quote:
N'Kufo goud waard voor FC Twente
Door EDDY VAN DER LEY
ENSCHEDE - De 32-jarige topschutter Blaise N'Kufo sloopt op zijn oude voetbaldag het ene record na het andere. Jan Jeuring leek een record met eeuwigheidswaarde in handen te hebben. De gedrongen spits scoorde in de 'gouden' jaren zeventig 104 competitietreffers voor FC Twente, een schier onaanraakbaar aantal.
Althans, volgens de wetten van de voetbalindustrie, die voorschrijven dat een veelscorende aanvaller tegenwoordig niet langer dan twee seizoenen behouden blijft voor een provincieclub. Voor FC Twente en Blaise N'Kufo gaat die moderne voetballogica niet op. De Congolese Zwitser bemant al vijf jaar de spitspositie bij de club uit Enschede. Het dienstverband gaat gepaard met fraaie cijfers.
Zo is N'Kufo het magische clubrecord van Jeuring tot op negentien treffers genaderd: hij staat nu al op 85 goals in 157 duels, een gemiddelde van 0,55. Gelet op zijn tot 2009 doorlopende contract en zijn uitmuntende fysieke conditie moet N'Kufo in staat worden geacht de historische reeks van Jeuring te overtreffen. ,,Zou kunnen,'' lacht de Zwitser. ,,Als ik fit blijf, moet ik nog een 'paar doelpunten' kunnen scoren. Maar ik ben er niet speciaal mee bezig. Ik wil de play-offs halen met FC Twente, dát is mijn focus.''
Goed beschouwd leeft N'Kufo al in een roes van records. Tussen 15 december en 24 januari trof hij in zeven achtereenvolgende wedstrijden doel, waarmee hij de monumentale serie van Dick van Dijk (zes wedstrijden met een treffer, eind jaren zestig) uit de annalen schoot.
Voorts zal N'Kufo voor de vijfde opeenvolgende keer tot clubtopscorer van FC Twente worden gekroond, waarmee hij de reeks van Jan Jeuring (vier keer) overtreft. Slaagt N'Kufo er in de resterende drie competitiewedstrijden nog ten minste één keer te scoren, dan evenaart hij bovendien zijn persoonlijke seizoensrecord van 22 doelpunten.
De 1.86 meter lange aanvaller, die als een basketballer over het veld sjokt, vertegenwoordigt voor FC Twente een onschatbare waarde. N'Kufo, niet de man van het onooglijke intikkertje of de onbelangrijke 3-0, is dit seizoen goed voor 44 procent van de totale Twentse doelpuntenproductie. Een hoog aandeel, dat door geen enkele andere speler in de eredivisie wordt benaderd.
Klaas Jan Huntelaar, met 29 doelpunten topscorer van de eredivisie, neemt bij Ajax 34 procent van de treffers voor zijn rekening, Robin Nelisse bij FC Utrecht 29 procent en Marcus Berg bij FC Groningen eveneens 29 procent.
Dat N'Kufo de kleuren van FC Twente nog verdedigt, is eigenlijk een wonder. Clubs uit Engeland, Frankrijk, Italië en Duitsland aasden op hem. Maar óf FC Twente vroeg een te hoge afkoopsom óf een overgang ketste af op het afbreukrisico van zijn relatief hoge leeftijd. Daarbij komt dat de onrust niet meer door zijn aderen giert. ,,Ik heb me hier met mijn gezin gesetteld. Dat is ook belangrijk.''
N'Kufo hoopt in juni op het EK met Zwitserland te verrassen. Dat hij zijn scoringsdrift nog niet weet te projecteren op het Zwitserse elftal, wijt hij aan het systeem. ,,In de oefenwedstrijden was ik vaak de enige spits in een 4-5-1-opstelling.''