quote:
Op zondag 25 februari 2007 09:41 schreef blue_funk het volgende:Ik werk sinds anderhalf jaar ongeveer in Hoofddorp, en moet zeggen dat het een van de meest deprimerende dorpen (of moet het een stad voorstellen?) is waar ik ooit geweest ben. Hoofddorp is kil en saai. 0,0 uitstraling en er is niets te doen. Ok, het centrum wordt vernieuwd... maar ik mis er toch heel veel. Er is geen Mediamarkt, er is geen Bodyshop (ok, er is een De Tuinen, maar dat is waardeloos in vergelijking), er is geen Selexyz boekhandel en de bioscoop zit in een gebouw met een hoog koektrommelgehalte waarvan ik het gevoel heb dat hij elk moment in kan storten. Oh, en de kunst waarmee de stad nu wordt opgeleukt... euh, van dat lelijke Michellin-man geval op het plein in het centrum krijg ik toch echt hoofdpijn.
Uitgaan is er al helemaal niet bij (uh, The Challenge? Mja, ik ben geen 14 meer). En is er uberhaupt een acceptabele kroeg in Hoofddorp? Ik heb hem nog niet kunnen vinden...
Het enige mooie aan Hoofddorp zijn de Calatravabruggen bij nacht (als je voorbij de roestplekken kijkt
![]()
).
Als je Hoofddorp gaat afrekenen op het gebrek aan Mediamarkt, Selexyz en Bodyshop dan heb je niet goed gekeken wat Hoofddorp echt mist. Je analyse is echter wél juist. Het is een deprimerend gat, het stationsgebied alleen al! Het belangrijkste wat Hoofddorp mist is een centrum. Ik doel dan natuurlijk niet op een winkelcentrum, dat heeft niks met uitstraling te maken. Winkelcentra horen aan de randen van een stad of in het geval van grotere steden in buitenwijken. Hoofddorp mist historie en daar hoort een echte binnenstad bij met winkel
straten, pleinen, kroegen, terrassen. En fatsoenlijke kerk desnoods.
Hoofddorp is stad gebouwd om projectontwikkelaars tevreden te houden en om mensen die niet in Amsterdam of Den Haag terecht meer konden te huisvesten. Werd er weer een hoofdkantoor naar de Randstad verhuisd, moesten de werknemers meeverhuizen, en waar moesten die wonen? Waar moeten de werknemers van Schiphol wonen? Hetzelfde heeft Almere en Zoetermeer.
De Randstad bestaat inmiddels uit louter van die soort plaatsen, (vinex)buitenwijken, bedrijventerreinen gebouwd om maar zo dicht mogelijk bij de nationale luchthaven en de hoofdstad te gaan zitten. En dan klagen de mensen in de Randstad dat het er te druk is.