Waar u op doelt is waarschijniljk de situatie dat als de prestatiebeurs NIET wordt omgezet in een gift (te weinig studieprestatie) dat er dan alsnog (in het jaar waarin die beschikking van de IB-Groep komt) een bedrag in aftrek kan worden gebracht. In uw geval is dit echter niet aan de orde. De studiekosten die u in de jaren 2003 t/m 2006 hebt gemaakt en eventueel aftrekbaar zouden zijn, horen dan ook in de jaren zelf thuis. Of dit feitelijk tot een teruggave leidt, is afhankelijk van uw inkomen in die jaren en of u in die jaren sowieso al zoveel verdiende dat u belasting moest betalen.quote:Op zondag 26 november 2006 12:05 schreef TR08 het volgende:
In januari begin ik met mijn eerste baan en ik ben nu druk aan het uitzoeken wat er allemaal aan aftrek posten is. Nu had ik -als ik me goed herinner- ooit een document gezien waarin de mogelijkheid geboden werd om studiekosten voor voorgaande jaren alsnog af te trekken van je inkomen, voor zover niet vergoed door middel van prestatiebeurs.
De laatste 3.5 jaar van mijn studie heb ik geen prestatiebeurs gehad, wel heb ik bijgeleend. Ook heb ik collegegeld betaald en een hele rits boeken gekocht.
Omdat ik er geen duidelijke documentatie meer over terug kan vinden nu mijn vraag hier: Is het mogelijk om bij de aangifte voor 2007 mijn studiekosten uit 2003 (v.a. september), 2004,2005 en 2006 af te trekken van mijn belastbare inkomen? Het gaat bij elkaar om rond de 6000-8000 euro schat ik zo.
Als u helemaal geen inkomen had (dus geen werk, maar ook geen vermogen) dan kunt u een restant aan persoonsgebonden aftrekposten in een later jaar alsnog in aftrek brengen.quote:Op zondag 26 november 2006 12:41 schreef TR08 het volgende:
Ik heb geen inkomen gehad waarover ik toen belasting heb moeten betalen, dus dat is niet aan de orde. Waarschijnlijk gaat de aftrek niet lukken dus begrijp ik?
Ah koele tipsquote:Op zondag 26 november 2006 20:06 schreef Juv het volgende:
-verhaal-
Die belastingwettenbundel is inderdaad heel goed, alleen wel vrij technisch. Het is gewoon de wet en dat leest (zeker voor iemand die hier niet zo heel erg in zit) niet soepel. Deze wet (wet inkomstenbelasting 2001) kunt u overigens ook online lezen via www.wetten.nlquote:Op maandag 27 november 2006 06:44 schreef TR08 het volgende:
[..]
Ah koele tipsDie bundel ga ik zeker kopen, komt vast ook voor andere zaken van pas
![]()
@Jeffrey2000: Werk je soms in de financiele branche?
goede tip.quote:Op zondag 26 november 2006 20:06 schreef Juv het volgende:
P.S. Miss kan je beter zelf ook een belastingwettenbundel aanschaffen (circa 20 euro), staan wellicht nog wat handige wetten en regels voor je in die wel eens lucratief kunnen zijn.
Ik heb naar aanleiding hiervan wel een vraag, ik zit in een vergelijkbare situatie. Ik ben in 2006 begonnen aan mijn eerste baan en kan volgens mij studiekosten uit 2004 en 2005 (toen ik alleen lening+OV ontving) alsnog aftrekken via het restant persoongebonden aftrek.quote:Als er nog vragen zijn, laat het gerust weten.
Op meer dan 2x het forfataire bedrag aan studiekosten kom ik niet (althans niet met aftrekbare kosten ;-) ), maar alleen van 1,5 jaar het forfataire bedrag is al een aardige aftrekpost...quote:Op dinsdag 28 november 2006 13:30 schreef MouseOver het volgende:
Volgens mij zijn er ruimere mogelijkheden als je studiekosten aanzienlijk zijn (naar ik meen meer dan 2x het forfataire bedrag). Die regeling is bedoeld voor bijvoorbeeld piloten, omdat die 1) geen tijd hebben voor een baan naast hun studie en 2) veel studiekosten hebben die ze later pas gaan terugverdienen. Dat is denk ik de regel waar je over gehoord hebt. Heb je niet bij dat autoproject een hele zwik kosten gehad?
Volgens mij kan het wel gewoon via het aangifteprogramma, aangezien uw woonplaats Nederland is gebleven. Zie voor meer informatie:quote:Op dinsdag 28 november 2006 13:10 schreef toml___ het volgende:
[..]
Ik heb naar aanleiding hiervan wel een vraag, ik zit in een vergelijkbare situatie. Ik ben in 2006 begonnen aan mijn eerste baan en kan volgens mij studiekosten uit 2004 en 2005 (toen ik alleen lening+OV ontving) alsnog aftrekken via het restant persoongebonden aftrek.
Ik heb in 2004 en 2005 geen inkomen gehad, behalve een stagevergoeding van 4 maanden die ik in Duitsland heb gewerkt, ik heb daar in Duitsland ook belasting over betaald (en woonde die periode officieel gewoon in Nederland overigens). Het is mij niet helemaal duidelijk als ik belastingdienst.nl bekijk hoe ik dit moet aangeven. Kan dit gewoon via het normale aangifteprogramma of moet dit via een ander formulier aangezien 100% van mijn inkomsten in die jaren buitenlandse inkomsten zijn?
In dat geval zal er (als ik even afzie van het dat het inkomsten uit Duitsland zijn) in 2005 dus 3500 -/- aftrekpost van 2000 = 1500 belastbaar zijn.quote:Op dinsdag 28 november 2006 14:13 schreef toml___ het volgende:
de totale inkomsten uit het buitenland zijn dusdanig laag (alleen stagevergoeding, in 2005 was dit in totaal 3500 euro geloof ik) dat ik volgens mij dan niet de volledige aftrekpost (van 12x170 euro ofzo ~2000 euro) kan benutten en dus een restant persoonsgebonden aftrek overhoud voor 2006?
Dat lijkt me inderdaad verstandig, ga ik later deze week maar eens doen. Iig bedankt voor deze info!quote:Misschien kunt u contact opnemen met het telefoonnummer uit de brochure met de vraag of (en zo ja, hoe) u deze inkomsten moet opgeven in de aangifte.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |