Bron: nu.nlquote:Amerikanen vrezen 'Big Brother'
Uitgegeven: 2 december 2006 09:42
Laatst gewijzigd: 2 december 2006 09:59
WASHINGTON - Burgerrechtenorganisaties in de Verenigde Staten zijn bezorgd over het Automated Tracking System (Automatisch Traceersysteem), een nieuw computersysteem dat maandag in gebruik wordt genomen en het 'terreurrisico' van elke reiziger moet evalueren en opslaan.
Het systeem van het ministerie van Binnenlandse Veiligheid combineert de gegevens van tal van overheidsinstanties met data die luchtvaartmaatschappijen moeten verzamelen, zoals adres, e-mailadres, creditcardgegevens en type maaltijd dat in het vliegtuig is genuttigd.
'Terreurscore'
De uitgerekende 'terreurscore' wordt veertig jaar opgeslagen en is toegankelijk voor tal van instanties, behalve voor de betrokkene zelf, die hem dus ook niet kan aanvechten of corrigeren.
"Nooit eerder in de Amerikaanse geschiedenis is onze regering met zo'n massaal project begonnen om scores van 'risico-evaluatie' aan zijn eigen burgers toe te kennen", aldus de Amerikaanse Burgerlijke Vrijheden Unie (ACLU).
"Als een onbekende regeringscomputer u op basis van onbekende bronnen heeft gekenschetst als 'veiligheidsrisico' en begonnen is dat label te verspreiden bij overheidsinstanties, dan zult u geen reëel middel hebben om uit te vinden waarom u dat label is opgeplakt noch om zijn geldigheid aan te vechten", aldus de ACLU.
Een andere burgerrechtenorganisatie, EFF, vreest dat "de regering zich opmaakt om miljoenen eerbare burgers scores van 'risico-evaluatie' te geven die hen hun hele leven zullen volgen", met alle consequenties van dien bij het zoeken van een baan.
Buitenlanders
Buitenlanders zou daarnaast de toegang tot de VS kunnen worden ontzegd. Het systeem zal worden gebruikt voor zowel Amerikanen als buitenlanders.
Een stap te ver? We zijn al meerdere stappen te ver...quote:Op zaterdag 2 december 2006 10:56 schreef Harmen1984 het volgende:
Ik las het, ja.
Dit is toch wel een stap te ver als je het mij vraagt.
Helemaal eens.quote:Op zaterdag 2 december 2006 11:00 schreef maniack28 het volgende:
Een stap te ver? We zijn al meerdere stappen te ver...
Als we teruggaan in de tijd, zitten we voor mijn gevoel in 1938. Niemand trekt zijn bek open, iedereen gaat akkoord met wat er doorgevoerd wordt door de mensen die aan de macht zijn. Nog even en we zitten in een nieuw facistisch regime... de nieuwe wereldorde. Ik zie het al helemaal gebeuren
Ja, denk je dat ik het daar mee eens ben dan? Afschaffing van de identificatieplicht zou een goeie stap zijn. En die identificatie bij de bankquote:Op zaterdag 2 december 2006 11:08 schreef Pietverdriet het volgende:
Heeft TS enig idee wat de NL overheid allemaal van zijn burgers in de gaten houd?
Tsja... maar volgens mij bereiken ze niet wat ze willenquote:Op zaterdag 2 december 2006 11:13 schreef yahtzeehooligan het volgende:
Je kunt in ieder geval niet beweren dat terroristen niets hebben bereikt.
Het vertrouwen van bevolking in hun regeringen is ook niet bijster groot. Het is wederzijds. Regeringen ontlenen hun macht aan angst. Angst voor, oorlog, sociale ongerechtigheid, armoede, vrij markt, criminaliteitquote:Op zaterdag 2 december 2006 10:54 schreef maniack28 het volgende:
Waar gaat dit heen, waar gaat dit heen? Volgens mij gaan we echt richting Big Brother is watching you, getuige dit
Ik vind het spijtig dat we op deze manier omgaan met onze mensen, het vertrouwen van regeringen in hun volk is blijkbaar tot nul gedaald...
Rebelquote:Op zaterdag 2 december 2006 11:10 schreef maniack28 het volgende:
En die identificatie bij de bankDat doe ik gewoon niet, heb pas 1 brief gehad (niet gehad dus, die is vast verkeerd bezorgt
), ze sturen er nog maar een....
Dit soort acties van overheden dat leidt alleen maar tot meer terroristen. Er zijn altijd mensen die hun kont tegen de krib gooien en het liefst uit principe om vuur met vuur te bestrijden.quote:Op zaterdag 2 december 2006 11:13 schreef yahtzeehooligan het volgende:
Dus jij stelt voor om...quote:Op zaterdag 2 december 2006 11:15 schreef -scorpione- het volgende:
[..]
Dit soort acties van overheden dat leidt alleen maar tot meer terroristen. Er zijn altijd mensen die hun kont tegen de krib gooien en het liefst uit principe om vuur met vuur te bestrijden.
Hoe denk je dat dat komtquote:Op zaterdag 2 december 2006 11:14 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Het vertrouwen van bevolking in hun regeringen is ook niet bijster groot. Het is wederzijds. Regeringen ontlenen hun macht aan angst. Angst voor, oorlog, sociale ongerechtigheid, armoede, vrij markt.
Internet en secularising knagen aan de wortels van de staat.
Waar lees jij het woord voorstel?quote:Op zaterdag 2 december 2006 11:16 schreef anarchitect het volgende:
[..]
Dus jij stelt voor om...Gewoon maar laten gaan of zo?
Nee, vasthouden aan principes... bovendie is nog steeds niet aangetoond dat ze verplicht zijn mijn id te scannen, een simpele blik op mijn id zou in principe genoeg zijn en aangezien ze dat bij de aanvraag van mijn bankrekening al hebben gedaan, is deze hele idcontrole dus nergens voor nodigquote:
Geen voorstel... hij vraagt wat jij zou doen tegen het terrorisme.quote:Op zaterdag 2 december 2006 11:17 schreef -scorpione- het volgende:
[..]
Waar lees jij het woord voorstel?![]()
I rest my casequote:Op zaterdag 2 december 2006 11:18 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Nee, vasthouden aan principes...
De US en Israel met name hebben de terroristen gekweekt door haat te zaaien. Het is nix anders dan staatswerklegenheid genereren en de macht over de burgers vergroten.quote:Op zaterdag 2 december 2006 11:13 schreef yahtzeehooligan het volgende:
Ik miste nog bang voor je uitkering.quote:Op zaterdag 2 december 2006 11:17 schreef maniack28 het volgende:
Hoe denk je dat dat komt
Sowiezo... ik snap de bevolking niet. Nog geen half jaar geleden waren er echt ontiegelijk veel mensen die JP Balkenende geen leider vonden en niet achter het CDA stonden, waarom stemt 25% dan toch weer CDA
En het ergste is, mensen trekken hun mond niet open. Bang voor je baan, bang voor een aanslag, bang om neergestoken te worden, bang om opgepakt te worden. Als je het ergens niet mee eens bent moet je je bek open trekken, anders is het straks te laat, dan kunnen we niet meer terug.
Hoe denk je dat de nazi's de joden vernedert hebben? Eerst zorgen dat ze nergens werden toegelaten, discrimineren etc. etc. en als ze dan uiteindelijk met ongewassen kleding over straat lopen enzo, dan roepen ze: "zie je wel, ik zei toch dat het uitschot was". Ze trappen een bevolking gewoon de grond in en vervolgens gaan ze roepen dat het klopt dat ze hier niet horen. Precies hetzelfde willen Wilders en Pastors ook... Ze creeëren haat bij een bepaalde groep en als dat tot uiting komt roepen ze: "Zie je wel, ik had gelijk".quote:Op zaterdag 2 december 2006 11:20 schreef digitaLL het volgende:
[..]
De US en Israel met name hebben de terroristen gekweekt door haat te zaaien. Het is nix anders dan staatswerklegenheid genereren en de macht over de burgers vergroten.
uitkering is werk toch?quote:Op zaterdag 2 december 2006 11:21 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Ik miste nog bang voor je uitkering.
Het gaat niet om het vertrouwen van de regering of de overheid in de burger, maar om het vertrouwen van de burger in de overheid. Het is de burger die de overheid vertrouwt en haar macht geeft. Het is dus de burger die het mogelijk maakt dat hij door zijn eigen overheid wordt gecontroleerd. Het klinkt ironisch, maar het merendeel van de bevolking bepaalt door braaf te gaan stemmen het eigen lot waarbij men als het ware wordt gereduceerd tot slaaf van de overheid.quote:Op zaterdag 2 december 2006 10:54 schreef maniack28 het volgende:
Ik vind het spijtig dat we op deze manier omgaan met onze mensen, het vertrouwen van regeringen in hun volk is blijkbaar tot nul gedaald...
http://video.google.ca/videoplay?docid=-4312730277175242198quote:In a time of deceit telling the truth is a revolutionary act
George Orwell
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |