Wat vinden wij hiervan mensen? Ik ben zelf een objectief supporter, maar ik vind wel dat hij een beetje gelijk heeft.quote:‘Talpa ontziet Ajax vaker dan Feyenoord’
Willem van Hanegem heeft in zijn column in het Algemeen Dagblad vraagtekens geplaatst bij de objectiviteit van het Talpa-programma De Wedstrijden. Volgens De Kromme ontziet het programma vaker negatief nieuws over Ajax dan over Feyenoord.
“Wat ik aan de hele scheldwoordenaffaire een beetje vreemd vind, is dat die teksten van Kenneth Perez pas aan het eind van vorige week nader werden belicht. Daarom krijg ik voor de zoveelste keer het gevoel dat de samenvattingen bij Talpa worden gemanipuleerd door jongens met voorkeuren voor bepaalde clubs. Daarbij valt het me op dat Ajax vaker wordt ontzien dan Feyenoord.”
“Door dingen bewust weg te laten, zoals laatst de zware overtreding van Johny Heitinga op Phillip Cocu, schep je een heel andere waarheid. Ik kan daar slecht tegen. Met Perez ook weer, dat had toch meteen op zondag aangekaart moeten worden, of niet?”, aldus de AD-columnist.
Maar Hugo laat het echt niet als er ellebogen worden gegeven door spelers van Sparta, Feyenoord, PSV etc etc om het ook gewoon te melden in Studio Voetbal.quote:Op dinsdag 28 november 2006 21:17 schreef Adelante het volgende:
geldt hetzelfde niet voor studio voetbal? alleen hugo borst kankert daar nog wel eens op ajax, maar omdat hij een raspessimist is telt dat niet zo...
Eens.quote:Op dinsdag 28 november 2006 21:19 schreef EnGCatjuh het volgende:
Objectieve journalistiek bestaat niet.
Samenvattingen is geen journalistiek. Die moeten gewoon een wedstrijd in beeld brengen zoals die was. Dus geen clubs voortrekken of wat dan ook. Gewoon alles laten zien.quote:Op dinsdag 28 november 2006 21:19 schreef EnGCatjuh het volgende:
Objectieve journalistiek bestaat niet.
Alles kan toch nooit een samenvatting zijn? Er moet altijd iemand zijn die beslist wat er wel en niet inkomt om een zo goed mogelijk beeld te geven in een (vaste) korte tijdsduur. Dat is journalistiek.quote:Op dinsdag 28 november 2006 21:22 schreef Doornenburg het volgende:
Samenvattingen is geen journalistiek. Die moeten gewoon een wedstrijd in beeld brengen zoals die was. Dus geen clubs voortrekken of wat dan ook. Gewoon alles laten zien.
Als je een wedstrijd in beeld wilt brengen zoals die was, moet je de héle wedstrijd laten zien. Zonder commentaar, zonder analyse. Alleen pure statistiek.quote:Op dinsdag 28 november 2006 21:22 schreef Doornenburg het volgende:
[..]
Samenvattingen is geen journalistiek. Die moeten gewoon een wedstrijd in beeld brengen zoals die was. Dus geen clubs voortrekken of wat dan ook. Gewoon alles laten zien.
Dat is ook wel zo, maar ik heb het op Talpa wel vaker meegemaakt dat ze een overtreding niet in de samenvatting lieten zien, maar dat gewoon erna lieten zien. Waarom doen ze dat dan niet gewoon altijd? Ze discusieren wel veel over of het een elleboog was of niet, maar ze laten nooit de hele duidelijke rooie kaarten zien (om weer het voorbeeld van Huntelaar op een roda speler erbij te halen).quote:Op dinsdag 28 november 2006 21:26 schreef DaMayan het volgende:
[..]
Alles kan toch nooit een samenvatting zijn? Er moet altijd iemand zijn die beslist wat er wel en niet inkomt om een zo goed mogelijk beeld te geven in een (vaste) korte tijdsduur. Dat is journalistiek.
Stel er gebeurt veel en ook nog een wel/niet elleboog dan komt die er misschien niet in, stel er gebeurt verder vrij weinig boeiends dan komt die er wel in. Kan gebeuren.
Dat klopt, maar doe het dan zo eerlijk mogelijk. En ga geen duidelijke overtredingen van Ajax weg laten uit de samenvattingen, en wel/niet ellebogen van een Feyenoord speler weg laten.quote:Op dinsdag 28 november 2006 21:28 schreef EnGCatjuh het volgende:
[..]
Als je een wedstrijd in beeld wilt brengen zoals die was, moet je de héle wedstrijd laten zien. Zonder commentaar, zonder analyse. Alleen pure statistiek.
Je kan een wedstrijd niet laten zien zoals die was in een samenvatting, omdat je altijd dingen schrapt die een ander wel belangrijk genoeg vindt voor een samenvatting.
En samenvattingen zijn wél journalistiek, omdat het 'tzelfde is als het nieuws: het laat (in het kort) zien wat er gebeurd is.
Willem is normaal nooit zo. En hij is ook helemaal niet Pro Feyenoord of Anti Ajax. Willem heeft nergens belang bij, dus ik vind het geen Calimero gedrag.quote:
quote:Op dinsdag 28 november 2006 21:34 schreef Doornenburg het volgende:
[..]
Willem is normaal nooit zo. En hij is ook helemaal niet Pro Feyenoord of Anti Ajax. Willem heeft nergens belang bij, dus ik vind het geen Calimero gedrag.
Dat heb ik wel vaker bij Talpa. Maar dat komt door het tijdgebrek, overbodig gelul, 5 commercialbreaks, promotie van andere programma's door Genee, etc. Zo herhalen ze de goals van eerdere wedstrijden in het weekend niet. Vind ik er irritant.quote:Op dinsdag 28 november 2006 21:32 schreef Doornenburg het volgende:
[..]
Dat klopt, maar doe het dan zo eerlijk mogelijk. En ga geen duidelijke overtredingen van Ajax weg laten uit de samenvattingen, en wel/niet ellebogen van een Feyenoord speler weg laten.
(Het is maar een voorbeeld, er zijn nog veel meer situaties geweest dit seizoen)
Oke, dan haal ik er een voobeeld bij. Bij de laatste Feyenoord - Ajax lieten ze een wel/niet overtreding van Buijs zien die niet bestraft werd. Volgens mij zijn er veel interesantere dingen in en om zo'n wedstrijd dan die overtreding die niet bestraft werd achteraf door de KNVB.quote:Op dinsdag 28 november 2006 21:39 schreef EnGCatjuh het volgende:
[..]
Dat heb ik wel vaker bij Talpa. Maar dat komt door het tijdgebrek, overbodig gelul, 5 commercialbreaks, promotie van andere programma's door Genee, etc. Zo herhalen ze de goals van eerdere wedstrijden in het weekend niet. Vind ik er irritant.
Maar dat is gewoon een persoonlijke keuze van Talpa, dat heeft niks met Ajax vs Feyenoord te maken.
Als Feyenoord een saaie wedstrijd speelt, waarin weinig gebeurt, dan moet je toch een samenvatting van een minuut of 12 in elkaar monteren. Soms red je dat met een mooi interview ofzo, soms moet je dat anders aanpakken.
Als Ajax juist een wedstrijd speelt met veel discutabele momenten, dan kan je niet alles laten zien, ook omdat interviews na afloop verplicht lijken bij Talpa. En dat terwijl die mensen nooit wat boeiends te melden hebben. Dus dan moet je kiezen tussen een grote kans of een wel/niet-elleboog. Als kijker vind ik een kans belangrijker.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |