abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_2796387
Black Hawk Down is een film over de oorlog in Somalie in 1993. Ik was toen 9 dus daar weet ik nie veel van, maar het gaat (natuurlijk) over een stelletje amerikanen. Een actie om een of andere 'warlord' uit te schakelen gaat nogal mis. Ze gaan met een paar hum v's en helicopters de hoofdstad Mogadashu in. Nouja, ik vond het een echt goede film. Iemand anders em al gezien?
Ik had gehoord dat de film niet goedgekeurd werd door de amerikaanse overheid, dus er is geen propaganda in gestopt enzo (dacht ik). Op IMDB kreeg ie een 8. Ik vind het een echte aanrader.

http://us.imdb.com/Title?0265086

zaterdag 12 januari 2002 @ 21:56:32 #2
4842 D-FENS
Weapon of mass distraction
pi_2796559
Heb 't boek van Mark Bowden gelezen waar de film op gebaseerd is. Interessant om te zien hoe een "arrestatiepoging" uitloopt op een slachting met meer dan 500 doden.

Kan me voorstellen dat de Amerikanen dit micro-Vietnam liever vergeten.

People should stop blaspheming and comparing Lemmy to God. He might be a decent chap but he certainly isn't Lemmy.
pi_2796712
Ja, het loopt goed mis. Er wordt 1 Black Hawk neergeschoten. Toen gingen er weer mensen daarnaartoe om die soldaten te redden. Uiteindelijk vechten ze tegen de hele stad. Het is echt een emotionele film.

This is the true story of the Battle of Mogadishu, the longest sustained ground battle involving American soldiers since the Vietnam War. An elite force of 120 American Delta units and Ranger infantry were dropped into Mogadishu on October 3rd, 1993, to abduct two of Somalian warlord Mohamed Farrah Aidid's lieutenants. Instead, two UH-60 Black Hawk helicopters were shot down, and what was expected to take an hour lasted 15, resulting in the deaths of 18 Americans, 73 wounded, and hundreds of Somalians dead.

pi_2896183
Op imdb.com is men weer enthousiast, met een 8,5 uit 1400 stemmen...

Ben benieuwd

dinsdag 22 januari 2002 @ 12:10:28 #5
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_2896236
het verhaal zal wel ergens op de waarheid gebasseersd zijn. (al moet je daar bij Americaanse films wel voorzichtig mee zijn om dat te roepen).

Maar ik kan me nog wel de beelden herrinneren van Americaanse soldaten die dood geslagen werden in Solmalie waarna de lichamen door de hele stad werden gesleepd met tientallen juigende Somaliers erom heen. Was niet echt een prettig beeld.

Save the cheerleader. Save the World.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today James Dean
pi_2897865
Die film moet toch nog in de bios komen ?? Want bij Behind enemy lines zag ik er een voostukje van en als hij nog idd in de bios moet komen welke datum is dta dan lijkt me wel een vette film.
pi_2898673
Hm, ik weet niet, zal wel weer zo'n idealiserende film als Pearl Harbor zijn.
* Aczid speelt: Rancid - Black hawk down.mp3
"Did you sass that hoopy Aczid? There's a frood who knows where his towel is..."
pi_2900300
quote:
Op dinsdag 22 januari 2002 15:49 schreef Aczid het volgende:
Hm, ik weet niet, zal wel weer zo'n idealiserende film als Pearl Harbor zijn.
* Aczid speelt: Rancid - Black hawk down.mp3
't Gaat dus over een dik incident waar Amerika liever niets meer over wilt horen, en ik hoor dat de ledematen overal in de rondte vliegen. Verwacht geen Pearl Harbor triootjes e.d.
pi_2900427
quote:
Op dinsdag 22 januari 2002 14:45 schreef Loekje het volgende:
Die film moet toch nog in de bios komen ?? Want bij Behind enemy lines zag ik er een voostukje van en als hij nog idd in de bios moet komen welke datum is dta dan lijkt me wel een vette film.
Hij is net in Madrid ofzo in premiere gegaan. Maar m'n broer had em al op z'n PC staan

Het is echt geen Pearl Harbour hoor! Alleen maar bloedige gevechten en echt geen glorieus gebeuren hoor. Ik zag eergister nog op CNN een reportage over die battle in Mogadishu. Ging er best wreed aan toe. 500 somali's dood

pi_2901012
Wanneer komt t'ie hier in de bioscoop?
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_2901457
Hij draait hier toch nog niet in Nederland of heb ik iets gemist want ik zou graag naar die film toe willen gaan
pi_2901471
quote:
Op dinsdag 22 januari 2002 19:10 schreef Rellehenk het volgende:
Hij draait hier toch nog niet in Nederland of heb ik iets gemist want ik zou graag naar die film toe willen gaan
Nee, hij draait nog niet. Wanneer ie komt weet ik ook niet
pi_2902216
28 Februari komt ie hier uit.
pi_2991164
dan is ie dus vandaag al 2 dagen bezig
wie heeft em al gezien in de bios?
  woensdag 30 januari 2002 @ 22:27:52 #15
8898 Darklight
The Truth Will Set You Free
pi_2992837
quote:
Op woensdag 30 januari 2002 20:43 schreef Fean_Fan het volgende:
dan is ie dus vandaag al 2 dagen bezig
wie heeft em al gezien in de bios?
ehmmm, het is vandaag pas 30 januari, duurt dus nog ruim een maand voordat hij hier draait
pi_2992845
quote:
Op woensdag 30 januari 2002 22:27 schreef Darklight het volgende:

[..]

ehmmm, het is vandaag pas 30 jauari, duurt dus nog ruim een maand voordat hij hier draait

woops, je hebt gelijk
Vandaar dat ie nog helemaal niet in het nieuws was.
  woensdag 30 januari 2002 @ 22:35:42 #17
12395 mistraldk
Sailing's the game!!!
pi_2992982
quote:
Op dinsdag 22 januari 2002 20:28 schreef Theeboon het volgende:
28 Februari komt ie hier uit.
verjaardagcadeautje?
"Spuug niet onder de tafel...daar zou je dronken vriend kunnen liggen"
pi_3005999
quote:
Op woensdag 30 januari 2002 22:35 schreef mistraldk het volgende:

[..]

verjaardagcadeautje?

pi_3239145
Hij komt er aan. 'k had vandaag de reclame al gezien op tv
Grootste gemis op het WK:[br]Friesland ;)
pi_3239923
het zal wel weer een standaard Hollywood prulletje zijn waar de Amerikanen elfjes zijn die nix fout doen en de Somaliers als beesten neer word gezet

Verstand op 0 film dus

pi_3243233
quote:
Op woensdag 20 februari 2002 19:53 schreef Duiveltja het volgende:
het zal wel weer een standaard Hollywood prulletje zijn waar de Amerikanen elfjes zijn die nix fout doen en de Somaliers als beesten neer word gezet

Verstand op 0 film dus

Idd, Amerikanen zijn altijd 'the good guys' (Pearl Harbor, U-571 ('t waren oorspronkelijk de Britten, maar in de film zijn 't de Amerikanen) zo zullen er wel meer films zijn....).
Eigenlijk zou je daarom de film links moeten laten liggen.
Maar toch....ben ik wel heel nieuwsgierig
  donderdag 21 februari 2002 @ 00:57:12 #22
22931 Rifle
9MM slugs hurt like hell
pi_3244642
waarom zou je daarvoor een film links laten liggen ??
Het gaat er toch om dat je er met plezier naar kijkt, waar of niet waar maakt dan toch geen ruk uit ?

Maar ik zag gisteren op Discovery channel een stukje dat erover ging , het hele verhaal van Black hawk down schijnt waar te zijn.

Net zoals Pearl Harbor trouwens, op het liefdes gedoe na is heel die film waargebeurd.

pissing me off will be your last mistake !!
pi_3246242
Het hele verhaal van Black Hawk Down IS waar.
Ik had er een hele documentaire van CNN op gezien, met de echte geluidsbeelden van 'Black Hawk going down!' enzo
een poging om 2 lieutenants te halen liep uit op de grootse buitenlandse operatie van de Amerikanen na Vietnam met een paar honderd rangers enzo. Op CNN waren de beelden te zien van Amerikanen die door de stad werden gesleept achter een auto enzo.
pi_3246450
Ik heb hem gister in België gezien

Hele goeie film, zeer realistisch gefilmd (dus als je niet tegen bloed kunt , niet gaan!) en het verhaal komt redelijk overeen met het boek.

Goeie acteurs, vooral Sizemore (speelt zelfde rol als in Saving Private Ryan) vond ik erg goed. Die knul uit Pearl Harbor was wat minder.

Als wordt het heel af en toe een beetje sentimenteel en steekt het Amerikaanse chauvinisme (wat is de US Army toch weer geweldig) regelmatig de kop op.

Toch zeker een aanrader!

pi_3252754
Speelt hij nog niet in Nederland ofzo
pi_3252992
quote:
Op donderdag 21 februari 2002 17:58 schreef Strolie75 het volgende:
Speelt hij nog niet in Nederland ofzo
Volgende week
"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
Das Kapital, Karl Marx Wealth of Nations, Adam Smith
pi_3256461
Heb hem al gezien (staat hier op me computer) is op zich wel een goede film maar zkr niet de beste film allertijden.
I'd rather die like a man than live like a coward
pi_3256679
quote:
Op donderdag 21 februari 2002 23:32 schreef ViVe het volgende:
Heb hem al gezien (staat hier op me computer) is op zich wel een goede film maar zkr niet de beste film allertijden.
Inderdaad, op de een of andere manier vond ik Saving Pribate Ryan aangrijpender, al is de filnmstijl gelijk.
pi_3275022
misschien is Saving Private Ryan aangrijpender.
Er gaan heel wat meer mensen dood in die film en in die oorlog en er is ook veel minder bloed in BHD vind ik. Ik kan eigenlijk niet veel bloedige momenten herinneren, zoals bijvoorbeeld die gast die z'n eigen arm oppakt in SPR.
maar toch is het een mooie film
pi_3275530
In de film laten ze zeker ook niet zien, dat de Amerikanen met de billen samengeknepen weer vertrokken waren na het debacle??
pi_3275861
quote:
Op zaterdag 23 februari 2002 19:04 schreef Duiveltja het volgende:
In de film laten ze zeker ook niet zien, dat de Amerikanen met de billen samengeknepen weer vertrokken waren na het debacle??
nee, tuurlijk niet
ik dacht dat de film eindigde toen ze allemaal terug waren in het kamp
  zondag 24 februari 2002 @ 05:19:42 #32
22931 Rifle
9MM slugs hurt like hell
pi_3281970
GEWELDIGE FILM !!!!!!!!!

Vandaag even naar Metropolis geweest , en heb echt genoten van deze film.

dinsdag 26 februari 2002 @ 01:45:54 #33
17447 Reintje
Zet je aan het denken!
pi_3305121
Heb hem net in antwerpen, Metropolis gezien. Eerlijk is eerlijk, ik heb werkelijk nog nooit zo'n goeie oorlogsfilm gezien.
Ondanks dat de film van amerikaanse makelij is zie je geen enkele vorm van chauvinisme, in tegenstelling tot hollywoodfilms als Pearl Harbour en Saving Private Ryan. Deze film kent alleen maar verliezers. Een VNmacht die moet overleven maar niet mag vechten, een somalisch vrijheidsleger bestaande uit 1000en mannen, die met hun zéér beperkte vechtmogelijkheden alles doen om zoveel mogelijk slachtoffers te maken.
Het verhaal is totaal niet partijdig gefilmd. 2 Groepen willen overleven. VNers en Somaliërs. Geen hollywoodgedoe, geen sterren, een geweldig verhaal en een perfecte verfilming. Echt als je de kans krijgt, moet je hem zien...

De film is bijzonder realistisch en er zitten veel momenten in dat je echt even denkt van wows, help. Veel echte wonden, veel pijn, als je er tegen kunt zou ik hem zeker gaan kijken...

Action is the enemy of thoughts
  Redactie Frontpage dinsdag 26 februari 2002 @ 01:48:09 #34
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_3305135
Toch heeft het pentagon weer een flinke vinger in de pap gehad, jammer.
pi_3306380
quote:
Op dinsdag 26 februari 2002 01:48 schreef SunChaser het volgende:
Ik denk dat ze anders niet al dat leuke speelgoed hadden mogen gebruiken voor het maken van de film.
  Redactie Frontpage dinsdag 26 februari 2002 @ 10:21:59 #36
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_3306419
Precies, het is kiezen of delen. Zo heeft BHD ondanks de slechte afloop irl toch een feelgood-einde.

Heb ik me laten vertellen. Ik huur BHD wel op Divx.

dinsdag 26 februari 2002 @ 10:28:15 #37
17447 Reintje
Zet je aan het denken!
pi_3306465
quote:
Op dinsdag 26 februari 2002 01:48 schreef SunChaser het volgende:
Waarom dan? Ik vond eigenlijk van niet. Het enige dat ze kunnen hebben gedaan is sjoemelen met de cijfers denk ik. Er is volgens mij vrijwel geen vorm van chauvinisme te herkennen, het enige dat mij opviel is dat er "maar" 1000 doden waren bij de somaliërs, wat volgens mij veel meer was...
pi_3306512
quote:
Op dinsdag 26 februari 2002 10:28 schreef Reintje het volgende:
het enige dat mij opviel is dat er "maar" 1000 doden waren bij de somaliërs, wat volgens mij veel meer was...
Er zullen heel wat meer gewonden zijn geweest.
  Redactie Frontpage dinsdag 26 februari 2002 @ 10:48:47 #39
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_3306644
Het Pentagon heeft de makers gevraagd bepaalde aspecten te nuanceren. In ruil daarvoor kregen ze medewerking van het leger.

Dat Bruckheimer al veel patriotische films heeft gemaakt bevorderde de samenwerking in positieve zin. Zelfs Nova heeft hier twee weken terug aandacht aan besteed.

quote:
Black Hawk Down: Hollywood and the Pentagon rewite History

What really happened in Somalia and why?
On December 12, 1992, the US sent 28,000 soldiers into Somalia under the auspices of the United Nations in a supposed "humanitarian operation" to bring food to starving people. TV photo opportunities included a staged D-Day style landing on the beach, to waiting cameras, and copious news coverage of hungry Somalians receiving food courtesy of the "international community." What we didn't see was the other major activity of the US forces of "Operation Restore Hope": the almost daily gun battles in heavily populated neighbourhoods which resulted in the deaths of over 10,000 Somalis in only ten months. Resistance to the US presence in Somalia, which rapidly became widespread, was brutally repressed.

Journalist Richard Dowden, not to be confused with Mark Bowden, on whose book the film is based, discovered that the US army started killing Somali civilians right from the outset of its mission. "In one incident, Rangers took a family hostage. When one of the women started screaming at the Americans, she was shot dead. In another incident, a Somali prisoner was allegedly shot dead when he refused to stop praying outside. Another was clubbed into silence." The human rights group Africa Watch stated that the United Nations' troops "have engaged in abuses of human rights, including killing of civilians, physical abuse, theft" The abuses included turning machine guns on unarmed protesters and the firing of missiles into residential areas. The report concluded that "UNOSOM has become an army of occupation."

Why did the US intervene in Somalia?

By 1991, the pro-US President Siad Barre had leased nearly two thirds of Somalia to four US oil companies. When he was overthrown, the US needed another way of guaranteeing their interests. Initially they chose a local leader, Mohammed Farrah Aideed, but when he proved unreliable, they intervened directly. And when the US intervenes, it means business. A few days before the troops hit the beach, the US embassy set up shop in oil company Conoco's corporate compound. At the same time, Colin Powell, then chairing the US military's Joint Chiefs of Staff, described the invasion as a "paid political advertisement" for the Pentagon. Powell opposed calls to spend more money on the pressing needs of health, housing and education, taking the opportunity to argue instead for continued military spending. Now, as this movie whitewashes the role of the US military in Somalia, Colin Powell, George W Bush and the US army are casting about for new countries to invade as they continue their "War on Terrorism." Somalia is again high on the list. What better way to prepare people for this new aggression than a movie that, in the words of New York Times critic Elvis Mitchell, "converts the Somalis into a pack of snarling dark-skinned beasts..."

How does New Zealand fit in?

Here in New Zealand, the government was quick to commit SAS soldiers and other military resources to the "War on Terrorism." Who knows whether they will be deployed to kill Somalians this year, just as they were sent to kill the Afghan people last year? There was money immediately available to beef up the SIS and send troops to far flung corners of the globe, but if we want our kids to get a good education or an operation at hospital, or if nurses want a pay rise, we're told the coffers are empty. There's something wrong when it's easier to get extra funding to join an international bombing attack on the world's poorest and most defenceless countries than it is to fund a hospital.

"The first casualty of war is truth"

The US military cooperated intimately in the making of this film, supplying staff, expertise and equipment to make the action look as realistic as possible. But that's not the same as "showing what really happened". Before the film was released, the Motion Picture Association of America held a private screening for senior White House advisers, allowing them to make changes to the movie. What chance was there that they would allow the depiction of helicopter gunships firing indiscriminately at people in the streets and markets of Mogadishu? What chance was there that they would allow US soldiers to be depicted, as most interviewed by Mark Bowden described, firing "on crowds and eventually at anyone and anything they saw"?

But at least while we watch the film, we can admire the personal courage and morality of the individual soldiers involved, right? Well, unfortunately no. It's no surprise that they gave a new name to Ewan McGregor's character, Company Clerk John Grimes for the film. The real John Grimes, John "Stebby" Stebbins, is now serving a 30-year sentence in Fort Leavenworth military prison for raping a 12-year-old girl. (een rol van Mat Damon)

If you're looking for a true story, you're as likely to find it in Lord of the Rings as in Black Hawk Down. We hope you enjoy the film, but remember to treat it as you might any other action fantasy. Also bear in mind that the "heroes" of Delta Force are actually the soldiers of an invading army, and the forces of the "evil Somali warlords" are actually defending themselves and their country from an entirely unprovoked attack. And in Somalia today, people are bracing themselves for Black Hawk Down 2, only that will be real, and New Zealand should have no part in it.
http://indymedia.nelson.co.nz/discuss/msgReader$503

[Dit bericht is gewijzigd door SunChaser op 26-02-2002 10:54]

dinsdag 26 februari 2002 @ 12:16:42 #40
17447 Reintje
Zet je aan het denken!
pi_3307577
quote:
Op dinsdag 26 februari 2002 10:48 schreef SunChaser het volgende:
Het Pentagon heeft de makers gevraagd bepaalde aspecten te nuanceren. In ruil daarvoor kregen ze medewerking van het leger.

Dat Bruckheimer al veel patriotische films heeft gemaakt bevorderde de samenwerking in positieve zin. Zelfs Nova heeft hier twee weken terug aandacht aan besteed.
[..]

Inderdaad wel schromelijk overdreven, slechts 1000 doden, maar ik denk dat als het daadwerkelijk zo erg in de film was belicht, dat zeer veel mensen zouden kunnen gaan twijfelen aan het nut van de VN...
  woensdag 27 februari 2002 @ 11:10:03 #41
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_3319449
Ben zeer benieuwd, ook omdat ik een tijdje in die regio ben geweest. Ik hoop dat de propaganda en het Amerikaans heldengehalte niet te hoog is en er een goed beeld wordt gegeven van die zeer slecht voorbereide Amerikaanse missie. Triest dat Somali zich nu nog steeds in staat van ararchie en chaos bevindt. Het zou goed voor de regio zijn als Somali weer een souverijne regering krijgt, die ook buiten Mogadishu iets te zeggen heeft. Het probleem is alleen dat dat tegen de wil is van bijvoorbeeld Ethiopi dat er belang bij heeft dat Somali in een staat van anarchie blijft. Triest voor met name de bevolking en al die vluchtelingen, die geen enkele toekomst hebben.

Als ik het bovenstaande artikel lees, dan is het dus helaas geen juiste weergave van de werkelijkheid helaas ..

(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zaterdag 2 maart 2002 @ 05:16:44 #42
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_3358787
Het was best een goede film, niet zo klef en zeikerig als Pearl Harbour en niet zo missionaris achtig als Saving Private Ryan.
"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
pi_3360069
quote:
Op donderdag 21 februari 2002 10:22 schreef _Fulton_ het volgende:
Het hele verhaal van Black Hawk Down IS waar.
Ik had er een hele documentaire van CNN op gezien, met de echte geluidsbeelden van 'Black Hawk going down!' enzo
een poging om 2 lieutenants te halen liep uit op de grootse buitenlandse operatie van de Amerikanen na Vietnam met een paar honderd rangers enzo. Op CNN waren de beelden te zien van Amerikanen die door de stad werden gesleept achter een auto enzo.
Ja leuk is dit. de helft is er maar waar van.
het pentagon heeft deze film mede financieert voor propaganda voor de amerikanen. De helft klopt niet en de andere helft word vergeten. Niet dat het geen goeie film is maar zeg dan niet dat dit echt gebeurd is want dan moet je ook ECHT het goeie verhaal verfilmen.
Stond een stuk over de film in de volkskrant geloof ik.
Typisch amerikaanse helden film.
pi_3383354
Zaterdag de film gezien en ik was eerlijk gezegd best onder de indruk. Ten tijde van det hele gebeuren was ik pas 11, maar wat ik wel nog heel goed kan herinneren is het beeld van die Amerikaan die dood achter een auto door de straten van Mogadischu wordt gesleept.

Ook al zal de hele film niet geheel volgens de werkelijkheid zijn, toch blijft hij indrukwekkend. Je hebt echt het gevoel of je midden in de brandhaard zit, met al die woedende Somaliers om je heen. Kortom een aanrader, een film die je zeker moet zien.

While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
pi_3383484
Ik heb afgelopen weekend de film ook gezien, en vond deze ZEER de moeite waard.
Als het je zoveel moeite kost om jezelf te worden, kun je net zo goed iemand anders blijven.
If you shake my hand better count your fingers ...
  maandag 4 maart 2002 @ 17:17:37 #46
17163 Spina1
Forget 'bout it..
pi_3383502
quote:
Op donderdag 21 februari 2002 10:22 schreef _Fulton_ het volgende:
de grootste buitenlandse operatie sinds Vietnam? Ik dacht dat er ook nog een incidentje in Irak was?
  maandag 4 maart 2002 @ 17:19:19 #47
6789 Strolie75
De reisGijs
pi_3383526
quote:
Op maandag 04 maart 2002 17:17 schreef Spina1 het volgende:
de grootste buitenlandse operatie sinds Vietnam? Ik dacht dat er ook nog een incidentje in Irak was?
Het was het langste onafgebroken vuurgevecht sinds Vietnam. Over dat vuurgevecht komt binnenkort een film met Mel Gibson uit (We Were Soldiers).
  maandag 4 maart 2002 @ 17:26:36 #48
17163 Spina1
Forget 'bout it..
pi_3383587
quote:
Op maandag 04 maart 2002 17:19 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Het was het langste onafgebroken vuurgevecht sinds Vietnam. Over dat vuurgevecht komt binnenkort een film met Mel Gibson uit (We Were Soldiers).

Dus in Irak zijn Amerikaanse troepen nergens 19 uur met Irakezen in gevecht geweest? Ik dacht dat daar ook behoorlijk wat SpecOps waren en die werden toch ook niet allemaal zo perfect uitgevoerd? (bijv. Bravo Two Zero, dat waren dan wel SAS soldaten maar Delta Force was daar ook aardig actief)
  maandag 4 maart 2002 @ 17:27:56 #49
6789 Strolie75
De reisGijs
pi_3383602
quote:
Op maandag 04 maart 2002 17:26 schreef Spina1 het volgende:
Dus in Irak zijn Amerikaanse troepen nergens 19 uur met Irakezen in gevecht geweest?
Niet door een eenheid onafgebroken.
  maandag 4 maart 2002 @ 17:30:26 #50
17163 Spina1
Forget 'bout it..
pi_3383633
quote:
Op maandag 04 maart 2002 17:27 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Niet door een eenheid onafgebroken.

oke

mooie film btw, ik wil zo'n minigun hebben die op die nightstalker helicopters zaten

maandag 4 maart 2002 @ 17:32:38 #51
6789 Strolie75
De reisGijs
pi_3383656
quote:
Op maandag 04 maart 2002 17:30 schreef Spina1 het volgende:
mooie film btw, ik wil zo'n minigun hebben die op die nightstalker helicopters zaten
Ik ook, voor onder de Corsa! Altijd handig als er eentje niet opzij wilt!
  maandag 4 maart 2002 @ 17:44:01 #52
17163 Spina1
Forget 'bout it..
pi_3383793
Wat is het trouwens zonde dat er mensen zijn die in de bioscoop zitten en het idee van de film niet echt begrijpen, door om de 5 minuten hard te gaan lachen omdat er in de film een mannetje doof is geworden van 't schieten en meer van die dingen, maarja, de DVD zal nog wel een half jaar duren..
  Redactie Frontpage maandag 4 maart 2002 @ 19:26:49 #53
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_3384972
Ligt eraan hoe het is gebracht. Toen in Cape Fear Nick Nolte uitgleed over de plas bloed van zijn huishoudster moest ik erg hard lachen.
pi_3387606
Kom net terug van deze film. (Lekker rustig in de bioscoop trouwens op maandag...)

Deze film is in mijn ogen helemaal niet zo goed als hij op het eerste gezicht lijkt. Deze film zou een reconstructie zijn van de gebeurtenissen in Somalie, maar waar zijn dan de lijken van Amerikaanse soldaten die naakt door de straten worden gesleurd? Je ziet alleen een dode Amerikaan in een soort halflange broek die een beetje wordt rondgedragen. Daarbij wordt ook in deze film de VN weer als een sta-in-de-weg weergegeven (ze deden immers weer moeilijk voor dat ze kwamen opdagen...)
Wat ik nog het meest idiote vind is dat de Somaliers als een soort beesten worden afgebeeld. De man die bijvoorbeeld op een rotorblad staat te springen lijkt wel heel erg op een aap (en nee... niet vanwege zijn uiterlijk).
Een ander element dat duidelijk ontbreekt is dat de Amerikanen de lokale bevolking in gijzeling namen, ook vrouwen. Uiteraard is dit niet onbegrijpelijk, maar waarom is het uit de film gelaten? Dit moet toch wel iets te maken hebben met de sponsering door de US Army?

pi_3388826
Wauw, eindelijk iemand die het met mij eens is. wat een BAGGER film, echt zo'n "wij-zijn-amerikaans-kijk-eens-hoe-tof-wij-zijn-film" pfff niet op burgers schieten hé? woo roepen en inderdaad the good guy zijn, mijn reet. daarnaast vind ik 2 uur lang een gevecht wel wat overdreven, tip voor de volgende film, stop er enigzins een verhaal in.

inderdaad worden de pakistani als een stel klojo's beschouwd die niet wilden helpen, terwijl ze hebben geholpen vanaf het begin van de acties. Overdreven wij-zij-helden film zeg. pfff kunnen er nog wat meer cliche's gebruikt worden? you dont choose to be a heroe it just happones? why are we here, because it is our duty? tell my mother i fought well. pffffff vermoeiend oud Platoon script zeg

kweenie of deze link al geplaatst is maar ik geef ze echt groooooooot gelijk: http://www.blackhawkdown.nl/

Hi, i am chucky, wanna play?
pi_3396140
Dwars, de jongerenorganisatie van Groen Links, heeft bioscopen opgeroepen Black Hawk Down niet te draaien, vanwege de hand van het Pentagon, geschiedvervalsing, patriottisme, vertekend beeld van de feiten etc. Niet dat bioscopen zich daar iets van moeten aantrekken, maar het is wel een goed statement .
It is much easier to be critical than to be correct.
  dinsdag 5 maart 2002 @ 19:50:34 #57
17163 Spina1
Forget 'bout it..
pi_3396296
quote:
Op maandag 04 maart 2002 19:26 schreef SunChaser het volgende:
Ligt eraan hoe het is gebracht. Toen in Cape Fear Nick Nolte uitgleed over de plas bloed van zijn huishoudster moest ik erg hard lachen.
Als je zo moet lachen dat mensen het geluid van de explosies niet meer horen doe je toch iets fout, en geloof me, het is echt geen comedy...
  Redactie Frontpage dinsdag 5 maart 2002 @ 20:12:42 #58
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_3396537
Ik hoef m niet te zien, ik heb Spy Game van broertje Tony al gezien en dat waren wel genoeg Black Hawks voor de komende maanden. En dan krijgen we Hart's War, Windtalkers en We Were Soldiers ook nog de komende tijd.
  dinsdag 5 maart 2002 @ 20:14:42 #59
6789 Strolie75
De reisGijs
pi_3396559
Black Hawk Down en Spy Game zijn echt twee hele verschillende film hoor!
  Redactie Frontpage dinsdag 5 maart 2002 @ 20:15:59 #60
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_3396566
quote:
Op dinsdag 05 maart 2002 20:14 schreef Strolie75 het volgende:
Black Hawk Down en Spy Game zijn echt twee hele verschillende film hoor!
Niet qua patriotisme
  dinsdag 5 maart 2002 @ 20:16:55 #61
6789 Strolie75
De reisGijs
pi_3396574
quote:
Op dinsdag 05 maart 2002 20:15 schreef SunChaser het volgende:
Niet qua patriotisme
Was Spy Game patriotistisch
  Redactie Frontpage dinsdag 5 maart 2002 @ 20:17:17 #62
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_3396579
Behoorlijk.
  dinsdag 5 maart 2002 @ 20:18:59 #63
6789 Strolie75
De reisGijs
pi_3396597
quote:
Op dinsdag 05 maart 2002 20:17 schreef SunChaser het volgende:
Behoorlijk.
Vond ik wel meevallen hoor...Black Hawk Down is redelijk patriotistisch, maar de gevechtsscenes zijn erg realistisch. Ik kan me niet voorstellen dat iemand na het zien van die film zoiets heeft van: "kom, ik ga bij de US Army".
  Redactie Frontpage dinsdag 5 maart 2002 @ 20:19:31 #64
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_3396602
Het waren wel de Black Hawks die Brad Pitt uit het gemene Oosten wisten te bevrijden.
pi_3396608
We Were Soldiers...dat was wel zo'n kutfilm zeg!!
ongelooflijk slecht en 10.000x zo 'patriotisch' als BHD
  Redactie Frontpage dinsdag 5 maart 2002 @ 20:39:55 #66
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_3396803
Was wel de boxoffice hit van afgelopen weekend. Enne, waar heb jij 'm gezien?
  dinsdag 5 maart 2002 @ 20:51:03 #67
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_3396925
Ik vond het een saaie film

Alleen maar *pieuw*pieuw*pieuw*pieuw*pieuw*pieuw*pieuw*pieuw*pieuw*pieuw*pieuw*pieuw*pieuw*pieuw*pieuw*pieuw*pieuw*
*pieuw*pieuw*pieuw*pieuw*pieuw*pieuw*pieuw*pieuw*pieuw*pieuw*pieuw*pieuw*pieuw*pieuw*pieuw*pieuw*pieuw*
*pieuw*pieuw*pieuw*pieuw*pieuw*pieuw*pieuw*pieuw*pieuw*pieuw*pieuw*pieuw*pieuw*pieuw*pieuw*pieuw*pieuw*

-The End-

zo ongeveer...

Ik vond het meer een soort documentaire ofzow. Je leert de personages niet eens echt kennen enzow.

Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
  dinsdag 5 maart 2002 @ 22:00:59 #68
3771 lzandman
The Man NOR the Myth
pi_3397840
Leuk om een (1) keertje te zien, maar het was niet echt een goede film. Teveel geromantiseerd (denk ik) en soms erg onrealistisch. Een zesje voor de moeite.

De Amerikanen schieten bijna elke kogel raak (lachen: scene waarbij twee snipers, met hun sniperguns (waarvan een silenced (=onnodig), het opnemen tegen een paar honderd wilde Somaliërs en zich nog een hele tijd stand weten te houden ook) en de Somaliërs schieten maar een beetje dom in het rond.

Daarnaast vond ik het eind heel slecht. Te Amerikaans. Helemaal op het eind staat er een feitje, nl. dat die oorlog 1000 Somaliërs het leven heeft gekost en slecht 19 Amerikanen zijn gesneuveld. Nou als die film een beetje klopt met de werkelijkheid, dan zijn er tijdens de gebeurtenissen uit de film zeker 900/1000 Somaliërs neergeschoten. Wat hebben ze dan de rest van die oorlog gedaan

De echte gebeurtenis is natuurlijk triest. Dat een operatie zo uit de hand loopt. Maar om daar nu een film van te maken. Volgens mij had de Amerikaanse regering nog wat goed te praten over die operatie en heeft de film behoorlijk gefinancierd. De US Army heeft immers alle heli's en ook een heleboel rangers ter beschikking gesteld (volgens IMDB).

What's the speed of Dark?
pi_3399093
quote:
Op dinsdag 05 maart 2002 20:51 schreef texelonia het volgende:
Ik vond het een saaie film

Alleen maar *pieuw*pieuw* (etc.etc.etc.)

-The End-

zo ongeveer...

Ik vond het meer een soort documentaire ofzow. Je leert de personages niet eens echt kennen enzow.

Beter had ik het niet kunnen beschrijven

het mooiste en enige machtige stuk uit de film, is het moment dat zo opstijgen om actie te ondernemen, met als achtergrond muziekje Jimmy Hendrix met ehhm.... hoe heettut ook al weer

dinsdag 5 maart 2002 @ 23:37:55 #70
20329 theo_keizers
Bienoa ut huus uut
pi_3399135
Tijdje geleden was dit hele drama als een docu op discovery..
vind die Amerikanen nogal zielig volkje.. paar dooien en ze zijn weer pleite.. maar wel altijd een grote bek hebben..

Zelfde verhaal nu met die aanslagen.. volgens mij ziet nog niet EEN Amerikaan in dat het een aanslag van Arm tegen Rijk was. maarja. blijft dom egoistisch en naief volk die Amerikanen.

Youppie Jongens!
  woensdag 6 maart 2002 @ 00:11:59 #71
22931 Rifle
9MM slugs hurt like hell
pi_3399518
Sjonge jonge , stelletje linkse mafketels , het is maar een film.

BHD boycotten no way , nou ga ik hem om die linkse sukkels DWARS te liggen gewoon een keer of 5 kijken.

woensdag 6 maart 2002 @ 00:52:13 #72
14712 JBravo
Gooi je haar los!
pi_3399871
Deze film vond ik bij lange na niet zo USA-lievend als die linkse rukkers hier roepen. Vergeleken met andere Amerikaanse films, laat deze film gewoon zien zoals het gegaan is. Er zijn belachelijk veel Somaliërs neergeschoten. En zoals de echte soldaten die dit hebben meegemaakt zeggen, het was gewoon prijsschieten. En dat laten ze ook gewoon zien. Het was ook echt urenlang alleen maar "skinnies" afknallen. En noem je dat propaganda voor de VS? Die lui hebben die actie in Somalië zo verschrikkelijk opgekloot en dat is toch terug te zien in die film? Zoveel doden, omdat ze één persoon wilden redden. Dat noem ik opkloten. En als je een neutrale documentaire hier over wilt zien moet je maar naar Discovery kijken ofzo, en niet naar een film gaan kijken die in Hollywood gemaakt is. Jullie vergeten namelijk één belangrijk ding: dit is een FILM, niet een DOCU. Voor Hollywood-begrippen vind ik dit nog best een radicale film. Wat verwacht je dan van zo'n productie?!? Het is ook nooit goed.
Maak me gek!
pi_3400013
quote:
Op woensdag 06 maart 2002 00:11 schreef Rifle het volgende:

BHD boycotten no way , nou ga ik hem om die linkse sukkels DWARS te liggen gewoon een keer of 5 kijken.

zo nou heb je me te pakken hoor, dit steekt me echt heel erg, ik vind het zo vreselijk jammer dat je dat doet...
pi_3406525
quote:
Op woensdag 06 maart 2002 00:11 schreef Rifle het volgende:

Ja daar zullen ze mee zitten.

Maar toch goed dat je een statement maakt *proest*

It is much easier to be critical than to be correct.
  woensdag 6 maart 2002 @ 19:46:28 #75
22931 Rifle
9MM slugs hurt like hell
pi_3407676
Wie maakt zich hier nou belachelijk door te gaan zeiken over een film !!!
Het is gewoon een verschrikkelijk goede film , of je hem nou leuk vind om te kijken of niet.

Als je wilt gaan zeuren over hoe die Amerkanen zichzelf de hemel in prijzen ga dan maar naar nieuws en Media , daar zitten nog veel meer van die Linkse rukkers.

Ik had trouwens liever gezien dat die Amerikanen 1000 linkse lullen overhoop hadden geschoten dan 1000 skinnies !!

pi_3432408
Ik ben gisteren naar de bios geweest voor deze film.

Mensen die de film superslecht vinden, hebben het helemaal fout. De film is misschien een tikje eentonig, maar zeker niet slecht.

Het mooiste is toch het anti-propaganda thema in de film.
In sommige scenes worden de Amerikaanse soldaten zelfs als domme idioten gepresenteerd, iets wat erg opmerkelijk is te noemen voor een Amerikaanse film.

Al met al is het een vermakelijke film, ik zie 'm ook zeker als een aanrader. cijfer 7.0

"When you have insomnia, you're never really asleep, and you're never really awake."
  zaterdag 9 maart 2002 @ 09:13:44 #77
572 Sniper
Gull Catcher
pi_3434984
Gister in de Bios gezien...

Een Synopsis:

Een uur lang een niet bijster interessante introductie van volstrekt inwisselbare "karakters".

Een anderhalf uur lange schotenwisseling.

The End.

Dit is mij een Absoluut Raadsel:

Black Hawk Down (2001) 7.7/10 (6596 votes) : beter dan Deliverance, JFK, PotA (origineel dan..)

6-

zaterdag 9 maart 2002 @ 11:45:59 #78
21415 Strider
.: ondergedoken :.
pi_3435724
heb hem gisteren gezien, en vond het toch wel een leuke film hoor... de Amerikanen werden af en toe wel een beetje heroisch afgebeeld, maar als je met zo weinig man middenin zo'n stad rond wandeld, dan is dat naar mijn inzien toch redelijk heldhaftig... al met al, leuke film om je avond mee door te komen...
  Redactie Frontpage zaterdag 9 maart 2002 @ 11:57:03 #79
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_3435807
In het echt hebben de somaliers destijds een dode Amerikaan door de stad gesleept als trofee, dat zit ook niet in de film.
pi_3438120
jawel hoor, er waren destijds 2 amerikanen die door de straten gesleept werden achter een auto enzo op CNN.
dat waren die 2 die nog in die helikopter zaten en een stuk of 200 skinnies neerknalden. wel een beetje vreemd hoe die somali's bleven staan enzo trouwens. maar die werden gepakt en 1 amerikaan zag dat er een stuk of 20 somali's op z'n vriend in zaten te slaan enzo en die werden dus gepakt. maar je zag ze idd niet door de straat worden gesleept
  zaterdag 9 maart 2002 @ 20:11:44 #81
3292 Tweek
Koffie graag!
pi_3439477
quote:
Op dinsdag 05 maart 2002 22:00 schreef lzandman het volgende:
De Amerikanen schieten bijna elke kogel raak (lachen: scene waarbij twee snipers, met hun sniperguns (waarvan een silenced (=onnodig), het opnemen tegen een paar honderd wilde Somaliërs en zich nog een hele tijd stand weten te houden ook) en de Somaliërs schieten maar een beetje dom in het rond.
Een ak 47 is anders op zo'n afstand niet zo nauwkeurig zoals een sniper rifle. En als op zo'n afstand 2 snipers zitten en jij staat daar met een hele groep mensen, maar ondertussen worden ze wel een voor een om gelegd, ren jij dan naar voren? Of te wel die scene is heel goed mogelijk. Pas als de kogels van de amerikan op zijn en ze met pistolen beginnen worden ze bestormd.

Verder nog na een half uur begin de aanval al, dus een uur saaie introductie is ook bull shit.

En mensen die zeiken over de karakter ontwikkeling in de film, wat wil je dan eerst in 3 uur tijd 50 man aan je voorgesteld krijgen en ze vervolgens in 5 minuten dood zien gaan? Het is een realistische film, karakter ontwikkeling zorgt er alleen maar voor dat je dan tragische sterf scenes krijgt en heroische reddings actie en dat is nou net het gene waar het niet omgaat. Ga dan rambo kijken ofzo.

Oftewel ik vond de film erg goed, maar als andere dat niet vinden so be it.

pi_3441427
Ben er eergister naartoe geweest.. Moet zeggen, mooi gefilmd, geeft realistisch en indringend beeld van die actie (niet zo nationalistisch Amerikaans).. Daarentegen vond ik ook de actie iets te langdradig, je hebt het na een drie kwartier/ een uur wel weer gezien, en dan duurt het dus nog een tijd! Qua karakter vorming vond ik sommigen wel aardig te volgen en anderen weer minder (die gingen dan ook meestal weer snel dood )
Al met al, aardige film, maar lang geen klassieker. 6/10
Op zoek naar kwaliteit.. je wordt rijkelijk beloond || http://www.onlineresults.nl
  zondag 10 maart 2002 @ 02:38:13 #83
3604 MightyV
Just Breathe
pi_3444057
Ik heb (net als D-FENS) het boek van Mark Bowden gelezen en ik moet zeggen dat de film me erg mee viel. Meestal zijn films-gebaseerd-op-boeken niet te hebben (in vergelijking met het boek dan). Deze vond ik zeker wel geslaagd op een paar kleine dingen na dan (real-life personen die samengevoegd worden in een personage, wat foute acties van de Aidid-militia die volgens mij helemaal niet plaats hebben gevonden). Het was fantastisch gefilmd en ook de introductie vond ik adequat genoeg. Je weet waar, waarom en wie er in de film een grote rol spelen en dat is voor een filmpubliek genoeg. Als je na het zien van de film geintrigeerd bent door het gebeuren kan je op internet gemakkelijk genoeg informatie vinden over het onderwerp. Ben je dat niet van plan dan geeft de film zelf genoeg informatie. Ik vind dus niet dat de film een heel erg vertekent beeld opleverd van wat er toen gebeurt is. Het is waar dat de Somali warlords elkaar bestreden met hongersnoden en het is waar dat ze de Amerikanen niet mochten. Gelukkig word er in de film WEL verteld dat de Amerikanen na de Battle of Mogadishu als een geslagen hond vertrokken. Wat ik wel een beetje minnetjes vond was het commentaar van 'Hoot' Hootens op het einde, van dat het 'eigenlijk alleen om de man naast je gaat'. Ze hadden beter de quote van Shakespeare (ik geloof uit 'Henry V') kunnen gebruiken zoals Garrison die destijds uitte. Maar BHD is voor mij een geslaagde film.
  zondag 10 maart 2002 @ 18:37:01 #84
14843 Merkowitz
Loismustdie@yahoo.com
pi_3448606
Gisteren gezien in de bios.

Ik vond het een goede film. Verhaal had iets dieper mogen zijn [weinig info over somalie, de stand van zaken in het land e.d. Hierdoor is het soms moeilijk de film te plaatsen]Verder ben ik er wel positief over. Goeie actiescene's, geen overdreven high-tech computersnufjes om alles op te leuken.

Het is een meeslepend verhaal en erg beklemmend. Als de verfilming de waarheid benadert, dan heb ik respect voor die gasten die daar toendertijd hebben gezeten. Wat een hel.

8/10

Je moet wel van het type-oorlogsfilm houden.

Stewie Griffin: Jo-LENE! I have an army to raise and I must get to Managua at once! I require a window seat and an in-flight Happy Meal. BUT NO PICKLES! OH, GOD HELP YOU IF I FIND PICKLES!
pi_3449750
Ik heb hem ook gisteren gezien, ik vind het wel een goeie film, maar 1 ding vroeg ik me af, wat is er gebeurd met die helicopter piloot die ze gepakt hadden?
Het laatste wat je van hem zag is dat hij op dat bed ligt, en daarna nix meer..
Volgens mij kwam ze naam wel langs op het eind bij de doden..
  zondag 10 maart 2002 @ 21:00:44 #86
14843 Merkowitz
Loismustdie@yahoo.com
pi_3449996
quote:
Op zondag 10 maart 2002 20:38 schreef dapluiz het volgende:
vraag
Nee hij is niet dood. Hij is na 11 dagen vrijgelaten door die militie en is veilig teruggekeerd naar Amerika. [stond bij die teksten op het einde]
Stewie Griffin: Jo-LENE! I have an army to raise and I must get to Managua at once! I require a window seat and an in-flight Happy Meal. BUT NO PICKLES! OH, GOD HELP YOU IF I FIND PICKLES!
  zondag 10 maart 2002 @ 23:05:32 #87
20063 Quasar_de_Duif
Seldom indeed.
pi_3451743
Waardeloze film.

[smallfont]De echte doordenker weet waarom...[/smallfont]

maandag 11 maart 2002 @ 13:03:22 #88
14712 JBravo
Gooi je haar los!
pi_3455770
quote:
Op zondag 10 maart 2002 23:05 schreef Quasar_de_Duif het volgende:
Waardeloze film.

[smallfont]De echte doordenker weet waarom...[/smallfont]

Geweldige film

de echte doordenker weet waarom...

en de echt echte doordenker die snapt mijn hint

Maak me gek!
  Redactie Frontpage maandag 11 maart 2002 @ 13:07:01 #89
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_3455804
quote:
Op maandag 11 maart 2002 13:03 schreef JBravo het volgende:

de echte doordenker weet waarom...
en de echt echte doordenker die snapt mijn hint

Zeg, het is hier geen calltv. Wees eens wat duidelijker.
  maandag 11 maart 2002 @ 17:34:58 #90
3771 lzandman
The Man NOR the Myth
pi_3457884
quote:
Op zaterdag 09 maart 2002 20:11 schreef Tweek het volgende:

[..]

Een ak 47 is anders op zo'n afstand niet zo nauwkeurig zoals een sniper rifle.

Weet ik, ik speel vaak Counter-strike
quote:
En als op zo'n afstand 2 snipers zitten en jij staat daar met een hele groep mensen, maar ondertussen worden ze wel een voor een om gelegd, ren jij dan naar voren? Of te wel die scene is heel goed mogelijk. Pas als de kogels van de amerikan op zijn en ze met pistolen beginnen worden ze bestormd.
Nee hoor, ze lopen er gewoon direct al op af en dat is juist zo dom. Bovendien zie je die Amerikanen snipen op mensen die maar een paar meter voor hen staan. Dan hoef je niet eens door je vizier te kijken.

En het is gewoon in de hele film zo, dat die Somaliërs maar een beetje dom in het rond schieten.

quote:
Oftewel ik vond de film erg goed, maar als andere dat niet vinden so be it.
Inderdaad. Wat een butt-film...
  maandag 11 maart 2002 @ 20:49:22 #91
14712 JBravo
Gooi je haar los!
pi_3459522
quote:
Op maandag 11 maart 2002 13:07 schreef SunChaser het volgende:

[..]

Zeg, het is hier geen calltv. Wees eens wat duidelijker.

Ik doelde op de onzinnige post voor die van mij. Dat was namelijk ook zo'n lekker duidelijke post.
Maak me gek!
  woensdag 13 maart 2002 @ 15:45:25 #92
22931 Rifle
9MM slugs hurt like hell
pi_3474736
quote:
Op maandag 11 maart 2002 17:34 schreef lzandman het volgende:

En het is gewoon in de hele film zo, dat die Somaliërs maar een beetje dom in het rond schieten.

Als je hoort hoeveel Somaliers en hoeveel Amerikanen er gedood zijn dan kan het haast niet anders dat die Somaliers wat dom in het rond schoten , als ze gericht hadden dan was geen een amerikaan daar levend uitgekomen.
  woensdag 13 maart 2002 @ 22:59:10 #93
4657 Fok.r
Ben weer aan de zomer toe...
pi_3479492
Meer dan duizend Somaliërs vonden de dood.
'Slechts' 19 Amerikanen.
Twee Black Hawk heli's werden neergehaald.
De piloot (Mikel Dunant) werd na 11 dagen vrijgelaten.
Er werd in de film ook een Amerikaans lichaam door de 'Skinnies' de straat op gesjouwd en als trofee omhooggehouden.

Dat zijn de dingen die ik even recht wilde zetten ten opzichte van enkele reacties in dit topic.
Verder ben ik het met velen eens dat het eindelijk eens een film is waarin geshowd worden dat Amerikanen niet altijd de overheersers zijn, hoewel ik toch van mening ben dat ze het evengoed knap gedaan hebben. Want ze waren toch beduidend in de minderheid.

Ik kom net terug van de film, de bios is hier om de hoek, en het zit allemaal nog vers in m'n geheugen. Misschien iets te vers, want het is best een heavy film moet ik zeggen.
Het is eentonig af en toe, maar bedenk je maar eens dat jij als soldaat daar in plaats van de aangekondigde 30 minuten en ruim 16 uur moet zitten!! Dan wordt het op een gegeven moment eentonig...

Ik vond het m'n geld zeker wel waard. 7,5/10

woensdag 13 maart 2002 @ 23:08:56 #94
4657 Fok.r
pi_3479663
P.S. Het is een film die GEBASEERD is op de werkelijkheid en dus niet DE werkelijkheid weergeeft.
  woensdag 13 maart 2002 @ 23:18:25 #95
3771 lzandman
The Man NOR the Myth
pi_3479804
quote:
Op woensdag 13 maart 2002 22:59 schreef Fok! het volgende:
Meer dan duizend Somaliërs vonden de dood.
Toch niet tijdens die acties in de film? Volgens mij stond er op de aftiteling "during the war", dus in de gehele oorlog toendertijds. Of zijn er werkelijk tijdens die stomme aktie meer dan 1000 somaliërs gedood? Da's zeer triest zeg. Dan kunnen die Amerikanen echt wel goed schieten...
  donderdag 14 maart 2002 @ 10:44:22 #96
4657 Fok.r
pi_3483675
quote:
Op woensdag 13 maart 2002 23:18 schreef lzandman het volgende:

[..]

Toch niet tijdens die acties in de film? Volgens mij stond er op de aftiteling "during the war", dus in de gehele oorlog toendertijds. Of zijn er werkelijk tijdens die stomme aktie meer dan 1000 somaliërs gedood? Da's zeer triest zeg. Dan kunnen die Amerikanen echt wel goed schieten...

You've got a point. Het was mij niet opgevallen dat er 'during the war' stond, maar dat zou natuurlijk heel goed kunnen. 100 Somaliërs in één nacht dood... Hoewel ze wel met verschrikkelijk grote bendes af en toe op die Amerikanen inliepen!
  zondag 14 april 2002 @ 21:33:47 #97
2964 Armageddon
Oldbies Automatisering BV.
pi_3831340
Ik ben nu het boek aan het lezen en heb de film nog niet gezien.
pi_4014892
quote:
Op donderdag 14 maart 2002 10:44 schreef Fok! het volgende:

[..]

You've got a point. Het was mij niet opgevallen dat er 'during the war' stond, maar dat zou natuurlijk heel goed kunnen. 100 Somaliërs in één nacht dood... Hoewel ze wel met verschrikkelijk grote bendes af en toe op die Amerikanen inliepen!

er zouden best wel eens 1000 doden kunnen zijn geweest
die skinnies werden een uur lang neergeknald en als je op het einde zag hoe die helicopters gewoon zo'n hele massa mensen neermaaiden zou het mij niet verbazen of het waren er ook echt 1000
  dinsdag 30 april 2002 @ 22:31:18 #99
17274 Wuder
Wees blij dat je nog leeft!
pi_4018066
FF op Divx gezien en vond het verhaal bullshit, MAAHAAAARRRR, actie was de BESTE !

Volgens mij waren er 1000 Somaliërs doodgegaan tijdens de actie... dus ze konden voor geen flikker schieten... die mensen kregen ook gewoon een AK in hun handen en begonnen wat te knallen.... en AK is een wapen met veel terugslag dus ik denk ook niet dat ze iets raken...
Verder vond ik wel hard dat die Rangers in die HumVees afgeknald werden.. lagen ze daar in een hoopie..

Sinterklahs, Ghet Dawn!!!!
pi_4831985
ik vond het echt wel een GOEDE film, alleen het eind was wel weer typisch amerikaans., heel de film trouwens.

het leukste voorbeeld van dom amerika vind ik, dat ze op zoek gaan naar de eerste heli, want die mannen moeten gered worden, ondertussen laten ze er 2 zitten op hun lokatie, die gewoon vergeten worden.

Maarre deze staat wel in mn oorlogsfilm top 10

vrijdag 19 juli 2002 @ 12:51:56 #101
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_5075802
heb hem vanmorgen gezien, wel erg lange actiescene moet ik zeggen (zo'n 1,5 uur aaneen)Verder wel goede film, al vraag ik me af of het niet erg vertekenend is af en toe.

Bijvoorbeeld, hoe lang de somaliers op de daken vochten, die hadden ze toch allang met heli's eraf kunnen schieten terwijl die pakistanen te hulp schoten?

En dat er ook vrouwen en kinderen meededen, dat lijkt me toch sterk.

anywayz, het was een leuke film, maar er had wat meer diepgang in mogen zitten.

Bij tijd en wijle aanwezig...
  zaterdag 20 juli 2002 @ 11:22:17 #102
3292 Tweek
Koffie graag!
pi_5086784
quote:
Op vrijdag 19 juli 2002 12:51 schreef greatgonzo het volgende:
En dat er ook vrouwen en kinderen meededen, dat lijkt me toch sterk.
Welkom in de echte wereld, zeker ook nooit van kind soldaatjes gehoord?
  woensdag 24 juli 2002 @ 17:07:28 #103
22931 Rifle
9MM slugs hurt like hell
pi_5135736
Ja , en dan worden die amerikanen weer beschuldigd van "babykilling".

Als er een mannetje van 4 jaar een AK op mij zou richten schoot ik dat pokkejong ook aan stukken.

pi_5845855
quote:
Op woensdag 20 februari 2002 19:53 schreef Duiveltja het volgende:

Verstand op 0 film dus

mijn vermoedens bleken na het bekijken van de divx, juist.

het is wel jammer dat ze alles van een kant bekijken nl. die van de Amerikanen.

pi_5847113
SUPER UBERVETTE film!

Kheb hem hier op SVCD liggen, 2CD's.

Hoppa, in mn DVD speler, amper te onderscheiden van een DVD.

dinsdag 17 september 2002 @ 17:56:46 #106
35854 Hawg
Is een groentje
pi_5847130
quote:
Op woensdag 24 juli 2002 17:07 schreef Rifle het volgende:
Ja , en dan worden die amerikanen weer beschuldigd van "babykilling".

Als er een mannetje van 4 jaar een AK op mij zou richten schoot ik dat pokkejong ook aan stukken.

Jij doet je naam eer aan begrijp ik
"We never clean the toilet, Neil! That's what being a student is all about!"
  dinsdag 17 september 2002 @ 21:34:48 #107
10785 Smots
The Angriest Dog In The World
pi_5850389
quote:
Op dinsdag 17 september 2002 17:53 schreef MoJo het volgende:
amper te onderscheiden van een DVD.
Als jij dat wil geloven mag dat best...

*gniffel*

The dog who is so angry he cannot move. He cannot eat. He cannot sleep. He can just barely growl. ...Bound so tightly with tension and anger, he approaches the state of rigor mortis.
pi_5851228
Eerste keer kijken kwam 't op mij over als iets teveel lomp schietwerk en iets te weinig verhaal. Had niet echt een emotionele connectie gemaakt...

Het had wel een aparte, interessante sfeer allemaal. Met z'n 40'en in zo'n grote, armoedige stad, iedereen die op je schiet vanuit alle gaten etc...
Best creepy.

pi_5852634
Net 5 minuten klaar met kijken... wat een lekkere herrie film is het toch DAMN!... ik vond em zeer goed in elkaar steken... alleen net iets te duur om te kopen...
pi_5852661
quote:
Op dinsdag 17 september 2002 17:53 schreef MoJo het volgende:
Hoppa, in mn DVD speler, amper te onderscheiden van een DVD.
Jij hebt een SVCD met Dolby 5.1?
pi_5853473
Elke keer als ik het spel Ghost Recon: Desert Siege speel moet ik meteen aan deze film denken. Lekker skinnies knallen Toen ik het laatst speelde heb ik er achteraan maar weer de film gekeken.
This is this. This ain't something else, this is this!
pi_5853634
quote:
Op dinsdag 17 september 2002 23:21 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Jij hebt een SVCD met Dolby 5.1?

Nee, met AC3.

Laat ik nou net geen Dolby surround setje op mn kamer hebben, maar een uitstekende STEREO..2 speakers dus. Prima geluid.

pi_5861752
Was ik trouwens de enige die zich afvroeg wat Ewan Mc Gregor in deze film deed
  woensdag 18 september 2002 @ 16:16:49 #114
10785 Smots
The Angriest Dog In The World
pi_5862541
quote:
Op woensdag 18 september 2002 15:37 schreef Duiveltja het volgende:
Was ik trouwens de enige die zich afvroeg wat Ewan Mc Gregor in deze film deed
ja
The dog who is so angry he cannot move. He cannot eat. He cannot sleep. He can just barely growl. ...Bound so tightly with tension and anger, he approaches the state of rigor mortis.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 22 september 2002 @ 00:20:51 #115
862 Arcee
Look closer
pi_5913104
Ook ff gezien. Goeie film. Realistische beelden in de stijl van Saving Private Ryan komen goed over. Af en toe een beetje te chaotisch om 't goed te kunnen volgen, maar dat past wel weer in de stijl van oorlog. Wat een waanzin is dat toch altijd weer om te zien, oorlog.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_6041744
quote:
Op woensdag 13 maart 2002 23:18 schreef lzandman het volgende:

[..]

Ten eerste stond er "during the raid" en ten tweede waren het er volgens de aftiteling 500.

Voor de rest vind ik dit echt een hele goede film, een aanrader op de DVD is het commentaar van de veteranen, erg informatief.

In a dream I'm a different me with a perfect you, we fit perfectly.
And for once in my life I feel complete and I still want to ruin it.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')