abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 1 december 2006 @ 18:54:32 #1
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_44062494
Naar aanleiding van de verhalen over Isa's Bananensoep en taart in de SC en topic speciaal voor recepten met bananen
quote:
Honingbanaan

4 eetl honing
tijm (vers of gedroogd)
sap van 1 citroen
4 eetl water
4 kruidnagelen
kaneel
50 gr grofgehakte gepelde pistachenoten

Verwarm de honing met de tijm, citroensap, water, kruidnagelen en kaneel. Laat het geheel tot een siroop koken. Snijd de geschilde bananen overlangs doormidden en leg ze enkele minuten in de siroop. Keer ze eenmaal. Leg de bananen op 2 bordjes en schep de siroop erover. Garneer met pistachenoten.

Tip:
Dit gerecht kan warm of koud gegeten worden.
quote:
Bananen-sesammoes

2 eetl sesamzaadjes
2 rijpe bananen
1 stevige banaan
2 eetl tahin (sesampasta - Reformzaak)

Verhit een koekenpan en rooster hierin, zonder toevoeging van vet, de sesamzaadjes onder voortdurend omscheppen, tot ze een zachte geur beginnen af te geven. Pel de rijpe bananen en prak het vruchtvlees fijn. Roer de tahin door de puree. Verdeel het mengsel over twee schaaltjes en garneer deze met schijfjes banaan. Strooi de sesamzaadjes daar overheen.

Dit toetje is super lekker maar heel machtig. Het kan ook gegeten worden als ontbijt of tussendoortje. Hierbij smaakt volkorenbrood of knäckebröd, dat met boter of tahin is besmeerd, heel goed.
quote:
Banaan op de bbq

Je neemt een banaan (het lekkerst met een turbana banaan, aangezien deze lekker zacht wordt) en legt deze op de bbq. Je wacht tot de banaan zwart wordt en snijdt hem dan in de lengte voorzichtig open. Dan stop je er bruine basterdsuiker in en daarna een scheutje rum en steekt dit de fik.

Even uit laten branden en dan lekker opeten.
quote:
Gebakken banaan

3 bananen
1 eetlepel zonnebloemolie
snufje zeezout
vers mintblaadje

Snijd de bananen in dunne plakjes. Breng ondertussen de olie tot verhitting. Voeg de gesneden bananen toe en bak ze al roerend op laag vuur met een snufje zeezout gedurende 5 minuten. De bananen krijgen een dun filmlaagje. Snijd een mintblaadje fijn en verdeel dit over meerdere porties.
quote:
Poeh bananen
Neem per persoon 1 banaan, citroensap, bruine basterdsuiker, honing, slagroom. Maak in holte banaan de schil in 1 flap los, snijdt de banaan in de lengte in, Schil niet beschadigen!!!, wrik een beetje open. Citroensap erover, 1 theelepel bruine bastersuiker, 1 tl honing erin. Flap dicht, verpak het geheel in alu-folie, 25 minuten in oven van 180 graden (totdat de schil bruin wordt). Serveer met slagroom.

Kan ook in magnetron gemaakt worden, dan de banaan in een schaal zetten en bestralen tot de schil bruin is.
quote:
Goochelbananen

Laat de banaan ongepeld. Neem een stopnaald, prik op een hoek door de schil en beweeg de naald zoveel mogelijk heen & weer. Herhaal dit op 5 verschillende plaatsen, op ongeveer gelijke afstanden. De schil is nu nog steeds intact, maar de banaan is inwendig in 6 stukken gesneden.

Altijd goed voor een verbaasde blik, succes bij kinderen gegarandeerd.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  vrijdag 1 december 2006 @ 18:58:32 #2
135452 spanishgirl
**El amor no hace promesas**
pi_44062606
Bananenchips
Ingredienten:
Bakbananen.

Bereiding:
Je neemt een bakbanaan, schilt deze, en snijd de banaan in dunne plakjes. De plakjes met zout bestrooien en in een pan met hete olie bakken. Niet te veel plakjes banaan in een keer bakken anders gaan ze aan elkaar plakken. Je haalt ze er uit als ze mooi goud zijn. Een beetje af laten koelen en smullen maar.
**El amor es como una roca, no se borra con el viento; sino con el tiempo**
pi_44063297
Of gewoon banaan in de pannenkoek meebakken! Heb ik net ook op
pi_44067081
Rumbanaan
Nagerecht voor op de BBQ!

1 Banaan per persoon
Wat suiker
Scheutje rum

Aluminiumfolie
BBQ

Men snijde de schille van de banaan open aan de holle kant. Dan strooie men daar wat suiker in, sprenkelt men er wat rum in ( al naargelang de leeftijd van de gast weinig voor kids, +- een eetlepel voor volwassenen).
dan drukke men de schil weer voorzichtig in zijn normale staat terug. Wikkelt men de banaan in de aluminiumfolie en legge de banaan voor 5 minuten in/op de nagloeiende BBQ.

Resultaat:
De banaan is zacht geworden en de suiker en rum geven de banaan een zoetere smaak!
bye
  zaterdag 2 december 2006 @ 13:38:05 #5
34481 travelman
What's goin' on?!
pi_44077922
banaan in de pan, honing eroverheen en hagelsalg om het af te maken
pi_44078046
Banaan fijn prakken in verse sinaasappelsap...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_44078563
Die rumbanaan kan ook nog met wat kaneel erbij, volgens MissHobje
bye
pi_44111250
én chocolade!
A whisper of a thrill..
  zondag 3 december 2006 @ 19:49:18 #9
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_44111718
Banaan in de blender, met druivensuiker en wat citroensap, tot vloeistof malen en dan in de ijsmachine..
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_44115878
Banaan prakken met yoghurt en wat basterdsuiker. Zo lekker, je vreet de schaal er bij op
Saartje
pi_44115919
Recept: Mihoen Banaan

Men make gewoon mihoen klaar, met een pakje conimex mihoen speciaal.
Wat groente erbij, en in de plaats van vlees, doe je er een paar bananen in.

Supah lekker! En een erg lekkere combinatie! Heb niets dan lof ontvangen van mijn proefkonijnen

[ Bericht 1% gewijzigd door Milkmannetje op 03-12-2006 21:56:20 (typo) ]
pi_44124415
banaan, in fijne blokje gesneden. Gemarineerd met Batida de Coco (soort malibu, maar dan anders) De schil (geraspt op de microplane) en het sap van 1 limoen. Heerlijk! Op het laatst kan je nog fijn gesneden mint er door heen doen.
Serveer er het bij 'n warm taartje van chocolade ofzo.
  maandag 4 december 2006 @ 11:54:52 #13
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_44127101
Bananenboot (dessert):

Halveer een banaan, leg de helften ongeveer 5 cm uitelkaar op een bordje, doe er 2 bollen vanilleijs en 1 bol citrusvruchtenijs (citroen, limoen of sinaasappel) tussen.
Garneren met vanillesuikergezoette versgeklopte slagroom en warme chocoladesaus erbij serveren om er naar smaak overheen te doen.

Eventueel een beetje pisang ambon over de bananen sprenkelen voor je ze gaat aankleden.
be nice or go away
pi_44150239
dirty banana

mijn favo drankje in Jamaica
melk, ijsblokjes, rum en bananenlikeur.
all in de mix---->> blender
rietje erbij

Ziet er heel onsmakelijk uit als het even staat(dirty) dan weer goed roeren.

Bijna het belangerijkste vergeten.
Een rijpe banaan!!!

[ Bericht 18% gewijzigd door kabouter.muts op 05-12-2006 17:47:05 ]
  dinsdag 5 december 2006 @ 13:25:59 #15
145755 kahaarin
pi_44160689
quote:
Op maandag 4 december 2006 23:32 schreef kabouter.muts het volgende:
dirty banana

mijn favo drankje in Jamaica
melk, ijsblokjes, rum en bananenlikeur.
all in de mix---->> blender
rietje erbij

Ziet er heel onsmakelijk uit als het even staat(dirty) dan weer goed roeren.
Bedoel je met dirty dat de bananenlikeur en melk een beetje gaan schiften?
Lijkt me erg lekker, op naar de slijter!
be nice or go away
  dinsdag 5 december 2006 @ 17:29:09 #16
36342 rishi120
Flavor Aid is Lekker!
pi_44167924
BAKABANA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

2 rijpe Surinaamse bananen ( geen bacoven, groene bananen!)
1 deciliter water (half glas)
half theelepel bruissoda of bakpoeder
50 gram blom
mespunt zout
bak-olie

Bereidingswijze:

De bananen wassen, schillen en in de lengte of schuin in dunne plakken snijden.

De blom mengen met het zout en soda of bakpoeder. Een kuiltje in het midden maken. Al roerende vanuit het midden het water toevoegen tot een glad beslag verkregen is.

De olie heet laten worden.

De bananen in het beslag dompelen, even het overtollig beslag laten afdruipen en dan in de hete olie goudbruin bakken.

Serveren - opdienen:

Op keukenpapier of in een zeef laten uitlekken en opdienen.

eet smakelijk!
Signature
pi_44168530
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 13:25 schreef kahaarin het volgende:

[..]

En een rijpe banaan erin.
sorry bijna het belangerijkste ingr. vergeten. (oeps)
  dinsdag 5 december 2006 @ 18:16:22 #18
145755 kahaarin
pi_44169325
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 17:47 schreef kabouter.muts het volgende:

[..]

En een rijpe banaan erin.
sorry bijna het belangerijkste ingr. vergeten. (oeps)
Een bananensmoothie met likeur dus!
be nice or go away
pi_44171091
We kunnen gewoon nōg een bananenthemaavond houden (ooit een keer met een groep vrienden 'banaan' als thema gehad voor een weekend)
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  dinsdag 5 december 2006 @ 19:20:33 #20
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_44171276
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 19:14 schreef Isabeau het volgende:
We kunnen gewoon nōg een bananenthemaavond houden (ooit een keer met een groep vrienden 'banaan' als thema gehad voor een weekend)
Waar blijven jou bananenrecpeten trouwens?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_44171362
Dan moet ik opstaan en naar de keuken lopen om de recepten over te typen
En ik ben nogal lui als ik vrij ben.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_44187502
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 13:25 schreef kahaarin het volgende:

[..]

Ja het gaat schiften. doe er ook een scheutje citroen bij voor het kleurbehoud anders krijg je bruin geschift drankje.
Het is heel dik trouwens.
pi_44187698
Banaan-appel ijs:

Een banaan en een stevige appel (granny) bakken in een klontje roomboter. Als de banaan en de appel bruin zijn, 2 eetlepels basterdsuiker bij de boter, en de zaak een beetje laten carameliseren.

Banaan en appelschijfjes op een bordje leggen, schepje lekker ijs erbij (bijvoorbeeld pecan caramel van hertog) en garneren met een rolo. Vooral die laatste stap is natuurlijk essentieel
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  woensdag 6 december 2006 @ 17:08:30 #24
145755 kahaarin
pi_44197790
quote:
Op woensdag 6 december 2006 11:17 schreef kabouter.muts het volgende:

[..]

Ja het gaat schiften. doe er ook een scheutje citroen bij voor het kleurbehoud anders krijg je bruin geschift drankje.
Het is heel dik trouwens.
*gaat ook brede rietjes aanschaffen*

Limoensap vind ik lekkerder maar toch bedankt voor de tip, het oog wil ook wat!
be nice or go away
pi_45061507
Ook een lekkere :

Tostones van banaan met mangochutney
benodigdheden:
bakbananen.
olijfolie
mangochutney

Bereiding: Je snijd de bananen in partjes van ongeveer 3 cm, frituurt ze in de olijfolie totdat ze een goudbruin korstje krijgen, haal ze er dan uit, plet ze tot ze dun en rond zijn, en frituur ze dan weer
totdat ze helemaal bruin zijn. Voor het eten bestrooien met wat zout en eten met de mangochutney.
Je krijgt als het ware dus soort bananen-koekjes.

( wat je eventueel ook kan doen, is de banaan in de lengte in dunne plakjes snijden, dan hoef je ze maar 1 keer te frituren, is dus veel sneller dan ze in partjes snijden )

Echt een heerlijke combinatie, en voor de liefhebbers, het is natuurlijk het lekkerst om de mangochutney zelf te maken, al is het best een werk
A whisper of a thrill..
pi_45062282
Bananensoep

Benodigdheden voor 2 liter soep:

2 grote uien
2 teentjes knoflook
4 rijpe bananen
2 blikken gepelde tomaten
2 eetlepels currysaus
3 ā 4 bouillonblokjes (kip of groenten)

Bereiding
De teentjes knoflook lichtbruin fruiten in wat olie, de gesneden ui bijvoegen en laten stoven. Daarna de bananen in stukjes, de gepelde tomaten en de currysaus even mee laten sudderen. Gooi er dan de bouillonblokjes bij en vul aan met water tot ongeveer 2 l. Na een kwartier is het klaar, dan mag de (staaf)mixer erin.
pi_45069762
Een lekker dessert met banaan: Banaan in kokosroom

400ml kokosmelk
5 bananen
125ml water
4eetlepels suiker
snufje zout

Doe de kokosmelk, water en suiker in een pannetje en breng het aan de kook tot de suiker opgelost is. Hierna de bananen (in stukjes, of stukken: wat jij wilt) erbij doen en ook het zout. Hierna nog een minuutje of 5 á 10 koken tot de bananen lekker zacht zijn.

Serveren in kommetjes en eet smakelijk
bla
blabla
blablabla
blablablabla
pi_45070632
Ik had op tv eens iets gezien met banaan , een schil opendoen en de banaan opensnijden, mashmallows en chocolade er in, schil dicht, in alufoli en dan boven de bbq.
pi_45073293
Nagerecht met banaan:

BANENBONBONS
-filodeeg
-banaan
-honing
-bananenroomijs
-slagroom

Rol het filodeeg uit en maak rechthoekjes van 8x 10 cm (of zo, ongeveer), stukje banaan er op, honing erover druppelen en het filodeeg dichtvouwen als een chocotof zeg maar.
20 minuutjes in de oven op 180 graden. Iets af laten koelen (maar wel warm serveren) en poedersuiker erover strooien. Dan het bordje opmaken met twee bonbons, bolletje ijs, wat slagroom en wat leuke frutsels erbij (chocolaatje, takje munt of zo, suikerspinseltje bijvoorbeeld).
Alleen met zelfspot kun je overleven...
pi_45074646
Bananen-chutney.
Met azijn en/of limoensap, ui en rode peper, vervolgens een maand laten rijpen.
Staat nu al 4 mnd in de kast te wachten op een bestemming.
  zaterdag 6 januari 2007 @ 15:41:52 #31
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_45075466
Bananenbrood:

225-250 gram bloem
2¼ theelepel bakpoeder
½ theelepel baking soda of bicarbonaat
½ theelepel zout
5 eetlepels boter, margarine, vetvrije yoghurt of zure room
150 gram suiker
¾ theelepel geraspte citroen
2 geklutste eieren
2-3 fijngeprakte bananen
1 zakje vanillesuiker

Bereiding:
Meng in een schaal de bloem met de bakpoeder en de soda.
In een andere schaal de yoghurt met de suiker kloppen tot het schuimig is.
Dan de geklutste eieren er een voor een door kloppen en daarna de geprakte bananen en het vanille-extract. Voeg daarna de droge bestanddelen toe in drie gedeelten tot je een soepel beslag hebt.

uurtje in de oven, 200 graden.

Ik gooi er zelf altijd sloten rum en walnoten bij..maar da's de onverantwoorde versie
  dinsdag 21 juli 2009 @ 18:22:02 #32
72463 Whiskers
Kinky Kitten
pi_71188342
quote:
Op woensdag 6 december 2006 17:08 schreef kahaarin het volgende:

[..]

*gaat ook brede rietjes aanschaffen*

Kickje

Waar kun je brede rietjes kopen? Ik heb ze nog nooit gezien bij de Blokkers en AH's van deze wereld...
Cat hair is a fashion statement
I'm really a cat you see and it's not my last life at all
pi_71189249
Mmmm...banaan
quote:
Banoffee Pie

3 el. zachte roomboter, 1 pak chocoladekoekjes (250 gr.), 2 bananen, 2 blikjes gecondenseerde melk , 2 bekertjes (250 ml) slagroom, 4 el. witte kristalsuiker, 1 zakje slagroomversteviger, cacaopoeder

Bereidingswijze

- Zet de ongeopende blikjes melk in een grote
pan heet water (deksel erop!) en breng aan de kook. Laat een uurtje of twee sudderen, en zorg dat de pan niet droogkookt. Zo nodig water bijvullen.

- Vul ondertussen de plastic zak met koekjes en bewerk de boel met een deegroller tot de koekjes helemaal verkruimeld zijn

- Stort koekruimels in een kom en meng met de zachte boter tot er een plakkerig kruimeldeeg ontstaat

- Spreid kruimeldeeg uit over bodem van springvorm en druk stevig aan. Zorg eventueel voor opstaande randjes.

- Zet springvorm met deeg in de koelkast om hard te worden terwijl de melk doorkookt.

- Haal na twee uur de melkblikjes uit de pan (pas op! heet!) en wacht tot ze een beetje afgekoeld zijn voordat je ze openmaakt.

- Sla met de hand het slagroom met de suiker stijf, voeg eventueel een zakje slagroomversteviger toe.

- Snij bananen in plakjes.

- Haal springvorm met deeg uit de koelkast en beleg de taartbodem achtereenvolgens met plakjes banaan, een hele dikke laag toffee en maak af met een laag slagroom. Zeef er tot slot wat cacaopoeder boven.

- Laat taart opstijven in koelkast tot gebruik.
quote:
Bananenzuurkool

500 gr Zuurkool
800 gr AARDAPPELEN
5 Bananen
400 gr Runder gehakt
1 dl Melk
150 gr Boter of margarine
Zout-Peper-Nootmuskaat

Kook de aardappelen,pureer ze en maak de puree aan met de melk.en boter,wat peper en nootmuskoot Kook de zuurkool Bak de gehat rul.Snij de bananen in plakjes. Doe een derde van de aardappel puree in een laagje in een ovenschotel, daarop de helft van de zuurkool,daarop de helft van het gehakt,daarop de helft van de plakjes banaan.Daarop weer een derde laagje van de aardappelpuree,hierop derest van de zuurkool en het gehakt en de plakjes banaan als laast de rest van de aardappel puree er overheen.Met een vork maak men schuine streepjes in de puree. Zet de ovenschaal ongeveer 45 minuten in de oven van 225 graden.
quote:
Creoolse banaansalade

* 250 gr rijst, 3 bananen, 1 appel, 150 gr druiven, schijven ananas
* gehakte walnoten, rozijnen, geraspte kokos
* mayonaise, citroensap, chilipoeder, mosterdpoeder
* slablaadjes

Kook de rijst gaar. Snij de groenten fijn. Meng de mayonaise met ca. 2 el citroensap en de kruiden.
Meng rijst, fruit, noten, rozijnen, de kokos en nog wat critroensap en doe de dressing erdoor.
Serveer met de slablaadjes
  dinsdag 21 juli 2009 @ 19:05:17 #34
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_71189623

Gewone banaan in stukjes, inwikkelen in ontbijtspek, satestokje erdoor, op de bbq.
pi_71189860
Ik vind die bananensoep een beetje eng klinken maar verder lijken de recepten me erg lekker.
There is no love sincerer than the love of food.
  dinsdag 21 juli 2009 @ 19:56:24 #36
145755 kahaarin
pi_71191334
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 18:22 schreef Whiskers het volgende:

[..]

Kickje

Waar kun je brede rietjes kopen? Ik heb ze nog nooit gezien bij de Blokkers en AH's van deze wereld...
Lol, die van mij komen uit Duitsland, een keer stom toevallig tegenaan gelopen.
be nice or go away
pi_71191875
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 19:05 schreef RobinOok het volgende:
[ afbeelding ]

Gewone banaan in stukjes, inwikkelen in ontbijtspek, satestokje erdoor, op de bbq.
jam dat ziet er lekker uit!
  dinsdag 21 juli 2009 @ 20:34:30 #38
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_71192803
Leuk voor kinderen ook. Ik was er in ieder geval dol op vroeger.
pi_71390296
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 18:52 schreef Trusten het volgende:
Mmmm...banaan
[..]

[..]

[..]

Die gecondenseerde melk, wordt dat dan uiteindelijk de toffee?
Kan het me moeilijk voorstellen! Wil het vrijdag gaan maken voor de verjaardag van , als verrassing. Zou het zonde vinden als het een rare, vieze substantie wordt
  dinsdag 28 juli 2009 @ 13:45:23 #40
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_71393996
Ben zelf geen enorme bananenfan, maar lief wel, dus ik doe ook wel eens wat (en kan jullie recepten zeker gebruiken).

Laatst heerlijk bananenijs gemaakt met
- Standaard ijsrecept voor vanilleijs (dus met eieren,room en vanille stokjes)
- Drie gestaafmixerde bananen
- Gehakte brokjes witte chocolade

Bananen tarte-tatin doe ik ook nog wel eens:
- Suiker carameliseren in een pannetje
- Op de bakplaat
- Hierop in de lengte doorgesneden bananen leggen
- Hierop een paar aan elkaar geplakte stukken bladerdeeg
- In de oven tot lekker bruin
Je kunt het ding zo groot maken als je wilt, als je veel mensen hebt doe je gewoon de hele bakplaat. Lekker met ijs (erop!). Wel gelijk loshalen als-ie uit de oven komt, anders krijg je m nooit meer van je bakplaat.

Heb ook nog een lekker recept voor Thaise bananen/cocos pudding dingetjes. Ga ik even opzoeken...
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  dinsdag 28 juli 2009 @ 13:47:21 #41
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_71394056
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 19:14 schreef Isabeau het volgende:
(ooit een keer met een groep vrienden 'banaan' als thema gehad voor een weekend)
Wat voor weekend was dat?
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_71398884
Banana maple toffee cake
In een hapjespan toffee maken van boter, bruine suiker en maple syrup. Hierin stukken banaan in waaiervorm schikken (in de lengte en de breedte gehalveerd).
Beslag maken van boter, bruine suiker, maple syrup, eieren, een geprakte banaan en zelfrijzend bakmeel. Beslag over de bananen gieten en in de oven.

Uit de oven na 35 minuten, 5 minuten wachten, omkeren om een bord.
pi_71403886
Banaan prakken, met slagroom vermengen en er ijs van laten draaien.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')