Nadat ik Herman Brusselmans een paar keer op televisie had gezien kreeg ik de behoefte om van hem eens wat te gaan lezen. Als zijn boeken net zo absurdistisch, recalcitrant, en intigrerend zijn als hijzelf dan moest het wel geweldig zijn! Zo geschiedde, afgelopen donderdag heb ik het boek 'Muggepuut' gekocht en ben meteen verslingerd geraakt aan zijn schrijfstijl.
Hij heeft het zijdelings en oeverloos doorgaan over ogenschijnlijke futiliteiten tot kunst verheven, net als de dialogen in zijn verhalen zijn die vaak geniaal gevonden.
Omdat ik Muggepuut al zo leuk vond, en dit niet eens zijn beste werk schijnt te zijn heb ik afgelopen week maar meteen 'De man die werk vond', 'plotseling gebeurder er niets', en 'nog drie keer slapen en ik word wakker' gekocht. Tweedehands uiteraard. Voor ¤ 20,- ben ik klaar.
Ik ben in één klap een Brusselmans-fan geworden.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith