abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 3 oktober 2009 @ 12:10:06 #76
3878 Vork
Manisch creatief
pi_73330038
Ervaring met SAP is voor veel vacatures binnen mijn zoekgebied een pré danwel vereiste. Helaas (nouja, dat is ook maar hoe je het bekijkt) ben ik tijdens mijn opleiding, werk en stages niet in aanraking gekomen met SAP. Is er een of andere manier om hier ervaring mee op te doen (in de vorm van een cursus o.i.d.)? Of moet ik dat echt uit de praktijk halen en de mazzel hebben dat ik ergens kom te werken waar het of niet nodig is, of van nul af kan beginnen?
  zaterdag 3 oktober 2009 @ 12:14:45 #77
240358 Ad_rem
bij de zaak
pi_73330107
Ok SAP is dus een software programma/een software pakket? Het bedrijf heet ook SAP? Waar staat de afkorting voor/is het een afkorting?

Zelfs op de site staat het niet duidelijk: http://www.sap.com/about/index.epx
People demand freedom of speech as a compensation
for the freedom of thought which they seldom use.
  zaterdag 3 oktober 2009 @ 12:18:30 #78
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_73330155
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 12:14 schreef Ad_rem het volgende:
Ok SAP is dus een software programma/een software pakket? Het bedrijf heet ook SAP? Waar staat de afkorting voor/is het een afkorting?

Zelfs op de site staat het niet duidelijk: http://www.sap.com/about/index.epx
Men zegt wel eens dat het voor Sorgen, Angsten und Problemen staat.

Het is idd een afkorting. Waar de letters voor staan kan ik me even niet meer herinneren, maar het was een vrij rechttoe-rechtaan naam. Iets van "kantoorautomatisering" verdeeld over drie woorden.
Vampire Romance O+
  zaterdag 3 oktober 2009 @ 12:23:16 #79
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_73330228
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 12:18 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Het is idd een afkorting. Waar de letters voor staan kan ik me even niet meer herinneren, maar het was een vrij rechttoe-rechtaan naam. Iets van "kantoorautomatisering" verdeeld over drie woorden.
Systems and Applications for dataProcessing dacht ik uit het hoofd.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  zaterdag 3 oktober 2009 @ 12:23:28 #80
240358 Ad_rem
bij de zaak
pi_73330239
Hehe Sorgen Angsten Problemen:"Sommige bedrijven werken zich in de rode cijfers bij het proberen SAP te implementeren[1]."

Aan het einde van de zestiger jaren tot aan jaren '80 was er de zorg dat programmering zo ingewikkeld was dat het wel fout moest gaan. Een van de mogelijke oplossingen die werd voorgesteld door onder andere Fred Brooks was om modulair te gaan programmeren. Hierdoor zouden de modulen eenmalig ontwikkeld moeten worden om dan op meerdere plaatsen gebruikt te kunnen worden. SAP ging daarom ook over tot de object-georiënteerde aanpak. Bijvoorbeeld, een klant is in het systeem eigenlijk een instance van een klant object. Dit object kan door andere objecten worden aangesproken op van tevoren bepaalde manieren. In sommige opzichten is SAP een soort besturingssysteem voor een bedrijf.

De software van SAP kan nog door de klant aangepast worden, waardoor de processen van de klant goed ondersteund worden door de software. SAP kwam met gestandaardiseerde processen die best practice oplossingen genoemd werden. Om de software van SAP te implementeren is vaak de hulp nodig van externe consultants die bekend zijn met de best practises.

SAP is een van oorsprong Duits softwarehuis, opgericht in 1972 en gevestigd in Walldorf bij Heidelberg. SAP is opgericht door een aantal ex- IBM medewerkers. Het bedrijf is qua grootte het vierde onafhankelijke software bedrijf ter wereld.[2][3] Het bedrijf heeft een beursnotering.
SAP staat voor Systeme, Anwendungen, Produkte in der Datenverarbeitung.
People demand freedom of speech as a compensation
for the freedom of thought which they seldom use.
  zaterdag 3 oktober 2009 @ 12:23:36 #81
246373 Idler
Simplicity!
pi_73330243
Wiki says: SAP staat voor Systeme, Anwendungen, Produkte in der Datenverarbeitung.
It is impossible to enjoy idling thoroughly unless one has plenty of work to do.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
  zaterdag 3 oktober 2009 @ 12:24:27 #82
246373 Idler
Simplicity!
pi_73330260
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 12:18 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Of Software Aus Poland.
It is impossible to enjoy idling thoroughly unless one has plenty of work to do.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
  zaterdag 3 oktober 2009 @ 12:25:23 #83
65960 sanger
pi_73330276
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 12:06 schreef Filatelistfetisjist het volgende:

[..]

Dat snap ik niet. BIj een kleiner bedrijf werken heeft ook zijn voordelen, en het is absoluut geen gegeven dat je baanzekerheid minder groot zal zijn.
Alleen is er in SAP hoek nu veel werk te vinden, en van andere ERP pakketten/aanbieders hoor ik andere dingen.
pi_73330284
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 16:37 schreef sanger het volgende:

[..]

Als ik dat kon was ik wel een duurbetaalde SAP consultant geweest maar er is mij verzekerd door meerdere consultants dat er toch echt een logica in zit
Dat is het probleem met de meeste - de goede niet te na gesproken - consultants. Ze kunnen van alles vertellen, maar in een paar zinnen uitleggen waar het werkelijk om draait is er niet bij.

TS: ik zou het niet doen met jouw achtergrond. Om een middelmatige of goede consultant te worden moet je echte affiniteit met dit soort dingen hebben en jaren ervaring hebben.
Tegenwoordig moet je Dr. Ir. zijn om een beetje correct Nederlands te kunnen neerpleuren.
Abusing semicolons since 1987.
  zaterdag 3 oktober 2009 @ 12:26:21 #85
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_73330302
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 12:24 schreef Idler het volgende:

[..]

Of Software Aus Poland.
Oja, die ook
Vampire Romance O+
pi_73330577
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 12:25 schreef sanger het volgende:

[..]

Alleen is er in SAP hoek nu veel werk te vinden, en van andere ERP pakketten/aanbieders hoor ik andere dingen.
Ik ken een niet nader te noemen bedrijf dat altijd vacatures open heeft staan
pi_73396658
Wat komt er allemaal bij kijken als je wilt beginnen met SAP?

Wat is de basis voor als je niks weet, dus hoe begin je vanaf 0?
  maandag 5 oktober 2009 @ 17:49:38 #88
94617 Ps2K
And his space hamster Skeletor
pi_73397408
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 17:26 schreef JohnnyQuid het volgende:
Wat komt er allemaal bij kijken als je wilt beginnen met SAP?

Wat is de basis voor als je niks weet, dus hoe begin je vanaf 0?
Meestal een HBO diploma en dan solliciteren naar een SAP baan
http://www.last.fm/user/psych02k
Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
  † In Memoriam † maandag 5 oktober 2009 @ 19:19:23 #89
230491 Zith
pls tip
pi_73400386
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 17:49 schreef Ps2K het volgende:

[..]

Yep, een vriend van me kon na het behalen van een IT bachelor en een HRM bachelor gelijk beginnen met een leuke lease en salaris. (even voorbij dat SAP mensen verder echt van die 'deloitte', kak typetjes zijn en ik er op kots)
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  maandag 5 oktober 2009 @ 19:47:31 #90
46383 Tiemie
sowieso wel!
pi_73401783
verdient wel lekker geloof ik.
pi_73432672
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 17:49 schreef Ps2K het volgende:

[..]

Ik heb mn HBO niet afgemaakt!

Maar ik wil me wel verdiepen in SAP..Enig idee waar ik zou kunnen beginnen?

Jij hebt hier al ervaring in, dus misschien kan je me uitleggen wat voor cursus ik zou kunnen volgen etc..

En bij het solliciteren naar een SAP baan word altijd gevraagd naar ervaring, anders zit ik daar vooor lul bij die sollicitiegesprek.
  dinsdag 6 oktober 2009 @ 19:12:21 #92
94617 Ps2K
pi_73432914
quote:
Op dinsdag 6 oktober 2009 19:04 schreef JohnnyQuid het volgende:

[..]

Jij hebt hier al ervaring in, dus misschien kan je me uitleggen wat voor cursus ik zou kunnen volgen etc..

En bij het solliciteren naar een SAP baan word altijd gevraagd naar ervaring, anders zit ik daar vooor lul bij die sollicitiegesprek.
Zoeken naar een starters baan, ik heb alleen geen idee of je kans maakt met een MBO diploma...
Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
  dinsdag 6 oktober 2009 @ 19:19:39 #93
11102 knep
Mountainfreak
pi_73433134
Ben blij dat ik aan de technische kant zit en niet aan de functionele gebruikers kant .
Maakt het wat mij betreft ook extra interessant met noodzakelijk kennis buiten SAP over databases en verschillende besturingssystemen .
  dinsdag 6 oktober 2009 @ 19:26:43 #94
94617 Ps2K
pi_73433363
quote:
Op dinsdag 6 oktober 2009 19:19 schreef knep het volgende:
Ben blij dat ik aan de technische kant zit en niet aan de functionele gebruikers kant .
Maakt het wat mij betreft ook extra interessant met noodzakelijk kennis buiten SAP over databases en verschillende besturingssystemen .
neemt niet weg dat je nog steeds moet weten wat er aan de functionele kant speelt
  dinsdag 6 oktober 2009 @ 19:34:58 #95
65960 sanger
pi_73433614
quote:
Op dinsdag 6 oktober 2009 19:26 schreef Ps2K het volgende:

[..]

neemt niet weg dat je nog steeds moet weten wat er aan de functionele kant speelt
Niet bij iedere aanbieder geloof ik. Dat is juist het verschil tussen de functionele consultant en de technische consultant.
  dinsdag 6 oktober 2009 @ 20:05:17 #96
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_73434938
quote:
Op dinsdag 6 oktober 2009 19:04 schreef JohnnyQuid het volgende:

[..]

Ik ben er bang voor eigenlijk. Zelfs HBO zonder ervaring is niet genoeg tegenwoordig. Voor het feit dat het toch uitvoerend werk is lopen er zelfs veel universitair geschoolde mensen rond. Als je er tussen wil komen kun je misschien beter solliciteren op de IT afdeling bij bedrijven waarvan je gehoord hebt dat ze een ERP systeem gaan implementeren. Daarnaast zijn er ook nog zat andere ERP aanbieders in Nederland. Probeer het eens bij een ISAH ofzoiets zou ik zeggen.

Een andere mogelijkheid is om verder te kijken dan SAP of zelfs ERP paketten. Ongeveer ditzelfde werk kun je doen voor aanbieders van warehouse management (WMS) systemen, of voor CAD applicaties. Het hangt er maar net van af wat je achtergrond precies is.

Wat lijkt je trouwens nu zo leuk aan dit werk?
Vampire Romance O+
  dinsdag 6 oktober 2009 @ 20:58:46 #97
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_73437061
quote:
Op dinsdag 6 oktober 2009 20:05 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Ik ben er bang voor eigenlijk. Zelfs HBO zonder ervaring is niet genoeg tegenwoordig. Voor het feit dat het toch uitvoerend werk is lopen er zelfs veel universitair geschoolde mensen rond. Als je er tussen wil komen kun je misschien beter solliciteren op de IT afdeling bij bedrijven waarvan je gehoord hebt dat ze een ERP systeem gaan implementeren. Daarnaast zijn er ook nog zat andere ERP aanbieders in Nederland. Probeer het eens bij een ISAH ofzoiets zou ik zeggen.

Een andere mogelijkheid is om verder te kijken dan SAP of zelfs ERP paketten. Ongeveer ditzelfde werk kun je doen voor aanbieders van warehouse management (WMS) systemen, of voor CAD applicaties. Het hangt er maar net van af wat je achtergrond precies is.

Wat lijkt je trouwens nu zo leuk aan dit werk?
Ik denk de verhalen over geld .
Maareh, bij een detacheerder die in Almere aan de A6 zit, hadden ze een iig een tijdje geleden toen ik er nog werkte een programma voor MBO'ers. Je begon dan wel niet met SAP-achtige zaken, maar je kon met goed werk verrichten wel na een aantal jaar op HBO niveau (en salaris) bezig zijn met o.a. SAP .

Dat programma was overigens verzonnen omdat het toendertijd moeilijk was om aan HBO of hoger geschoold personeel te komen. Ik weet dus niet of ze dat nog steeds doen.

Zonder vervolgopleiding denk ik dat het erg moeilijk word in de huidige markt.

SAP Trainingen kan je overigens bij SAP zelf doen. Cap Gemini in Utrecht biedt verder ook goeie cursussen aan. Vergeet alleen niet dat dit erg dure trainingen zijn die al gauw een euro of 600 per cursusdag kosten (ik heb vorig jaar 3 SAP CD trainingen gedaan in Brussel die totaal 7 a 8000 euro heeft gekost) en dat je na zo een training nu niet bepaald kan zeggen "ik heb ervaring, neem me aan!".

Trainingen volgen in SAP lijken me dus niet bepaald rendabel voor een particulier. Al helemaal niet als je niet een bepaalde module/expertise voor ogen hebt waar je je op wilt richten.

Kortom, je kan beter investeren in een HBO(+) opleiding .

[ Bericht 11% gewijzigd door bleiblei op 06-10-2009 21:07:00 ]
  dinsdag 6 oktober 2009 @ 21:11:04 #98
11102 knep
Mountainfreak
pi_73437501
quote:
Op dinsdag 6 oktober 2009 19:26 schreef Ps2K het volgende:

[..]

Uiteraard, maar dat houdt het geheel ook wel levendig .
  dinsdag 6 oktober 2009 @ 21:13:39 #99
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_73437616
Ik vind de functionele kant juist super interessant omdat je dan echt een kijkje binnen de bedrijfsprocessen krijgt . Maar goed, het is maar net wat je ligt. Wil je met je neus in het systeem blijven is technisch helemaal tof. Wil je meer meedenken over bedrijfsprocessen, verbeteringen op de werkvloer e.d. is functioneel weer tof . Het is wat dat betreft niet echt vergelijkbaar denk ik.
  dinsdag 6 oktober 2009 @ 21:25:34 #100
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_73438062
quote:
Op dinsdag 6 oktober 2009 20:58 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Ik denk de verhalen over geld .

Dat valt tegenwoordig toch ook wel heel erg tegen, als je weinig ervaring hebt of niet echt de juiste papieren.
quote:
Kortom, je kan beter investeren in een HBO(+) opleiding .
Da's op zich altijd wel zo, maar het is wel een forse stap. Maar als je er vervolgens doorheen komt en terugkijkt is het waarschijnlijk wel de beste keuze van je leven geweest. Uitgezonderd de mensen die met hun MBO diploma een baan kunnen vinden die ze écht leuk vinden.
Vampire Romance O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')