abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44170485

Van 7 t/m 10 december aanstaande vindt in de Cruise Terminal in Rotterdam de jaarlijkse Mosconi Cup plaats, waarin Amerika en Europa in 's-Werelds grootste team poolbiljarttoernooi elkaar onderling bevechten. De organisatoren Matchroom Sport (Engeland) en de Koninklijke Nederlandse biljartbond (KNBB) presenteren hierbij de twee selecties van alweer de 13e editie van dit mega-evenement in de speldiscipline 9 ball. Beide selecties bestaan uit twee teams van zes spelers, die tegen elkaar uitkomen in enkel, dubbel en zelfs wedstrijden met 3 spelers aan iedere zijde.

Team Europe

Team USA

De twee teams trekken ten stijde van 7 t/m 10 december in vier dagen vol spetterend poolbiljart, in een evenement dat op televisie uitgezonden wordt op Sky Sports in Engeland, SBS en Sport 1 in Nederland en Fox Net in Amerika.

Team Amerika is wederom verdedigend kampioen in een evenement dat zij de laatste jaren hebben gedomineerd, waaronder een comfortabele overwinning in Las Vegas vorig jaar. Aan Amerikaanse zijde debuteert Mike Davis, die in voorgaande jaren telkens net de selectie niet haalde. Corey Deuel, met een recordaantal van 9 overwinnigen uit 13 wedstrijden in eerdere Mosconi Cup’s over de periode 2000 - 2002 is eveneens van de partij. Archer, Morris en Strickland hebben ontelbare Mosconi Cup records op hun naam staan en zijn de crème de la crème van het Amerikaanse poolbiljarten. Laatste toevoeging aan Amerikaanse zijde is regerend US Open Kampioen John Schmidt.

Aan Europese zijde is de team samenstelling na de vernietigende nederlaag in Las Vegas van vorig jaar helemaal op zijn kop gezet. Alleen Finlands Mika Immonen is hiervan overgebleven. Hij wordt vergezeld door Ralf Souquet (Duitsland), die na 3 jaar lang afwezig te zijn geweest terugkeert naar de Mosconi Cup, en de huidige nummer 1 van Europa Thomas Engert, eveneens uit Duitsland. Amsterdammer Nick van den Berg, die in 2002 met team Europa voor de laatste keer Amerika met 12-9 op de knieëen dwong, is namens Nederland aan Europese zijde geselecteerd. David Alcaide (Spanje) dankt zijn selectie aan goede resultaten op het onlangs in Manila gehouden World Pool Championship. Tot slot debuteert aan Europese zijde Imran Majid uit Engeland door indrukwekkende prestaties in het loodzware Eurotour circuit. Noviteit aan Europese zijde is het voor het allereerst aanstellen van een non-playing teamcaptain. Deze rol is weggelegd voor de Nederlandse poolbiljart bondscoach Johan Ruijsink. Met deze extra Nederlandse inbreng hoopt team Europa definitief de negatieve spiraal van aaneensluitende nederlagen tegen Amerika te kunnen doorbreken.

Dit is alweer de 13e editie van het antwoord van poolbiljart op de Ryder Cup bij golf en de actuele stand is 10-2 in het voordeel van de Amerikanen.

Met slechts een aantal dagen te gaan voordat het evenement begint, belooft dit jaarlijkse Amerika tegen Europa 9 ball toernooi spannender dan ooit te worden. De Amerikanen zijn verdedigend kampioen, maar na enkele bittere nederlagen over de laatste jaren, is het er op of eronder voor Team Europa.

De Wedstrijden
De wedstrijden vinden plaats op:

20.00 uur donderdag 7 december (1 team wedstrijd met alle 6 spelers en 2 wedstrijden met 3 spelers aan iedere zijde)

14.00 uur vrijdag 8 december (3 dubbel partijen)
20.00 uur vrijdag 8 december (3 enkel partijen)

14.00 uur zaterdag 9 december (3 dubbel partijen)
20.00 uur zaterdag 9 december (3 enkel partijen)

14.00 uur zondag 10 december (1 team wedstrijd met alle 6 spelers en 2 wedstrijden met 3 spelers aan iedere zijde)
20.00 uur zondag 10 december (6 enkel partijen)

De Locatie
De Mosconi Cup 2006 wordt heel toepasselijk gehouden in de historische Cruise Terminal, Wilhelminakade 699, 3072 AP in Rotterdam.

Van 1873 tot 1970 maakte de Cruise Terminal onderdeel uit van de succesvolle Holland-Amerika lijn. Stoomboten met namen die iedereen kent, zoals “De Rotterdam”,” De nieuw Amsterdam” en ”De Statendam”, vervoerden honderdduizenden passagies van Rotterdam naar New York. Een meer toepasselijke locatie, waarin Amerika en Europa elkaar in de Mosconi Cup treffen, kan moeilijk gevonden worden.

Uitzendschema SBS6
Zaterdag 9 december, LIVE vanaf 12.10 uur
Zondag 10 december, LIVE vanaf 14.15 uur en evt. vanaf 23.45 uur.

Mosconi Cup 2006
Poolkrant: Mosconi Cup
pi_44170521
quote:
Poolbiljarten voor het eerst te zien bij SBS 6

Dit weekend voor het eerst te zien bij SBS 6: Poolbiljarten. Op zaterdag 9 en zondag 10 december doet SBS 6 grotendeels live verslag van de strijd om De Mosconi Cup 2006. In het grootste poolbiljarttoernooi voor teams ter wereld strijden Amerika en Europa tegen elkaar. Zes spelers uit vijf verschillende Europese landen strijden tegen zes poolbiljarters van het Amerikaanse continent. De Nederlandse eer wordt verdedigd door de 26-jarige Amsterdammer Nick van den Berg. De Mosconi Cup 2006 wordt dit jaar gespeeld van 7 t/m 10 december in de Cruise Terminal in Rotterdam. Edward van Cuilenborg presenteert op zaterdag 9 december vanaf 12.10 uur en zondagmiddag vanaf 14.15 live deze titanenstrijd. Het commentaar is in handen van Wilco van Schaik en oud-poolbiljarter Alex Lely.

De zes beste spelers uit Europa en Amerika treffen elkaar vanaf a.s. donderdag voor de 13e keer. Team Amerika ging maar liefst tien keer met de overwinning aan de haal, team Europa wist het internationale evenement slechts twee keer te winnen, de laatste keer was in 2002. Ook toen maakte de Nederlander Nick van den Berg deel uit van het keurkorps van de beste zes Europese poolbiljarters. Dit jaar staat Team Europa onder leiding van Johan Ruijsink (bondscoach Nederlandse Poolselectie). Het is aan Team Amerika om dit jaar de vorig jaar in Las Vegas behaalde titel te verdedigen.

De poolbiljarters strijden tegen elkaar in de discipline 9-ball. Ze spelen een tegen een tegen elkaar, maar ook in dubbel en ze spelen zelfs wedstrijden met drie spelers aan iedere zijde. SBS 6 doet zaterdagmiddag 9 december vanaf 12.10 uur en zondagmiddag 10 december vanaf 14.15 uur verslag van De Mosconi Cup 2006. Mocht er op zondagmiddag nog geen beslissing zijn gevallen, dan zendt SBS 6 om ca. 23.45 uur een samenvatting uit van de ontknoping eerder die avond.

Poolbiljarten: De Mosconi Cup 2006
Zaterdag 9 december, LIVE vanaf 12.10 uur
Zondag 10 december, LIVE vanaf 14.15 uur en evt. vanaf 23.45 uur.
pi_44182896
Misschien dat ik zaterdag of zondag ga kijken
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 6 december 2006 @ 02:14:46 #4
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_44183387
netjes dat ze dat naar Nederland hebben weten te halen
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_44184026
quote:
Op woensdag 6 december 2006 02:14 schreef rubbereend het volgende:
netjes dat ze dat naar Nederland hebben weten te halen
Twee jaar geleden was het al in Egmond aan Zee.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 6 december 2006 @ 13:23:53 #6
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_44190945
quote:
Op woensdag 6 december 2006 07:12 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Twee jaar geleden was het al in Egmond aan Zee.
ow, dan heb ik niks gezegd volg het poolen maar half.
DeLuna vindt me dik ;(
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_44221488
Kaarten voor de zondag, wordt leuk .
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_44222726
quote:
Op donderdag 7 december 2006 13:39 schreef Da_Sandman het volgende:
Kaarten voor de zondag zaterdag, wordt leuk .
pi_44224644
Misschien toch maar een poging ondernemen om te gaan kijken.
Wil o.a. de capriolen van Earl toch wel een keer live zien.

Anders iig naar de uitzending kijken.
Sport is de belangrijkste bijzaak in het leven.
pi_44254975
Stand inmiddels 3-2 voor de VS.
  vrijdag 8 december 2006 @ 20:15:47 #11
30919 mitt
Michael Corleone
pi_44260532
Prima dat ze het uitzenden, het is namelijk best een televisiegenieke sport.
Op dinsdag 9 september 2003 13:57 schreef Dr.Daggla het volgende:
[13:57:43] <@Daggla> ik weet ei'k ook niet wie corleone is.. Uit ER ofzo?
pi_44260731
Ik vind er weinig aan . Keertje live gezien, maar ik vond het niet echt heel spectaculair.
pi_44262478
Misschien moet je wat meer van het spelletje begrijpen, dat zal wel wat schelen denk ik... dan moet je wel zo en zo een beetje interesse hebben maar dat ligt aan jezelf natuurlijk...
pi_44262605
.

Ik heb meer met snooker. En het spelletje is niet zo heel moeilijk hoor .
pi_44262911
Ja ik ben begonnen met snooker, en ik dacht ook altijd van dat pool makkelijk was

Het enigste wat moeilijker is bij snooker is het potten. Positiespel en taktiek is bij pool stukken moeilijker.
pi_44262962
En ik ken in de omgeving wel redelijk wat snookerspelers die 80+ schieten, maar een pooltoernooitje weten ze niet te winnen. Dan zijn de doorgewinterde poolers toch net een tikkie beter.
pi_44262999
't is volgens mij wel makkelijker om van snooker naar pool te switchen dan andersom...
  Moderator / Redactie Sport / Weblog zaterdag 9 december 2006 @ 11:38:00 #18
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_44271944
goooo Europa
DeLuna vindt me dik ;(
pi_44272624
Nu dus op SBS 6
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_44273954
Leuk dat het op tv is
Tijden gaan voorbij, maar de passie blijft!
Winnaar Serie A-toto 2008-2009
Ja, eind april 2007, de mooiste dag van heel m'n leven!
En daarom zing ik nu, bedankt Phillip Cocu!
  zaterdag 9 december 2006 @ 14:32:54 #21
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_44275294
Is dit live wat nu wordt uitgezonden?
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_44279769
Europa heeft een 6-3 voorsprong genomen op de Amerika.
Zal het ze dan toch weer eens gaan lukken.
pi_44280170
Stand 8 - 4 in het voordeel van Europa inmiddels.

Dit zouden de Euro's toch niet meer uit handen mogen geven.
pi_44280572
Mogen niet nee, maar er gebeuren in dit soort wedstrijden nog wel eens rare dingen.
pi_44280584
Morgenavond ga ik er naartoe
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')