19 december 2006 @ 12:26
Had je de dop ook van het remvloeistofreservoir? Neem aan dat het vacuum trekt als die er nog op zit...

Overigens; ik zou die blokken sowieso laten vervangen... Schijven kun je misschien af laten draaien...
HaerdenCdinsdag 19 december 2006 @ 12:30
de dop was er uiteraard vanaf de blokken worden vervangen en de schijven ook ... ik heb de nieuwe onderdelen reeds liggen. Tevens een revisie setje gehaald voor de remklauwen... het zal dus wel goed komen.
MikeyMandinsdag 19 december 2006 @ 12:37
Je weet het niet... Eerst de voor de hand liggende dingen uitsluiten he
HaerdenCdinsdag 19 december 2006 @ 12:49
ik denk dat de zuiger en het vloeistof kanaal vanbinnen gewoon volledig aangepapt is ... samen met dichtingen van 30 jaar en stilstaan van 88 ... veel meer moet ik niet zeggen zeker ... enfin ik ga alles eens goed zuiver maken en dan eens kijken hoe en wat ... nieuwe remklauwen is altijd nog een optie.
HaerdenCdonderdag 21 december 2006 @ 18:04
ok ik heb dus een rem revisie setje besteld en dat komt in de loop van volgende week normaal aan Ik ga het zelf ophalen bij het onderdelen verdeelcentrum dat in mijn achtertuin ligt.
HaerdenCvrijdag 29 december 2006 @ 14:59
voila we voelen ons al weer een stukje beter en de eerste onderdelen zijn binnen gekomen! ... net als The Doctor moet ik toegeven dat ... het van een Duits stuk schroot komt. De KP30 heeft nog sealed beam verlichting... omdat deze lampen echt op niet veel trekken kwa lichtobrengst en omdat ik er 1 kapotte heb ... ben ik met volgende gekomen ...

toevalliger wijze heb ik een collega die op zijn Voddewagen Golf 1 clear glass voorlampen heeft gestoken. Zijn originele had hij niet meer nodig. Deze Hella lampen zijn identiek aan mijn Sealed Beam lampen, het verschil is dat deze gewoon voorzien zijn om er H4 lampjes in te steken! Een stuk beter verkrijgbaar en vooral ook een pak meer licht. Ze liggen hier klaar op mijn bureau morgen proper maken en een setje H4 lampjes halen.

Het voetje is dus identiek en het wattage ga ik ook hetzelfde houden. Nu de H4 lampjes zijn halogeen en geven dus veel meer licht. En voor der een idioot het voorstelt ... er komen geen blauwige xenon like lampen in maar gewoon H4tjes eventueel Silverlight als ik die ergens vind.

De remmen zijn ook zo goed als uit mekaar! En ik heb voor mijn kerstmis van mijn Lief kerstvrouwtje een spiksplinternieuwe extra sterke looplamp gekregen ... toch handiger dan de vorige oude rommel! Nu wel eerst nog de kelder afwerken en dan kan ik verder werken aan het osaka bakje ... tevens wordt deze zomer de garage verder vernieuwd. De osaka staat momenteel wel droog en binnen! Dus mij al niet aanvallen als automishandelaar!
Opa_verteltvrijdag 29 december 2006 @ 16:15
Toch zou ik, als het mijn wagentje was, xenon overwegen.
En dan bedoel ik natuurlijk niet die fake-xenon lampjes, maar een echt setje.
Kost nieteens zoveel meer tegenwoordig (dacht iets van 150-160 euro voor H4).

Puur vanwege de lichopbrengst. Is echt een enorm verschil,
en als je niet wil dat er teveel blauw 'schijnsel' vanaf komt kan
je altijd kiezen voor een setje met (bijvoorbeeld) 4200k ofzo..

Verder is het imho een leuk wagentje en een leuk project dat ik zeker ga volgen.

/edit
Leuk plaatje gevonden ter vergelijking:


[ Bericht 10% gewijzigd door Opa_vertelt op 29-12-2006 16:26:08 ]
HaerdenCvrijdag 29 december 2006 @ 16:36
Wel kijk ... ik ga hem inschrijven als oldtimer ... in belgie houdt dat in dat ik niet mag rijden na zonsondergang en voor zonsopgang. De verlichting is dus enkel voor noodgevallen.... natuurlijk wil ik dan wel in die noodgevallen een beetje fatsoenlijk licht hebben. Voor de Xenon conversiekit moet ik echt een hoop dingen aanpassen en daar heb ik niet zo veel zin in... ik ga mogelijk kijken voor deze:
Sylvania XtraVision
[url]http://www.sylvania.com/ConsumerProducts/AutomotiveLighting/HighPerformance/Xtravision/[/url[




Deze geven al een enorme verbetering, kleur blijft ongeveer gelijk, zijn heel erg slijtvast, hebben zelfde wattages en aansluitingen ... gewoon er in pluggen en klaar. Daarnaast zijn ze ook een pak goedkoper dan Conversie kits!
Opa_verteltvrijdag 29 december 2006 @ 16:46
Aha, is dat zo geregeld in België.. Dan is die Xtravision inderdaad een betere oplossing.
(die xenonkitjes zijn trouwens ook bijna plug-and-play hoor, is in 10 min. geinstalleerd)

Die Xtravision geven trouwens wel een berg meer licht, wordt het niet te warm?
HaerdenCvrijdag 29 december 2006 @ 17:09
het wattage is hetzelfde dus de warmte volgens mij ook ... volgens mij worden deze lampen minder warm dan originele, Ik kom tot die conclusie als volgt ... wattage is het zelfde ... licht is meer ... dus warmte minder volgens mij ...
Opa_verteltvrijdag 29 december 2006 @ 17:16
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 17:09 schreef HaerdenC het volgende:
het wattage is hetzelfde dus de warmte volgens mij ook ... volgens mij worden deze lampen minder warm dan originele, Ik kom tot die conclusie als volgt ... wattage is het zelfde ... licht is meer ... dus warmte minder volgens mij ...
Zou maar zo kunnen, heb er niet zoveel verstand van..
Ik dacht dat meer licht automatisch meer warmte betekende
HaerdenCdinsdag 2 januari 2007 @ 07:52
neen hoor een spaarlamp geeft bv op 11 watt even veel licht als een 75 watt traditionele lamp ... moet je beide maar eens vast nemen :-) Het is vooral het wattage wat bepaald hoe heet de lamp wordt!

Verder goed nieuws ... na 4 uur prutsen zijn de remmen los. Ook alles flink proper gemaakt met WD40 spay. Schitterend spul. Straksjes na mijn werk nog even een stuurhuis van een andere wagen vervangen en tevens koppervet en remrenew setje, DOT4, blokjes ophalen.
HaerdenCzaterdag 6 januari 2007 @ 16:05
solden zijn begonnen en daar heb ik ook van geprofiteerd :-) volgende dingen zijn nu in mijn bezit :-)

- 2 H4 voorlampen van het merk Narva 60/55 W

Dit is niet geen Taiwaneese brol. Made in Europe en 1200 branduren (veel andere merken hebben slechts 300 branduren). Ik heb standaard wit genomen dus geen xenonblauwejhonny toestanden. Lichtopbrengst is niet zo sterk als de xtravision maar wel stuk meer dan standaard en al zeker dan de sealed beams

- 8 m doorzichtige syliconen tubes (darm) voor mijn manueel ruitensproeipomp systeem

- 2 lijmklemmen ... niet specifiek voor de auto maar tegen 2 euro t stuk kon ik niet weerstaan

- Voetpomp voor banden, ballen etc met drukmetertje ... altijd handig

- 1 L DOT4 remvloeistof ... geen goeiekope tuchel in mijn bakske Het gaat om "protection Lubrication Technology" voldoet ook aan andere standaards als ISO 4925 / SAE_J-1703_F

- Tube Valma Chrome Cleaner ook voor aluminium

- 10 meter donkerblauw fijn leder ! foto's volgen zeer zeer mooi al zeg ik het zelf.

- Alle matteriaal zoals dikke naalden, garen voor ons naaimachiene

- 20 meter patroonpapier

- jerrycanneke van 10 liter gaan vullen met naft Altijd handig

Met andere woorden ... we zijn goed bezig :-)
MikeyManzondag 7 januari 2007 @ 13:35
Xenon in een oudje... Het wordt steeds gekker...
HaerdenCzondag 7 januari 2007 @ 17:51
MikeyMan misschien eens leren lezen ... er komt helemaal geen xenon in !!!!!

even overzichtje van de werken die vandaag zijn gedaan ...


Losschroeven ... 4 schroeven los en het was klaar heerlijk die eenvoud

De stoelen zijn dus echt in slechte gescheurde staat!

Onderkant ... de bekleding is voorzien van een metalen rand frame met daardoor metalen ringetjes ... dat gaan we verbeteren uiteraard. Goedkoop was echt wel DE leuze in der tijd

Het oude logo is dus ingedrukt hier ... dat kunnen we in de nieuwe bekleding hellaas niet ... wat ik ga doen is dit logo overtekenen met photoshop. Het zal dan met zilverkleurige stikzijde ingestikt worden! Beter als dat kunnen we niet.

tijdens de werken

en ja ik doe dat dus zelf...

en ja ge krijgt serieus blaren van de schaar aan uw pollekes ... alles is in de stiknaden los gedaan en dat is niet evident met verduurd kunstof van japanse kwaliteit en 35 jaar oud

Overzichtje van zowat alle delen ... patroonpapier is dus geen optie ... het gaat rechtstreeks op het leer gemaakt worden ... omdat ik dat zelf niet durfde heb ik mijn schoonmama gevraagd mij te helpen ... ze komt volgende zaterdag.

DOT4 spul

H4 lampjes en chroom reiniger

Cylicone tube 8 meter dus ...

Fijne van de stoelen is dat ze symetrisch gemaakt zijn plus dat linker en rechter stoel perfect spiegelbeeld zijn ...

De achterbank doe ik in de loop van de week volledig los ... ook dit zal behoorlijk wat werk zijn. Om een idee te geven... Zo 1 voorstoeletje los doen heeft me dik 4 uur gekost!

Voila ... het eerste overzicht ;-)
HaerdenCzondag 28 januari 2007 @ 19:31
en we zijn terug met een update ... veel gedaan maar even geen tijd gehad om te posten ... hier dan een foto verslagje ...

even nog wat fototjes betreffende de zetel bekleding missie ...















De zitting is perfect gelukt de eerste rugleuning is ook zeer goed gelukt maar was voor ons ook de eerste keer dus die is net iets minder strak dan de zitting! De volgende zullen wel super strak zijn. Het is niet zo slecht daar niet van en op deze manier gaat de rugleun ook zeker niet meer scheuren ... kortweg niet slecht genoeg om het opnieuw los te doen !!! op de foto's zie je niet zo heel veel verschil maar geloof me ... het is een verschil van dag en nacht :-) lekker soepel lederen zeteltjes! Ik ben zeer zeer zeer tevreden over het resultaat!

Zeker als je ziet dat ik dit met mijn schoonmoeder heb zelf gedaan met een gewone standaard naaimachiene en zonder patronen ... alles is met de oude delen terug overgetekend en zo goed mogelijk in mekaar gezet. Evident is anders!

enfin de eerste zetel is dus klaar!!! Vandaag ging het een stuk beter dan de rugleuning Vooral omdat we nu weten hoe het moet uiteraard!

De deurpanelen zijn ook reeds verwijdert, alles is ingespoten met dinitrol!!! (laten doen) en ik heb in mdf nieuwe deurpanelen gezaagd identiek aan de oude (die waren in van dat meubelachterplaathout en waren compleet krom), tevens plaats voorzien voor luidsprekertjes (geen ice of zo ... gewoon standaard setje luidsprekers van 13 cm ook de deurpanelen worden opnieuw bekleed aangezien mijn binnenbekleding nu een tint lichter is!
Tommy_Kuklinskizondag 28 januari 2007 @ 19:33
respect hoor..
Als het een beetje strak staat lijkt het mij erg goed gelukt...

het oude logo'tje komt toch wel in de hoofdsteun hè
HaerdenCzondag 28 januari 2007 @ 19:37
het oude logo instikken lukt niet ... en aangezien de wagen voor een bepaalde datum klaar moet zijn gaan we dat laten voor later ... hoes kan er nu makkelijk op en af Mogelijk kan ik ze zelfs terug laten indrukken ... het omzetten in photoshop is al gedaan!
Tommy_Kuklinskizondag 28 januari 2007 @ 19:41
quote:
Op zondag 28 januari 2007 19:37 schreef HaerdenC het volgende:
het oude logo instikken lukt niet ... en aangezien de wagen voor een bepaalde datum klaar moet zijn gaan we dat laten voor later ... hoes kan er nu makkelijk op en af Mogelijk kan ik ze zelfs terug laten indrukken ... het omzetten in photoshop is al gedaan!
Het is inderdaad ook maar een detail, maar wel een leuk detail.
Zo'n beetje alle Toyota's uit de jaren 60/70 hadden dat, ik had een mooie zwaan in m'n TA-12
HaerdenCmaandag 29 januari 2007 @ 14:07
vandaag komt er waarschijnlijk nog een honda accord uit 1985 bij in de collectie met slechts 47.000 km (mijn vriendin heeft dit weekend haar opel astra in de prak gereden en er wordt niks niet japans meer gekocht!)
Tjabbomaandag 29 januari 2007 @ 17:00
goede zaak.
HaerdenCdinsdag 30 januari 2007 @ 16:04
hahaha we hebben hem dus gekocht zie ander topic ... de kp30 vorderd ook goed en zal zeker op Japan Classic Sunday en ITT aanwezig zijn ... de eerste keer wordt hij tentoongesteld in Belgie op Dreamcar (Mechelen)
Turquaz52dinsdag 30 januari 2007 @ 22:36
quote:
Op maandag 11 december 2006 19:39 schreef HaerdenC het volgende:




voila dat is hem
Check die 4cyl. geak!!

[ Bericht 5% gewijzigd door Turquaz52 op 30-01-2007 22:46:11 ]
MikeyMandinsdag 30 januari 2007 @ 22:41
Waar de fuck heb je het over turquaz?
Turquaz52dinsdag 30 januari 2007 @ 22:46
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 22:41 schreef MikeyMan het volgende:
Waar de fuck heb je het over turquaz?
fag it.. heb un melige zin (kmeende iets anders)
JK1982vrijdag 2 februari 2007 @ 00:24
Hij ziet er wel als nieuw uit onder de kap!

ff voorzichtig een sopje erdoor en dan blinkt 'ie helemaal!
HaerdenCmaandag 5 februari 2007 @ 10:54
de motor wordt volledig ontvet en gereinigd met wasbenzine en met de hand!
Tjabbodinsdag 6 februari 2007 @ 21:37
quote:
Op maandag 5 februari 2007 10:54 schreef HaerdenC het volgende:
de motor wordt volledig ontvet en gereinigd met wasbenzine en met de hand!
beter gebruik je een doekje

Wel weer inspuiten met siliconenspray he.
dat beschermt en het blinkt zo mooi
HaerdenCwoensdag 7 februari 2007 @ 11:17
doekje met wasbenzine uiteraard ... en daarna wordt alles volledig behandeld.
HaerdenCmaandag 9 april 2007 @ 19:50

Kontje nu met waterdichte lampen

De kabel voor de radio ... k moet nog eens ringetjes en zekering halen nu tijdelijk even zo...

De ruitensproeier buisjes vernieuwd

en zo gaat het naar binnen

motor overzicht

zijkant

chroom velgjes proper gemaakt !!!allee de dekselkes he :-) daar is dus werk aan geweest

Chroom aan het snuitje ... en golf I lampen van een voddewagen daar konden nl h4 lampen in... wel wat kloterij aan gehad maar het werkt !!!

bling bling chroom

strak hoor en originele lak !!!

pioneer speakertjes in de nog niet beklede deur panelen ... relatief discreet. Spelen super goed was echt onder de indruk ... meer dan genoeg om naar meetings te gaan.

ruitenwisser sproeiers manueel pomp systeempje .. WERKT !!!

radio binnen, ik ga nog een metalen beugel maken en dan past hij perfect onder het dashbord ... gelukkig heb ik zo geen bling bling radio genomen maar een mooi donker ding met niet te veel lichtjes en brol!

vet machien he

1 en al oude glorie en ALLES werkt ook echt...

deurpanelen wel al op maat maar dus nog niet bekleed k ga morgen schroeven halen ...

36 jaar ;-) geef toe dat hij er best goed uit ziet ...
joeltjedinsdag 10 april 2007 @ 09:30
Top karretje dit!

Ik zou wel proberen deze zo origineel mogelijk te laten ogen, dat is toch de charme van een oldtimer...
MikeyMandinsdag 10 april 2007 @ 09:41
ja, precies, en das juist mijn punt... zie de originaliteit met sprongen achteruit gaan...
HaerdenCdinsdag 10 april 2007 @ 11:43
er gaat helemaal niks achteruit van de originaliteit ... de deurpanelen worden terug bekleed zoals de originele maar door de rotte rubbers waren de originele volledig verrot en bol gaan staan ... de luidsprekers zijn inderdaad een aanpassing maar dat is echt het enige ... nu als ik naar een verre meeting ga wil ik gewoon beetje muziek hebben de radio en alles worden volledig onzichtbaar weg gewerkt! Alles is en blijft verder origineel aan de auto ...

en ja de lampen zijn aangepast maar dat is enkel om er h4 in te kunnen zetten want de sealed beams zijn echt gevaarlijk vanwege de lage opbrengst en het model dat ik nodig heb is bijna nergens meer te krijgen, er is geen zichtbaar verschil van buitenaf! Ook de aansluitingen van H4 zijn identiek aan de originele dus geen kabels moeten veranderen of niks!

De radio en bekabeling is er uit te halen op minder dan 10 minuten !!!
MikeyMandinsdag 10 april 2007 @ 12:26
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 11:43 schreef HaerdenC het volgende:
er gaat helemaal niks achteruit van de originaliteit ... de deurpanelen worden terug bekleed zoals de originele maar door de rotte rubbers waren de originele volledig verrot en bol gaan staan ... de luidsprekers zijn inderdaad een aanpassing maar dat is echt het enige ... nu als ik naar een verre meeting ga wil ik gewoon beetje muziek hebben de radio en alles worden volledig onzichtbaar weg gewerkt! Alles is en blijft verder origineel aan de auto ...

en ja de lampen zijn aangepast maar dat is enkel om er h4 in te kunnen zetten want de sealed beams zijn echt gevaarlijk vanwege de lage opbrengst en het model dat ik nodig heb is bijna nergens meer te krijgen, er is geen zichtbaar verschil van buitenaf! Ook de aansluitingen van H4 zijn identiek aan de originele dus geen kabels moeten veranderen of niks!

De radio en bekabeling is er uit te halen op minder dan 10 minuten !!!
Is er origineel geen radio geleverd toendertijd?

Anders; er is laatst een becker geïntroduceerd met jaren 70 look... Misschien een idee

Mjah, en die lampen... Ik vraag me af of je de originele koplampen niet gewoon had kunnen gebruiken met H4...
HaerdenCdinsdag 10 april 2007 @ 14:23
de originele zijn sealed beam !!! dus neen dat kan je niet met h4 ... dat is het voorglas plus de lamp in 1 stuk ... je kan of bij Toyota een conversie kit kopen en dan krijg je een hella set ... of je zoekt een oude golf1 die ... diezelfde hella set heeft ... je hebt dus identiek het zelfde product alleen betaal je bij toyota 180 euro en de mijne komen van de sloop voor 11 euro Het model dat ik heb is een PRE productie model en de plaats waar normaal de radio zit is ingenomen door de knoppen voor ruitenwisser en interval, in de serie productie modellen was dit met een hendel aan het stuur ... vandaar dat er geen plaats is voor de radio op de plaats waar je hem zou verwachten ... nu wordt het gewoon verborgen ingebouwd dus je ziet alleen de 2 luidsprekers. Ik heb standaar zwarte met de minste bling bling genomen die verkrijgbaar waren ... 13 cm 2 weg niks speciaal dus.
joeltjedinsdag 10 april 2007 @ 16:15
Ik vind het keurig wat je doet!
HaerdenCvrijdag 13 april 2007 @ 19:25
Ik was goed optijd thuis vandaag dus eens flink onderhoud gedaan! Foto's hier onder (de olie aflaten en zo heb ik niet op foto aangezien mijn pollekes te vettig waren voor digitaal foto toestel :-) )

ik had vorige week spare bougies ingedraaid die ik nog had liggen ... nu zitten er volledig nieuwe in, voor zowel olie als luchtfilter heb ik nipparts gekozen ...


bougies en luchtfilter ... vandaag opgehaald dus ...

duidelijker luchtfilter en bougiessleutel

De oude luchtfilter ...

de oude ... en de nieuwe valt het op ...

overzichtje van de propergemaakte blok + bougies

losgedraaid ... duidelijk beeld van hoe de fitting is

de reddende engel ... als deze manier van fittingen niet gebruikt was had ik mijn blok moeten open doen (afgebrokkelde stukjes vorige bougies!

De nieuwe bling bling bougies...

hij start nu echt van de eerste keer en loopt ook veel fijner dan er voor ... wel is het zo dat ik de shocke niet volledig kan in duwen zelfs niet als hij warm is dus ik denk dat de afstelling wel eens moet nagezien worden. Verder draait het als een klokje!

we vorderen
joeltjevrijdag 13 april 2007 @ 20:42
Lijkt op een lucht probleem dan, toch nog eens trachten, maar dan zonder lucht filter.. (niet een lange termijn oplossing he!
MMachvrijdag 13 april 2007 @ 23:54
Mooi karretje, kben best onder de indruk van de staat.
Je hebt je lampen gehaald op de sloop las ik, welke sloop was dat? Ik zoek me al een tijdje suf naar een 'autokerkhof' waar ge dus gewoon kunt rondlopen en dingen uit auto's vijzen enzo.
HaerdenCzaterdag 14 april 2007 @ 08:44
hehehe ik woon in Halen-Loksbergen (belgie) tegen Diest dit is eigenlijk niet zo heel erg ver van de Nederlandse grens (maastricht is 40 minuten rijden denk ik zo) en wij hebben hier dus zo een autokerkhof. Trickels noemt dat naast de staatsbaan. Laat het me zo zeggen het zijn speciale mensen ... maar wel sympathiek hoor :-) je gaat gewoon rondkijken en dan als je iets gevonden hebt kom je een prijs overeen! Hij heeft ook altijd een paar wagens staan die binnen komen voor de sloop maar die eigenlijk nog te goed zijn om te slopen. Die staan dan in hangaartje en showroom die heel erg jaren 80 aandoet. Betaal je de prijs die er op staat ... heb je geen slechte koop gedaan en geen goeie als je naar hem toe gaat en de helft biedt ... en wat negotieerd kan je er echt wel goede koopjes doen! Nu japanse wagens ga je niet snel in zijn showroom vinden ... dat is zowieso een probleem want de meeste gaan direct naar Afrika :-) dus je moet er dan echt snel bij zijn ... nu echt rotte staan er wel en voor onderdelen dus ideaal.

Er is ook een recupe in Smeermaas- Lanaken vlak tegen maastricht. http://www.ummels.be dit is wel een totaal ander concept... hier ligt alles al gedemonteerd in rekken vooral Jappanners ... voor alle onderdelen die ik er gehaald heb ... 50 euro per onderdeel :-) die hebben vaste prijs of zo.

Hij heeft tevens een pak plaatwerk staan!