Nee toch? Wij krijgen gewoon 1/3 van de belasting en 1/3 van de werkgevers. Alleen als je werkgever niet betaald is het toch anders?quote:Op zaterdag 25 november 2006 13:33 schreef texelonia het volgende:
En zoals ik al zei krijgen wij van de kinderopvang best veel vergoed. Wij betalen voor 1 kind, 2 dagen per week, 420 euro per maand, en krijgen daarvan bijna 300 vergoed. Maar dat ligt dus aan je inkomen, hoe lager je (gezamenlijk) inkomen, hoe hoger de vergoeding.
Hangt geheel af van het type eigen zaak, dus bv, nv, vof etc... Soms krijg je "loon" van je eigen bedrijf, soms krijg je de directe winst, dat wordt anders behandeld. Heeft hij een (externe) boekhouder aan wie hij het kan vragen? Of huur een keer een belastingconsulent in, kun je heel wat wijzer van worden.quote:Op zaterdag 25 november 2006 14:32 schreef PM-girl het volgende:
Daarom weet ik ook niet hoe die kinderkorting werkt en of we daar uberhaupt voor in aanmerking zouden komen (gaat het daar om bruto of netto loon?). Zijn inkomsten uit een eigen zaak namelijk te bestempelen als loon?
Ik heb geen uitgebreide berekeningen gemaakt van tevoren. Dat qua kinderopvang en werk hadden we wel al besproken hoe we dat zouden gaan doen. Hoewel, eigenlijk was 3 dagen kinderdagverblijf de bedoeling. Maar mijn schoonouders kwamen ineens met het idee dat zij graag 1 dag wilden oppassen toen ik zwanger was. Prima dus.quote:Op zaterdag 25 november 2006 14:22 schreef LittleMissSunshine het volgende:
Bedankt voor jullie antwoorden, klink best positief allemaalHebben jullie vantevoren helemaal uitgerekend of het financieel allemaal wel zou kunnen, of dacht je gewoon "we gaan ervoor en we zien vanzelf wel hoe het loopt" ? En hadden jullie al gepland over wat je zou gaan doen met werk en kinderopvang, of kwam dat later pas?
Is het bij niemand echt heel erg tegengevallen? Dat je door minder werken en kinderopvang er zoveel op achteruit ging dat je echt in de problemen kwam? Het gaat me niet om mijn eigen rijkdom hè, maar ik wil natuurlijk wel gewoon in m'n eigen huisje kunnen blijven wonen, de rekeningen kunnen betalen, en m'n kindje onderhouden.
Denk niet dat je veel aan werken toekomt als er een kleintje thuis is!quote:Op zaterdag 25 november 2006 23:04 schreef Fendy het volgende:
Daarnaast werk ik best vaak thuis, dus op dagen dat het goed uitkomt zorgt papa gewoon voor kleintje.
Mwah... Mijn ouders hebben een bedrijf aan huis. Mijn moeder deed het administratieve deel, terwijl er ook nog vier kinderen in huis liepen. Ze wist 't zo te plannen dat 't in slaapperiodes viel, en dat ze 's avonds nog wat deed, als wij op bed lagen. Was echt een kwestie van goed plannen en efficient te werk gaan.quote:Op zondag 26 november 2006 10:28 schreef PM-girl het volgende:
Denk niet dat je veel aan werken toekomt als er een kleintje thuis is!![]()
Mag ik vragen waarvan dan?quote:Op zondag 26 november 2006 10:51 schreef MeNicole het volgende:
Hier gaat Kevin nog naar school en ik zit thuis. We komen heel goed rond hoor![]()
Dat mag.quote:
PM, ook als zelfstandig ondernemer heb je recht op de Kindertoeslag. Het wordt bepaald aan de hand van het verzamelinkomen dat op je belastingaangifte staat. Het is dus wel afhankelijk van wat jouw partner 'verdiend' (als ie te veel winst maakt....en niet genoeg kosten heeft, dan kan het verzamelinkomen te hoog uitkomen voor de belastingdienst).quote:Op zaterdag 25 november 2006 14:32 schreef PM-girl het volgende:
Wij wisten wel dat we voorlopig niet krap zouden komen te zitten door ons inkomen, er was een goede basis voor kinderen wat dat betreft. Maarje weet van te voren toch nooit wat je precies gaat uitgeven, naast de basis.
Stel je kindje wordt ziek, of er gebeurt iets met 1 van de ouders, dat kan ook kosten met zich mee brengen. Je gaat er niet vanuit en gelukkig gebeurt het niet vaak, maar helemaal zeker weten kun je het nooit.
En met bijvoorbeeld marktplaats kun je een heel eind komen, anderen kiezen weer voor alles nieuw. Dat is ieder voor zich, maar het kan veel geld schelen.
Wij maken (nog) geen gebruik van een kdv, lijkt me erg duur en ik vraag me af wat wij terug zouden krijgen, omdat vriendje een eigen zaak heeft.
Daarom weet ik ook niet hoe die kinderkorting werkt en of we daar uberhaupt voor in aanmerking zouden komen (gaat het daar om bruto of netto loon?). Zijn inkomsten uit een eigen zaak namelijk te bestempelen als loon?
Ik denk dat als je een redelijke basis hebt qua inkomen omdat je 1 of 2 contracten hebt, je financieel prima aan kinderen kunt beginnen.
Op zich hou ik er ook rekening mee dat ik ook weggeroepen kan worden tijdens een dag thuiswerken, kan maar zo zijn dat ik dan naar een werklocatie moet om dingen te doen ofzo, dus in dat opzicht heb je wel gelijk. Verder deel ik mijn eigen werk in dus kan ik ook zorgen dat het rustig is.quote:Op zondag 26 november 2006 10:28 schreef PM-girl het volgende:
[..]
Denk niet dat je veel aan werken toekomt als er een kleintje thuis is!![]()
Ok, dankjewel!quote:Op zondag 26 november 2006 12:05 schreef chacama het volgende:
[..]
PM, ook als zelfstandig ondernemer heb je recht op de Kindertoeslag. Het wordt bepaald aan de hand van het verzamelinkomen dat op je belastingaangifte staat. Het is dus wel afhankelijk van wat jouw partner 'verdiend' (als ie te veel winst maakt....en niet genoeg kosten heeft, dan kan het verzamelinkomen te hoog uitkomen voor de belastingdienst).
Wij hebben zelf de afgelopen 3 jaar het maximaal vergoedbare gehad van de belastingdienst. In ons geval is dat op een rekening van ca. 800 euro 606 euro retour. Hoeveel het straks met Maud erbij gaat worden, dat weet ik niet.
Ook de andere toeslagen, huur / zorg.... worden aan de hand van het verzamelinkomen bepaald. Dus misschien hebben jullie daar ook wel recht op.
Wij hebben trouwens wel heel erg zitten rekenen. Maar dat kwam ook omdat ik in principe voor het hoofdinkomen zorgde. Ik werkte toen nog in vaste dienst en mijn salaris was ons leefgeld. Minder werken betekende dus ook minder geld. Maar we hebben het gered.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |