quote:Prachtig dus. Maar zoals in het andere topic al genoemd bestaat er ook zoiets als "Brusselmansmoeheid". Op een gegeven moment weet je het wel, al dat slappe gezeik. Waarom schrijft ie i.p.v. 5 krachtige romans 30 slappe klaagzangen?
Op zondag 13 januari 2002 15:37 schreef Bobic het volgende:
Wie leest er Herman Brusselmans??
Zo ja wat vinden we er van?
zo nee
Soms heb je wel zoiets van: wat moet je ermee, maar normaliter errug goed
quote:ik lees nu: 'nog 3 keer slapen en ik word wakker'. Toen ik nog depressief was, las ik graag z'n boeken omdat ik z'n zwarte humor toen erg goed kon waarderen. Dat wordt steeds minder eigenlijk, ik merk dat ik tegenwoordig meer ga voor de vluchtige, amerikaanse Misdaad-romannetjes en minder voor de zware kost van Brusselmans...
Op zondag 13 januari 2002 15:37 schreef Bobic het volgende:
Wie leest er Herman Brusselmans??
Zo ja wat vinden we er van?
zo nee
binnenkort komt er weer nieuw boek van hem aan. Ook een terrein waar hij alle andere schrijvers achter zich laat: de frequentie van het loslaten van boeken [op het publiek]
en om nu te stellen dat er echt veel slecht werk tussen zit?
zelden...
quote:Hij is belachelijk productief ja. Wat mij betreft mag die gast wel wat meer zelfkritisch zijn i.p.v. alle bagger maar acuut te publiceren. Er zitten soms prachtige verhalen tussen, of eerder, ze zijn leuk, zoals pulp leuk is...
Op donderdag 17 januari 2002 09:15 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Herman Brusselmans...tja,wat valt er nog over te vertellen... hij heeft meer talent dan al die derde rangs Nederlandse schrijvers bij elkaar... [je kent ze wel die arrogante megalomane gasten niet eens hun voornaam bekend maken, en dus met 3 voorletters op de kaft van het boek prijken]...binnenkort komt er weer nieuw boek van hem aan. Ook een terrein waar hij alle andere schrijvers achter zich laat: de frequentie van het loslaten van boeken [op het publiek]
en om nu te stellen dat er echt veel slecht werk tussen zit?
zelden...
quote:Zolang het verkoopt hoor je geen uitgever totdat deze zwaar geperverteert in een verhaal van HB verschijnt. Ik vind pulp niet leuk en HB wel. Zitten we toch mooi in een welles-nietes discussie als we absolute uitspraken gaan doen.
Op donderdag 17 januari 2002 19:17 schreef Vintersorg het volgende:[..]
Hij is belachelijk productief ja. Wat mij betreft mag die gast wel wat meer zelfkritisch zijn i.p.v. alle bagger maar acuut te publiceren. Er zitten soms prachtige verhalen tussen, of eerder, ze zijn leuk, zoals pulp leuk is...
quote:Ik heb de brusselmansmoeheid zo'n twee jaar geleden bereikt en hij is nog niet over. Als ik een column van hem zie staan lees ik het nog altijd met veel plezier, maar om nu nog meer boeken te lezen over hoe hij phoebe van achter flink in de foef wil nemen...
Op maandag 14 januari 2002 14:39 schreef Vintersorg het volgende:[..]
Prachtig dus. Maar zoals in het andere topic al genoemd bestaat er ook zoiets als "Brusselmansmoeheid". Op een gegeven moment weet je het wel, al dat slappe gezeik. Waarom schrijft ie i.p.v. 5 krachtige romans 30 slappe klaagzangen?
Ik heb het allemaal al eens van hem gehoord. Het wordt tijd voor hem iets nieuws te verzinnen.
Vergeef mij de liefde: het verhaal sukkelt maar door en wil maar niet op gang komen. Rijdt hij niet met de motor naar het cafe, dan laat hij de hond uit of het gaat over z'n vriendin.
De man die werk vond: op zich wel aardig. Er zitten een paar grappige vondsten in.
3 keer slapen en ik word wakker: een absolute topper. Als je een boek met veel (zwarte) humor zoekt met een serieuze ondertoon kan ik je deze zeker aanraden. Een voorbeeld waar ik erg om moest lachen: "Ik moet oppassen met haar. Voor ik het weet hang ik ook achter een waterscooter. Harder! harder! ik kom bijna klaar."
Ook de manier waarop Louis z'n klanten benadert: ik vind het geweldig!
quote:De Tinner boeken zijn briljant.
Op zondag 23 februari 2003 22:41 schreef R_ON het volgende:
3 boeken heb ik gelezen van Brusselmans: Vergeef mij de liefde, de man die werk vond en 3 keer slapen en ik word wakker.Vergeef mij de liefde: het verhaal sukkelt maar door en wil maar niet op gang komen. Rijdt hij niet met de motor naar het cafe, dan laat hij de hond uit of het gaat over z'n vriendin.
De man die werk vond: op zich wel aardig. Er zitten een paar grappige vondsten in.
3 keer slapen en ik word wakker: een absolute topper. Als je een boek met veel (zwarte) humor zoekt met een serieuze ondertoon kan ik je deze zeker aanraden. Een voorbeeld waar ik erg om moest lachen: "Ik moet oppassen met haar. Voor ik het weet hang ik ook achter een waterscooter. Harder! harder! ik kom bijna klaar."
Ook de manier waarop Louis z'n klanten benadert: ik vind het geweldig!
Vergeef me de Liefde is een moeilijk boek dat, als je sowieso nog geen semi-autobiografisch boek van hem gelezen hebt, niet erg leuk is om te lezen. Betere boeken die over hem zelf gaan is de exen-trilogie (ex-minnaar, ex-drummer, ex-schrijver), 'autobiografie van iemand anders' en 'kus in de nacht'
quote:de ondertitel van pitface was een parabel dus de schrijver probeert in een niet realistisch verhaal zijn visie op de realiteit te geven. oftewel: de wereld is kapot aan het gaan aan misdaad, prostitutie, oneerlijke handel etc. de hoofdpersoon stoort zich eraan. en nu hij de hoop verloren heeft helpt hij zelf ook mee met het vernietigen van de wereld. ik denk dus dat hij vind dat de wereld kapot aan het gaan is aan misdaad en zo. maar ach. dat is een simpele en waarschijnlijk gedeeltelijke verklaring.
Op woensdag 16 januari 2002 13:13 schreef Tika het volgende:
Over het algemeen errrg goed.
Maar Pitface werd ik eigenlijk alleen maar misselijk van
slecht slecht slecht en waar gaat het in godsnaam over???
en dit is dan samengesmeed met een leuk en ranzig verhaaltje dat jammergenoeg afliep met een enorme sissers. maar ja, daar hij zelf van, dat stond in De Kus In deNacht. maar ach.
Korte beschrijving:
quote:Het zal me weer benieuwen.
Fazio heeft een moeilijke scheiding achter de rug. Hij is zijn werk kwijt, en heeft een geldgebrek. Hij kan zijn psychiater niet meer betalen. Hij is stevig aan de drank. Hij besluit om een tijdlang bij zijn moeder in te gaan wonen, een verbitterde vrouw die nooit meer de oude werd nadat haar man, Fazio's vader, op een tragische manier stierf.Fazio is van plan om op zoek te gaan naar en nieuwe baan, of naar een andere manier om aan geld te komen. Hij is op zoek naar nog veel meer, maar op den duur weet hij niet meer naar wat precies. Tijdens talloze tochten door zijn eigen stad, die hij niet genoeg kent om hem te doorgronden, spreekt hij wildvreemden aan, verplaatst hij zich van hot naar her, en krijgt hij de kans om snel geld te verdienen.
Maar kansen zijn er om gemist te worden. Zo zit het leven van Fazio in elkaar. Toch versaagt hij niet. Ooit komt de dag dat zelfs hij die niet voor het geluk geboren is het toch in het vizier zal krijgen
Fazio is de hoofdfiguur in een roman over de gaten in het bestaan en over de mogelijkheden om die te vullen. Tevens is De Droogte een studie over menselijk contact, het gebruik en misbruik van taal en gebaren, de kleine kanten van het leven, de verschrikking en de wapens ertegen.
quote:Brusselmans en zijn boeken moet men als een geheel zien. Zijn imago en zijn voorkomen zijn echt. Men moet het alleen niet te serieus nemen. (Moet je elke vorm van kunst eigenlijk wel serieus nemen?) En als je dat niet doet en je openstelt voor zijn afwijkende manier van schrijven dan lukt het ook wel met de andere 200 pagina's.
Op zondag 25 mei 2003 04:25 schreef freya99 het volgende:
Ik vind 'm vervelend.
Hij zal wel grote literatuur schrijven hoor , maar dat lees ik er niet in. Z'n oneerbiedige beschrijvingen van vrouwen, de personen die erin voorkome, de prachtige verhaallijn... nee, ik houd het geen 100 blz. vol.
quote:Het is een kwestie van smaak. Als ik Brusselmans niet serieus neem vind ik 'm nog vervelend, het is gewoon mijn soort boek niet. Ik vind het prachtig dat hij van z'n boeken kan leven ! Maar ik lees liever een column van hem in HUMO dan een boek. Heeft niets met openstellen maar met de hoeveelheid 'Brusselmans' dat ik kan verdragen , na een tijd wordt het teveel. Een boek van hem op lange termijn lezen zou nog wel lukken
Op zondag 25 mei 2003 14:44 schreef Toffe_Ellende het volgende:[..]
Brusselmans en zijn boeken moet men als een geheel zien. Zijn imago en zijn voorkomen zijn echt. Men moet het alleen niet te serieus nemen. (Moet je elke vorm van kunst eigenlijk wel serieus nemen?) En als je dat niet doet en je openstelt voor zijn afwijkende manier van schrijven dan lukt het ook wel met de andere 200 pagina's.
Ik vind het geweldig. Wat heb ik van hem gelezen:
Mank.
Ex-Drummer
Nog 3 keer slapen en ik word wakker.
De man die werk vond.
Uitgeverij Guggenheimer.
Guggenheimer was witter.
Trilogie voor beginners.
Ik vond het allemaal leuke boeken. Geweldige uitspraken staan erin. Elke keer lig ik in een stuip van het lachen. Hij schrijft daarnaast ook leuke columns (zoals vorige maand in de Playboy volgens mij).
Erg productief is hij zeker. Binnenkort begin leen ik van iemand een stripverhaal waarvan Brusselmans de tekst verzorgt (de illustrator is me even ontschoten, alsmede de titel).
Nog even een aantal leuke quotes van de man:
"Bouw een gang en net is ie gebouwd of er lopen idioten door…"
"Vrijheid is het kiezen van een gevangenis."
"Ik zou nog liever verhongeren dan nooit meer vlees te eten."
"Bij track nummer 10, een hoop kreten als van een in z'n scrotum getaste wilde hond, werd het Guggenheimer te veel." (over de muziek van Prince)
de 'literatuurkenners' zijn zeikerds zonder een gevoel voor humor.
[Dit bericht is gewijzigd door Toffe_Ellende op 13-11-2003 12:22]
Maar ik geloof dat iedereen weer een ander boek het tofste vindt. Hij heeft immers een boek of 35 geschreven.
Andere boeken die ik te gek vind: Ex-trilogie (ex-schrijver,ex-minnaar en ex-drummer) , Autobiografie van iemand anders, Mank en de Guggenheimer trilogie.
Overigens heb ik sterk mijn twijfels bij deze uitspraak, ook van hierboven:
quote:Volgens mij moet je bij literatuurreceptie, of -interpretatie, al-tijd de schrijver los van het werk zien. Immers, volgens de dames en heren literatuurkenners leven (en lezen) we in het postmodernistische (of inmiddels postpostmod.) tijdperk, en daar is dat - als ik het goed begreep - een vereist. Barthes schreef immers al over de dood van de auteur, iets wat later alleen maar onderschreven is.
Brusselmans en zijn boeken moet men als een geheel zien.
Overigens lijkt mij daar ook gelijk hét probleem van schrijvers als Brusselmans en Giphart (om ze maar op 1 hoop te houden) te zitten: ze schrijven wel aardig, de boeken zijn wel leuk, maar ze zijn achterhaald (in die zin dat ze niet in het postmodernisme passen). Vorige week zat Brusselman bij de VRT oid aan één tafel met Dirk van Bastelaere - een grotere tegenstelling qua vorm is niet mogelijk, en DvB is (itt HB) wel degelijk volop geaccepteerd en in de armen gesloten door literatuurkenners.
Ergo: HB is leuk, maar niet interessant.
quote:om maar even met de woorden van Brusselmans te spreken: het postmodernisme kan me kloten kussen
Op donderdag 13 november 2003 10:32 schreef GeraLd het volgende:
Beetje dubieus om, zoals hierboven ergens gebeurt, Giphart en Brusselmans op één hoopje te gooien: Giphart wordt door geen enkele so/-self-called kenner serieus genomen, en dat is een ander probleem dan dat Brusselmans heeft, die nog wel degelijk door enkele (mindere) kenners serieus wordt genomen.Overigens heb ik sterk mijn twijfels bij deze uitspraak, ook van hierboven:
[..]Volgens mij moet je bij literatuurreceptie, of -interpretatie, al-tijd de schrijver los van het werk zien. Immers, volgens de dames en heren literatuurkenners leven (en lezen) we in het postmodernistische (of inmiddels postpostmod.) tijdperk, en daar is dat - als ik het goed begreep - een vereist. Barthes schreef immers al over de dood van de auteur, iets wat later alleen maar onderschreven is.
Overigens lijkt mij daar ook gelijk hét probleem van schrijvers als Brusselmans en Giphart (om ze maar op 1 hoop te houden) te zitten: ze schrijven wel aardig, de boeken zijn wel leuk, maar ze zijn achterhaald (in die zin dat ze niet in het postmodernisme passen). Vorige week zat Brusselman bij de VRT oid aan één tafel met Dirk van Bastelaere - een grotere tegenstelling qua vorm is niet mogelijk, en DvB is (itt HB) wel degelijk volop geaccepteerd en in de armen gesloten door literatuurkenners.
Ergo: HB is leuk, maar niet interessant.
quote:Dat is dan ook weer niet waar. Ze worden beiden door veel 'kenners' niet serieus genomen, dus lijkt me dat hetzelfde probleem, het niet serieus genomen worden door 'kenners'. Of de een iets meer of iets minder geaccepteerd wordt dan de ander, dat betekent in mijn ogen niet dat het opeens verschillende problemen zijn.
Op donderdag 13 november 2003 10:32 schreef GeraLd het volgende:
Beetje dubieus om, zoals hierboven ergens gebeurt, Giphart en Brusselmans op één hoopje te gooien: Giphart wordt door geen enkele so/-self-called kenner serieus genomen, en dat is een ander probleem dan dat Brusselmans heeft, die nog wel degelijk door enkele (mindere) kenners serieus wordt genomen.
Ongeveer.
De nieuwste van m heet De Droogte, moet ik nog lezen. En ik ben nog op zoek naar het zinneloze zeilen.
En de beste van dit alles:
Bloemen op mijn graf, Het oude nieuws van deze tijden, zjin er kanalen in aalst en de Guggenheiemer-reeks
Klopt.
quote:dat zijn de woorden van een echte brusselmans kenner. enige toevoeging kan eventueel zijn dat hij de vrouw van het postmodernisme wel eens achterwaarts in de poes zou willen naaien.
Op donderdag 13 november 2003 12:23 schreef Toffe_Ellende het volgende:[..]
om maar even met de woorden van Brusselmans te spreken: het postmodernisme kan me kloten kussen
quote:d'r foef dan he
Op dinsdag 13 januari 2004 19:24 schreef punchdrunk het volgende:[..]
enige toevoeging kan eventueel zijn dat hij de vrouw van het postmodernisme wel eens achterwaarts in de poes zou willen naaien.
Brusselmans is mijn all-time favorite schrijver, simpelweg omdat hij de beste schrijver aller tijden is. Daar zal 'ie het zelf niet mee eens zijn, maar wat kunnen een Salinger, Reve of Brett Easton Ellis mij schelen? Slappe Brusselmans-imitatoren zijn het!
Mijn favoriete tweeluik blijft toch Heden ben ik nuchter / Zijn er kanalen in Aalst, om nostalgische redenen Op de voet gevolgd door Het einde van mensen in 1967, De man die werk vond, de Guggenheimertrilogie, Het oude nieuws van deze tijden, Pitface, Vrouwen met een IQ...het iets meer fictieve werk, dus.
Voor z'n meest autobiografische werken moet ik in de stemming zijn, die lees ik als groupie.
quote:ach, dat vindt ik van alles eigenlijk.. maar inderdaad, het fictieve werk is iets algemener leesbaar, voor de zware autobiografische shit moet je echt in een bepaalde stemming zijn. hij vindt overigens "de kus in de nacht" zelf zijn beste boek.
Op dinsdag 13 januari 2004 19:39 schreef Kwark het volgende:[..]
d'r foef dan he
.
Brusselmans is mijn all-time favorite schrijver, simpelweg omdat hij de beste schrijver aller tijden is. Daar zal 'ie het zelf niet mee eens zijn, maar wat kunnen een Salinger, Reve of Brett Easton Ellis mij schelen? Slappe Brusselmans-imitatoren zijn het!
Mijn favoriete tweeluik blijft toch Heden ben ik nuchter / Zijn er kanalen in Aalst, om nostalgische redenen Op de voet gevolgd door Het einde van mensen in 1967, De man die werk vond, de Guggenheimertrilogie, Het oude nieuws van deze tijden, Pitface, Vrouwen met een IQ...het iets meer fictieve werk, dus.
Voor z'n meest autobiografische werken moet ik in de stemming zijn, die lees ik als groupie.
quote:Toevallig heb ik net dat stukje in de nieuwe Vara-gids gelezen over 'idols'. Ik vond het wel lachen. "Aan Idols is niets mis, behalve alles".
Op zondag 13 januari 2002 15:37 schreef Bobic het volgende:
Wie leest er Herman Brusselmans??
Zo ja wat vinden we er van?
zo nee
quote:De Droogte kwam in september uit
Op vrijdag 30 januari 2004 17:13 schreef St.Germain het volgende:
heb denk ik al zijn boeken gelezen (tenzij er de laatste 12 maanden een nieuw is verschenen?) ... en vind het heel grappig om te lezen ... vooral oudere verhalen, boeken, die over z'n studententijd gaan
quote:ahh ok .. net op een site gezien dat 'k z'n twee laatste boeken (de droogte en mank) nog niet gelezen heb ... 't eerste wat 'k ga doen na de exames ... of één van de eerste dingen toch
Op vrijdag 30 januari 2004 17:24 schreef Toffe_Ellende het volgende:[..]
De Droogte kwam in september uit
quote:Mank is tof. Het eerste dat ik van hem las. De Droogte ga ik een dezer dagen in beginnen.
Op vrijdag 30 januari 2004 17:39 schreef St.Germain het volgende:[..]
ahh ok .. net op een site gezien dat 'k z'n twee laatste boeken (de droogte en mank) nog niet gelezen heb ... 't eerste wat 'k ga doen na de exames ... of één van de eerste dingen toch
Verkorte Bibliografie:
1982 Het zinneloze zeilen (verhalen)
1984 Prachtige ogen (roman)
1985 De man die werk vond (roman)
1986 Heden ben ik nuchter (roman)
1987 Zijn er kanalen in Aalst ? (roman)
1988 Iedere zondag sterven en doodgaan in de week (novelle)
1990 Vlucht voor mij (roman)
1991 Ex-schrijver (roman)
1992 Het mooie kotsende meisje (verhalen)
1993 Ex-minnaar (roman)
1994 Ex-drummer (roman)
1994 Het oude nieuws van deze tijden (roman)
1995 Kou van jou - bevat:
Heden ben ik nuchter
Zijn er kanalen in Aalst?
Dagboek van een vermoeide egoﳴ
Vlucht voor mij
1995 Plots gebeurde er niets - bevat:
Ex-schrijver
Ex-minnaar
Ex-drummer
1995 Vrouwen met een IQ (roman)
1996 Autobiografie van iemand anders (roman)
1997 Meisjes hebben grotere borsten dan jongens. (kindergedichtenbundel)
1997 Zul je mij altijd graag zien ? (autobiografisch boek)
1997 Logica voor idioten (semi-autobiografische roman)
1997 Ook eenzame mensen vervelen zich - bevat:
Het oude nieuws van deze tijden
Vrouwen met een IQ
1998 Bloemen op mijn graf
1998 Nog drie keer slapen en ik word wakker (roman)
1999 Het einde van mensen in 1967 (verhalenbundel)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |