Dat is wel spectaculair als je het gaat vergelijken met 2002.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 20:02 schreef D.Rose het volgende:
Rond november '04 zat ie ook op 1.36, dus vooralsnog is het niet echt spectaculair
in feb '05 stond ie weer op 1.32quote:Op vrijdag 27 juli 2007 20:07 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Dat is wel spectaculair als je het gaat vergelijken met 2002.
En 2 dagen geleden stond het ding nog op 1.38nogiets. Dus dat is ook wel apart.
1.36 is gewoon hoog en kut.
Wat ik zo uit financiele blogs oppik: d'r is een marktverwachting dat de rente eind dit jaar met een half procent omlaag gaat. Om dan al de rente omlaag te gooien zou de dollar nekken, en daarom denken analisten dat de rente wel omlaag gaat, maar pas ergens in volgend jaar..quote:Op vrijdag 27 juli 2007 19:59 schreef SeLang het volgende:
Correctie in een downtrend (denk ik)
De FED zit in een aardige sandwich: rente hoog houden (=economie vertragen) of rente verlagen (=huizen- en aandelencrash uitstellen maar US$ opofferen = uiteindelijk inflatie).
Waarom is 1.36 kut? Ik vind 't wel best zoquote:
Ja...we staan hier aan allebei aan verschillende oeversquote:Op vrijdag 27 juli 2007 20:09 schreef gronk het volgende:
[..]
Waarom is 1.36 kut? Ik vind 't wel best zo
Whehehehe...quote:Op vrijdag 27 juli 2007 20:12 schreef Nembrionic het volgende:
Ja...we staan hier aan allebei aan verschillende oevers
Ik verdien mijn geld in dollars, jij in euros. Voor jou is het gunstig, voor mij niet
http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=918197 is ook een leuk artikel.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 20:30 schreef Frenkyboy het volgende:
Same here. Ik hevel mijn dollars over naar de andere oever, ik verwacht dat het nog erger wordt...... Toch eens met mijn baas gaan praten over loonsverhoging...
quote:Martin S. Feldstein: ‘De dollar daalt onvermijdelijk’
...
Sommigen zeggen zelfs dat de dollar in waarde moet halveren. Eén euro zou dan meer dan tweeënhalve dollar waard worden. Gelooft u dat ook?
‘Ik heb geen exact cijfer in gedachten. Het laat zich ook moeilijk voorspellen hoe ver de dollar zal moeten dalen omdat we niet precies weten hoe gevoelig importen en exporten zijn voor de dollarkoers. De daling ten opzichte van de euro heeft bijvoorbeeld nog maar weinig verschil gemaakt. Maar het zal een substantiële daling moeten zijn.’
De euro economie gaat straks ook weer dalen (volgt altijd de USA met enige vertraging) en dat verlaagt de druk op de US$ dan weer. Het probleem op dit moment is dat de euro rente blijft stijgen terwijl de tendens voor de US$ rente neutraal tot dalend is. Maar dat blijft dus niet zo.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 20:09 schreef gronk het volgende:
[..]
Wat ik zo uit financiele blogs oppik: d'r is een marktverwachting dat de rente eind dit jaar met een half procent omlaag gaat. Om dan al de rente omlaag te gooien zou de dollar nekken, en daarom denken analisten dat de rente wel omlaag gaat, maar pas ergens in volgend jaar..
Dat is dus gelulquote:Sommigen zeggen zelfs dat de dollar in waarde moet halveren. Eén euro zou dan meer dan tweeënhalve dollar waard worden. Gelooft u dat ook?
Amerikaanse producten zijn voor Europeanen goedkoop ja, maar Europese producten zijn voor Amerikanen dus duurder. Dit is niet goed voor de Europese economie.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 20:12 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Ik verdien mijn geld in dollars, jij in euros. Voor jou is het gunstig, voor mij niet
De US zou nu al in een recessie kunnen zitten (cijfers zien er op zich goed uit, maar da's deels boekhoudkundig;als general motors een papieren winst maakt van $ veel, dan wil dat nog niet zeggen dat andere bedrijven in andere sectoren vergelijkbare winsten maken), en d'r verschijnen al signalen dat we in nederland over de hoogconjunctuur heen zijn. ( http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)klok/ck-homepage.htm )quote:Op zaterdag 28 juli 2007 03:41 schreef SeLang het volgende:
De euro economie gaat straks ook weer dalen (volgt altijd de USA met enige vertraging) en dat verlaagt de druk op de US$ dan weer. Het probleem op dit moment is dat de euro rente blijft stijgen terwijl de tendens voor de US$ rente neutraal tot dalend is. Maar dat blijft dus niet zo.
't lijkt me ook redelijk uitzonderlijk, maar ik kan me best voorstellen dat de dollar richting 1.50 en daarboven gaat.quote:Dat is dus gelul
Maar aan de andere kant wordt olie nog steeds afgerekend in dollars, doen we nu ook weer niet zoveel zaken met amerika, maar veel meer met andere europese landen, etc. Het CBP heeft wel eens berekend dat iedere eurocent dat de dollar hoger staat, een *positief* effect heeft van een half procentpunt op het nederlandse begrotingstekort. Wouter bos droomt van een dollar van 1.80quote:Op zaterdag 28 juli 2007 13:40 schreef starla het volgende:
[..]
Amerikaanse producten zijn voor Europeanen goedkoop ja, maar Europese producten zijn voor Amerikanen dus duurder. Dit is niet goed voor de Europese economie.
Er is niemand die anders beweertquote:Op zaterdag 28 juli 2007 13:40 schreef starla het volgende:
[..]
Amerikaanse producten zijn voor Europeanen goedkoop ja, maar Europese producten zijn voor Amerikanen dus duurder. Dit is niet goed voor de Europese economie.
zo gunstig is het dus nietquote:Op vrijdag 27 juli 2007 20:12 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
http://www.cpb.nl/nl/pub/cepmev/cep/2007/kaders/kader02.pdfquote:
0.1%. Woo-hoo!. Ontzettend groot effect.quote:In de raming is gerekend met een stabiele eurokoers van 1,30 dollar in beide ramingsjaren. Er bestaat een risico dat, vanwege de omvangrijke tekorten op de lopende rekening van de Verenigde Staten, de dollar op enig moment deprecieert. Onderstaande tabel schetst de gevolgen voor de Nederlandse economie indien de dollar vanaf het eerste kwartaal dit jaar geleidelijk minder waard wordt, zodat voor een euro dit jaar gemiddeld 1,40 dollar en volgend jaar 1,50 dollar moet worden neergeteld. Daarbij is ervan uitgegaan dat de valuta van opkomende economieën en Canada gekoppeld blijven aan de dollar. Er is voorts rekening mee gehouden dat voor circa 40% van de werknemers de contractloonstijging in 2007 al vastligt. De duurdere euro heeft een drukkend effect op de Nederlandse uitvoergroei, doordat de prijsconcurrentiepositie verslechtert. Bovendien groeit de relevante wereldhandel iets minder snel, doordat de landen die nadeel ondervinden van een goedkopere dollar relatief zwaar wegen in het Nederlandse uitvoerpakket.
Daar staat tegenover dat de goedkopere dollar tot lagere invoerprijzen en een lagere rente leidt, wat de koopkracht en winstgevendheid positief beïnvloedt. Hierdoor groeien de particuliere consumptie en de bedrijfsinvesteringen wat sneller, maar per saldo komt de BBP-groei in 2007 en 2008 0,1%-punt lager uit dan in de centrale projectie.
Voor de gemiddelde boerenlul die op vakantie gaat of spullen wil kopen is het bijzonder gunstig.quote:
Inderdaad, 1.50-1.60 kan best (al is het niveau puur koffiedik kijken).quote:Op zaterdag 28 juli 2007 13:47 schreef gronk het volgende:
't lijkt me ook redelijk uitzonderlijk, maar ik kan me best voorstellen dat de dollar richting 1.50 en daarboven gaat.
Daaraan zie je dat dit soort onderzoek tamelijk onzinnig zijn. In elkaar pletterende huizen- en aandelenmarkten die het gevolg zijn van een leeglopende bubble geven een veel groter welvaartseffect, alleen is dat lastig te becijferen omdat het effect grotendeels psychologisch is.quote:Op zaterdag 28 juli 2007 14:16 schreef gronk het volgende:
[..]
http://www.cpb.nl/nl/pub/cepmev/cep/2007/kaders/kader02.pdf
[..]
0.1%. Woo-hoo!. Ontzettend groot effect.
Klopt. Het valt mij bij dit soort dingen altijd op dat de gevolgen altijd anders uitpakken dan je zou verwachten.quote:Op zaterdag 28 juli 2007 14:26 schreef SeLang het volgende:
Daaraan zie je dat dit soort onderzoek tamelijk onzinnig zijn. In elkaar pletterende huizen- en aandelenmarkten die het gevolg zijn van een leeglopende bubble geven een veel groter welvaartseffect, alleen is dat lastig te becijferen omdat het effect grotendeels psychologisch is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |