volgens mij is de sluitertijd bij beide toestellen gewoon aan te passen..quote:Op zaterdag 6 januari 2007 02:05 schreef Staafje het volgende:
Ik wil mijn eerst digitale camera aanschaffen, en na wat research was mijn oog gevallen op de Canon Powershot A540. Goede verhalen over gehoord en gelezen, goede prijs (mijn budget ligt zo rond de 200-250 euro). Gewoon voor wat standaardfototjes, vakantie- en feestkiekjes je kent het wel. En misschien ook nog eens wat natuurfoto's en gebouwen e.d.
Maar toen ik bij de Dixons winkel was begon die verkoper een heel verhaal te lullen over de Casio EX Z-70 dattie beter was enzo.
De Casio EX Z-70 heeft blijkbaar minder snel bewogen foto's wat de A540 wel schijnt te hebben.
Met de Z-70 kan je foto's van heel dichtbij nemen (van een tekst ofzo, maarja dit zal ik toch niet doen).
De sluitertijd is langer bij de Canon. Zoiets zei de verkoper althans, ik ben niet zo'n camera prof.
Kortom wie kan mij een goed advies geven of het verschil uitleggen tussen deze camera's. Hopelijk kan ik zo een goede keus maken bij het aanschaffen van een fotocamera.
Bij voorbaat dank.
De kitlenzen van zowel de Canon en Nikon zijn even goed als slecht. Vooral als je beginnend fotograaf/fotografin bent, kan je beter eerst gevoel gaan krijgen voor de camera. Pas als je zeker van je zelf bent, kan je eens gaan orienteren op de lenzen markt. Dat is veel verstandiger. De kitlens van mijn Canon 300D heb ik zelfs tot afgelopen oktober gebruikt en toen pas vervangen voor een dure L-lens. Dus ongeveer vanaf halfverwege 2004 tot okt 2006 gebruik gemaakt van die lens. ZO slecht is ie niet.quote:Op zaterdag 6 januari 2007 10:28 schreef Asics het volgende:
Ik twijfel nog tussen een Canon EOS 400d kit en een Nikon D70 kit. Welke zou je mij aanraden en waarom? Mijn eigen voorkeur gaat uit naar de Canon om dat deze dat ingebouwde stof verwijderings-dinges heeft. Maar in een review lees ik dat de bijgeleverde lens een beetje crappy is. Dan toch maar de D70? Thanks!
Serieus ja? ik wist niet da die een stofverwijderingssysteem had?quote:Op zaterdag 6 januari 2007 10:28 schreef Asics het volgende:
Ik twijfel nog tussen een Canon EOS 400d kit en een Nikon D70 kit. Welke zou je mij aanraden en waarom? Mijn eigen voorkeur gaat uit naar de Canon om dat deze dat ingebouwde stof verwijderings-dinges heeft. Maar in een review lees ik dat de bijgeleverde lens een beetje crappy is. Dan toch maar de D70? Thanks!
Tja hij liep maar te lullen dat je bij de Canon sneller 'bewegende' foto's hebt en bij de Casio veel minder.quote:Op zaterdag 6 januari 2007 09:53 schreef ..zapper het volgende:
Bovendien heeft die Canon diafragma voorkeuze en sluitertijd voorkeuze en een maximale sluitertijd van 15 seconden tov 4 seconden bij de Casio, de snelste sluitertijd is gelijk, terwijl de Canon ook nog een groter diafragma heeft (1/2.5 tov 1/3.1) en volgens mij is CMOS lichtgevoeliger dan CCD, dus volgens mij heeft die verkoper er geen kaas van gegeten, die Canon is echt wel superieur bij weinig licht en veel beweging enzo.
Andere pluspunten van de Canon zijn een iets groter lens bereik en het AF systeem.
Naar zo'n verkoper zou ik niet al te veel luisterenquote:Op zaterdag 6 januari 2007 13:00 schreef Staafje het volgende:
[..]
Tja hij liep maar te lullen dat je bij de Canon sneller 'bewegende' foto's hebt en bij de Casio veel minder.
Hij zei dat je scherp foto's kon maken van tekst van 10cm afstand, maar hij ging demonsteren en hij kreeg het helemaal niet scherp gesteld :S Toen zei tie dat z'n collega de instellingen had veranderd en even later dacht ie toch dat de camera op de grond was gevallen dat ie daarom niet meer scherp kon stellen op korte afstand. Vaag gedoe maarja.
Wat de verkoper ook als pluspunt vond is dat er bij de Casio een adapter zit die je gewoon op kan laden en dat je daar dan ong. 200 foto's mee kan maken voor dat ie leeg is. Bij de Canon moest je volgens hem weer een aparte oplader met een speciaal merk batterijen kopen wat ook weer ¤40,- zou kosten. En dan was ie na 50 foto's alweer leeg.
Ik dacht echt wtf ik moet toch zelf weten welke aa batterijen ik er in stop, en opladers heb ik ook al genoeg.
Misschien kan iemand mij vertellen of dat dan echt nodig is :S
In ieder geval allemaal bedankt voor de informatie en hulp!
ooops, over het hoofd gezienquote:Op zondag 31 december 2006 18:56 schreef Koenijntje het volgende:
[..]
Hoihoi
Ja iddZo dacht ik dus ook al
Van mij mag je mee hoor =) Maak wel ruimte in mn koffers.
Ik ga 5 maanden en zal verblijven in een hotel of appartement als t goed is.
Wil er geen 3000 euro aan uitgeven eigenlijk. 200 vind ik wel een mooi bedrag als max
Op het gebied van accu of penlite zat ik ook hetzelfde te denken. Wat als er even geen stopcontact in de buurt zit, ben je wel bij de aap gelogeerd
Tnx alvast! (beetje late reply, maar drukke tijd nu he)
Allereerst: wat is je ervaring met fotografie? Heb je enig idee wat het inhoudt, een 50mm lens? Het is een geweldige lens (ik heb de 1.8 versie, en die is ook heel goed), maar als allround lens zou ik het niet doen. Het is een lens die vooral heel fijn is voor portretten, maar bijvoorbeeld in gebouwen heb je er veel minder aan omdat hij weinig groothoek heeft (het interieur van een kerk bijvoorbeeld krijg je er maar moeilijk mee op de plaat).quote:Op maandag 8 januari 2007 15:33 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Wat voor allround lens zou ik dan moeten nemen, liefst wel een diafragma van 2.4 ofzo... (Ik heb een hekel aan flitsen)
Owja ik wilde gewoon de body kopen dus zonder kitlens...
En waarom een 1.4 en niet een 1.8, omdat de 1.4 veel steviger schijnt te zijn en de reviews zijn er lovender over (schrijf ik dat goed?)
Dat is waar, ik ben ook helemaal in mijn nopjes met mijn primes en gebruik ze nu meer dan mijn zoomlenzen. Maar alleen een 50mm lijkt me dan weer erg aan de krappe kant..quote:Op maandag 8 januari 2007 15:54 schreef ultra_ivo het volgende:
Een zoomlens hoeft niet persé. Hele generaties fotografen zijn opgegroeid met een setje van 3 lenzen, een 28mm, een 50mm en een 135mm. Dat was jarenlang de standaardset. Omgerekend naar nu zou dat 20-35-85mm zijn. Ook een prima setje. Een alternatieve set was toendertijd 35-50-100mm. Zo'n set heb ik jarenlang als vaste reisset gebruikt. Weer omgerekend naar nu zou dat zijn 24-35-65mm. OK, zo'n setje kost nu meer dan een zoomlens omdat de zoomlenzen gebruikelijker zijn. Maar met de 2-lenzen combi 28 en 50mm kom je ook heel ver. Het is anders dan gebruikelijk maar zeker niet fout, integendeel, als het je ligt is het zelfs een betere combi.
Ik denk dat die Canon S3 zeker voldoende is de komende tijd. 400 a 500 euro is niet veel voor een dSLR met lens: je moet ook nog accessoires hebben! Dus waar wilde je die dSLR vandaan gaan halen?quote:Op maandag 8 januari 2007 21:31 schreef mmikie het volgende:
Hallo alle,
Zoals (+/-) 20% van de mensen in dit topic ben ik op zoek naar een camera.
Formaat: SLR-like / D-SLR Body
Doel: tot op heden familie, feestjes, vakanties maar op zoek naar meer dingen....
Fotograaf: Beginnend, maar zeker bereid om een boekje te lezen. Ben wel het persoon wat de eerste 10 stappen aan het 'handje' meegenomen moet worden om daarna zelf het wiel 23x uit te vinden
Huidige camera: Powershot A40![]()
![]()
Welke camera’s twijfel je over: Canon PowerShot S3 IS of toch een D-SLR Body + kit
Budget: +/- 400 a 500 euro
Bijzonderheden: Heb nu een Canon a40 - 2.1 megapixel - maar dat ding heeft zijn beste tijd wel gehad. Ik wil mij meer gaan
verdiepen in forografie. Dan gaat het wel meer om actie shots dan stijfe familieportretten. Maar gebouwen en dergelijke vind ik juist wel weer cool.
Na ongeveer elk type camera wat ik in welk topic dan ook tegen ben gekomen op google heb ik gevoerd; weet ik op dit moment niet wat ik op mijn shortlist moet gaan zetten.![]()
De Canon PowerShot S3 IS lijkt mij een interresant toestel maar is die 6 megapixel nog voldoende om eventueel 3 a 4 jaar meer door te kunnen.![]()
Anyway ik hoop hier wat practische tips te kunnen krijgen met criteria of eventueel goede camera's voor een beginnende fotograaf (in aantocht).
Alvast bedankt!
gr,
michel![]()
Is het ook, maar als je perse één vast brandpunt moet kiezen is het geen slechte keus. Cartier-Bresson bijvoorbeeld deed er bijna alles mee. 50mm lenzen worden ook wel standaardlens genoemd omdat hun beeldhoek bijna gelijk is aan die van het menselijk oog (45mm). Maar inderdaad, voor gebouwen en groepsfoto's is het niet groothoek genoeg en voor portretten zit het er ook net naast (70-90mm is beter om natuurlijke verhoudingen te krijgen, dus geen dikke neuzen e.d.).quote:Op maandag 8 januari 2007 15:57 schreef Elefes het volgende:
Maar alleen een 50mm lijkt me dan weer erg aan de krappe kant..
Ohh ja misschien wel aardig om te zeggen; mijn gestelde wordt altijd wel overschreven. Ik wilde een maand of 4 geleden een nieuwe pc kopen budget 800 euro het werd het dubbelenquote:Op maandag 8 januari 2007 21:58 schreef Elefes het volgende:
[..]
Ik denk dat die Canon S3 zeker voldoende is de komende tijd. 400 a 500 euro is niet veel voor een dSLR met lens: je moet ook nog accessoires hebben! Dus waar wilde je die dSLR vandaan gaan halen?
Ga ik doen...quote:Op maandag 8 januari 2007 21:58 schreef Elefes het volgende:
Maar orienteer je wel goed, er zijn er natuurlijk meer die aan de eisen voldoen.
Meer uitgeven is niet zo'n probleemquote:Op dinsdag 9 januari 2007 08:49 schreef mmikie het volgende:
[..]
Ohh ja misschien wel aardig om te zeggen; mijn gestelde wordt altijd wel overschreven. Ik wilde een maand of 4 geleden een nieuwe pc kopen budget 800 euro het werd het dubbelen
Ik geloof dat de Canon Powershot A710 IS ook wel leuk is. En ook bijvoorbeeld de Fuji Finepix S9600 en/of 5600 zijn camera's met heel veel opties/mogelijkheden. Op www.dpreview.com kun je zoeken op voorkeuren, dat kan erg nuttig zijnquote:[..]
Ga ik doen...Nog enige voorbeelden? Wat mij vooral bevalt is de 12x zoom. Ik heb het toestel nog niet in de hand gehad dus weet niet of het wel lekker in de hand ligt.
Hoe zit het eigenlijk met eventuele extra lenzen die aan te schaffen zijn voor de S3, zijn deze in de toekomst dan nog te gebruiken voor een eventuele dSLR?
Alvast bedankt!
gr,
Michel
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |