Team van de Maand, December 2006: Jonks / Fc Der Freddy (209000)
1. Achtergrond.Op Fok! en andere plaatsen op internet is mijn Nick Jonks. Een nickname die ik aangemeten heb toen ik kwam studeren in Enschede. Het huis waar ik kwam 'kamerzoeken' bestond uit 20-ig'ers terwijl ik op dat moment nog 16 was. Een maand later was ik wel 17 natuurlijk maar het babydons was er niet minder om. Vandaar dat mijn bijnaam direct 'jonkie' was. Makkelijk te verbasteren naar Jonks. Inmiddels ben ik 5e jaars student TBK en bezig met een jaartje minorstage en bacheloropdracht.
2. Het begin.Een projectgroepgenootje, Fc Schneiderweisse is zijn HT-team, zat tijdens het project te bieden op een paar jonge spitsen. In het begin leidde dat natuurlijk ontzettend af, maar nadat we wat tekst en uitleg hadden gekregen (hij kocht jonge spitsen van 17 / 18 in met redelijk scoren en matig passen voor een bedrag onder de 60k) werd ik ook wel enthousiast om het eens te gaan proberen. Vandaar dat ik mijn team heb aangevraagd. In eerste instantie in België omdat ik het wachtlijst systeem van 3-maanden (dat is nu anders, gelukkig) maar onzin vond. Mijn team daar Fc CideStyle begon in de VIII met een behoorlijk actieve groep. Helaas werd ik al na 6 weken gesnapt en moest ik per E-mail vertellen waarom ik in België speelde en vanuit NL inlogde.
Helaas, pindakaas, tijd voor een nieuw begin. Die her-start was super. Begin Oktober 2004 kreeg ik éindelijk dan toch mijn team in Nederland, Fc Der Freddy. Meteen de oudjes eruit en op advies van Grumpey een aantal 18 jarigen gekocht. Mijn team kwam terecht in de VIII waar ik een ander team overnam i.p.v. de voor die tijd gebruikelijke IX waar ook joralf en komrad terecht kwamen. Met een plan gericht op trainen en geld (direct redelijk coach en zo snel mogelijk def trainees) lukte het het eerste seizoen niet om 1e te worden van mijn VIII. De 2e plaats gaf gelukkig / helaas ook recht op promotie, vandaar dat mijn team als een nog ongeboren baby begon aan een opmars opwaarts.
3. Teamnaam.Fc Der Freddy, tja het waarom. Mijn zaalvoetbalteam bestaande uit studievrienden noemen zich al jaren Die Freddy's gebasseerd op iets uit Jiskefet. Ik vond de naam wel grappig en heb daarom een kleine spin-off gemaakt, die freddy's -> der freddy. Mede een kleine knipoog naar de freggles.
4. Prestaties.Tja ik heb zat blunders gemaakt, keertje een 0 teveel typen bij het bieden 40 000 -> 400 000, keertje opstelling vergeten, dat soort dingen. Ook een keer gespeeld met 4 centrale defs.
Maar over de eerste 5 seizoenen die ik heb gespeeld heb ik vooral steeds het gevoel gehad dat het zonder al te veel moeite allemaal wat efficiënter had gekund. En dan bedoel ik gewoon alle kleinigheidjes die van het optimaal afwijken. Toen had ik er nog veel tijd en zin in en was de handelsmarkt prima (zeker in mijn eerste seizoen) als ik toen had geweten wat ik nu weet....
Qua positieve prestaties,
Ik ben redelijk vaak kampioen geworden met 5-3-2. Om precies te zijn 4 keer in de eerste 6 seizoenen. De andere 2 seizoenen eindigde ik 2e (eerste seizoen) en 3e (eerste seizoen in de VI) voor mijn gevoel als gevolg van de valse start (binnen 3 maanden naar de VII geslingerd worden). Afgelopen seizoen heb ik SP getraind en ben ik 12e ronde van de beker gekomen waar ik met een wrange nasmaak in de verlenging naar huis gestuurd werd. Vorig seizoen heb ik op papier de beste prestaties geleverd 350+ hatstats, mythical middenveld, ronde 12, kampioen in IV met ruime afstand. Toch leverde dat allemaal minder voldoening dan kampioen worden in de VI of V met 10 verdedigers achter in
Andere prestaties die het vermelden waard zijn zal ik even opsommen:
Na het aanstellen van Michael Funcke (excellent trainer met goed leiderschap) heb ik 5 spelers hun u20 in getraind, vond ik zelf erg leuk om te doen. Funcke heeft daarna 13 maanden (!!) zijn goed leiderschap gehouden, niet mijn prestatie maar wel opmerkelijk
![]()
Inmiddels in 7 seizoenen 5x kampioen en spelende in de III waar ik de openingswedstrijd gewonnen heb. Op de HT-markt heb ik allerlei manieren voor winst proberen te vinden, het skilltraden, korte-termijn traden en klaverjassen allemaal niet helemaal zonder effect. Op dit moment is mijn team over de piek heen maar de stats niet minder leuk. Totale Team TSI is 881 440 en daarnaast is de bankrekening gevuld met op 100k na 28mln ¤
5. Ideologie.Afwisselend op de tegenstander. Er is niet 1 ideale strategie en aan dit topic heb ik ook al veeeel posts gewend. In HT-nederland waar managers vaak niet heel actief inspelen op andere teams en anders maar in geringe mate (keertje kant wisselen, keertje counter, keertje press) werkt het erg goed om gewoon all offensive te spelen. Een waardeloze tactiek maar maakt heel efficiënt gebruik van het feit dat bijna iedereen maar met 3 verdedigers speelt (3-4-3 / 3-5-2) en dat je daardoor eenvoudig aan de vuistregel, win 2 linies, kan voldoen.
4-4-2 en 5-4-1 zijn in mijn ogen ook erg sterke opstellingen maar daar geldt wel voor dat je goede spelers nodig hebt, PM-wingers, Offensive WB's, FTW's
6. Toekomst.Gewoon, het hoogst haalbare. De lol en de echte uitdaging is er inmiddels een beetje af, daardoor heb ik me neergelegd bij het idee dat ik mijn geld toch een keer moet opbranden. Als Airwavers dit jaar niet zo belachelijk over-the-top had uitgepakt met zijn internationals had ik zeker versterkingen gehaald om de kwartfinale te winnen. Op dit moment wil ik doorstoten naar de II en dan daar binnen 2 seizoenen ook uit wegpromoveren voor de finale.
7. Verandering.Een heleboel maar mijn geheugen laat me in de steek. Wat mij betreft doen ze er veel meer hun best voor om geld minder belangrijk te maken. Begin dus met de salaris-prestatie druk te verlagen. De V en hoger bestaat uit zo'n 2k teams, op een land dat 70k teams heeft is dat een idioot laag percentage wat mag concurreren om de eerste 5(!) divisies. Voer een betere sponsorregeling in en maak de divisies in de top tenminste 2x zo breed zodat promoveren geen straf maar een beloning is.
Verder moet er nog veel gebeuren aan het publiek dat komt naar wedstrijden zelfs als je alles wint kun je er niet op rekenen dat je in je 7 thuiswedstrijden over de 16 weken van een seizoen iedere wedstrijd goede bezoekers haalt. Daarnaast, de transfercompare drastisch verbeteren of weg ermee, op dit moment werkt het een heel irritante waas van newbish-ness over de transfermarkt. En waar mensen fouten maken zijn er wolven die er van profiteren, dam dat een beetje in. Eventueel ook door de skills decimaal inzichtelijk te maken en een random in het effect van training in te bouwen. Daardoor hou je het onvoorspelbare van een pop en neem je een hoop druk van de markt weg door skilltraders die een overschot aan lage spelers produceren.
8. Eigen inbreng.Uhm.. Ja
![]()
In mijn hattrick beslissingen heb ik vaak terug gegrepen op advies van Refused en / of Grumpey. Refused met name aangaande tactiek en opstellingen (2nd opinion voor het lezen van de tegenstander) en Grumpey heeft me natuurlijk het vak van handelen in defs geleerd
![]()
Samen met Qyn en Grumps zoeken naar de beste trades op de markt
![]()
Thanks guys, thanks fok!
Hattrick for the win!