Nee.quote:Op donderdag 7 december 2006 12:17 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Dus jij neemt later ook geen hypotheek ofzo
Tsja ik werk ook niet meer dan 18 uur per week, toch verdien ik rond de 500 p/m. Zal wel door me leeftijd komen.quote:Op donderdag 7 december 2006 12:24 schreef Sylvana het volgende:
[..]
een lening van de IBG vind ik een investering in je toekomst, zodat je je kunt richten op je opleiding en daarmee een diploma kunt behalen. Ik wil daarom ook niet meer dan 12 uur in de week werken, en daarmee ga ik dus echt geen 500 euro per maand verdienenMaar dan heb ik wel genoeg tijd over voor mn studie, want ik heb gewoon erg veel contacturen ( SPH) en daarbuiten nog veel in werkgroepen en individueel doen
ja precies en dat wil ik dus nietquote:Op donderdag 7 december 2006 12:29 schreef HansU het volgende:
[..]
Tsja ik werk ook niet meer dan 18 uur per week, toch verdien ik rond de 500 p/m. Zal wel door me leeftijd komen.
Al moet ik wel eerlijk bekennen dat me scholing in me verleden heeft geleden onder me werk. Puur omdat ik na 8 uur werk geen fut meer heb om te leren --> onvoldoendes voor vakken die ik makkelijk zou moeten kunnen halen.
Dat is volledig te begrijpen, maar voor sommige mensen ligt de drempel om te lenen gewoon te hoog. Dat ik nu langer over me studies doe is dan wel een feit, maarja ik heb het wel naar me zin eigenlijk.quote:Op donderdag 7 december 2006 12:45 schreef Sylvana het volgende:
[..]
ja precies en dat wil ik dus nietIk vind mn school toch wel even iets belangrijker dan werk. Ik vind een diploma toch wel een stuk meer waarde dan heel veel geld hebben door te werken, maar geen diploma te hebben. En ik ben pas 19, dus ik verdien gewoon nog niet zoveel. Maar ik peins er niet over om meer te gaan werken, zodat ik die lening niet meer hoef te hebben, want ik wil niet dat mijn school eronder lijdt
Je leent geld en je betaald er rente over.quote:Op donderdag 7 december 2006 12:24 schreef Repeat het volgende:
[..]
Nee.
En voor een hypotheek wil ik nog wel een uitzondering maken, is niet echt een lening, daarom heet het ook hypotheek en niet lening
ja, maar een hypotheek kan je altijd in één keer aflossen met je huis als onderpand.quote:Op donderdag 7 december 2006 14:27 schreef Dementor het volgende:
[..]
Je leent geld en je betaald er rente over.
In principe is het hetzelfde.
Da's flink wat. Als dan je studie in de prak loopt heb je een probleemtje.quote:Op vrijdag 8 december 2006 10:37 schreef Viking84 het volgende:
Op dit moment ergens tussen de 3000 en 4000 en ik eindig denk ik met een bedrag tussen de 15000 en 20000 (een aantal maanden erbij geleend en sinds dit studiejaar ongeveer 9 maanden lang een lening van 600 per maand). Ik werk verder niet ofzo.
ik ben al laatstejaars, dus dat is geen probleemquote:Op vrijdag 8 december 2006 12:09 schreef HansU het volgende:
[..]
Da's flink wat. Als dan je studie in de prak loopt heb je een probleemtje.
Dat is dan nog niet zo slecht geregeld inderdaad.quote:Op vrijdag 8 december 2006 12:11 schreef Viking84 het volgende:
[..]
ik ben al laatstejaars, dus dat is geen probleem. Mijn broer heeft gedurende zijn hele studie geleend en alles verbrast
. Die was pas op z'n 35e klaar met afbetalen
. Maar hij betaalde toen maar 100 gulden per maand bij een vet salaris, dus ik vind het niet zo erg om terug te moeten betalen. Ws betalen mijn ouders eerst (een deel van) mijn lening af, zodat ik minder rente hoef te betalen.
hij heeft het alleen een keer laten vallen, er is nog niks geregeld. En ik weet niet of hij het nog zo'n goed idee vindt als hij ziet hoe hoog mijn schuld isquote:Op vrijdag 8 december 2006 12:28 schreef HansU het volgende:
[..]
Dat is dan nog niet zo slecht geregeld inderdaad.
Das als je erg veel geluk hebt maar meestal moet je er eerst een tijdje wonen. Dan zijn er nog mensen die niet opletten en zien over het hoofd dat er een windmolen naast hun achtertuin komt. Etc.quote:Op donderdag 7 december 2006 14:29 schreef HansU het volgende:
ja, maar een hypotheek kan je altijd in één keer aflossen met je huis als onderpand.
Psies! Met zulke lage maandlasten is 500 euro aflossen doorgaans prima haalbaar. Is toch weer 12000 euro eraf. Komt wel rente bij maar das gemiddeld 3,7% (zou me niks verbazen als het gelinkt is aan de inflatie trouwens dus bv inflatie + 1% of zo). Een lening bij de bank betaal je veel meer voor (ex hypo). En mocht het niet lukken dan is dat maandbedrag wat ze gaan vragen ook prima op te hoesten en als je dan een keer geld over hebt kun je altijd nog versneld aflossen. Mocht je in de bijstand komen hoef je geen ruk te betalenquote:Op vrijdag 8 december 2006 19:53 schreef ethiraseth het volgende:
25.000 - 30.000 als ik klaar ben en ik heb dan een pauperstudie gedaan (geschiedenis). 3 jaar verspilt op het hbo, toen geswitched naar uni en leen nu al 3 jaar maximaal. Ach ja. Dan maar paar jaar niet op vakantie ofzo.
Maak me er niet zo druk om, zal wel 200-250 per maand moeten aflossen eerste tijd, maar ik blijf nog wel even op mn studentenkamer wonen dus veel vaste lasten heb ik dan niet. Moet lukken om het dan binnen jaar of 2 naar een acceptabel(er) niveau te brengen.
Zo hoort het, alleen niet alleen maar hequote:Op vrijdag 8 december 2006 20:46 schreef Roellio het volgende:
15.000 euro ofzo.
Boeiend!Ik heb heel m'n studententijd hendig sjiek feest gevierd en pils gedronken, elke maand lekker gegeten tot de laatste dag etc.
ik heb ook een goed diploma, alleen waar werk ik nu? in een tapijt fabriek omdat er simpelweg weinig werk is. maar mijn studieschuld is 0,0 ik heb nooit wat geleend (mijn ouders hebben ons dat bewust niet laten doen.) en kan bij de bank ook niet rood staan. Het was soms krapjes maar ik heb het altijd wel geredquote:Op dinsdag 5 december 2006 16:15 schreef denka het volgende:
Mijn studieschuld zal dalijk als ik klaar ben ook wel enorm hoog zijn. Want ik heb ook een maximale lening van IB-Groep en heb dan 4 jaar geleend.
Ik maak me er niet zo druk om, ik heb dalijk een goed diploma en krijg dan hopelijk ook een goede baan. Wat betreft studieschuld is IB-Groep wel relax, ze schelden wel vaker schuld kwijt of minderen het fors. Kortom ik maak me er niet zo druk om. Ben je verplicht om op kamers te wonen en je moet ook nog eens school en al die andere kosten betalen dan ben je wel verplicht om te lenen..
Komt wel goed..![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |