Welke driver?quote:Op vrijdag 12 januari 2007 08:57 schreef Scorpie het volgende:
Intel 2CoreDuo E6600 2.4 GHZ x 2
2 GB DDR2 533 MHZ RAM
Asus 8800 GTX
Gisteren 3dMark06 gedraait en kwam op 9940 punten uit.
ach doe 3dmark maar eens 3x los van elkaar, de ene keer zit ik op 9910, de andere op 9950 en de 3e op 9970, het flucueert gewoon. De invloed van de HD is iig 0 met 2 gig ram aangezien alles daar gewoon in past en er niet geswapt hoeft te worden.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 08:38 schreef bigore het volgende:
Mijn configuratie:
Moederbord: Asus P5B Deluxe Wifi/Ap
Videokaart: XFX 8800GTX
Processor: E6600 Core 2 duo 2,4 gh
Geheugen: 2 x 1gig PQI pc6400
3d mark 2006 build 1.1.0 score op default instellingen:
9977 punten.
Ik ben ook benieuwd of dit nou echt hoog is, of dat het eigenlijk wel meevalt. Ik doe niet aan overklokken dus dit is alles op de standaard instellingen.
Zie dat de TS een iets hogere score heeft als mij, ik denk dat het komt doordat ie een SATAII HDD heeft, ik heb nog een HDD SATA I, overigens, ik heb fsb800 geheugen, maar dat maakt dus blijkbaar niet zoveel uit. Kep ook de 97.44 driver overigens.
Oeh, good one, degene die bij de cd zat, dat is denk 72 ? IIG, net 92 erop gezet en die ga ik zo maar eens proberen, kijken of het verschil maakt.quote:
hehe, ik 9984quote:Op vrijdag 12 januari 2007 23:41 schreef Merovingian het volgende:
97.92: 9987 punten
en ik heb nog niet eens pc6400 geheugenquote:
Mag ik toch hopen van niet eigenlijk, kep niet voor niets een knetterduur moederbord gehaald.quote:Op zaterdag 13 januari 2007 10:00 schreef Merovingian het volgende:
[..]
en ik heb nog niet eens pc6400 geheugen![]()
jij hebt waarschijnlijk toch je geheugen ook op pc4200 snelheid draaien, aangezien je FSB ook op 2x533MHz loopt..
Ik moet eerlijk bekennen dat ik allemaal niet zo abracadabra ben met overklokken en snelheden en shit, me broer heeft deze set voor me uitgezocht en die weet er 100 x meer van als ik, maar wat ik dus begrijp heeft mijn moederbord geen fsb800 aanstaan of iets dergelijks? Want ik heb fsb800 geheugen en geen 533.quote:Op zaterdag 13 januari 2007 12:20 schreef Merovingian het volgende:Standaard zet je bios het als het goed is op je fsb snelheid. Het heeft ook weinig zin om je geheugen sneller te clocken dan je fsb, aangezien je timings dan scheef gaan lopen (fsb op 533 en geheugen op 666 MHz, heb je effectief minder snelheid dan als je je geheugen op 533 laat staan, en je cas timings zijn ook nog eens hoger). Grootste voordeel van snel geheugen is dat de Cas timings ook lager zijn als je hem op lagere clock laat draaien, en je kan je fsb verhogen (oftewel je cpu overclocken) en je geheugen kan dan die hogere clock ook gegarandeerd aan, waardoor dus je mem clock en fsb clock gelijk blijven (maximaal rendement dus).
Merovingian heeft gewoon het goedkoopste moederbord met zijn eisen gekocht dat hij kon vinden
Thx voor de duidelijke uitleg, klinkt idd logisch, ach ja, fsb800 geheugen kan nooit kwaad neem ik aan.quote:Op zaterdag 13 januari 2007 13:30 schreef Merovingian het volgende:
Je kan geen fsb van 800MHz aan hebben, aangezien een C2D E6600 op een FSB van 1066MHz loopt. Dit komt doordat de clock van je moederbord eigenlijk 267 is, maar per clocktik 4x data kan versturen/ontvangen, wat een effectieve snelheid geeft van 1066. Als je je cpu wil overklokken verhoog je je FSB, de multiplier is gelockt op 9 (9x267 geeft 2,4GHz) en kan je niet wijzigen. Als je nou je FSB op bijvoorbeeld 300 MHz, loopt je cpu dus op 300*9=2,7GHz.
Je moet altijd zorgen dat je memclock gelijk is aan je fsb clock voor optimaal rendement. Maar je geheugen loopt effectief op 533, en je moederbord op 1066. Hoe wordt dit gat nou opgelost? Door dual channel geheugen. Hierbij heb je dus 2 reepjes geheugen op je moederbord, die elk effectief 2x data kunnen verzenden/ontvangen per clocktik, wat dus 2x2=4x datarate geeft per clocktik, net als het moederbord. Hierdoor wordt de gehele beschikbare geheugenbandbreedte gevuld door je dram-reepjes. Elke clocktik van je moederbord kan je geheugen data zenden/ontvangen.
Als je nou je geheugen op een andere snelheid hebt draaien, wil bijvoorbeeld je geheugen data zenden, maar kan je moederbord niet ontvangen, omdat die op een ander punt in de clocktik zit. Die clocktiks lopen namelijk niet meer gelijk dan. Een tik van je mobo duurt dan (ik zeg maar wat) 1 seconde, terwijl die van je mem 0,8 sec duurt. Als je nou alleen op hele seconde data kan ontvangen/versturen, zou je alleen op 0, 4, 8, 16 seconden data kunnen versturen/ontvangen. Als je je mem niet sneller had gezet, had je op 0,1,2,3,4 enz enz kunnen zenden/ontvangen. Dus een snellere memclock heeft uiteindelijk een langzamer resultaat!
Kortom: Je memclock moet dus altijd gelijk lopen met je fsb-clock, en dual channel moet je aan hebben staan.
Met HL2 als benchmark schijnbaar wel ja.quote:Op zaterdag 13 januari 2007 21:39 schreef dylanfornost het volgende:
Wil dit zeggen dat Sapphire ATI X1950XTX CrossFire beter is dan de 8800 GTX, die nog eens 200 euro goedkoper is dan 8800 GTX?
al eerder gepost in dit topic: [3DMark] Post hier je scores!quote:Op zaterdag 13 januari 2007 21:39 schreef dylanfornost het volgende:
Wil dit zeggen dat Sapphire ATI X1950XTX CrossFire beter is dan de 8800 GTX, die nog eens 200 euro goedkoper is dan 8800 GTX?
Kom jij boven de 10.000 punten uit met 3dmark dan? zonder over te klokken?quote:Op zaterdag 13 januari 2007 21:39 schreef dylanfornost het volgende:
geheugen: lees deze post in dit topic eens door.quote:Op zaterdag 13 januari 2007 21:50 schreef dylanfornost het volgende:
Niet alleen met HL2 blijkbaar, maar met de veel andere in de lijst ook...
Btw: Ik ben van plan om binnenkort een nieuwe pc aan te schaffen. Ik twijfel alleen nog bij het geheugen. Ik heb geen enkel idee wat een goede prijs/kwaliteit verhouding is tussen al die verschillende modules...
Iemand een suggestie?
Iets zegt mij dat je dit al langer doet dan vandaagquote:Op zondag 14 januari 2007 09:38 schreef Merovingian het volgende:
[..]
geheugen: lees deze post in dit topic eens door.
Het hant dus van je cpu-snelheid af. Zoek op wat voor fsb-klok je cpu loopt, koopt geheugen met dezelfde klok, zorg dat je moederbord dual channel ondersteunt, en koop 2 identieke reepjes geheugen. Gewoon de goedkoopste, of je moet echt het beste van het beste willen. Zoek dan de goedkoopste reepjes met cas-timings van 2. Die zijn alleen nogal duur en geven maar een minimale speedboost (denk aan 1%).
....hmpf...inderdaad...verklaart ook meteen de naam merovingianquote:Op zondag 14 januari 2007 12:52 schreef bigore het volgende:
[..]
Iets zegt mij dat je dit al langer doet dan vandaag![]()
Ik heb dus nooit begrepen wat er nu zoooo geweldig vet is aan een console van zo'n 500 euroquote:Op dinsdag 6 februari 2007 16:01 schreef leolinedance het volgende:
Ik heb dus nooit begrepen wat er nu zoooo geweldig vet is aan een videokaart van zo'n 500 euroEen kaart van 150-200 euro draait ook prima de meeste spelletjes. Is het niet veel slimmer om instapmodelletje te kopen, en de rest te investeren in een PS3, Xbox 360?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |