quote:asg baloe
Rotterdam
233 Gepost op 14 november 2005 - 12:01:33
--------------------------------------------------------------------------------
Natres (nationale reserve)is meer de tussen stap tussen leger
en scouting
vrijwillig
staat toch ook op dezelfde site?quote:Op zondag 10 december 2006 01:24 schreef Maverick_tfd het volgende:
Ik kwam laatst op de natres website en het leek me an sich wel interessant om naast mn studie te doen, ik ben alleen op zoek naar ervaringen.
Zijn er hier mensen die bij de natres zijn of zijn geweest? Zo ja, hoe was de opleiding, hoe zijn de verdere trainingen, hoe bevalt het in het algemeen en wat voor salaris/onkostenvergoeding krijg je?
Weet trouwens niet of dit het goede subforum is maar anders wordt ie wel verplaatst
enquote:Als je interesse hebt in een functie als Natresmilitair, wordt geadviseerd eerst contact met je werkgever op te nemen. Inzetbaarheid is alleen mogelijk met medewerking en medeweten van je werkgever. Dit in verband met opleiding, training en daadwerkelijke inzet van reservisten.
Met werkgevers worden door Defensie geen overeenkomsten of contracten afgesloten in de zin van schadeloosstelling of vergoedingen. Wel kunnen afspraken gemaakt worden omtrent de mate en duur van inzetbaarheid. Zowel de medewerking van uw werkgever als van uzelf is op vrijwillige basis.
Medewerking verlenen kan ook voor je werkgever interessant zijn. Je doet namelijk (praktijk)ervaring en kennis op die ook in het bedrijfsleven van pas kan komen. De tijd die je werkgever aan je beschikbaar stelt kan op later termijn van meerwaarde zijn voor zijn bedrijf en je functioneren.
enquote:Ondanks dat er geldt vrijwillig maar niet vrijblijvend, is een tentamen een gedegen reden om voor een keertje afwezig te zijn. Daarnaast is ongeveer één doordeweekse avond in de maand ook geen probleem. Wat betreft geld staat het ongeveer gelijk aan mijn bijbaantje en omdat ik een jaar van te voren al aan mijn baas kan vertellen welke zaterdagen ik er niet kan zijn, is dat geen enkel probleem.
quote:Ontvang je een vergoeding als reservist?
Als je opkomt als reservist, krijg je daarvoor salaris. De hoogte daarvan hangt af van je rang en de tijd die je al dient. Actieve-(inclusief Natres) en afroepreservisten krijgen verder een opkomsttoelage voor elke dag dat zij opgekomen zijn. Deze toelage is bedoeld als afkoop van je pensioenopbouw. Een afroepreservist krijgt bovendien nog een beschikbaarheidstoelage. Dit is een geldbedrag dat defensie uitkeert zodra de reservist en defensie hebben afgesproken dat de reservist uiterlijk een jaar beschikbaar is om te worden uitgezonden. Als je buiten defensie veel meer verdient dan als afroepreservist, is het soms mogelijk dat defensie (een deel van) het verschil bijlegt. Dit is de arbeidsmarkttoeslag. Als je oefent op een zaterdag, een zondag of een feestdag, kun je nog een extra vergoeding krijgen, bovenop het salaris en de hierboven beschreven toelagen
Dat is geen probleem. Als het echt niet anders kan door studie kan je gewoon vroegtijdig stoppen en daar is best begrip voor aangezien de stelregel zo is dat het burgerleven voorrang heeft.quote:Op zondag 10 december 2006 13:06 schreef Golradir het volgende:
Het probleem is dat je er direct vier jaar aan vast zit. Dan is mijn studie al lang voorbij en wil ik misschien wel naar het buitenland.
Tja, maar om nou als natuurkundige soldaatje te gaan spelen is ook wel weer een beetje jammer. Was ik maar wat dommer geweest. Ach, andere hobby zoeken.quote:
Hoezo?quote:Op maandag 11 december 2006 23:38 schreef Golradir het volgende:
[..]
Tja, maar om nou als natuurkundige soldaatje te gaan spelen is ook wel weer een beetje jammer. Was ik maar wat dommer geweest. Ach, andere hobby zoeken.
Minimaal een half jaar wachten of je moet geluk hebben en in een deel van NL wonen waar ze een tekort aan personeel hebben maar dat komt geloof ik bij geen enkele companie voor. Maar ik vond dat het zeker wel waard als je ziet hoe ontzettend leuk en leerzaam je opleiding is. Ik heb toch wel geleerd dat je grenzen een stuk verder liggen dan je zou denken en dat sommige mensen onder stres hele andere mensen worden.quote:Op zondag 10 december 2006 14:28 schreef Koewam het volgende:
Half jaar wachten? shit. Hoeveel verdien je speedrock?
Zo groot als je zelf wilt. Je bent aangewezen om het Nederlands grondgebied te verdedigen en niet om in Irak o.i.d. te gaan spelen. Maar mocht je het leuk vinden om op uitzending te gaan dan kan je je daarvoor opgeven op vrijwillige basis. Er zijn trouwens niet heel veel mensen die als Natresser zich uit laten zenden maar het kan dus wel als je dat wilt.quote:Op dinsdag 12 december 2006 11:06 schreef Originele_Naam het volgende:
onvervalste tvp hier
OT: hoe groot is de kans dat je uitgezonden wordt?
Mwah als jij maar 1 avondje komt wel ja, maar op een normale maand is 200 euro wel mogelijk. En besides bij welke baan word je nou betaald om militairtje te spelen en allemaal toffe dingen te gaan doen? Ok er zitten soms ook wel serieuze dingen bij maar dat is ook absoluut leuk om te doen.quote:Op dinsdag 12 december 2006 11:51 schreef Hi_flyer het volgende:
Ja, maar echt een paar tientjes per maand, dus daar moet je het niet voor doen.
Ja zoals eerder verteld.quote:Op dinsdag 12 december 2006 11:48 schreef Originele_Naam het volgende:
En hoe zit het met de vergoeding, krijg je ook betaald?
Herkenbaarquote:Op maandag 11 juni 2007 20:49 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik ben net van baan veranderd, maar ik ben nog steeds aan het denken of ik het zou moeten doen.Ik heb de open avond bezocht en ben een paar weken geleden nog gebeld waar mijn formulieren bleven. (het werd genuanceerder gesteld
)
quote:Op dinsdag 12 juni 2007 11:55 schreef Augustus_Thijs het volgende:
Ik ben nu 2122, bijna 2223, dus het ljikt mij ook wel een goede tijd om er eens serieus over te gaan nadenken:).
voor de voorlichting maakt het geen hol uitquote:Op dinsdag 12 juni 2007 14:08 schreef Augustus_Thijs het volgende:
IK heb me gister al even aangemeld voor 'n voorlichting..
maar maakt het uit dat je die voorlichting ergens anders dan de meest dichtbijzijnde plaats bezoekt? ik woon (nu) namelijk dichtbij amsterdam, maar de eerstvolgende voorlichitng daar is pas eind november. Ik heb me nu ingeschreven voor eentje eind deze maand in den haag, dat komt me beter uit
Het is voor mij iets langer geleden, maar volgens mij kloppen deze cijfers redelijk inderdaad. Je kunt zelf enigszins je inkomen bepalen door je overal voor aan te melden, maar ik zou het voornamelijk doen omdat het gewoon leuk is en niet voor het geld.quote:Op donderdag 14 juni 2007 16:26 schreef Koewam het volgende:
Mwa, goed betaald? 27 Euro per halve dag (=4 uur), 60 Euro per hele dag (=8 uur), in het weekend een toeslag van 50 Euro of zo... en reiskostenvergoeding 19 cent per kilometer.
Althans zo dacht ik dat het was (presentatie is ook al een half jaar geleden)
quote:Op maandag 19 mei 2008 13:42 schreef Amoebe_Boy het volgende:
* Amoebe_Boy gaat er ook bij.. Iemand ervaringen met de Natres omgeving Amsterdam?
Ik weet niet precies wat voor Maastricht de dichtstbijzijnde opkomstlocatie is; meestal zit er wel een eenheid van de Natres op de dichtstbijzijnde kazerne/basis. Dat is vermoedelijk Weert of Oirschot (30 Natresbataljon).quote:Ik woon in Maastricht,en zou dan neem ik aan naar oirschot moeten reizen? Krijgt men dit vergoed?
Kosten is geen probleem, want dat wordt allemaal vergoed. Wat je vanuit praktisch oogpunt wel even in de gaten kunt houden, is dat je af en toe redelijk wat uitrusting nodig hebt. Dan is het wel handig om er met de auto heen te reizen. Met de trein/bus krijg je ongetwijfeld ruzie met je tas(sen).quote:Zou iemand mij aanraden om de natres in te gaan als ik 1 uur moet reizen ernaartoe(heb er zelf geen probleem mee)? En dan doel ik op de kosten.
Het is over het algemeen een mix van "alle" leeftijden. Dat betekent dat het varieert van 18/19 tot 58 jaar.quote:De mensen die bij de natress gaan,zijn dat allemaal de ietwat ouderen,of komen er ook 18/19/20/21 jarigen in voor?
Als je de AMO hebt gehaald, ga je verder bij je eigen peloton. Dan ben je feitelijk volwaardig militair.quote:Stel,ik meld me aan. Dan moet je eerst 2 weken AMO doen. En als je die hebt gehaald wat dan?
2 avonden en 1 zaterdag per maand gemiddeld aan ingeroosterde oefenmomenten, plus enkele meerdaagse oefeningen (vaak van vrijdagavond tot zaterdagavond). Daarnaast zijn er nog af en toe extra mogelijkheden om extra op te komen, bv. prinsjesdag, 4 mei, oefenvijand, etc.quote:Voor de natressers hier,hoeveel dagen moeten jullie opkomen dagen bij trainingen etc in de maand? (Gemiddeld)
Civiele werkgever/studie gaat in principe altijd voor. Een keer niet aanwezig zijn met een geldige reden is dus geen probleem. Het wordt problematisch zodra je structureel de oefenmomenten mist (of bv. alleen de "leuke" activiteiten meepikt).quote:En wat als je een keer niet kunt komen opdagen?
Door de week in principe alleen 's avonds, van circa 19.30 tot 23.30. Zaterdags is het vaak een beetje afhankelijk van de activiteit, maar dan is het wel een hele dag. Plus daarbij eventuele weekendoefeningen (vrijdagavond tot zaterdagavond) en eventueel extra activiteiten waarvan de tijd wisselt.quote:Zijn dit dagen van 8 tot 5? Is dit doordeweeks,savonds,weekends?
Inclusief toelagen gok ik zo'n beetje 25-30 euro per avond en 70-80 euro per zaterdag. Weekendoefeningen en andere activiteiten kunnen variëren.quote:En wat als jullie die gemiddelde dagen komen opdagen,wat krijgen jullie dan ongeveer voor een vergoeding?
1. Vandaag aanwezig geweest bij de beëdiging van 40 Natresbat in Didam, ceremoniële activiteit;quote:Beschrijf eens wat je de afgelopen 2x hebt gedaan,toen je moest trainen
Als je "gewoon" goed functioneert, wordt het contract normaal gesproken verlengd, afhankelijk van je eigen keuze voor 1, 2 of 4 jaar.quote:Wat gebeurd er na 4 jaar als je contract is afgelopen? (dacht toch 4 jaar??)
Dat kan voorkomen, wanneer je werkgever/school/instelling volledig oneens is met het "fenomeen" reservist. Spreek desnoods met je chef/decaan/studieadviseur een keer je voornemen door en vraag of zij er problemen mee hebben. Ze kunnen niet verbieden dat je bij de Natres zit en vaak gaat het ook wel goed, maar er zijn collega's die behoorlijk problemen hebben of hebben gehad.quote:Hebben jullie weleens problemen gehad met je werk omdat je naar een training moest gaan?
Let wel: je dient sowieso een voorlichtingsavond te volgen; laat je niet teveel leiden door reacties van anderen. Ga naar de voorlichting, vraag om een meeloopavond/dag en je kunt met eigen ogen zien hoe het er aan toe gaat. Houd rekening met ongeveer een half jaar doorlooptijd tussen het moment van sollicitatie en je AMO.quote:Voor iemand die de moeite wilt doen om mijn vragen te beantwoorden: Bedankt
Mijn ervaring is dat studie over het algemeen prima te combineren is met de Natres. Misschien dat je wat moet improviseren zodra je op stage/afstuderen gaat, maar daar is altijd een oplossing voor.quote:EDIT: Ik doe nu een opleiding,2 de jaar,moet hierna nog 2 jaar. Valt dit te combineren met de natress,of zou ik beter kunnen wachten tot ik klaar met de opleiding ben??
Er zitten wel een aantal vrouwen bij, ik gok zo 1 op de 20. In onze compagnie zijn deze wel allemaal 30+.quote:Op maandag 21 juli 2008 22:08 schreef roommm-y het volgende:
Heyhey!
Ik heb een vraagje over het aandeel vrouwen binnen de natres. Zijn er veel vrouwen, hoe oud zijn die dan en zitten er veel vrouwelijke studenten bij? k zou dit graag willen weten want zit er over na te denken om bij de natres te gaan. Ik ben zelf 21 jaar en studeer nog. Greetzz!
bril krijg je van de baasquote:Op woensdag 19 maart 2008 20:56 schreef Beach het volgende:
Ik zit er ook over te denken.
(damn wat een topickick![]()
)
Maar een vraagje: ik heb lenzen en geen bril.
Moet ik voor de natres een bril aan schaffen?
Ook voor die keuring; ik las dat je minimaal 12 uur vantevoren geen lenzen mag dragen.
Ernaartoe gaan wordt dus een probleem omdat ik dan geen hol zie met L -5.5 R -5
je mag toch ook lenzen dragen? bij ons was het iig toegestaan. Tis alleen lastig in het veld, je kunt ze niet uit doen of schoonmaken etc.quote:Op zondag 2 november 2008 12:38 schreef Esses het volgende:
je kunt een beetje vals spelen hoorbij mij toen der tijd was er ook een jongen die zijn lenzen gewoon nog in had.
Nee, alleen actief dienende militairen.quote:Op maandag 10 november 2008 13:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik vraag me eigenlijk af of je ook echt uitgezonden kan worden net als in de VS
Als je wil zit die mogelijkheid er wel in... Alleen wordt die mogelijkheid niet zo vaak gebruiktquote:Op maandag 10 november 2008 13:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik vraag me eigenlijk af of je ook echt uitgezonden kan worden net als in de VS
Het komt voor dat reservisten zich vrijwillig kunnen aanmelden. (in Irak zijn een klein aantal reservisten actief geweest)quote:Op maandag 10 november 2008 15:10 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Nee, alleen actief dienende militairen.
iemand ?quote:Op zondag 9 november 2008 17:24 schreef Hijacking het volgende:
Mocht je toch eerder willen stoppen dan die 4 jaar wat zijn dan de gevolgen ?
ik bedoelde dus onvrijwilligquote:Op maandag 10 november 2008 16:00 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Het komt voor dat reservisten zich vrijwillig kunnen aanmelden. (in Irak zijn een klein aantal reservisten actief geweest)
Dat begreep ik, naja ze WORDEN dus NIET uitgezonden, en als ze WILLEN dat kunnen ze op uitzending GAAN.quote:Op maandag 10 november 2008 18:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ik bedoelde dus onvrijwillig
Ik ookquote:Op zondag 2 november 2008 23:50 schreef JaFFe het volgende:
Ik mag 8 december aantreden op amo. En 14 november mn spullen ophalen.
dan kun je gewoon soliciteren naar een beroeps functie, de kans dat je opnieuw een opleiding geheel of gedeeltelijk over moet doen is dr wel ja.quote:Op maandag 10 november 2008 15:08 schreef JeffreyXL het volgende:
Stel je gaat naast je studie bij de natres en ambieerd na je studie wellicht een functie als beroeps militair. Hoe zou dit dan precies in zijn werk gaan? Is dit verstandig? Moet je dan als nog de gehele opleiding doen of krijg je wat uitstel omdat je al over wat vaardigheden beschikt?
en tijdens je eerste bivak mag je al die zooi (exc. DT) mee het bos in nemenquote:Op vrijdag 14 november 2008 17:20 schreef JaFFe het volgende:
Vandaag even mn spullen gehaald maar wat een hoop zooi is dat. Kom er net ook achter dat mn nette schoenen helemaal niet passen., lijken me een maat te klein. Iemand een idee of dat te ruilen valt?
Je moet je o zo fijne rugzak, harnas en de rest van je spullen weer inleveren.quote:Op zondag 9 november 2008 17:24 schreef Hijacking het volgende:
Mocht je toch eerder willen stoppen dan die 4 jaar wat zijn dan de gevolgen ?
Als je het minimaal wilt houden ben je meestal 2 keer een avond van 3 uur per keer kwijt en een zaterdag van 0600-1900 kwijt. Dus reken op zo'n 18-20 uur per maand.quote:Op zaterdag 29 november 2008 18:10 schreef StonedKinG het volgende:
Hier ook een geintresseerde in de natres. Wat is nou echt het minimale aantal uren wat je kwijt bent in de maand excl. reistijd? Meer kan ik altijd besteden, maar ben nu redelijk druk met afstuderen, vriendin, 16 u p/w bijbaan, etcMaar hou voor mijn gevoel behoorlijk veel tijd over.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |