financieel manament , maar marketing en organisatie is een eerste jaars vak voor mij dus das een kleine drie jaar geleden, en in die boeken staat ook niet echt veel, dus vandaar dat ik het vraag mishcien zijn hier mensen met een goed idee of ervaring met een bepaald systeemquote:Op woensdag 29 november 2006 11:22 schreef WebForce het volgende:
Je loopt stage, maar je hebt geen idee wat voor een model je moet gebruiken bij een bedrijfsanalyse?. Wat heb je in die tijd voordat je op stage ging gedaan dan?
dank, ga vanimddag weer aan de slag zal ik dit zeker meenemenquote:Op woensdag 29 november 2006 11:43 schreef AirwiN het volgende:
Voor externe analyse kun je gebruiken maken van een Porter - PEST analyse en een PMC analyse. Daaruit kun je een paar mooie Opportunities en Treats destilleren.
Voor de interne analyse kun je gebruik maken van de Value Chain Analyse en het Burke-Litwin model. (deze is uitgebreider dan het zeven s'en model) Hier kun je een aantal Strengths en Weaknesses uithalen.
Afhankelijk van je opdracht kun je de SW en OT tegen elkaar uitzetten in een TOWS analyse. (dit is niet hetzelfde als de SWOT analyse, die heb je namelijk al gemaakt in het voorgaande stuk) Als je die tegenover elkaar zet, kun je daar vier alternatieven uit bedenken die je kunt gebruiken voor een toekomststrategie.
Succes!![]()
heb ik ook gevonden maar dit is meer voor marketing of begrijp ik dat verkeerd ??quote:Op woensdag 29 november 2006 11:21 schreef Vodka_Lime het volgende:
pak een boek: "bedrijfsanalyse" of zoek bij google:
link:
http://www.marketingmodellen.nl/?m=modellen&a=analyse&gclid=CPu6-qCC7IgCFRM8VgodoVRNjA
Je gaat natuurlijk niet, zoals anderen beweren, een nietzeggende SWOT maken.quote:Op woensdag 29 november 2006 13:39 schreef Norro-tje het volgende:
geen verder ideeen meer ? iemand?
Dit is dus exact het deel wat je in de Porter - PEST beschrijft! Je omschrijft de trends bij de leveranciers, de klanten, de concurrenten, de nieuwe deelnemers op de markt en de mogelijke vervangende producten. (Porter) Daarnaast bekijk je de trends op economisch, maatschappelijk, technologisch en politiek gebied. (PEST)quote:Op woensdag 29 november 2006 14:31 schreef Crizzz_ het volgende:
Beter is het om een Impactanalyse/Trendeffectentoets te maken. Je gaat dan kijken welke impact een trend heeft op een bedrijf. Een trend bijvoorbeeld in de uitzendbranche is dat de laatse jaren steeds meer vrouwen gaan werken en dat NL'ers steeds hoger opgeleid zijn. Bij een SWOT concludeer je of de 2 trends kansen dan wel bedreigingen zijn en doe je er verder niets mee. Bij een impactanalyse onderzoek wat deze trend voor invloed heeft op de kosten, omzet en of winst. Zo krijg je dus een beter plaatje waar het geld te halen is en waar je je als bedrijf tegen moet beschermen.
Met de tips en methodieken die je nu hebt gehad kun je een dijk van een bedijfsanalyse maken. Het is nu gewoon een kwestie van ermee aan de gang gaan...quote:Op donderdag 30 november 2006 10:26 schreef Norro-tje het volgende:
verder mensen nog tips van waar ik op moet letten
ik vind het ook wel interessant, alleen is de keuze voor mij lastig omdat alle modellen uitgaan van bedrijven met al een zekere historie. en die is bij mij niet aanwezig.quote:Op dinsdag 5 december 2006 14:26 schreef T1andonly het volgende:Voor mijn stage heb ik ook een heel deel van die analyses moeten maken. Opzich geen verkeerd werk als de informatie redelijk goed beschikbaar is.
Je kan wat Airwin geschreven heeft gewoon gebruiken.quote:Op dinsdag 5 december 2006 14:21 schreef _V2 het volgende:
welk bedrijfsanalyse model zouden jullie gebruiken voor een bedrijf dat net gestart is?
het bedrijf opereert in de markt van de zakelijke dienstverlening (online).
Welk model dan?quote:Op dinsdag 5 december 2006 14:37 schreef _V2 het volgende:
[..]
ik vind het ook wel interessant, alleen is de keuze voor mij lastig omdat alle modellen uitgaan van bedrijven met al een zekere historie. en die is bij mij niet aanwezig.
Klinkt goed, voor een BEDRIJFS analyse.quote:Op dinsdag 12 december 2006 11:56 schreef Arnold_fan het volgende:
internet analyse + externe analyse = swot analyse
Hoofdstuk 1 Interne analyse
1.1 Geschiedenis
1.2 Missie en visie met de doelstellingen
1.3 Huidige manier van werken
1.4 Bedrijfsanalyse
1.4.1 Core competences
1.4.2 Abell
Hoofdstuk 2 Externe analyse
2.1 Afnemersanalyse
2.1.1 Curry’s klantenpiramide
2.1.2 Ferrell’s 6 W’s
2.2 Bedrijfstakanalyse
2.2.1 Macro-omgevingsfactoren:
2.2.2 Marktfactoren
2.2.3 Bedrijfstakstructuurfactoren
2.3 Concurrentenanalyse
2.3.1 Belangrijkste concurrenten
2.3.2 Concurrentie strategie
Hoofdstuk 3 Swot analyse
3.1 Sterkten/zwakten
3.2 SWOT matrix
3.3 Mogelijke strategieën vanuit de matrix
Zo heb ik het bij mijn scriptie gedaan, de exacte invulling moet je natuurlijk zelf bedenken, zeker als je kijkt welke onderdelen relevant zijn voor je opdracht. Distributieanalyse heb ik hier bijvoorbeeld weggelaten omdat het niet relevant is voor je uitzendbureau.
klinkt goed allenn vraagje wat bedoel je metquote:Op dinsdag 12 december 2006 11:56 schreef Arnold_fan het volgende:
internet analyse + externe analyse = swot analyse
Hoofdstuk 1 Interne analyse
1.1 Geschiedenis
1.2 Missie en visie met de doelstellingen
1.3 Huidige manier van werken
1.4 Bedrijfsanalyse
1.4.1 Core competences
1.4.2 Abell
Hoofdstuk 2 Externe analyse
2.1 Afnemersanalyse
2.1.1 Curry’s klantenpiramide
2.1.2 Ferrell’s 6 W’s
2.2 Bedrijfstakanalyse
2.2.1 Macro-omgevingsfactoren:
2.2.2 Marktfactoren
2.2.3 Bedrijfstakstructuurfactoren
2.3 Concurrentenanalyse
2.3.1 Belangrijkste concurrenten
2.3.2 Concurrentie strategie
Hoofdstuk 3 Swot analyse
3.1 Sterkten/zwakten
3.2 SWOT matrix
3.3 Mogelijke strategieën vanuit de matrix
Zo heb ik het bij mijn scriptie gedaan, de exacte invulling moet je natuurlijk zelf bedenken, zeker als je kijkt welke onderdelen relevant zijn voor je opdracht. Distributieanalyse heb ik hier bijvoorbeeld weggelaten omdat het niet relevant is voor je uitzendbureau.
wat zijn jouw argumenten om dit model te keizen en doe jij eht ook voor een uitzendbureau ? want ik vindt het moeilijk ik kan eigenlijk overal wel argumenten bij verzinnen , moeilijk dus die eewige twijfelquote:Op dinsdag 12 december 2006 11:51 schreef HansU het volgende:
ik ben op het moment het zelfde aan het doen.
Ik gebruik het 7-s model van McKinsey
http://nl.wikipedia.org/wiki/7S_Model
Voordat ik daaraan begin werk ik eerst het "de student kan" lijstje uit de module handleiding van school uit dmv het boek "Toegepaste Organisatiekunde""
Als ik het "de student kan" lijstje heb uitgewerkt zet ik deze punten in het 7-s model, praat ik het aan elkaar en zal het wel goed zijn, hoop ik.
Het lijkt me duidelijk dat dit niet alles kan zijn, maar je kunt er wel delen uithalen. Dit is ongeveer 40 bladzijden bij mij.quote:Op dinsdag 12 december 2006 12:18 schreef HansU het volgende:
[..]
Klinkt goed, voor een BEDRIJFS analyse.
Mocht er in je opdracht ORGANISATIE analyse staan (of iets anders) moet je natuurlijk weer een ander model pakken
Core competences zijn de punten waar het bedrijf op scoort, zoals innovaties cultuur etc.quote:Op dinsdag 12 december 2006 12:24 schreef Norro-tje het volgende:
[..]
klinkt goed allenn vraagje wat bedoel je met
1.4 Bedrijfsanalyse
1.4.1 Core competences
1.4.2 Abell
want dit hele ding moetmijn bedrijfsanalyse worden en mag ongever 10 paginas beslaan heir in moet ik ook nog mijn onderzoeks vraag formuleren en beargenmuteren
zelf zit ik te twijfelen tussen swot en 7 s model .....![]()
![]()
Ja een rotschopquote:Op dinsdag 12 december 2006 11:56 schreef Arnold_fan het volgende:
internet analyse + externe analyse = swot analyse
Hoofdstuk 1 Interne analyse
1.1 Geschiedenis
1.2 Missie en visie met de doelstellingen
1.3 Huidige manier van werken
1.4 Bedrijfsanalyse
1.4.1 Core competences
1.4.2 Abell
Hoofdstuk 2 Externe analyse
2.1 Afnemersanalyse
2.1.1 Curry’s klantenpiramide
2.1.2 Ferrell’s 6 W’s
2.2 Bedrijfstakanalyse
2.2.1 Macro-omgevingsfactoren:
2.2.2 Marktfactoren
2.2.3 Bedrijfstakstructuurfactoren
2.3 Concurrentenanalyse
2.3.1 Belangrijkste concurrenten
2.3.2 Concurrentie strategie
Hoofdstuk 3 Swot analyse
3.1 Sterkten/zwakten
3.2 SWOT matrix
3.3 Mogelijke strategieën vanuit de matrix
Zo heb ik het bij mijn scriptie gedaan, de exacte invulling moet je natuurlijk zelf bedenken, zeker als je kijkt welke onderdelen relevant zijn voor je opdracht. Distributieanalyse heb ik hier bijvoorbeeld weggelaten omdat het niet relevant is voor je uitzendbureau.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |