abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 26 november 2006 @ 12:05:09 #1
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43899928
In januari begin ik met mijn eerste baan en ik ben nu druk aan het uitzoeken wat er allemaal aan aftrek posten is. Nu had ik -als ik me goed herinner- ooit een document gezien waarin de mogelijkheid geboden werd om studiekosten voor voorgaande jaren alsnog af te trekken van je inkomen, voor zover niet vergoed door middel van prestatiebeurs.

De laatste 3.5 jaar van mijn studie heb ik geen prestatiebeurs gehad, wel heb ik bijgeleend. Ook heb ik collegegeld betaald en een hele rits boeken gekocht.

Omdat ik er geen duidelijke documentatie meer over terug kan vinden nu mijn vraag hier: Is het mogelijk om bij de aangifte voor 2007 mijn studiekosten uit 2003 (v.a. september), 2004,2005 en 2006 af te trekken van mijn belastbare inkomen? Het gaat bij elkaar om rond de 6000-8000 euro schat ik zo.
pi_43900724
quote:
Op zondag 26 november 2006 12:05 schreef TR08 het volgende:
In januari begin ik met mijn eerste baan en ik ben nu druk aan het uitzoeken wat er allemaal aan aftrek posten is. Nu had ik -als ik me goed herinner- ooit een document gezien waarin de mogelijkheid geboden werd om studiekosten voor voorgaande jaren alsnog af te trekken van je inkomen, voor zover niet vergoed door middel van prestatiebeurs.

De laatste 3.5 jaar van mijn studie heb ik geen prestatiebeurs gehad, wel heb ik bijgeleend. Ook heb ik collegegeld betaald en een hele rits boeken gekocht.

Omdat ik er geen duidelijke documentatie meer over terug kan vinden nu mijn vraag hier: Is het mogelijk om bij de aangifte voor 2007 mijn studiekosten uit 2003 (v.a. september), 2004,2005 en 2006 af te trekken van mijn belastbare inkomen? Het gaat bij elkaar om rond de 6000-8000 euro schat ik zo.
Waar u op doelt is waarschijniljk de situatie dat als de prestatiebeurs NIET wordt omgezet in een gift (te weinig studieprestatie) dat er dan alsnog (in het jaar waarin die beschikking van de IB-Groep komt) een bedrag in aftrek kan worden gebracht. In uw geval is dit echter niet aan de orde. De studiekosten die u in de jaren 2003 t/m 2006 hebt gemaakt en eventueel aftrekbaar zouden zijn, horen dan ook in de jaren zelf thuis. Of dit feitelijk tot een teruggave leidt, is afhankelijk van uw inkomen in die jaren en of u in die jaren sowieso al zoveel verdiende dat u belasting moest betalen.

Overigens geldt voor studenten met studiefinanciering (hier valt ook onder geen prestatiebeurs, maar wel lening en OV bijvoorbeeld), een aparte regelgeving voor studiekosten. Daar krijgt u te maken met normbedragen.
Zie voor meer info hierover:
http://www.belastingdienst.nl/download/1093.html

Als er nog vragen zijn, laat het gerust weten. Maar vermeld dan wel, wat uw bruto inkomen in de jaren 2003 - 2006 ongeveer was en of u alle eventueel ingehouden loonbelasting al terug heeft kunnen krijgen. Verder is van belang te weten of u recht had op een lening en OV bij de IBG.
  zondag 26 november 2006 @ 12:41:10 #3
14320 TR08
pi_43900830
Ik heb geen inkomen gehad waarover ik toen belasting heb moeten betalen, dus dat is niet aan de orde. Waarschijnlijk gaat de aftrek niet lukken dus begrijp ik?
pi_43914045
Ik heb het even voor je opgezocht in Belastingwettenbundel, het is zoals ik het interpeteer mogelijk.

In Hoofdstuk van IB 2006 staat art 6.1 lid 1b "Persoonsgebonden aftrek van voorafgaande jaren dat niet eerder in aanmerking is gekomen."

In Art 6.30 van H6 IB 2006 staat nog wat info dat je niet mag aftrekken als je in de jaren dat je de kosten gemaakt hebt ook studiefinanciering ontving. Verder moet het minimaal 500 euro zijn en max 15.000.

Sowieso zijn excursies en reizen, kosten voor werk of studeerruimten niet aftrekbaar..

Lijkt me dat het dus idd te verrekenen is nu je een inkomen hebt.. Het blijft echter de belastingdienst en zeker weten doe je het dus bijna nooit.

P.S. Miss kan je beter zelf ook een belastingwettenbundel aanschaffen (circa 20 euro), staan wellicht nog wat handige wetten en regels voor je in die wel eens lucratief kunnen zijn.
pi_43914115
quote:
Op zondag 26 november 2006 12:41 schreef TR08 het volgende:
Ik heb geen inkomen gehad waarover ik toen belasting heb moeten betalen, dus dat is niet aan de orde. Waarschijnlijk gaat de aftrek niet lukken dus begrijp ik?
Als u helemaal geen inkomen had (dus geen werk, maar ook geen vermogen) dan kunt u een restant aan persoonsgebonden aftrekposten in een later jaar alsnog in aftrek brengen.

Als u dus in de jaren 2001 t/m 2005 bepaalde persoonsgebonden aftrekposten hebt die u niet heeft kunnen verrekenen, dan kunt u het bedrag dat is vastgesteld alsnog verrekenen in 2006.
Zie bijvoorbeeld:
http://www.belastingdienst.nl/download/1091.html

Als u pas in 2007 werk heeft, geldt dit ook voor 2007:
http://www.belastingdienst.nl/download/1292.html

Maar dan zult u wel eerst na moeten gaan of u over de eerdere jaren studiekosten af kon trekken. En zo ja, dan moet u in principe over die jaren alsnog aangifte doen. Inkomen nul en aftrekpost vermelden. Dan wordt deze persoonsgebonden afrekpost bij de aanslag vastgesteld. Dit bedrag kunt u in 2007 weer verrekenen.

Let u erop dat er voor studenten met studiefinanciering (hieronder valt ook recht op (nul)lening en OV) een aparte regeling geldt met normbedragen. Zie voor de normbedragen:
http://www.belastingdienst.nl/download/1093.html

Als er nog vragen zijn, laat het gerust weten.
  maandag 27 november 2006 @ 06:44:57 #6
14320 TR08
pi_43920374
quote:
Op zondag 26 november 2006 20:06 schreef Juv het volgende:
-verhaal-
Ah koele tips Die bundel ga ik zeker kopen, komt vast ook voor andere zaken van pas

@Jeffrey2000: Werk je soms in de financiele branche?
pi_43922583
quote:
Op maandag 27 november 2006 06:44 schreef TR08 het volgende:

[..]

Ah koele tips Die bundel ga ik zeker kopen, komt vast ook voor andere zaken van pas

@Jeffrey2000: Werk je soms in de financiele branche?
Die belastingwettenbundel is inderdaad heel goed, alleen wel vrij technisch. Het is gewoon de wet en dat leest (zeker voor iemand die hier niet zo heel erg in zit) niet soepel. Deze wet (wet inkomstenbelasting 2001) kunt u overigens ook online lezen via www.wetten.nl

En inderdaad, naast een hobby, heb ik ook in mijn werk regelmatig met belastingen te maken.
  dinsdag 28 november 2006 @ 01:54:11 #8
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_43951685
quote:
Op zondag 26 november 2006 20:06 schreef Juv het volgende:

P.S. Miss kan je beter zelf ook een belastingwettenbundel aanschaffen (circa 20 euro), staan wellicht nog wat handige wetten en regels voor je in die wel eens lucratief kunnen zijn.
goede tip.
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
  dinsdag 28 november 2006 @ 07:17:24 #9
14320 TR08
pi_43952494
Weet je zo trouwens waar je die bundel kunt kopen? Of is dat in ongeveer elke kantoorboekenwinkel.
pi_43958689
quote:
Als er nog vragen zijn, laat het gerust weten.
Ik heb naar aanleiding hiervan wel een vraag, ik zit in een vergelijkbare situatie. Ik ben in 2006 begonnen aan mijn eerste baan en kan volgens mij studiekosten uit 2004 en 2005 (toen ik alleen lening+OV ontving) alsnog aftrekken via het restant persoongebonden aftrek.

Ik heb in 2004 en 2005 geen inkomen gehad, behalve een stagevergoeding van 4 maanden die ik in Duitsland heb gewerkt, ik heb daar in Duitsland ook belasting over betaald (en woonde die periode officieel gewoon in Nederland overigens). Het is mij niet helemaal duidelijk als ik belastingdienst.nl bekijk hoe ik dit moet aangeven. Kan dit gewoon via het normale aangifteprogramma of moet dit via een ander formulier aangezien 100% van mijn inkomsten in die jaren buitenlandse inkomsten zijn?
  dinsdag 28 november 2006 @ 13:30:48 #11
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_43959296
Volgens mij zijn er ruimere mogelijkheden als je studiekosten aanzienlijk zijn (naar ik meen meer dan 2x het forfataire bedrag). Die regeling is bedoeld voor bijvoorbeeld piloten, omdat die 1) geen tijd hebben voor een baan naast hun studie en 2) veel studiekosten hebben die ze later pas gaan terugverdienen. Dat is denk ik de regel waar je over gehoord hebt. Heb je niet bij dat autoproject een hele zwik kosten gehad?
Vampire Romance O+
pi_43959636
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 13:30 schreef MouseOver het volgende:
Volgens mij zijn er ruimere mogelijkheden als je studiekosten aanzienlijk zijn (naar ik meen meer dan 2x het forfataire bedrag). Die regeling is bedoeld voor bijvoorbeeld piloten, omdat die 1) geen tijd hebben voor een baan naast hun studie en 2) veel studiekosten hebben die ze later pas gaan terugverdienen. Dat is denk ik de regel waar je over gehoord hebt. Heb je niet bij dat autoproject een hele zwik kosten gehad?
Op meer dan 2x het forfataire bedrag aan studiekosten kom ik niet (althans niet met aftrekbare kosten ;-) ), maar alleen van 1,5 jaar het forfataire bedrag is al een aardige aftrekpost...

ik weet alleen niet zeker hoe ik mijn stagevergoeding moet opgeven, ik raak wat in de war van andere formulieren die voor buitenlandse inkomsten bestaan.
pi_43959749
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 13:10 schreef toml___ het volgende:

[..]

Ik heb naar aanleiding hiervan wel een vraag, ik zit in een vergelijkbare situatie. Ik ben in 2006 begonnen aan mijn eerste baan en kan volgens mij studiekosten uit 2004 en 2005 (toen ik alleen lening+OV ontving) alsnog aftrekken via het restant persoongebonden aftrek.

Ik heb in 2004 en 2005 geen inkomen gehad, behalve een stagevergoeding van 4 maanden die ik in Duitsland heb gewerkt, ik heb daar in Duitsland ook belasting over betaald (en woonde die periode officieel gewoon in Nederland overigens). Het is mij niet helemaal duidelijk als ik belastingdienst.nl bekijk hoe ik dit moet aangeven. Kan dit gewoon via het normale aangifteprogramma of moet dit via een ander formulier aangezien 100% van mijn inkomsten in die jaren buitenlandse inkomsten zijn?
Volgens mij kan het wel gewoon via het aangifteprogramma, aangezien uw woonplaats Nederland is gebleven. Zie voor meer informatie:
http://www.belastingdienst.nl/download/818.html

Ik weet echter niet hoe dit nu uitwerkt met een eventuele aftrekpost voor studiekosten.
pi_43960394
de totale inkomsten uit het buitenland zijn dusdanig laag (alleen stagevergoeding, in 2005 was dit in totaal 3500 euro geloof ik) dat ik volgens mij dan niet de volledige aftrekpost (van 12x170 euro ofzo ~2000 euro) kan benutten en dus een restant persoonsgebonden aftrek overhoud voor 2006?
pi_43960731
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 14:13 schreef toml___ het volgende:
de totale inkomsten uit het buitenland zijn dusdanig laag (alleen stagevergoeding, in 2005 was dit in totaal 3500 euro geloof ik) dat ik volgens mij dan niet de volledige aftrekpost (van 12x170 euro ofzo ~2000 euro) kan benutten en dus een restant persoonsgebonden aftrek overhoud voor 2006?
In dat geval zal er (als ik even afzie van het dat het inkomsten uit Duitsland zijn) in 2005 dus 3500 -/- aftrekpost van 2000 = 1500 belastbaar zijn.

Er is dus voldoende inkomen om de aftrekpost mee te verrekenen. Dat er dan geen teruggave volgt omdat het inkomen al dusdanig laag is, doet er dan niet toe.
Er kan dan niets als restant voor 2006 worden gezien.

Het enige punt is, dat die inkomsten uit Duitsland komen. Dan is mij niet helemaal duidelijk of je die in je NL aangifte moet vermelden. Als ik de tekst uit de brochure lees, denk ik van wel. Maar over hoe dit precies zit, weet ik onvoldoende. Misschien kunt u contact opnemen met het telefoonnummer uit de brochure met de vraag of (en zo ja, hoe) u deze inkomsten moet opgeven in de aangifte.
pi_43960868
quote:
Misschien kunt u contact opnemen met het telefoonnummer uit de brochure met de vraag of (en zo ja, hoe) u deze inkomsten moet opgeven in de aangifte.
Dat lijkt me inderdaad verstandig, ga ik later deze week maar eens doen. Iig bedankt voor deze info!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')