Als ik je goed begrijp wil je niet zelfstandig rondtrekken door Zuid-Amerika, maar met een georganiseerde reis mee? En dan ook nog eens met de nadruk op natuur, meer dan steden?
Wat bedoel je precies met "beperkte tijd"? Want
tijd hoeft geen probleem te zijn als je het individueel zou willen doen. Latijns Amerika is met openbaar vervoer een stúk makkelijker te bereizen dan Afrika bijvoorbeeld.
Afhankelijk van wat je precies wilt zou ik (bij beperkte tijd) een keuze maken voor 1-2 landen. Qua natuur is Zuid Amerika érg gevarieerd. Je kunt kiezen om trips te maken door de hooglanden (Peru, Bolivia, Noord-Argentinië, Ecuador) met bergen, meren, kou, hikes, archeologische opgravingen etc.), kiezen voor woestijn (Peru, Chili) of bijvoorbeeld de jungle (Ecuador, Peru, Bolivia, Brazilië, Venezuela waar vaak trektochten worden gedaan per boot je jungle in). Ga je voor flora of ga je voor fauna? (In veel jungledelen zie je bijvoorbeeld zoveel bomen, dat dieren een stuk moeilijker te zien zijn, daar is een gebied als de Panatnal in Brazilië of de Llanos in Venezuela dan weer veel geschikter voor).
Een land waar veel trektochten worden georganiseerd is bijvoorbeeld Suriname, wat een prachtige natuur heeft en ook nog eens heel bijzonder is door de historie die wij ermee hebben. Een land waar je eenvoudig meerdere landschappen kunt combineren is Ecuador, omdat het relatief klein is en redelijk goed georganiseerd. Maar er zijn héél veel mogelijkheden: gewoon eens een gids kopen en kijken wat je zoal wilt. Op mijn blog staan vrij veel verhalen over Zuid-Amerika.
Mijn standaard-advies dan nog maar even: vergeet de cultuur niet! Latijns Amerika heeft zóveel te bieden als je een paar woordjes Spaans probeert te praten!
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.