Dochter Nel waagt poging Nel werd eerder afgewezen door de jury. Nu gaat haar dochter proberen de roem in de familie te houden. Met succes?
Hé, kennen we de muzieknoten op die rok en dat vest niet ergens van? Jahoor, het is Nel, de vrouw die eerder met haar hoge noten de jury probeerde te imponeren. Dat lukte helaas niet, maar misschien blijft de gehoopte roem toch in de familie. “Dat denk ik wel, want mijn dochter Albertine doet mee!”, vertelt ze enthousiast.
Geen moment zonder elkaar“Ik hoop ook dat ze wint, want het is mijn vriendin”, zegt de jongen die aan Nels zijde staat. Hij stelt zich voor als Daniël. “We kenden elkaar al van school en hadden op onze zestiende drie maanden iets. Daarna kwamen we elkaar weer op de sociale werkplaats tegen waar we op de postafdeling werken. Ik draaide me om en de vonk sloeg over. We zijn geen moment meer zonder elkaar. Ik gun het haar dat ze gaat winnen.” Ook de zus van Albertine is mee, zij gaf haar beide familieleden op.
BandjeAlbertine heeft al in verschillende koren gezeten. "Nu zing ik in een popbandje. Ik kan ook drummen."
Romantisch stukNel weet inmiddels door haar ervaring van vorige keer dat het lange dagen kunnen zijn, en dat televisie veel wachten betekent. “Ik heb wat muziekstukken meegenomen om op de piano te spelen. Wat romantische stukken.” Ook haar blokfluit en stemvork ontbreken niet.
Appeltaart gaat eraanAlbertines moeder laat weten naast zingen (en haar uitgebreide Bach- en Mozart-kennis) nog een talent te hebben. “Ik heb ooit een horeca-opleiding gedaan en ben daarna drie jaar kok geweest. Gisteren kwam de buurvrouw met een grote bak val-appels aan de deur. Ik heb een appeltaart gebakken. Die gaat eraan!
SchoonmoederDaniël praat al over ‘schoonmoeder’. Vindt Nel dat Albertine een leuke vriend heeft? “Jahoor.” Daniël: “Ja, ik wil haar op dit moment echt alles geven. Albertine en ik hebben al een plannetje, maar dat willen we nog niet met familie en kennissen delen.” Wat vindt Nel daarvan? “Mij wordt nooit wat verteld!” Zelf vertelt ze ook niet alles. Zo weet haar man vóór de uitzendingen nog steeds niet dat ze met X FACTOR heeft meegedaan. Ook is hij niet op de hoogte van deelname van zijn dochter. “Maar hij vertelt mij ook nooit iets.”
Beter dan je best...Albertine wordt afgewezen door de jury nadat ze 'I'm so excited' van The Pointer Sisters zong. Jurylid Henk is duidelijk: "Het is alsof je met een liedje meezingt. Maar dan een ander liedje." Als ze in de X It Box het Wilhelmus gorgelt, vertelt haar vriend: “Ze is er niet goed onder. Ze zeiden dat ze niet kon zingen en dat valt haar zwaar. Volgende keer gaan we het nog een keer proberen. Beter dan je best kan je niet doen.” Als Albertine weer terugkeert in de wachtruimte omhelst hij haar.
Gelukkig heeft ze nog een vriendje om op terug te vallen, die vind haar beeldschoon.
![]()
.