quote:
‘Ik wil wel plezier hebben’
Je blijft niet het knulletje dat erbij kwam omdat je zo leuk kon voetballen,’’ zegt Rafael van der Vaart over zijn status bij het Nederlands elftal.
Hij zegt het naar aanleiding van een opmerking die Edwin van der Sar al een paar keer heeft gemaakt sinds het WK. Van der Sar vindt, gelet op alle ervaring die uit Oranje is verdwenen, dat Van der Vaart en Wesley Sneijder zich moeten opwerpen als de nieuwe roergangers van de ploeg. Beiden hebben een EK en een WK meegemaakt en moeten het vertrouwen dat de bondscoach in hen stelt nu gaan rechtvaardigen.
,,Van der Sar heeft gelijk,’’ zegt Van der Vaart. ,,Ik speel zes jaar voor Oranje, behoor met 41 interlands tot de spelers met de meeste wedstrijden. Als ik met de bondscoach praat, gaat het over andere dingen dan 15 interlands geleden. Van Basten zegt ook: je moet meer praten, coachen, verantwoordelijkheid nemen. Dat doe ik altijd al wel, maar de lat mag best weer een beetje omhoog. Geen probleem.’’
Bij weinig Nederlandse voetballers is het zo interessant hun carrière op de voet te volgen als bij Van der Vaart. Die loopbaan is tot nu toe een aaneenschakeling van momenten waarop het zoeken is geweest naar een nieuw evenwicht. Of het gaat om blessureleed, om het leren omgaan met massale media-aandacht of om het sportieve verwachtingspatroon op het veld. Telkens wanneer Van der Vaart zijn balans heeft hervonden, toont hij aan hoe formidabel hij kan voetballen.
Op 24-jarige leeftijd is hij een raspaard dat ermee heeft leren leven dat zijn lichaam zo nu en dan dienst weigert. Het liefst zou hij altijd spelen, uitblinken en scoren zoals de laatste weken, maar kennelijk is dat niet voor hem weggelegd en dus probeert hij te relativeren.
,,Blessures bepalen al lang mijn humeur niet meer,’’ stelt hij vast. ,,Ik geniet van het leven, van mijn gezin en prijs me gelukkig met de wedstrijden die ik wèl kan spelen. Toen ik 17 jaar was, had ik ondanks alle blessures getekend voor mijn carrière tot nu toe.’’
Dat alles wat hij en zijn vrouw Sylvie doen meteen nieuws is - hij weet nu dat-ie dat niet tegenhoudt. Dus kun je er het beste relaxed en handig mee omgaan. Met de jongens van boulevardkrant Bild is de relatie prima. Ze kunnen hem altijd bellen of aanspreken. Het gaat ze vaak maar om één quote. ,,Als er daardoor geen fotograaf stiekem in mijn heg ligt, heb ik ook mijn winst. Het hele leven is geven en nemen.’’
Op het sportieve vlak neigt hij naar een langer verblijf bij HSV. Hij heeft het er onder anderen met Van Basten over gehad. Die is er voorstander van dat hij in Hamburg sterker probeert te worden.
,,Ik zit op dezelfde lijn. Ik ben hier aanvoerder en kan me met techniek onderscheiden in een ploeg die werkvoetbal speelt. Dat laatste klinkt misschien niet aantrekkelijk, maar ik word hier wel een kerel. Daarnaast heb ik het gewoon erg naar mijn zin bij HSV, een warme vereniging met warme mensen.’’
Geen Bayern München dus volgend seizoen? ,,Tja, Franz Beckenbauer heeft geroepen dat ik een speler ben die goed bij Bayern zou passen. Ik beschouw dat als een leuk compliment. Niet meer. Ik weet dat HSV ook graag met mij verder wil en in mijn contract staat geen clausule waardoor ik deze zomer voor een bepaald bedrag weg kan.
,,Ik heb - als je het helemaal letterlijk neemt - zelfs een contract voor de Tweede Bundesliga, mochten we onverhoopt degraderen. Tweede Bundesliga zal ik niet spelen, maar pas bij aanvang van mijn laatste contractjaar in 2009 kan ik voor een gelimiteerde transfersom weg. Die is anderhalf miljoen euro.’’
Dat bedrag zag hij onlangs terug in de krant. Zoals hij ook teruglas dat hij drie miljoen euro per jaar kan verdienen als hij zijn huidige contract tussentijds zou verlengen. Van der Vaart zou daarmee de best betaalde speler in de selectie worden. ,,Dergelijke bedragen zijn hier geen speculatie van kranten, ze komen rechtstreeks van clubmanagers en kloppen dus. Wat dat betreft zijn ze in Duitsland erg open.’’
Terug naar Oranje en de prikkelende woorden van Van der Sar. Die zijn ook bestemd voor collega-middenvelder en vriend Sneijder, om wie de laatste tijd veel te doen is. Hoe kijkt hij naar Sneijder? ,,Wesley heeft al 14 keer gescoord bij Ajax. Volgens mij ben je dan aan een uitstekend seizoen bezig. Maar ik kan het niet helemaal goed beoordelen, ik volg Ajax niet op de voet. Vaak spelen we zelf. Is dat niet zo, dan gaat mijn privé-leven voor het kijken naar voetbal op televisie.’’
PSV - Ajax volgde hij toevallig wel live op de radio, op de snelweg van Hamburg naar Nederland. ,,5-1! Ik heb zitten genieten. Maar juichen was er niet bij. Vrouw en kind in de auto - dan houd je je handen netjes aan het stuur.’’
Het vaderschap is een van de onderwerpen die Sneijder en hij bespreken als ze elkaar bellen. Advies over de stap naar het buitenland heeft Van der Vaart niet gegeven. Bewust niet, omdat hij denkt dat het een keuze is die je op gevoel moet maken. ,,Ieder mens staat daar anders in. In mijn Ajax-tijd heb ik ook nooit jongens gepolst die al in het buitenland speelden. Ik was er niet mee bezig, tot in het laatste jaar alles verkeerd ging en ik naar een verfrissende omgeving wilde.’’
Dwars door zijn zoektocht naar nieuw evenwicht loopt als een rode draad het ogenschijnlijk grenzeloze vertrouwen dat de bondscoach in hem heeft. Zelfs een niet-fitte Van der Vaart mocht mee naar het WK. Hij speelde mee tegen Ivoorkust, Argentinië en Portugal. Voor een interland als vanavond, wanneer de spanning in de kleedkamer voelbaar is, kan Van Basten gerust ineens aan Van der Vaart vragen of hij ‘nog wat leuks gaat doen vanavond?’
,,Dat heeft hij al een keer gevraagd. Zo’n relaxte benadering spreekt mij aan. Ik ga heus niet het veld op met de gedachte om hakballetjes te geven, maar ik wil wel plezier hebben. Voetbal is in mijn ogen durven. Initiatief nemen.
,,Deze week was het plezier er al volop tijdens de trainingen. In de partijtjes kwamen steeds alle ‘voetballers’ bij elkaar in een elftal. Ik denk dat we zelfs met Sneijder, Seedorf én mezelf op één middenveld zouden kunnen spelen. Aan ons de taak om te zorgen dat er altijd ten minste één speler achter de bal blijft. Ik speel het liefst links- of rechtshalf. Maar ook hangend rechtsbuiten kan. Zolang ik het dan maar anders mag invullen dan hoe Koeman dat bij Ajax wilde. Toen mocht ik als flankspeler letterlijk geen kant op. Op die manier heeft een elftal niets aan mij.’’