FOK!forum / School, Studie en Onderwijs / bedrijfsanalyse maken
Norro-tjewoensdag 29 november 2006 @ 11:03
hoi mensen

ik moet voor mijn stage opdracht een bedrijfsanalyse maken, daarvoor moet ik dus het juiste model op de goede manier toepassen, nu loop ik een beetje vast in welk model ik moet gebruiken.
ik loop stage op een uitzendbureau das misschien handig om erbij te vermelden

hebben jullie nog ideen voor me, welk model ik moet gebruiken en waar ik op moet letten??.

groetjes
nonzzwoensdag 29 november 2006 @ 11:06
Welk model heb je daar ook al weer voor, het zeven s-en of c-en model? ofzoiets.
Vodka_Limewoensdag 29 november 2006 @ 11:21
pak een boek: "bedrijfsanalyse" of zoek bij google:

link:
http://www.marketingmodellen.nl/?m=modellen&a=analyse&gclid=CPu6-qCC7IgCFRM8VgodoVRNjA
Wutangtonywoensdag 29 november 2006 @ 11:22
Interne en externe analyse maken?
WebForcewoensdag 29 november 2006 @ 11:22
Je loopt stage, maar je hebt geen idee wat voor een model je moet gebruiken bij een bedrijfsanalyse? . Wat heb je in die tijd voordat je op stage ging gedaan dan?
Vodka_Limewoensdag 29 november 2006 @ 11:24
zelf zou ik voor SWOT gaan. pak je alles mee voor de externe punten en interne zwakten. op gebied van marketing en product.

intern: wat willen ze weten? solvabiliteit en liquiditeit. winstpercentage? kostenraming. kostprijs berekening. enz enz.
Vodka_Limewoensdag 29 november 2006 @ 11:26
maybe het bedrijf analyseren op het gebied van klanttevredenheid, bekendheid. ook eens verdiepen in ISO 14001, ISO 9001:2000 zoiet. gaat over hoe de boekhouding geregeld is. en die ander is kwaliteitsysteem. waarborging.
Underdoggywoensdag 29 november 2006 @ 11:27
Bij een uitzendburo is de environment ook erg belangrijk dus ik zou een model gebruiken wat dat ook evalueert.
Six boxes? Burke-Litwin?
Norro-tjewoensdag 29 november 2006 @ 11:35
quote:
Op woensdag 29 november 2006 11:22 schreef WebForce het volgende:
Je loopt stage, maar je hebt geen idee wat voor een model je moet gebruiken bij een bedrijfsanalyse? . Wat heb je in die tijd voordat je op stage ging gedaan dan?
financieel manament , maar marketing en organisatie is een eerste jaars vak voor mij dus das een kleine drie jaar geleden, en in die boeken staat ook niet echt veel, dus vandaar dat ik het vraag mishcien zijn hier mensen met een goed idee of ervaring met een bepaald systeem
Norro-tjewoensdag 29 november 2006 @ 11:37
ik lees al her en der een goed idee dank daar voor mensen
meer is altijd welkom
AirwiNwoensdag 29 november 2006 @ 11:43
Voor externe analyse kun je gebruiken maken van een Porter - PEST analyse en een PMC analyse. Daaruit kun je een paar mooie Opportunities en Treats destilleren.

Voor de interne analyse kun je gebruik maken van de Value Chain Analyse en het Burke-Litwin model. (deze is uitgebreider dan het zeven s'en model) Hier kun je een aantal Strengths en Weaknesses uithalen.

Afhankelijk van je opdracht kun je de SW en OT tegen elkaar uitzetten in een TOWS analyse. (dit is niet hetzelfde als de SWOT analyse, die heb je namelijk al gemaakt in het voorgaande stuk) Als je die tegenover elkaar zet, kun je daar vier alternatieven uit bedenken die je kunt gebruiken voor een toekomststrategie.

Succes!
Norro-tjewoensdag 29 november 2006 @ 12:01
quote:
Op woensdag 29 november 2006 11:43 schreef AirwiN het volgende:
Voor externe analyse kun je gebruiken maken van een Porter - PEST analyse en een PMC analyse. Daaruit kun je een paar mooie Opportunities en Treats destilleren.

Voor de interne analyse kun je gebruik maken van de Value Chain Analyse en het Burke-Litwin model. (deze is uitgebreider dan het zeven s'en model) Hier kun je een aantal Strengths en Weaknesses uithalen.

Afhankelijk van je opdracht kun je de SW en OT tegen elkaar uitzetten in een TOWS analyse. (dit is niet hetzelfde als de SWOT analyse, die heb je namelijk al gemaakt in het voorgaande stuk) Als je die tegenover elkaar zet, kun je daar vier alternatieven uit bedenken die je kunt gebruiken voor een toekomststrategie.

Succes!
dank, ga vanimddag weer aan de slag zal ik dit zeker meenemen
Norro-tjewoensdag 29 november 2006 @ 12:24
quote:
Op woensdag 29 november 2006 11:21 schreef Vodka_Lime het volgende:
pak een boek: "bedrijfsanalyse" of zoek bij google:

link:
http://www.marketingmodellen.nl/?m=modellen&a=analyse&gclid=CPu6-qCC7IgCFRM8VgodoVRNjA
heb ik ook gevonden maar dit is meer voor marketing of begrijp ik dat verkeerd ??
Norro-tjewoensdag 29 november 2006 @ 13:39
geen verder ideeen meer ? iemand?
Crizzz_woensdag 29 november 2006 @ 14:31
quote:
Op woensdag 29 november 2006 13:39 schreef Norro-tje het volgende:
geen verder ideeen meer ? iemand?
Je gaat natuurlijk niet, zoals anderen beweren, een nietzeggende SWOT maken.
Als er iets achterhaald is dan is het wel een SWOT analyse .

Beter is het om een Impactanalyse/Trendeffectentoets te maken. Je gaat dan kijken welke impact een trend heeft op een bedrijf. Een trend bijvoorbeeld in de uitzendbranche is dat de laatse jaren steeds meer vrouwen gaan werken en dat NL'ers steeds hoger opgeleid zijn. Bij een SWOT concludeer je of de 2 trends kansen dan wel bedreigingen zijn en doe je er verder niets mee. Bij een impactanalyse onderzoek wat deze trend voor invloed heeft op de kosten, omzet en of winst. Zo krijg je dus een beter plaatje waar het geld te halen is en waar je je als bedrijf tegen moet beschermen.

Als je opzoek gaat naar recent uitgegeven boeken (zoals dienstenmarketingmanagement) kun je er meer over lezen.
Vodka_Limewoensdag 29 november 2006 @ 14:45
wat Crizzz zegt, kan ook ja .
je bent wel dan marketinggericht bezig.

nog 1 punt wat erin KAN:
communicatieplan. hoe gaat nu de communicatie en wat kan er beter. zoals mailen afspraken op papier via memo enz. zo verhoog je de interne effectiviteit.

er kan zoveel! ! !(das juist het lastige als je beperkt tijd hebt) dus maak een goed plan. met wat je erin wilt zetten en een tijdsplanning. anders wordt het veel te uitgebreid. dus overleg goed wat je opdrachtgever wilt(je stagebegeleider en/of directeur enz.)

btw: doe zelf opleiding TBK(technische bedrijfskunde)@Hogeschool INholland Alkmaar
Norro-tjewoensdag 29 november 2006 @ 14:50
ja beperkt tijd idd eigenlijk moet het dit jaar klaar, daarna moet ik met me onderzoeks opdracht bezig die ik ook nog moet formuleren maar die moet juni af.
Underdoggywoensdag 29 november 2006 @ 14:59
Luister maar gewoon naar AirwiN, is wel goed dekkend voor jouw stage. Ik weet niet wat voor opleiding je doet maar de opmerkingen van Vodka Lime vind ik persoonlijk zwak. Eerst met een SWOT aankomen en daarna met een communicatieplan.

Ga je gewoon goed verdiepen in het Burke-Litwin model. Zit voor het begin zeker genoeg werk in. Je spit daarmee de hele organisatie door.
AirwiNwoensdag 29 november 2006 @ 15:13
quote:
Op woensdag 29 november 2006 14:31 schreef Crizzz_ het volgende:

Beter is het om een Impactanalyse/Trendeffectentoets te maken. Je gaat dan kijken welke impact een trend heeft op een bedrijf. Een trend bijvoorbeeld in de uitzendbranche is dat de laatse jaren steeds meer vrouwen gaan werken en dat NL'ers steeds hoger opgeleid zijn. Bij een SWOT concludeer je of de 2 trends kansen dan wel bedreigingen zijn en doe je er verder niets mee. Bij een impactanalyse onderzoek wat deze trend voor invloed heeft op de kosten, omzet en of winst. Zo krijg je dus een beter plaatje waar het geld te halen is en waar je je als bedrijf tegen moet beschermen.
Dit is dus exact het deel wat je in de Porter - PEST beschrijft! Je omschrijft de trends bij de leveranciers, de klanten, de concurrenten, de nieuwe deelnemers op de markt en de mogelijke vervangende producten. (Porter) Daarnaast bekijk je de trends op economisch, maatschappelijk, technologisch en politiek gebied. (PEST)

Omdat ik het met je eens bent dat de SWOT niks anders is dan een conclusie of iets een kans of een bedreiging is, adviseer ik ook om de TOWS te gebruiken. Hiermee bepaal je aan de hand van je SWOT welke strategie je gaat volgen.. (een TW, TS, OW of OS strategie)
Norro-tjewoensdag 29 november 2006 @ 16:40
okee heb dank jullie ik heb weer wat modellen op me lijste staan ga ze ff bekijken en uitzoeken en dan kijken welke ik het best kan toepassen. meer ideeen zijn nog altijd welkom trouwens of dingen die ik mee kan nemen in dit proces,
l3lasterwoensdag 29 november 2006 @ 19:43
he dat moet ik ook doen! alleen ik nog geen adoptie organisatie
Norro-tjewoensdag 29 november 2006 @ 21:11
stage plek beodel je , ook hbo nderland toevallig ?
Norro-tjedonderdag 30 november 2006 @ 10:26
verder mensen nog tips van waar ik op moet letten
AirwiNdonderdag 30 november 2006 @ 10:35
quote:
Op donderdag 30 november 2006 10:26 schreef Norro-tje het volgende:
verder mensen nog tips van waar ik op moet letten
Met de tips en methodieken die je nu hebt gehad kun je een dijk van een bedijfsanalyse maken. Het is nu gewoon een kwestie van ermee aan de gang gaan...
mark_dabombvrijdag 1 december 2006 @ 07:23
een paar tips voor het analyseren van de interne en externe omgeving:

- Business Definition
- PMTC Model
- PMC Model
- Positiebepaling mbv BCG en/of MABA
- SWOT-Analyse
- 7S model
- model van Abell
- confrontatiematrix
- PIMS
- Ansoff methodes
- Porter

Ook hier geldt: Google is je beste vriend.
Norro-tjedinsdag 5 december 2006 @ 09:14
ben hard aan het zoeken geweest en idd bulten van informatie te vinden , te veel eigenlijk dus nu maar hard bezig met alles en proberen het op de juist manier toe te passen op mijn stage bedrijf
_V2dinsdag 5 december 2006 @ 14:21
welk bedrijfsanalyse model zouden jullie gebruiken voor een bedrijf dat net gestart is?
het bedrijf opereert in de markt van de zakelijke dienstverlening (online).
T1andonlydinsdag 5 december 2006 @ 14:26
Voor mijn stage heb ik ook een heel deel van die analyses moeten maken. Opzich geen verkeerd werk als de informatie redelijk goed beschikbaar is.
BIGGIdinsdag 5 december 2006 @ 14:31
tvp
_V2dinsdag 5 december 2006 @ 14:37
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 14:26 schreef T1andonly het volgende:
Voor mijn stage heb ik ook een heel deel van die analyses moeten maken. Opzich geen verkeerd werk als de informatie redelijk goed beschikbaar is.
ik vind het ook wel interessant, alleen is de keuze voor mij lastig omdat alle modellen uitgaan van bedrijven met al een zekere historie. en die is bij mij niet aanwezig.
Crizzz_dinsdag 5 december 2006 @ 14:41
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 14:21 schreef _V2 het volgende:
welk bedrijfsanalyse model zouden jullie gebruiken voor een bedrijf dat net gestart is?
het bedrijf opereert in de markt van de zakelijke dienstverlening (online).
Je kan wat Airwin geschreven heeft gewoon gebruiken.
AirwiNdinsdag 5 december 2006 @ 14:46
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 14:37 schreef _V2 het volgende:

[..]

ik vind het ook wel interessant, alleen is de keuze voor mij lastig omdat alle modellen uitgaan van bedrijven met al een zekere historie. en die is bij mij niet aanwezig.
Welk model dan?
Norro-tjemaandag 11 december 2006 @ 12:02
vertel is ?
dnzldinsdag 12 december 2006 @ 03:11
Tvpppp
Norro-tjedinsdag 12 december 2006 @ 09:10
genoeg tvp tjes , alsof je daarwat aan hebt

maar het lukt al aardig, genoeginfo vandaag kijken of ik alles aan elkaar kan typen.
Norro-tjedinsdag 12 december 2006 @ 09:55
nog iemand tips wat je het best kan toe passen op de uitzendbranch want daar kom ik nog niet helemaal uit, denk dat ik een swot analyse met een confrontatiematrix wil maken maar ik weet niet of dit het juiste model is, iemand tips hiervoor? want als ik het dadelijk verkeerd heb kan ik al het werk opnieuw doen en dat vindt ik een beetje tijdsverspilling, al is het dan wel makkelijker om het om het om te zetten.

iemand die een zinnig andwoordt weet of het probleem eerder bij de hand heeft gehad.

ps let niet op mijn nederlands want als dislect is dit erg moeillijk zonder spellingcontrole
Norro-tjedinsdag 12 december 2006 @ 11:19
niemand
HansUdinsdag 12 december 2006 @ 11:51
ik ben op het moment het zelfde aan het doen.
Ik gebruik het 7-s model van McKinsey
http://nl.wikipedia.org/wiki/7S_Model
Voordat ik daaraan begin werk ik eerst het "de student kan" lijstje uit de module handleiding van school uit dmv het boek "Toegepaste Organisatiekunde""
Als ik het "de student kan" lijstje heb uitgewerkt zet ik deze punten in het 7-s model, praat ik het aan elkaar en zal het wel goed zijn, hoop ik.
Arnold_fandinsdag 12 december 2006 @ 11:56
internet analyse + externe analyse = swot analyse

Hoofdstuk 1 Interne analyse
1.1 Geschiedenis
1.2 Missie en visie met de doelstellingen
1.3 Huidige manier van werken
1.4 Bedrijfsanalyse
1.4.1 Core competences
1.4.2 Abell


Hoofdstuk 2 Externe analyse
2.1 Afnemersanalyse
2.1.1 Curry’s klantenpiramide
2.1.2 Ferrell’s 6 W’s
2.2 Bedrijfstakanalyse
2.2.1 Macro-omgevingsfactoren:
2.2.2 Marktfactoren
2.2.3 Bedrijfstakstructuurfactoren
2.3 Concurrentenanalyse
2.3.1 Belangrijkste concurrenten
2.3.2 Concurrentie strategie

Hoofdstuk 3 Swot analyse
3.1 Sterkten/zwakten
3.2 SWOT matrix
3.3 Mogelijke strategieën vanuit de matrix

Zo heb ik het bij mijn scriptie gedaan, de exacte invulling moet je natuurlijk zelf bedenken, zeker als je kijkt welke onderdelen relevant zijn voor je opdracht. Distributieanalyse heb ik hier bijvoorbeeld weggelaten omdat het niet relevant is voor je uitzendbureau.
HansUdinsdag 12 december 2006 @ 12:18
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 11:56 schreef Arnold_fan het volgende:
internet analyse + externe analyse = swot analyse

Hoofdstuk 1 Interne analyse
1.1 Geschiedenis
1.2 Missie en visie met de doelstellingen
1.3 Huidige manier van werken
1.4 Bedrijfsanalyse
1.4.1 Core competences
1.4.2 Abell


Hoofdstuk 2 Externe analyse
2.1 Afnemersanalyse
2.1.1 Curry’s klantenpiramide
2.1.2 Ferrell’s 6 W’s
2.2 Bedrijfstakanalyse
2.2.1 Macro-omgevingsfactoren:
2.2.2 Marktfactoren
2.2.3 Bedrijfstakstructuurfactoren
2.3 Concurrentenanalyse
2.3.1 Belangrijkste concurrenten
2.3.2 Concurrentie strategie

Hoofdstuk 3 Swot analyse
3.1 Sterkten/zwakten
3.2 SWOT matrix
3.3 Mogelijke strategieën vanuit de matrix

Zo heb ik het bij mijn scriptie gedaan, de exacte invulling moet je natuurlijk zelf bedenken, zeker als je kijkt welke onderdelen relevant zijn voor je opdracht. Distributieanalyse heb ik hier bijvoorbeeld weggelaten omdat het niet relevant is voor je uitzendbureau.
Klinkt goed, voor een BEDRIJFS analyse.
Mocht er in je opdracht ORGANISATIE analyse staan (of iets anders) moet je natuurlijk weer een ander model pakken
Norro-tjedinsdag 12 december 2006 @ 12:24
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 11:56 schreef Arnold_fan het volgende:
internet analyse + externe analyse = swot analyse

Hoofdstuk 1 Interne analyse
1.1 Geschiedenis
1.2 Missie en visie met de doelstellingen
1.3 Huidige manier van werken
1.4 Bedrijfsanalyse
1.4.1 Core competences
1.4.2 Abell


Hoofdstuk 2 Externe analyse
2.1 Afnemersanalyse
2.1.1 Curry’s klantenpiramide
2.1.2 Ferrell’s 6 W’s
2.2 Bedrijfstakanalyse
2.2.1 Macro-omgevingsfactoren:
2.2.2 Marktfactoren
2.2.3 Bedrijfstakstructuurfactoren
2.3 Concurrentenanalyse
2.3.1 Belangrijkste concurrenten
2.3.2 Concurrentie strategie

Hoofdstuk 3 Swot analyse
3.1 Sterkten/zwakten
3.2 SWOT matrix
3.3 Mogelijke strategieën vanuit de matrix

Zo heb ik het bij mijn scriptie gedaan, de exacte invulling moet je natuurlijk zelf bedenken, zeker als je kijkt welke onderdelen relevant zijn voor je opdracht. Distributieanalyse heb ik hier bijvoorbeeld weggelaten omdat het niet relevant is voor je uitzendbureau.
klinkt goed allenn vraagje wat bedoel je met
1.4 Bedrijfsanalyse
1.4.1 Core competences
1.4.2 Abell

want dit hele ding moetmijn bedrijfsanalyse worden en mag ongever 10 paginas beslaan heir in moet ik ook nog mijn onderzoeks vraag formuleren en beargenmuteren

zelf zit ik te twijfelen tussen swot en 7 s model .....
Norro-tjedinsdag 12 december 2006 @ 12:29
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 11:51 schreef HansU het volgende:
ik ben op het moment het zelfde aan het doen.
Ik gebruik het 7-s model van McKinsey
http://nl.wikipedia.org/wiki/7S_Model
Voordat ik daaraan begin werk ik eerst het "de student kan" lijstje uit de module handleiding van school uit dmv het boek "Toegepaste Organisatiekunde""
Als ik het "de student kan" lijstje heb uitgewerkt zet ik deze punten in het 7-s model, praat ik het aan elkaar en zal het wel goed zijn, hoop ik.
wat zijn jouw argumenten om dit model te keizen en doe jij eht ook voor een uitzendbureau ? want ik vindt het moeilijk ik kan eigenlijk overal wel argumenten bij verzinnen , moeilijk dus die eewige twijfel
dnzldinsdag 12 december 2006 @ 12:31
Pfff, doe er zelf eens wat moeite voor.

Je kan toch ff Googlen naar core competences & Abell
Arnold_fandinsdag 12 december 2006 @ 12:40
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 12:18 schreef HansU het volgende:

[..]

Klinkt goed, voor een BEDRIJFS analyse.
Mocht er in je opdracht ORGANISATIE analyse staan (of iets anders) moet je natuurlijk weer een ander model pakken
Het lijkt me duidelijk dat dit niet alles kan zijn, maar je kunt er wel delen uithalen. Dit is ongeveer 40 bladzijden bij mij.

Hierna krijg ik pas mijn echte onderzoek.
Arnold_fandinsdag 12 december 2006 @ 12:43
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 12:24 schreef Norro-tje het volgende:

[..]

klinkt goed allenn vraagje wat bedoel je met
1.4 Bedrijfsanalyse
1.4.1 Core competences
1.4.2 Abell

want dit hele ding moetmijn bedrijfsanalyse worden en mag ongever 10 paginas beslaan heir in moet ik ook nog mijn onderzoeks vraag formuleren en beargenmuteren

zelf zit ik te twijfelen tussen swot en 7 s model .....
Core competences zijn de punten waar het bedrijf op scoort, zoals innovaties cultuur etc.
Abell zijn de groeimogelijkheden die je hebt als bedrijf, groeien in dingen die je doet, in klanten die je hebt, en kwalitieten personeel.
qu63donderdag 13 november 2008 @ 21:20
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 11:56 schreef Arnold_fan het volgende:
internet analyse + externe analyse = swot analyse

Hoofdstuk 1 Interne analyse
1.1 Geschiedenis
1.2 Missie en visie met de doelstellingen
1.3 Huidige manier van werken
1.4 Bedrijfsanalyse
1.4.1 Core competences
1.4.2 Abell


Hoofdstuk 2 Externe analyse
2.1 Afnemersanalyse
2.1.1 Curry’s klantenpiramide
2.1.2 Ferrell’s 6 W’s
2.2 Bedrijfstakanalyse
2.2.1 Macro-omgevingsfactoren:
2.2.2 Marktfactoren
2.2.3 Bedrijfstakstructuurfactoren
2.3 Concurrentenanalyse
2.3.1 Belangrijkste concurrenten
2.3.2 Concurrentie strategie

Hoofdstuk 3 Swot analyse
3.1 Sterkten/zwakten
3.2 SWOT matrix
3.3 Mogelijke strategieën vanuit de matrix

Zo heb ik het bij mijn scriptie gedaan, de exacte invulling moet je natuurlijk zelf bedenken, zeker als je kijkt welke onderdelen relevant zijn voor je opdracht. Distributieanalyse heb ik hier bijvoorbeeld weggelaten omdat het niet relevant is voor je uitzendbureau.
Ja een rotschop

Bedankt voor dit lijstje, geeft me een mooie opzet voor mij analyses die ik moet maken.

Thanks!
en ook aan de anderen die hier gepost hebben met tips voor de TS
hoerezooizaterdag 15 november 2008 @ 16:07
leuke stage zeg
commerciele economie zeker
Florian_woensdag 19 november 2008 @ 15:27
tvp
tinevdleedonderdag 4 december 2008 @ 12:19
En wat valt er in dit geval dan onder bedrijfsanalyse?
De diensten die ze verlenen e.d.?
kitchenbreakdonderdag 26 februari 2009 @ 12:54
tvp
skittelmanwoensdag 24 juni 2009 @ 13:41
tvptje